Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door pappaleo »

Shadow schreef:
pappaleo schreef:
Ik oha veel. Heb geen sandalen en heb 2 bouwtopics lopen en er broeit een derde.
Een monitor met onmogelijke hoeken, inhoud en drivers?
Zie ik er zo eigenwijs uit, dan? :think:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door ray5150 »

Neuh, Leo houdt alle gesprekspunten in 1 topic...
Led
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 10:19

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door Led »

Henkjan schreef:
Waar Loekie en LED met hun betoog dan zo uit t zoveelste management zelfhulp boek lijkt te komen (succes is een keuze) aan voorbij gaan: de ondernemer in kwestie moet maar net zin hebben in die fundamentele verandering van zn business.
Dat is toch precies wat ik zeg? Prima als ie daar geen zin in heeft, maar als de business nou eenmaal veranderd is en je verandert niet mee blijf je eenzaam achter.
Wat betreft t levend zijn van de hobby: hebben jullie inzicht in omzetten in zelfbouwaudio spullen? Ik wel, en die is gekelderd. Er is een fundamentele shift weg van zelf dingen maken plus een shift weg van goede audio. Dodelijke combi als je op t snijvlak van deze 2 opereert.
Tuurlijk, want tegenwoordig kunnen mensen zelf ook dingen rechtstreeks uit China laten bezorgen voor een appel en een ei.
Ik geloof absoluut dat onze middenstand daar de gevolgen van voelt, maar ik denk niet dat je uit onze lokale inkomstenderving de conclusie mag trekken dat er *dus* minder zelfbouw plaats vindt.

Nogmaals, ik zeg niet dat het leuk is dat het zo werkt, maar dat is nou juist het punt - met het "niet leuk vinden zoals het tegenwoordig werkt" schiet je niks op. Hoe vervelend ook, het is aanpassen of uitsterven.
Led
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 10:19

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door Led »

pappaleo schreef:
Led schreef:
Tja, ...
........
Ik zou zeggen, kijk eens voorbij je horizon :-)
Nou, die vuurspuwerij is nog 3 keer zo erg als het "geklaag" dat ik overigens alleen zie als een constatering.
En die "vuurspuwerij" zie ik enkel als een verklaring voor de constatering.

"Mijn jaren 80 winkel doet het niet meer zo goed tegenwoordig!"
"Nee, de tijden zijn veranderd. De aanpak van toen werkt nu niet meer."
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door pappaleo »

Je gaat volledig voorbij aan het feit dat mensen de reis naar een "kazige" luisterdag gaan om elkaar te ontmoeten. Er zijn luisterdagen bij dat luisteren op de tweede plaats komt. Dat jij daar geen zin in hebt en liever op je (a)social media rondstruint is je goed recht.

Je hebt blijkbaar niet genoeg zelfreflectie om in te zien dat je het plezier van velen hier grondig te kakken zet.

We zijn niet dom of zo, hoor. We begrijpen best wel hoe het komt dat de zaken achteruitgaan. Daar hebben we zo'n rant als die van jou niet voor nodig.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door FR_Aad »

Soit :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door ds23man »

Wordt het niet eens tijd dat dit draadje gesloten wordt? Ik zie hier totaal geen toegevoegde waarde wat betreft het onderwerp meer. Totale nutteloze herhalingen van stellingen waar diverse mensen zich ingegraven hebben.
Led
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 10:19

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door Led »

pappaleo schreef:
Je gaat volledig voorbij aan het feit dat mensen de reis naar een "kazige" luisterdag gaan om elkaar te ontmoeten. Er zijn luisterdagen bij dat luisteren op de tweede plaats komt. Dat jij daar geen zin in hebt en liever op je (a)social media rondstruint is je goed recht.

Je hebt blijkbaar niet genoeg zelfreflectie om in te zien dat je het plezier van velen hier grondig te kakken zet.

We zijn niet dom of zo, hoor. We begrijpen best wel hoe het komt dat de zaken achteruitgaan. Daar hebben we zo'n rant als die van jou niet voor nodig.
Ik zei dat mensen elkaar tegenwoordig op veel meer (digitale) plekken kunnen ontmoeten vergeleken met vroeger, dus dat ze inderdaad gewoon minder behoefte hebben aan dat soort meets dan back in the days. Mensen kunnen elkaar nu ook vinden *zonder*.

En over zelfreflectie - reageren op die constatering met opmerkingen als "ja want op (a)sociale media leer je natuurlijk alles", "als je speaker maar GOEING GOEING GOEING gaat" vind ik dan typerend voor die oude garde die niet kan accepteren dat de wereld verandert en denigrerend doet over mensen die NU, in de huidige situatie aan de hobby beginnen, gebruik makend van alles wat er is.
Als er iets is dat mensen af kan houden van een hobby is het wel een stel oude rotten die zegt dat jij er niet bij hoort omdat je niet in de jaren 80 leeft.
Laatst gewijzigd door Led op zo 26 apr 2020, 19:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door FR_Aad »

.
Bijlagen
5BDA6629-5048-44B3-90B2-9663259AD5CA.png
Led
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 10:19

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door Led »

Even een moment van zelf reflectie inderdaad - ik trek me terug uit deze discussie, ik denk niet dat er voor iemand hier iets te winnen valt, we hebben een verschillende kijk op de zaken en dat gaan we echt niet fixen met nog meer uithalen.

