Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja logisch toch, de technologie blijft verbeteren, met de nieuwe NUC en HQ Player 5 is een hogere weergave kwaliteit mogelijk dan mijn huidige setup, het is vast geen enorm verschil, maar in deze volg ik graag de oren en ervaring van Jeroen, dat heeft mij tot nu altijd een beter systeem opgeleverd. Onderschat niet het belang van de bron. Vaak denken mensen dat de speaker of de ruimte een begrenzing vormen, dat is zeker met AT en Mundorf AMT niet het geval, daar is meer uit te halen, zie ook Jeroen zijn zeer positieve ervaring met de nieuwe Master Fidelity Nadac D.
Overigens ben je niet verplicht in dit topic mee te lezen, je reacties zijn altijd flauw en vaak onbeschoft, zou het fijn vinden als je dan gewoon weg zou blijven. Bij voorbaat dank.
Overigens ben je niet verplicht in dit topic mee te lezen, je reacties zijn altijd flauw en vaak onbeschoft, zou het fijn vinden als je dan gewoon weg zou blijven. Bij voorbaat dank.
- pvanlingen
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ja heerlijk toch? ik vermaak me prima met hoe Walt ons meeneemt op zijn audio reis, hier leer ik nog eens wat nieuws
Zit nu eindelijk weer eens rustig te luisteren na de operatie en verjaardagen, ik moet zeggen het Tung Sol 6sn7 black glass, round plates, oval mica buisje klinkt toch wel erg fraai, laat veel detail horen, goed de achtergrond geluidjes en mooi uitsterven van de klanken.
- VintageHarry
Net als HJ vind ik het altijd wel mooi om je posts te lezen, het constante zoeken naar verbeteringen in het geluid is immers ook een hobby. Het luisteren naar muziek wordt dan echter nogal naar de achtergrond gedrongen, je luistert zo te lezen duidelijk naar je apparatuur waar telkens wat aan wijzigt. Vind je dat niet een beetje jammer? Ik geef overigens direct toe dat ik ook soms die neiging heb, daarom staan hier ook zoveel verschillende luidsprekers
.
Als het me puur om lekker muziek luisteren zou gaan, dan was ik jaren geleden al wel klaar, dat lukt wel met de huidige set zeg maar. Dan zie ik grofweg 3 soorten verbeteringen:
1) Bijv. de nieuwe NUC die Jeroen nu gaat maken, maar ook de DSD dac van Jeroen/Kappa zijn technische verbeteringen, daar is weinig twijfel over dat deze verbetering brengen, zeker omdat ik hier meestal uitga op Jeroen zijn ervaring, hij bouwt dingen, test dingen, heeft goede oortjes, als het dan goed is, dan probeer ik te volgen, mits haalbaar, de Merging Nadac was bijv. echt te duur, en de Master Fidelity Nadac D zal hier ook niet komen (helaas).
2) Kabels, stekkers, stekkerblokken, condensators, spoelen, weerstanden er dergelijke, hier is technisch beter al lastig, meestal zijn er namelijk weinig tot geen meettechnische verschillen. Hier volgt ik wat ik zelf goed vind klinken, maar ook een bepaalde gevoelsfactor , synergie factor speelt mee. Niet echt wetenschappelijk dus, beetje een onderbuik gevoel wat richting geeft.
3) Tweaks zoals de audiotegel, Shun Mook etc. Dit is natuurlijk een grijs gebied. Veel tweaks die ik had, zijn inmiddels weer vertrokken. Maar zonder tweaks vind ik ook niks, ze maken mijn set persoonlijker en uniek, en wie weet doet het stiekum toch nog wat. En zoals eerder benoemd, hier kan je lekker MP struinen koopjes scoren, etc. ook leuk.
1) Bijv. de nieuwe NUC die Jeroen nu gaat maken, maar ook de DSD dac van Jeroen/Kappa zijn technische verbeteringen, daar is weinig twijfel over dat deze verbetering brengen, zeker omdat ik hier meestal uitga op Jeroen zijn ervaring, hij bouwt dingen, test dingen, heeft goede oortjes, als het dan goed is, dan probeer ik te volgen, mits haalbaar, de Merging Nadac was bijv. echt te duur, en de Master Fidelity Nadac D zal hier ook niet komen (helaas).
