Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28477
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Bij 4 ohm gebrugd draait elke amp op 2 ohm en dan kakt ie in.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Mensen, Jag maakt een zinvolle opmerking en jullie plassen er allemaal overheen met vrij zinloze posts over versterkervermogen. Maar droom lekker verder.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Nee hoor, Mark.
Ik zie het nut van een eigen dsp per driver echt wel in. Zoals ik dan ook al zei, elke speaker krijgt hoe dan ook z'n eigen dsp en amp. Desalniettemin vind ik het wel nuttig om te weten wat de eventuele consequenties zijn van het "inleveren" van een versterker kanaal. Nog steeds sap genoeg, dunkt me. Maar toch jammer dat ik één kanaal onbenut laat.
Ik zie het nut van een eigen dsp per driver echt wel in. Zoals ik dan ook al zei, elke speaker krijgt hoe dan ook z'n eigen dsp en amp. Desalniettemin vind ik het wel nuttig om te weten wat de eventuele consequenties zijn van het "inleveren" van een versterker kanaal. Nog steeds sap genoeg, dunkt me. Maar toch jammer dat ik één kanaal onbenut laat.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Als je brugt bij een 4 ohm woofer, ziet de UCD feitelijk 2 ohm. Met maximum stroom van de UCD als begrenzende factor is het maximum vermogen een factor 2 lager dan bij 4 ohm, dus 400/2 = 200 watt per UCD en dus totaal ook weer 400 watt. En dat is net zo veel als met een enkele UCD op 4 ohm.Jamesblond schreef:Ik geloof je. Maar voor de zekerheid toch Hypex maar even gemaild ter bevestiging. Dan weten we het zeker.ds23man schreef:Als je speakers 4 ohm zijn moet je niet gaan bruggen!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28477
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Nee hoor, er werden hier wat incorrecte aannames gemaakt over het te leveren versterkervermogen als je iets in brug zet.markbakk schreef:Mensen, Jag maakt een zinvolle opmerking en jullie plassen er allemaal overheen met vrij zinloze posts over versterkervermogen. Maar droom lekker verder.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28477
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Koppel je de ongebruikte af, heb je 2 reserve modules als er eens 1 stuk gaat.Jamesblond schreef:Maar toch jammer dat ik één kanaal onbenut laat.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ik heb met die gedachte gespeeld, idd. Moet alleen ff uitzoeken hoe ik dat doe zonder de boel te slopen.ds23man schreef:Koppel je de ongebruikte af, heb je 2 reserve modules als er eens 1 stuk gaat.Jamesblond schreef:Maar toch jammer dat ik één kanaal onbenut laat.![]()
![]()
![]()
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
By the way: baffle bestaat uit 2 lagen mdf: 22 en 12mm. Is het wenselijk om die met deuvels en lijm aan elkaar te klinken, of is lijm voldoende?
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Duvels zijn voor de stevigheid niet nodig. Ik vind het wel makkelijker met het lijmen aangezien de duvels het verschuiven van de 2 baffles t.o.v. elkaar voorkomen. Totaal 2 dunne duvels (bijv. 1 linksboven + 1 rechtsonder) zijn dan voldoende.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Jaja! Voortgang! Nog een enorme klus om alles op z'n plek te houden wanneer je gaat lijmen en alles in de klemmen zet. Zodra je ergens spanning op zet, glijdt iets anders van z'n plek af. En ondertussen is de lijm al aan het drogen en krijg je het verschoven deel dus zowat niet meer op z'n plek. Uiteindelijk met wat hulp van de buurman is het gelukt, maar ik heb Mn twijfels over hoe goed alles nu gelijmd is. Lijm genoeg gebruikt, maar alles is meerdere keren los gegaan... Morgen het spul uit de klemmen en dan zullen we het zien. Conclusie: ik wil een kastenpers! 
Overigens zit de baffle nog niet gelijmd. Die heb ik erop gelegd en ingeklemd om te zorgen dat alles op z'n plek blijft. De baffle moet er weer af, omdat de viltmatten er nog in gelijmd moeten worden.
Ook heb ik met veel beleid, bloed zweet en tranen de uitsparing voor de versterkers op de juiste maat gekregen. Niet zo heel strak, maar ik troost me met de gedachte dat het toch aan de achterkant zit.
Overigens zit de baffle nog niet gelijmd. Die heb ik erop gelegd en ingeklemd om te zorgen dat alles op z'n plek blijft. De baffle moet er weer af, omdat de viltmatten er nog in gelijmd moeten worden.
