Wat vinden we van 't forum?
Moderator: Beheerdersteam
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Wat vinden we van 't forum?
Tot aan jouw reactie was het een constructief topicds23man schreef:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Wat vinden we van t forum?
Ik denk dat we dan van mening verschillen. Als je je ergens aan irriteert ben je de ergernis al voorbij, da's feitelijk waar ik hier op doelde.AatV schreef:Het gebruik van het werkwoord irriteren in deze zin wordt als onjuist beschouwd. Hier dient het werkwoord ergeren te worden gebruikt.SSassen schreef:Ik irriteer me mateloos ....
Zie het genootschap Onze Taal.
groet,
Aat
N.B. Ik weet het, flauw, maar kon me niet bedwingen....
- pappaleo
- Berichten: 12411
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Wat vinden we van 't forum?
Maar daarom nog wel semantisch onjuist. Irriteren is een actieve handeling van de irritator, ergeren is het ondergaan van een irritatie en derhalve passief.
Vergelijk het engelse teach en learn.
Vergelijk het engelse teach en learn.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Wat vinden we van 't forum?
Het getuigt van een stuk gemakzucht wat weer volledig ten gronde ligt aan de zesjescultuur die we in Nederland kennen, maar da's een geheel andere discussie. Vandaag de dag doen velen niet meer dan wat in hun optiek strikt noodzakelijk is om een boodschap over te brengen, liefst nog met een veelvoud aan afkortingen, gebrek aan stop- en of lidwoorden of een in algemene zin gebrekkige grammatica en zinsbouw.Muug schreef:Wat de spelling of woordkeuze betreft, daar moei ik mij nooit mee. Niemand is perfect en het is zinloos om daarover te gaan janken. Jullie Nederlanders zijn bijvoorbeeld érg goed in het maken van de meest groteske dt-fouten, jawel, nòg beter dan vele Belgen. Je wilt niet weten hoeveel tientallen ik er al gezien heb, op dit forum en andere fora. Nu ja, so what? Who cares? Ik versta wat er geschreven wordt en dat is gewoon het belangrijkste. Het internet is een medium dat openstaat voor iedereen die kan lezen en schrijven, maar er zijn natuurlijk mensen bij die niet lang naar school geweest zijn of mensen die gewoon heel errug slecht zijn in "speling".So what? Who cares? Het duidelijk overbrengen van de boodschap is belangrijker dan het grammaticaal (ehm, c of k?) correcte taalgebruik.
Da's jammer, de boodschap, in een forum vaak in de vorm van een vraag of stelling, wordt namelijk veel duidelijker en bergrijpelijker als hij correct is verwoord en ook grammaticaal (met een 'c' uiteraard) hout snijdt. Da's een kwestie van nét even wat meer moeite ergens in steken, bijvoorbeeld een reactie even teruglezen voordat deze geplaatst wordt. Dat kleine beetje meer moeite zorgt dat reacties veel prettiger leesbaar zijn, zonder dat de lezer al hoofdschuddend en struikelend over fouten in de spelling en grammatica de boodschap moet proberen te ontcijferen.
Maar goed, ik ben dan ook van mening dat goede communicatie begint bij een goede beheersing van de taal, vooral op internetfora waar het daarmee vaak erbarmelijk slecht gesteld is.
Maar goed, da's allemaal behoorlijk off-topic, excuses voor het op een zijspoor zetten van deze discussie.
Re: Wat vinden we van 't forum?
Och, vergelijken met het gemiddelde jeugd-forum (breezah-taal) is de spelling hier op een allezins acceptabel niveau, Sander.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Wat vinden we van 't forum?
Irritatie is in brede zin ergens aanstoot aan nemen, een prikkeling in negatieve zin, da's exact hetgene wat mij motiveerde de reactie zo te verwoorden.pappaleo schreef:Maar daarom nog wel semantisch onjuist. Irriteren is een actieve handeling van de irritator, ergeren is het ondergaan van een irritatie en derhalve passief.
