Wat vinden we van 't forum?

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door FR_Aad »

Is zijn antwoord naar jou gewist?
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door CoenvanDongen »

ds23man schreef:
Zo. we gaan hier weer gezellig verder:

http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... ore-2.html
Tot aan jouw reactie was het een constructief topic [-X
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Wat vinden we van t forum?

Bericht door SSassen »

AatV schreef:
SSassen schreef:
Ik irriteer me mateloos ....
Het gebruik van het werkwoord irriteren in deze zin wordt als onjuist beschouwd. Hier dient het werkwoord ergeren te worden gebruikt.
Zie het genootschap Onze Taal.

groet,
Aat

N.B. Ik weet het, flauw, maar kon me niet bedwingen.... :mrgreen:
Ik denk dat we dan van mening verschillen. Als je je ergens aan irriteert ben je de ergernis al voorbij, da's feitelijk waar ik hier op doelde.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door pappaleo »

Maar daarom nog wel semantisch onjuist. Irriteren is een actieve handeling van de irritator, ergeren is het ondergaan van een irritatie en derhalve passief.

Vergelijk het engelse teach en learn.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door SSassen »

Muug schreef:
Wat de spelling of woordkeuze betreft, daar moei ik mij nooit mee. Niemand is perfect en het is zinloos om daarover te gaan janken. Jullie Nederlanders zijn bijvoorbeeld érg goed in het maken van de meest groteske dt-fouten, jawel, nòg beter dan vele Belgen. Je wilt niet weten hoeveel tientallen ik er al gezien heb, op dit forum en andere fora. Nu ja, so what? Who cares? Ik versta wat er geschreven wordt en dat is gewoon het belangrijkste. Het internet is een medium dat openstaat voor iedereen die kan lezen en schrijven, maar er zijn natuurlijk mensen bij die niet lang naar school geweest zijn of mensen die gewoon heel errug slecht zijn in "speling". O:) So what? Who cares? Het duidelijk overbrengen van de boodschap is belangrijker dan het grammaticaal (ehm, c of k?) correcte taalgebruik. :D
Het getuigt van een stuk gemakzucht wat weer volledig ten gronde ligt aan de zesjescultuur die we in Nederland kennen, maar da's een geheel andere discussie. Vandaag de dag doen velen niet meer dan wat in hun optiek strikt noodzakelijk is om een boodschap over te brengen, liefst nog met een veelvoud aan afkortingen, gebrek aan stop- en of lidwoorden of een in algemene zin gebrekkige grammatica en zinsbouw.

Da's jammer, de boodschap, in een forum vaak in de vorm van een vraag of stelling, wordt namelijk veel duidelijker en bergrijpelijker als hij correct is verwoord en ook grammaticaal (met een 'c' uiteraard) hout snijdt. Da's een kwestie van nét even wat meer moeite ergens in steken, bijvoorbeeld een reactie even teruglezen voordat deze geplaatst wordt. Dat kleine beetje meer moeite zorgt dat reacties veel prettiger leesbaar zijn, zonder dat de lezer al hoofdschuddend en struikelend over fouten in de spelling en grammatica de boodschap moet proberen te ontcijferen.

Maar goed, ik ben dan ook van mening dat goede communicatie begint bij een goede beheersing van de taal, vooral op internetfora waar het daarmee vaak erbarmelijk slecht gesteld is.

Maar goed, da's allemaal behoorlijk off-topic, excuses voor het op een zijspoor zetten van deze discussie.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door ray5150 »

Och, vergelijken met het gemiddelde jeugd-forum (breezah-taal) is de spelling hier op een allezins acceptabel niveau, Sander.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door SSassen »

pappaleo schreef:
Maar daarom nog wel semantisch onjuist. Irriteren is een actieve handeling van de irritator, ergeren is het ondergaan van een irritatie en derhalve passief.

Vergelijk het engelse teach en learn.
Irritatie is in brede zin ergens aanstoot aan nemen, een prikkeling in negatieve zin, da's exact hetgene wat mij motiveerde de reactie zo te verwoorden.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
Och, vergelijken met het gemiddelde jeugd-forum (breezah-taal) is de spelling hier op een allezins acceptabel niveau, Sander.
Oh, zondermeer, dat impliceerde ik ook niet.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door pappaleo »

SSassen schreef:
pappaleo schreef:
Maar daarom nog wel semantisch onjuist. Irriteren is een actieve handeling van de irritator, ergeren is het ondergaan van een irritatie en derhalve passief.

Vergelijk het engelse teach en learn.
Irritatie is in brede zin ergens aanstoot aan nemen, een prikkeling in negatieve zin, da's exact hetgene wat mij motiveerde de reactie zo te verwoorden.
Ik vergeet te melden dat ergeren ook uitgaand kan zijn, met name als het niet wederkerig gebruikt wordt. Ik kan iemand irriteren of ergeren, maar ik kan mezelf alleen maar ergeren aan iets.

Mezelf irriteren aan... is een contaminatie.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door SSassen »

pappaleo schreef:
Mezelf irriteren aan... is een contaminatie.
Oneens. Lees de originele reactie nog maar eens door, het is geen irritatie in algemene zin, dat bijkt wel uit de reacties hier, dus het feit dat ik refereer naar mezelf is niet meer dan logisch.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door jeroen_d »

Je zit taalkundig fout zit als je het hebt over jezelf irriteren. Je kan je ergens aan ergeren, je kan je niet ergens aan irriteren.