Ook heb ik met veel beleid, bloed zweet en tranen de uitsparing voor de versterkers op de juiste maat gekregen. Niet zo heel strak, maar ik troost me met de gedachte dat het toch aan de achterkant zit.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Zit nog es goed te kijken en nog ziet het er naar uit dat niet alles netjes op z'n plek blijft. Snap er niks van. Onderdelen die in principe nergens naar toe kunnen doordat alles met uitsparingen netjes in elkaar gepuzzeld wordt. En nog gaat het verlopen. En inmiddels is de lijm dusdanig droog dat ik het niet weer uit elkaar kan krijgen zonder schade... dat wordt kitten, denk ik.
Het gaat om een mm of zo. Maar ik baal wel. Hopelijk wordt nr 2 netter.
Het gaat om een mm of zo. Maar ik baal wel. Hopelijk wordt nr 2 netter.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Herkenbaar, een compacte box lijmen gaat prima.
Maar een 18" subkast met bracing is een rutklus.
Stressen, en ca 45 min tussen beginnen met lijmen en de laatste klem aandraaien voelt ook niet echt lekker.
Dus succes met kast 2!
Maar een 18" subkast met bracing is een rutklus.
Stressen, en ca 45 min tussen beginnen met lijmen en de laatste klem aandraaien voelt ook niet echt lekker.
Dus succes met kast 2!
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Heb een extra paar handen besteld voor nr 2. Voelt veiliger.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ik gebruik vaak kleine koploze spijkertjes om te voorkomen dat de boel gaat schuiven tijdens het klemmen. Eventueel iets voorboren.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28477
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Dit moet je met de plakbandmethode doen!
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ja, daar kwam ik ook iets te laat achter 
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ik ben ook bijna met dingen gaan gooien bij het in mijn eentje in elkaar lijmen van mijn subs en tops
. Weet je wat handig werkt? Schroeven
. Ideaal, gaat het nergens meer heen.
Maar lekker bezig hoor. Het vilt lijkt me wel een mooie vorm van bezigheidstherapie in een subwoofer, maar het gaat vast prima worden. Als je dual channel metingen aanlevert, wil wel een filter voor je simuleren in multi sub optimizer.
Maar lekker bezig hoor. Het vilt lijkt me wel een mooie vorm van bezigheidstherapie in een subwoofer, maar het gaat vast prima worden. Als je dual channel metingen aanlevert, wil wel een filter voor je simuleren in multi sub optimizer.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Hey Jag! Thanks voor het aanbod! Als ik kan uitvogelen wat dual channel metingen zijn en hoe ik die maak, ga ik daar zeker gebruik van maken!
Qua kast en hoe scheef het werkelijk geworden is, weet ik helaas pas als de baffle erop gelijmd kan worden. En voordat ik daar aan toe ben, moet eerst het vilt er nog in. Dus ben nog wel ff bezig
Ben nu ff uitgeschakeld door een buikgriepje of iets dergelijks. Maar hopelijk later deze week weer aan de slag. Gisteren mooi opgeschoten!
Edit: overigens speel ik met de gedachte een kleine mini-dsp of vergelijkbaar aan te schaffen voor Mn Dynaudio subwoofer, waar helemaal geen filtering op zit, los van kantelfrequentie en fase. Die sub komt naar alle waarschijnlijkheid ook op een andere plek te staan.
Qua kast en hoe scheef het werkelijk geworden is, weet ik helaas pas als de baffle erop gelijmd kan worden. En voordat ik daar aan toe ben, moet eerst het vilt er nog in. Dus ben nog wel ff bezig
Ben nu ff uitgeschakeld door een buikgriepje of iets dergelijks. Maar hopelijk later deze week weer aan de slag. Gisteren mooi opgeschoten!
Edit: overigens speel ik met de gedachte een kleine mini-dsp of vergelijkbaar aan te schaffen voor Mn Dynaudio subwoofer, waar helemaal geen filtering op zit, los van kantelfrequentie en fase. Die sub komt naar alle waarschijnlijkheid ook op een andere plek te staan.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Het antwoord van Hypex: "Gaat goed komen hoor! Geen probleem".ds23man schreef:Bij 4 ohm gebrugd draait elke amp op 2 ohm en dan kakt ie in.
En als ik meteen de nieuwe firmware downloadt, heb ik meetfuncties erbij (: Dat ga ik es even onderzoeken!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28477
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Maar je schiet er geen bal mee op en je zit aardig tegen de stroombegrenzing aan.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28477
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
En je dempingsfactor halveert volgens mij.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Inmiddels wat dagen verder. Het lijmen viel tegen. De eerste kast leek slordig, maar valt mee uiteindelijk wel mee, nadat alle overtollige, opgedroogde lijm is verwijderd. Maar in deze kast zijn wel wat kieren die ik niet goed dichtgeklemd kreeg. Die kieren heb ik nogmaals gevuld met lijm en laten drogen. De tweede kast is netter, maar hier past de baffle niet goed, in de eerste kast wel - gek genoeg.
