Tri-Nextel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

heej,
ik heb gisteravond wat ideetjes getekend. In enkele van de tekeningen zijn de afronding ter hoogte van de mid en tweeter een beetje klein, maar dat heb ik gedaan om de box wat slanker te laten ogen.
Bijlagen
tri excel.jpg
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

lepain schreef:
heej,
ik heb gisteravond wat ideetjes getekend. In enkele van de tekeningen zijn de afronding ter hoogte van de mid en tweeter een beetje klein, maar dat heb ik gedaan om de box wat slanker te laten ogen.

:shock:

Die linksonder is wel ERG MOOI!

Super hoe je dat toch elke keer weer voor elkaar krijgt =D>
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Bizar mooie ontwerpen!
Zijn stuk voor stuk uitvoerbaar.

Mijn compli's =D>
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Fraai hoor ! Vooral die teruglopende lijn naar achteren geeft veel
snelheid en sierlijkheid aan het ontwerp..

mijn favoriet is de 2e van linksonder.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

rechts boven

Die links onder vind ik net het volgende space ship van starwars :P

Maar wel zeer origineel en creatief gevonden ! :)
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

lepain schreef:
heej,
ik heb gisteravond wat ideetjes getekend. In enkele van de tekeningen zijn de afronding ter hoogte van de mid en tweeter een beetje klein, maar dat heb ik gedaan om de box wat slanker te laten ogen.
"...wat ideetjes..." uhm... wow...
mooi man... echt. en ik ben een beetje aan het klooien met een hoekige kast met wat vervelende deukjes erin.
ik hoop dat ik nog steeds mijn tweeter in het midden mag zetten en de mid bovenaan? gewoon om eigenwijs te zijn?
ik denk er nu over om mijn complete ontwerp te reviseren. ik vind de middelste (en rechtsboven, is dat een iets ander zichtspunt van dezelfde kast?) heel mooi en apart!
gaat zeker serieus in overweging genomen worden!

maar...
Hondasnl schreef:
Bizar mooie ontwerpen!
Zijn stuk voor stuk uitvoerbaar.

Mijn compli's
uhm... uitvoerbaar...
voor een meubelmaker wellicht... dit gaat voor mij toch een SERIEUS probleem opleveren. zowiezo heb ik geen ruimte om al het frees-, schaaf- en schuurwerk te doen, en ook heb ik geen idee hoe ik dit uit zou moeten voeren...
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

Behoorlijk mooi !!
Alle ontwerpen !
Keuze kan natuurlijk ook een beetje van het interieur afhangen.
Persoonlijke favoriet: linksonder

Succes ! =D>
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Eej, bedankt voor de positieve kritiek, vind ik erg leuk om te lezen.

Maar ik geef toe; sommige zijn niet zo heel makkelijk te realiseren. Toch weet ik zeker dat de meesten met een beetje doorzetten en geduld te maken zijn, met een paar stuks handgereedschap. Ik heb hier op de afdeling Industrieel Ontwerpen de meest fantastische dingen uit mdf zien komen, en dat door handen die nog nooit eerder mdf aangeraakt hadden.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Van hout kun je alles maken, zeker van MDF!
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

lepain schreef:
heej,
ik heb gisteravond wat ideetjes getekend. In enkele van de tekeningen zijn de afronding ter hoogte van de mid en tweeter een beetje klein, maar dat heb ik gedaan om de box wat slanker te laten ogen.
Fraai werk! Uit technisch oogpunt (mooi slank, grote afrondingen) heb ik de voorkeur voor het exemplaar rechtsonder.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