2) Kabels, stekkers, stekkerblokken, condensators, spoelen, weerstanden er dergelijke, hier is technisch beter al lastig, meestal zijn er namelijk weinig tot geen meettechnische verschillen. Hier volgt ik wat ik zelf goed vind klinken, maar ook een bepaalde gevoelsfactor , synergie factor speelt mee. Niet echt wetenschappelijk dus, beetje een onderbuik gevoel wat richting geeft.
3) Tweaks zoals de audiotegel, Shun Mook etc. Dit is natuurlijk een grijs gebied. Veel tweaks die ik had, zijn inmiddels weer vertrokken. Maar zonder tweaks vind ik ook niks, ze maken mijn set persoonlijker en uniek, en wie weet doet het stiekum toch nog wat. En zoals eerder benoemd, hier kan je lekker MP struinen koopjes scoren, etc. ook leuk.
- VintageHarry
Helemaal duidelijk, Walter. En gelukkig mag iedereen de audiohobby op z’n eigen manier invullen en beleven, niets mis mee.
Lekker audio dagje, eindelijk tijd en zin om de Lindemann 850 weer aan te sluiten, ziet er strak uit zo bovenop het rack, de eerste klanken zijn ook niet verkeerd moet ik zeggen…
Ik wist natuurlijk al dat de Lindemann 850 een goede versterker was, ik moet zeggen het klinkt nu niet perse beter dan met de Chaos 3, die klinkt voor mijn oren ook echt goed. Ik kan met beide versterkers dus goed leven, de Lindemann is natuurlijk meer bullet proof, geen buizen slijtage ellende, etc. De Chaos heeft misschien een hogere fun-factor, echter wel zeer beperkt vermogen, de lindemann stuurt er 2x 160 watt uit, hiermee hogere dynamiek mogelijk, maar op zich kom ik met de Chaos niet echt tekort.
Voor nu de Lindemann maar laten staan, kijken of ik de buizenklank echt ga missen, of niet.
Voor nu de Lindemann maar laten staan, kijken of ik de buizenklank echt ga missen, of niet.
De Lindemann levert 160 watt, de Chaos 2.5 watt, factor 64x, dus met de Lindemann kan ik tot 18 dB luider spelen, dat mag wel op de lijst met voordelen, of het echt nodig is, is andere vraag.. 
- VintageHarry
Ja dat klopt, het laag gaat via een Daudio N1000 NC500 hypex NCore.
Mijn vriend mocht graag aan auto's sleutelen; kocht één of meerdere wrakken en bouwde daar weer een complete auto van.VintageHarry schreef: ↑ma 18 aug 2025, 14:02Net als HJ vind ik het altijd wel mooi om je posts te lezen, het constante zoeken naar verbeteringen in het geluid is immers ook een hobby. Het luisteren naar muziek wordt dan echter nogal naar de achtergrond gedrongen, je luistert zo te lezen duidelijk naar je apparatuur waar telkens wat aan wijzigt. Vind je dat niet een beetje jammer? ...
Mooie wagens die onder zijn handen vandaan kwamen, maar na een paar maanden rijden verkocht hij de boel en stond er weer een ander wrak in de werkplaats. Duidelijk dat het sleutelen zijn hobby was.
En zo is het
Bij JvW had hij de Chaos op grote eigenbouw Tannoy luidsprekers. Was dat fullrange. Geen moment het idee gehad dat er te weinig vermogen beschikbaar was.
Weet ik niet of die Chaos andere eindbuizen had dan die van jou, maar het waren kleine lampjes.
Zelfde versterker opzet, 6v6 buizen, maar grote 15 inch tannoy zullen tegen de 100 db rendement aanhikken, met mijn speakers is dat slechts rond de 89 db. Puur kijkend naar het vermogen, is de Lindemann een veel logische keuze om in te zetten. Toch bleek hier de 2 x 2.5 watt van de Chaos 3 in de praktijk ruim voldoende. Wat Nelson Pass natuurlijk ook al aangaf, the first watt, is the most important.
Heb je nu niet meer transparantie en gelaagdheid? Ik vond het moeilijk om met de Chaos microdetail in de ruimtelijke afbeelding te horen.
Ha Jeroen,
De transparantie is beter nu ja. Misschien is het weer wennen maar had wel het idee dat de Lindemann wat minder ‘vriendelijk’ klinkt zeg maar, ik zal niet zeggen in your face maar wat meer aanwezig ipv een laid back geluid.