Vergelijk het engelse teach en learn.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Wat vinden we van 't forum?
Oh, zondermeer, dat impliceerde ik ook niet.ray5150 schreef:Och, vergelijken met het gemiddelde jeugd-forum (breezah-taal) is de spelling hier op een allezins acceptabel niveau, Sander.
- pappaleo
- Berichten: 12411
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Wat vinden we van 't forum?
Ik vergeet te melden dat ergeren ook uitgaand kan zijn, met name als het niet wederkerig gebruikt wordt. Ik kan iemand irriteren of ergeren, maar ik kan mezelf alleen maar ergeren aan iets.SSassen schreef:Irritatie is in brede zin ergens aanstoot aan nemen, een prikkeling in negatieve zin, da's exact hetgene wat mij motiveerde de reactie zo te verwoorden.pappaleo schreef:Maar daarom nog wel semantisch onjuist. Irriteren is een actieve handeling van de irritator, ergeren is het ondergaan van een irritatie en derhalve passief.
Vergelijk het engelse teach en learn.
Mezelf irriteren aan... is een contaminatie.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Wat vinden we van 't forum?
Oneens. Lees de originele reactie nog maar eens door, het is geen irritatie in algemene zin, dat bijkt wel uit de reacties hier, dus het feit dat ik refereer naar mezelf is niet meer dan logisch.pappaleo schreef:Mezelf irriteren aan... is een contaminatie.
Re: Wat vinden we van 't forum?
Je zit taalkundig fout zit als je het hebt over jezelf irriteren. Je kan je ergens aan ergeren, je kan je niet ergens aan irriteren.
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/i ... e-aan-haar
-edit-
Dus: 'zij irriteert me' is correct en 'ik irriteer me' is niet correct.
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/i ... e-aan-haar
Dit was jou post over spellingsfouten terwijl je in diezelfde post een taalkundige fout maakt. Daar reageerde AatV op.SSassen schreef:Ik irriteer me mateloos aan het feit dat het schijnbaar moeite kost om een topictitel te tikken zonder fouten? Het is of 'Wat vinden we van het forum?' of 'Wat vinden we van 't forum?', alleen een 't' zonder apostrof is geen correct Nederlands.
-edit-
Dus: 'zij irriteert me' is correct en 'ik irriteer me' is niet correct.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Wat vinden we van 't forum?
Nee, irritatie is iets persoonlijks, als ik mij irriteer hoeft dat voor jou niet hetzelfde te zijn. Daarmee is de zinsnede 'Ik irriteer me ...' dan ook taalkundig correct, hoe had je die zin anders willen formuleren?jeroen_d schreef:Je zit taalkundig fout zit als je het hebt over jezelf irriteren. Je kan je ergens aan ergeren, je kan je niet ergens aan irriteren.
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/i ... e-aan-haar
Dit was jou post over spellingsfouten terwijl je in diezelfde post een taalkundige fout maakt. Daar reageerde AatV op.SSassen schreef:Ik irriteer me mateloos aan het feit dat het schijnbaar moeite kost om een topictitel te tikken zonder fouten? Het is of 'Wat vinden we van het forum?' of 'Wat vinden we van 't forum?', alleen een 't' zonder apostrof is geen correct Nederlands.
Re: Wat vinden we van 't forum?
Leuk, een audio forum over luisteren en lezen en dan de interpretatie van taal i.p.v. muziek. 
Re: Wat vinden we van 't forum?
Op gevoel zou ik zeggen dat irriteren iets is wat je aangedaan kan worden.
Of een ander aan kunt doen.
Ik irriteer me aan haar lijkt mij dan ook niet lekker bekken.
Maar vang mij niet op een woord ik word regelmatig gecorrigeerd
Of was het nu wordt
Of een ander aan kunt doen.
Ik irriteer me aan haar lijkt mij dan ook niet lekker bekken.
Maar vang mij niet op een woord ik word regelmatig gecorrigeerd
Of was het nu wordt
Laatst gewijzigd door rikpost op di 07 okt 2014, 0:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Wat vinden we van 't forum?