lepain schreef:
Eej, bedankt voor de positieve kritiek, vind ik erg leuk om te lezen.
als je iets goeds hebt gedaan mag je van mij best last hebben van de veren in je zitvlak hoor :)
lepain schreef:
Maar ik geef toe; sommige zijn niet zo heel makkelijk te realiseren. Toch weet ik zeker dat de meesten met een beetje doorzetten en geduld te maken zijn, met een paar stuks handgereedschap. Ik heb hier op de afdeling Industrieel Ontwerpen de meest fantastische dingen uit mdf zien komen, en dat door handen die nog nooit eerder mdf aangeraakt hadden.
waar ik een groot probleem mee voorzie is het gelijk maken van de kasten. als ik aan zoiets ga beginnen wil ik gewoon zeker weten dat mijn uiteindelijke resultaat ook inderdaad met opgeheven hoofd naast een fabriekskast kan staan, wat dus ook inhoud dat alle schuine randjes en alle ronde hoeken allemaal exact hetzelfde zijn.
een ronde hoek gaat me wel lukken. maar vier hoeken en randjes allemaal hetzelfde maken... ik heb echt geen flauw idee hoe ik dat zou moeten realiseren...
ik heb helaas niet de beschikking over een 3d frees machine...
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Eerst de bruto kast maken.
Daarna de contouren op de bruto kast aftekenen.
Daarmee bedoel ik die contour die het rechte vlak raakt.
Vervolgens met de zaag, vijl, schuurpapier of whatever naar die contouren toe werken.
Al dan niet afgerond of met exact met rechte vlakken.
Als het rechte vlakken zijn kun je hulplinealen langs je contourlijnen schroeven en daar vervolgens langs zagen.

Het zou best eens kunnen zijn, door al die grote facetten en radiussen, dat je baffle en of top 3x dik moet worden.

Je kunt ook je kast uit meer dan 6 zijdes maken.
Dan kijk ik even naar rechts-boven.

Ook kun je de kast opbouwen uit allemaal lagen, dan kijk ik even naar Nils_vin zijn nieuwe project.

Nee, ik zou me daar niet al te druk over maken.
Leuke uitdaging :D .

Met MDF is dit zeker geen probleem.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

voor een afrondinkje van een paar cm is dat inderdaad niet zo'n probleem. maar als je meer dan een meter ronde hoeken per kast hebt gaat dat toch heel snel nogal ongelijk worden.

voor zover ik weet bestaat er geen afrondfrees met een straal van een cm of 6, dat zou mijn leven een stuk aangenamer maken.
zonder die frees zie ik dit project stranden in een hoop vloeken en uiteindelijk de container... het is gewoon niet te doen, zelfs niet met laagjes of malletjes, om zo'n afronding met de hand strak, egaal en overal hetzelfde te maken. we hebben het over meer dan twee meter ronde randjes hier!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

deze blijft ook altijd nog apart:
Afbeelding

Als je dan dat bovenstuk wat smaller maakt (of zelfs smaller lopend nar boven) is het misschien wel heel erg apart :)

Ander idee is wat Montana een beetje lied zien

Afbeelding

Denk dan even dat deze tot aan de grond doorloopt, de onderste woofer de W22 is en hij vanaf boven de tweeter naar beneden toe iets breder uitloopt.

Volgens mij ziet dat er best gaaf uit :)

(je zou ook het onderste vlak gewoon breder kunnen maken en dan daar facetten toepassen)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Lijkt verdacht veel op de Pontus van IT.
Kun je zo bouwen, tekeningen heb ik.
Bovenste driver staat horizontaal.
Onderste driver onder een hoek van 10 graden.
De tweeter onder 5 graden.

Het "Aparte" model die je laat zien, ziet er niet uit, aldus persoonlijk.

Afbeelding
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

b_force schreef:
deze blijft ook altijd nog apart:
Afbeelding

Als je dan dat bovenstuk wat smaller maakt (of zelfs smaller lopend naar boven) is het misschien wel heel erg apart :)
als ik deze zou bouwen dan wordt in een klap weer het smalle baffle item aan de kant geschoven... het ziet er wel leuk uit.
b_force schreef:
Ander idee is wat Montana een beetje liet zien

Afbeelding

Denk dan even dat deze tot aan de grond doorloopt, de onderste woofer de W22 is en hij vanaf boven de tweeter naar beneden toe iets breder uitloopt.