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/i ... e-aan-haar
SSassen schreef:
Ik irriteer me mateloos aan het feit dat het schijnbaar moeite kost om een topictitel te tikken zonder fouten? Het is of 'Wat vinden we van het forum?' of 'Wat vinden we van 't forum?', alleen een 't' zonder apostrof is geen correct Nederlands.
Dit was jou post over spellingsfouten terwijl je in diezelfde post een taalkundige fout maakt. Daar reageerde AatV op.

-edit-
Dus: 'zij irriteert me' is correct en 'ik irriteer me' is niet correct.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door SSassen »

jeroen_d schreef:
Je zit taalkundig fout zit als je het hebt over jezelf irriteren. Je kan je ergens aan ergeren, je kan je niet ergens aan irriteren.

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/i ... e-aan-haar
SSassen schreef:
Ik irriteer me mateloos aan het feit dat het schijnbaar moeite kost om een topictitel te tikken zonder fouten? Het is of 'Wat vinden we van het forum?' of 'Wat vinden we van 't forum?', alleen een 't' zonder apostrof is geen correct Nederlands.
Dit was jou post over spellingsfouten terwijl je in diezelfde post een taalkundige fout maakt. Daar reageerde AatV op.
Nee, irritatie is iets persoonlijks, als ik mij irriteer hoeft dat voor jou niet hetzelfde te zijn. Daarmee is de zinsnede 'Ik irriteer me ...' dan ook taalkundig correct, hoe had je die zin anders willen formuleren?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door hannesie »

Leuk, een audio forum over luisteren en lezen en dan de interpretatie van taal i.p.v. muziek. :lol:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door rikpost »

Op gevoel zou ik zeggen dat irriteren iets is wat je aangedaan kan worden.
Of een ander aan kunt doen.
Ik irriteer me aan haar lijkt mij dan ook niet lekker bekken.

Maar vang mij niet op een woord ik word regelmatig gecorrigeerd :mrgreen:
Of was het nu wordt :think:
Laatst gewijzigd door rikpost op di 07 okt 2014, 0:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door SSassen »

Goed, ik ben d'r toch even ingedoken, want het ergerde me enigzins dat iets gevoelsmatig wel klopte, maar kennelijk taalkundig gezien niet correct was.

Het gebruik van het werkwoord irriteren wordt vaak met een lijdend voorwerp gecombineerd, b.v. 'Ik irriteer Jeroen', fout is het echter om het te combineren met een voorzetsel b.v. 'Ik irriteer me aan Jeroen'.

Kortom, irriteren als werkwoord vormt hier een uitzondering omdat het niet wederkerig gebruikt mag worden. Daarmee wordt bedoeld dat het geen betrekking kan hebben op het lijdend voorwerp. In de zin 'Ik irriteer Jeroen' is Jeroen lijdend voorwerp en ben ik degene die bij Jeroen irritatie opwekt. In de zin 'Ik irriteer me aan Jeroen' ben ik (ik) het lijdend voorwerp en ben ik ook degene waarbij irritatie wordt opgewekt (me), wederkerig dus en da's niet toegestaan met het werkwoord irriteren.

Ik had dus moeten schrijven: 'Ik erger me aan ...'.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door jeroen_d »

check :D

Excuus voor het engels. :hide:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door rikpost »

Kijk en dat doe ik gewoon op gevoel :sure:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door SSassen »

jeroen_d schreef:
Excuus voor het engels. :hide:
Engels? Zit ik in het juiste topic? :think:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door hannesie »

Engeltjes? :rofl: of Engels?
Toch wel een lekker wijntje. :sure:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door rikpost »

hannesie schreef:
Engeltjes? :rofl: of Engels?
Toch wel een lekker wijntje. :sure:
En nu naar bed Hans ,hup! :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door ds23man »

Je kunt jezelf weldegelijk irriteren, maar daar hebben de taalkundigen niet aan gedacht. Als je de hele dag aan je zak zit te krabben irriteer jezelf, in dit geval ontstaat een geirriteerde balzak :rofl: :rofl: ...... :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Je kunt jezelf weldegelijk irriteren, maar daar hebben de taalkundigen niet aan gedacht. Als je de hele dag aan je zak zit te krabben irriteer jezelf, in dit geval ontstaat een geirriteerde balzak :rofl: :rofl: ...... :lol:
Precies :lol:

Maar voor de duidelijkheid heb ik die balzak nog maar even in de broek gehouden. :mrgreen: :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door ds23man »

Daarin tegen is geirriteerd tandvlees weer geen vorm van zelfirritatie, dit wordt veroorzaakt door tandplaque door te weinig of niet poetsen. Hier spreken we over een externe irritator! :lol:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door Marp »

Ik zei toch dat je niet jezelf zou moeten irriteren. ;) Zelfirritatie is zo'n apostrof niet waard.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door rikpost »

[quote="ds23man"]Je kunt jezelf weldegelijk irriteren, maar daar hebben de taalkundigen niet aan gedacht. Als je de hele dag aan je zak zit te krabben irriteer jezelf, in dit geval ontstaat een geirriteerde balzak :rofl: :rofl: ...... :lol:[/

Daar kun je heel veel ergenis mee op de hals halen :-&
Plaats reactie

Terug naar “Forumaangelegenheden, Algemeen”