Goed, ik ben d'r toch even ingedoken, want het ergerde me enigzins dat iets gevoelsmatig wel klopte, maar kennelijk taalkundig gezien niet correct was.
Het gebruik van het werkwoord irriteren wordt vaak met een lijdend voorwerp gecombineerd, b.v. 'Ik irriteer Jeroen', fout is het echter om het te combineren met een voorzetsel b.v. 'Ik irriteer me aan Jeroen'.
Kortom, irriteren als werkwoord vormt hier een uitzondering omdat het niet wederkerig gebruikt mag worden. Daarmee wordt bedoeld dat het geen betrekking kan hebben op het lijdend voorwerp. In de zin 'Ik irriteer Jeroen' is Jeroen lijdend voorwerp en ben ik degene die bij Jeroen irritatie opwekt. In de zin 'Ik irriteer me aan Jeroen' ben ik (ik) het lijdend voorwerp en ben ik ook degene waarbij irritatie wordt opgewekt (me), wederkerig dus en da's niet toegestaan met het werkwoord irriteren.
Ik had dus moeten schrijven: 'Ik erger me aan ...'.
Het gebruik van het werkwoord irriteren wordt vaak met een lijdend voorwerp gecombineerd, b.v. 'Ik irriteer Jeroen', fout is het echter om het te combineren met een voorzetsel b.v. 'Ik irriteer me aan Jeroen'.
Kortom, irriteren als werkwoord vormt hier een uitzondering omdat het niet wederkerig gebruikt mag worden. Daarmee wordt bedoeld dat het geen betrekking kan hebben op het lijdend voorwerp. In de zin 'Ik irriteer Jeroen' is Jeroen lijdend voorwerp en ben ik degene die bij Jeroen irritatie opwekt. In de zin 'Ik irriteer me aan Jeroen' ben ik (ik) het lijdend voorwerp en ben ik ook degene waarbij irritatie wordt opgewekt (me), wederkerig dus en da's niet toegestaan met het werkwoord irriteren.
Ik had dus moeten schrijven: 'Ik erger me aan ...'.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Wat vinden we van 't forum?
Engels? Zit ik in het juiste topic?jeroen_d schreef:Excuus voor het engels.
Re: Wat vinden we van 't forum?
En nu naar bed Hans ,hup!hannesie schreef:Engeltjes?of Engels?
Toch wel een lekker wijntje.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Wat vinden we van 't forum?
Je kunt jezelf weldegelijk irriteren, maar daar hebben de taalkundigen niet aan gedacht. Als je de hele dag aan je zak zit te krabben irriteer jezelf, in dit geval ontstaat een geirriteerde balzak
...... 
- pappaleo
- Berichten: 12411
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Wat vinden we van 't forum?
Preciesds23man schreef:Je kunt jezelf weldegelijk irriteren, maar daar hebben de taalkundigen niet aan gedacht. Als je de hele dag aan je zak zit te krabben irriteer jezelf, in dit geval ontstaat een geirriteerde balzak![]()
......
Maar voor de duidelijkheid heb ik die balzak nog maar even in de broek gehouden.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Wat vinden we van 't forum?
Daarin tegen is geirriteerd tandvlees weer geen vorm van zelfirritatie, dit wordt veroorzaakt door tandplaque door te weinig of niet poetsen. Hier spreken we over een externe irritator! 
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Wat vinden we van 't forum?
Ik zei toch dat je niet jezelf zou moeten irriteren.
Zelfirritatie is zo'n apostrof niet waard.
Re: Wat vinden we van 't forum?
[quote="ds23man"]Je kunt jezelf weldegelijk irriteren, maar daar hebben de taalkundigen niet aan gedacht. Als je de hele dag aan je zak zit te krabben irriteer jezelf, in dit geval ontstaat een geirriteerde balzak
......
[/
Daar kun je heel veel ergenis mee op de hals halen
Daar kun je heel veel ergenis mee op de hals halen