De boel is wat scheef, maar niet reddeloos verloren. Hoe het scheef komt, weet ik niet precies. Het lijkt erop dat het paneel waar de versterker ingeschroefd moet worden een fractie te klein is, waardoor alles uit z'n verband getrokken is bij het klemmen. Kan ook zijn dat ik het lijmen niet secuur genoeg heb gedaan. Waarschijnlijn een combi van beiden. Uiteindelijk past nu één baffle niet goed en er zal geschuurd moeten worden om die weer goed passend te krijgen. Ik ben echter wel als de dood dat straks, als alles in elkaar zit, iets vreselijk gaat trillen en rammelen. We zullen het merken...
Ook bleek dan, ondanks zorgvuldig meten en rekenen, de driver te diep was om goed te passen. De magneet rustte op het kruis achter de driver en de rand van de korf stak iets boven de baffle uit. Gepoogd op te lossen door een uitsparing in het kruis te vijlen. Lijkt nu wel goed te passen, zonder contact te maken. Als de baffle goed passend is gemaakt, ga ik nog eens zorgvuldig controleren of de driver goed op de baffle rust en niet op het kruis.
Al met al denk ik dat ik beter een wat eenvoudiger project had kunnen kiezen voor een eerste zelfbouw speaker. Dit is onwijs leuk, maar alle problemen en tegenvallers maken het wel wat zorgelijk. Ik hoop heel erg dat de kasten straks doen wat ze moeten doen zonder lek te zijn en allerlei bijgeluiden te produceren. Uiteindelijk weet ik dat pas wanneer alles klaar is, dus ik werk lekker door. Ik hoop heel erg dat dit niet een duremislukking leerschool wordt.
De boel is wat scheef, maar niet reddeloos verloren. Hoe het scheef komt, weet ik niet precies. Het lijkt erop dat het paneel waar de versterker ingeschroefd moet worden een fractie te klein is, waardoor alles uit z'n verband getrokken is bij het klemmen. Kan ook zijn dat ik het lijmen niet secuur genoeg heb gedaan. Waarschijnlijn een combi van beiden. Uiteindelijk past nu één baffle niet goed en er zal geschuurd moeten worden om die weer goed passend te krijgen. Ik ben echter wel als de dood dat straks, als alles in elkaar zit, iets vreselijk gaat trillen en rammelen. We zullen het merken...
Ook bleek dan, ondanks zorgvuldig meten en rekenen, de driver te diep was om goed te passen. De magneet rustte op het kruis achter de driver en de rand van de korf stak iets boven de baffle uit. Gepoogd op te lossen door een uitsparing in het kruis te vijlen. Lijkt nu wel goed te passen, zonder contact te maken. Als de baffle goed passend is gemaakt, ga ik nog eens zorgvuldig controleren of de driver goed op de baffle rust en niet op het kruis.
Al met al denk ik dat ik beter een wat eenvoudiger project had kunnen kiezen voor een eerste zelfbouw speaker. Dit is onwijs leuk, maar alle problemen en tegenvallers maken het wel wat zorgelijk. Ik hoop heel erg dat de kasten straks doen wat ze moeten doen zonder lek te zijn en allerlei bijgeluiden te produceren. Uiteindelijk weet ik dat pas wanneer alles klaar is, dus ik werk lekker door. Ik hoop heel erg dat dit niet een dure
- Bijlagen
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Even doorbijten, het gaat tenslotte om het eindresultaat.
Ik heb ervoor gekozen die van mij niet in verstek te maken.
En door alle naadjes die je nu weer ziet, heb ik daar natuurlijk weer spijt van.
Maar als ze staan te spelen, maakt dat alles wel weer goed.
Ik heb ervoor gekozen die van mij niet in verstek te maken.
En door alle naadjes die je nu weer ziet, heb ik daar natuurlijk weer spijt van.
Maar als ze staan te spelen, maakt dat alles wel weer goed.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ik ga er zeer zeker mee door. Ik geef me niet makkelijk gewonnen. Als alles volgens plan verloopt, krijg ik deze week geluid uit die dingen. Versterkers programmeren zal later moeten gebeuren.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
De dsp software van hypex is wel te doen, ook al had ik een paar dingen graag anders gezien.
Het inmeten is mij nog niet goed gelukt, maar ook dat gaat ooit lukken.
Het inmeten is mij nog niet goed gelukt, maar ook dat gaat ooit lukken.