Volgens mij ziet dat er best gaaf uit :)

(je zou ook het onderste vlak gewoon breder kunnen maken en dan daar facetten toepassen)
maar... zijn we dan niet gewoon terug bij het orginele idee? alleen staat deze versie een beetje meer achterover, iets wat ik dan terug zou zetten zodat de tweeter vertikaal staat.

na een nachtje slapen neig ik naar een hoekige versie (dus met facetten, zonder afrondingen) van het linksboven idee van lepain.

zo'n beetje de huidige hoogte van 110 cm aanhouden, de achterkant is voor de hele kast gelijk, dan voor de mid en tweeter versmallend naar voren lopend tot er naast de mid evenveel "vlees" over is als naast de woofer, en een "schuin dakje" naar de overgang van de bas kast.

het is alleen ontzettend jammer dat ik dit in mdf zal moeten gaan doen en dan k*tten met fineer om het af te werken. het heeft wel het voordeel dat de kast dan weer wat smaller kan worden. 25 mm mdf is 11 mm dunner dan wat ik eerst wilde gebruiken.

als ik weer eens een keer op normale uren werk zal ik wat brainstormen met marcus om te kijken of het een en ander aan ideeen om te zetten is in een voor mij uitvoerbaar project!
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Wat vind je van deze Kharma?

Of misschien wel Wilson Audio Watt&Puppy looks?
Bijlagen
wilsonwattpuppy8.jpg
wilsonwattpuppy8.jpg (11.65 KiB) 1583 keer bekeken
ceramique grand midi.jpg
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

zonder meer apart, maar niet helemaal wat ik zoek.
alhoewel de kleur wel intrigerend is... :roll:
zodra marcus weer tijd heeft op een moment dat ik dat ook heb wil ik van gedachten wisselen met hem, om te kijken of een van de ideeen van lepain te ontdoen is van de ronde hoeken en er een "stealth kast" van te maken, dan blijft hij ook onzichtbaar op de radar... :D
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Goed nieuws!

Heb m'n vorige computer, voor zolang het duurt, terug aangesloten.
Even cad geinstalleerd en weer online.
Dus Menno: als er het e.e.a. wat uitgetekend moet worden hoor ik het graag.
Dan ook aangeven hoe je het e.e.a. wilt hebben.

Greetzz marcus
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Hondasnl schreef:
Goed nieuws!

Heb m'n vorige computer, voor zolang het duurt, terug aangesloten.
Even cad geinstalleerd en weer online.
Dus Menno: als er het e.e.a. wat uitgetekend moet worden hoor ik het graag.
Dan ook aangeven hoe je het e.e.a. wilt hebben.
da's mooi!
een computercrash is behoorlijk rampzalig... je bent altijd meer kwijt dan je denkt.
mocht je wat assistentie nodig hebben bij je computer, geef maar een gil en ik zal mijn best doen om wat voor je te betekenen!

voor het uitwerken, zie mijn bp van een paar dagen geleden. ik geloof dat alles daar in detail is beschreven.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

anonamemouse schreef:
voor het uitwerken, zie mijn bp van een paar dagen geleden. ik geloof dat alles daar in detail is beschreven.
Yep klopt,

Ik zal daar binnenkort eens aan gaan werken.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Menno heeft een aantal opties voorgesteld.

Hier optie 1.

Facetten zijn hier niet doorgevoerd.
Bijlagen
Clipboard01.jpg
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

yay!
er zit weer wat beweging in! :)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Optie 2,

Optie 3 is wat meer werk en vergt ook meer tijd!

Ik heb er zomaar een aantal maten in geknalt, maar je kunt hem er nog niet van maken.
Inhouden van de kasten zijn wat lastiger te bepalen maar komen heel dicht in de buurt.

Je kunt zien dat de kast wat dieper is geworden, dit ivm de inhoud.
Ook heb je wat minder ruimte voor je filter.
Bijlagen
Clipboard02.jpg
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op za 19 jan 2008, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Hondasnl schreef:
Optie 2


Ook erg mooi.

Wat mij persoonlijk bij de eerste tegen zou houden is de relatief lage plaatsing van de tweeter.Maar dat is natuurlijk het gevolg van de opstelling.

Verder hulde voor alle mooie tekeningen!
Laatst gewijzigd door CarloPJB op zo 20 jan 2008, 12:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”