Daar moet ik wel bij zeggen, de Lindemann moet voor optimale klank goed warm zijn en delen van de elektronica altijd onder stroom, deze versterker heeft daarvoor een ‘warme standby’ en gebruik dan nog steeds 30w, alles voor de klank zeg maar. Ding zal dus ff nodig hebben om weer vol op klank te komen.
Paar dagen verder en ik weer niet meer beter denk ik…
Ga wel de ringen van Leo er nog onder zetten, had ik vanmiddag geen tijd meer voor.
Bijkomend voordeel van de Lindemann, hier passen wel weer Shun Mook voeten onder, dus misschien weer op zoek naar een setje…
Groetjes Walter
De transparantie is beter nu ja. Misschien is het weer wennen maar had wel het idee dat de Lindemann wat minder ‘vriendelijk’ klinkt zeg maar, ik zal niet zeggen in your face maar wat meer aanwezig ipv een laid back geluid.
Daar moet ik wel bij zeggen, de Lindemann moet voor optimale klank goed warm zijn en delen van de elektronica altijd onder stroom, deze versterker heeft daarvoor een ‘warme standby’ en gebruik dan nog steeds 30w, alles voor de klank zeg maar. Ding zal dus ff nodig hebben om weer vol op klank te komen.
Paar dagen verder en ik weer niet meer beter denk ik…
Ga wel de ringen van Leo er nog onder zetten, had ik vanmiddag geen tijd meer voor.
Bijkomend voordeel van de Lindemann, hier passen wel weer Shun Mook voeten onder, dus misschien weer op zoek naar een setje…
Groetjes Walter
Geld is wel een beetje op straks na betaling Cock en Jeroen, dus voorlopig staat de Lindemann 850 weer lekker op Leo zijn heavy duty (de vierkante) onderzetters.
Er staat trouwens een Lindemann 850 op MP voor 2250 euro, dat is echt een nette prijs voor deze versterker, van harte aanbevolen.
Ze hebben nog zwaardere / betere gemaakt, de 858 en de 885, zit ik ook wel eens naar te loeren. Maar voor dat geld zou je ook iets compleet anders kunnen overwegen.
Mijn exemplaar na en tijdens reparatie / controle door Jos een tijd terug, die man heeft heel veel in zijn handen gehad, en vond de Lindemann echt heel fraai gebouwd:
Er staat trouwens een Lindemann 850 op MP voor 2250 euro, dat is echt een nette prijs voor deze versterker, van harte aanbevolen.
Ze hebben nog zwaardere / betere gemaakt, de 858 en de 885, zit ik ook wel eens naar te loeren. Maar voor dat geld zou je ook iets compleet anders kunnen overwegen.
Mijn exemplaar na en tijdens reparatie / controle door Jos een tijd terug, die man heeft heel veel in zijn handen gehad, en vond de Lindemann echt heel fraai gebouwd:
Met de Lindemann heb ik trouwens het gevoel dat je veel ‘dieper’ in de opname kan kijken dan met de Chaos, een beetje lastig uit te leggen, je zou ook kunnen zeggen er is meer ruimte in de weergave, maar dan bedoel ik niet zozeer het 3D beeld, maar het idee dat er meer ‘ruimte’ is voor de individuele klanken. Misschien is dit wat Jeroen bedoeld met gelaagdheid, ik ken die term niet zo.
Dat zou ik me ook voorstellen bij de term. Een beetje als een schilderij met verschillende glacis lagen die het beeld verrijken en kleuren verdiepen.
Klassieke schilders maakten veel gebruik van deze techniek.
Klassieke schilders maakten veel gebruik van deze techniek.
Dat is toch een ander soort gelaagdheid. Hier wordt gewoon duidelijker wat de opname aan informatie bevat door hem schoner te presenteren. Boudewijn de Groot bezong het al: "Als de rook om je hoofd is verdwenen"
Ha Pjotr, schoner is wel een goede omschrijving ook.
Een technische verbetering dus, of ik het daardoor ook beter vind klinken dan de Chaos weet ik nog niet.. less is more soms toch.
Groetjes Walter
Een technische verbetering dus, of ik het daardoor ook beter vind klinken dan de Chaos weet ik nog niet.. less is more soms toch.
Groetjes Walter
Ik bedoel met gelaagdheid dat je in de diepte de verschillende posities van instrumenten ten opzichte van elkaar veel beter kan onderscheiden. Dit kan alleen als er voldoende microdetail wordt weergegeven. De weergave moet er inderdaad schoner voor zijn om dit te bereiken.