Ik hoop dat duidelijk is dat ik niet neerkijk op "oude rotten" - ik sta op de schouders van die reuzen.
Ik heb alleen een andere kijk op hun reactie op huidige veranderingen. Ik kan het verkeerd hebben.

Dus een groet, met respect voor iedereen hier ook al verschillen we misschien van mening over sommige zaken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door dre »

Prima inderdaad!

En nu een slotje er op a.u.b.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door Henkjan »

Heb je wel door dat de luisterdagen ontstaan zijn vanuit dit forum, als aanvulling op het online samen zijn? Het is geen relikwie uit vervlogen tijden.

En als je dan zelfreflecteert, lees dan zo ook nog eens terug in welke stijl je tekeer ging, en hoe dat mogelijk overkomt bij de sandalen dragende baardmannen.
audioruud
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 26 jun 2019, 11:26

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door audioruud »

De vraag is welk "tijdperk" er precies voorbij is, welk tijdperk springlevend is, maar ook welke latente behoeften er momenteel bestaan op audio gebied en dan met name LS gerelateerd. Wil je soms zeggen dat de consument de interesse in goed geluid in een mooie verpakking en aangepast aan z'n speeltjes en overige behoeften heeft verloren? Kom nou. Als je daar samen met Titus of Peter op tijd bij had stil gestaan, dan had dat wellicht tot een gewijzigd (misschien ook innovatief) produkt- en dienstaanbod kunnen leiden. De uitkomst daarvan had je vervolgens op een gerichte manier aan je doelgroep moeten communiceren.
Maar hetzelfde winkeltje met dezelfde producten waarop de markt niet meer zat te wachten en dat tegen een niet meer competitief prijsniveau, dat moest wel dood bloeden, niet?
Het probleem met jarenlang in een verslofte omgeving werkzaam zijn is dat je een veranderende wereld om je heen - zo je die al tijdig hebt waargenomen - met angst tegemoet ziet in plaats van die te herkennen en als uitdaging te zien waarop je als ondernemer kunt inspelen.
Daar moet ik dan toch nog maar even op reageren, dit stukje is duidelijk aan mij gericht.

Het tijdperk is voorbij, ja, het tijdperk waarin je winkels had waar je niet alleen iets kon kopen maar ook kon luisteren, advies vragen en daarbij de zekerheid had dat het met de technische grondslag wel goed zat. Niet elke week iets nieuws nee, dat heeft ook geen zin. Zo snel gaan de ontwikkelingen niet.

Voor alle fysieke winkels geldt dat je meerwaarde (in ons geval de kennis, de presentatie van modellen, de adviesfunctie (advies is gratis)) verwerkt is in de marge die je kunt heffen over de inkoopprijs van je product. Als er een verkooppunt is zonder die meerwaarde maar wel met het zelfde product dan kan deze het product goedkoper aanbieden. Daar zit 'm het probleem voor de fysieke winkel. En als de fysieke winkel ook nog een webshop heeft (dat is dus nog een keer een extra winkel aan werk, "werk aan de winkel") dan ben je eigenlijk met jezelf aan het concurreren als je mee wilt met de prijzen van de collega webshops.
Kijk om je heen, alle winkels (in alle branches, niet alleen in de audio) waar die meerwaarde nog bestond (dus personeel met kennis van zaken, uitgebreide mogelijkheid om het product voor aankoop te beoordelen) zijn ondertussen allemaal opgedoekt. Winkelpersoneel is de laagstbetaalde arbeidsgroep.

Wat hebben we allemaal gedaan? Een website gemaakt vanaf 1999, later een webshop (vanaf ca 2006), op beurzen gestaan, nieuwe modellen ontworpen (15 verschillende in de laatste 10 jaar), lezingen gegeven, demo's op bijeenkomsten van audioclubs, een workshop luidsprekers ontwerpen gedaan, en vast nog veel meer.

Ik heb samen met Henk-Jan de Nescio afgestemd in de meetkamer (dat koste me een dag, ik deed het met plezier). Vervolgens liet Henk-Jan dit model en een ander model bij ons in de winkel staan zodat mensen ze konden beluisteren, met alle materialen op voorraad op de plank. In anderhalf jaar zijn er 3 (DRIE) mensen voor geweest, aantal verkopen: 0 (nul!). Ondertussen werd het ontwerp hier geprezen, iedereen vond het fantastisch. Niemand (op die 3 na) heeft het beluisterd.
En Rumoh heeft ze verkocht (het is hem gegund) maar raar is het wel toch?

We halen de kennis van internet. Internet staat er vol mee. Alleen we hebben geen idee waar het over gaat en wat waar is. Dus we praten elkaar na en denken werkelijk dat je een kloppend 3-weg systeem kan ontwerpen op basis van datasheets en Boxsim.

De moderne (jonge) consument laat zich niet meer leiden door kwaliteit, duurzaamheid en degelijkheid. Het moet goedkoop zijn. En Nieuw! natuurlijk.

Misschien brengt de Corona pandemie nog nieuwe inzichten.

Zo. Ik ben blij dat ik wat anders ben gaan doen, heb gelijk een veel hoger inkomen en ook nog pensioen. En ik mis het gezeik van een steeds groter wordende groep klanten als kiespijn.

Overigens had ik zoals gezegd ook veel leuke klanten en zijn er gelukkig hier op dit forum in ieder geval een aantal mensen die snappen waar het over gaat. Dat scheelt dan nog wat.

Groeten,

Ruud Jansen (die wel gewoon zijn eigen naam onder een post durft te zetten)
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”