De "Klank" van versterkers

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

audiomanics schreef:
Goed gebouwde apparaten zijn echt enorm duur. Je kunt natuurlijk een condensatortje merk x gebruiken van 0,20 euro maar ook een Mundorf van 10-tallen euro's... Wat denk je van elco's.. wat kost een elco'tje? en een BlackGate of Elna? Buisvoetjes kosten geen drol, behalve als je Yamamoto Teflon voetjes gebruikt.. die kosten gewoon ca 50 euro per stuk.. Een knappe kast heb je ook niet voor een tientje.. Ga eens 80 uur arbeidsloon op zo'n kastje zetten?? En dan kan 't nog een ballending zijn..
Er zal vast wel een echte zakkenvuller bij zitten maar door de beugel genomen koop je toch meestal waar voor je geld, hoewel het best kan zijn dat een goedkoper apparaat beter werkt..
Kleine oplagen maken 't ook erg duur: een grote multilayerprint laten maken kost al gauw 1000 euro... 1000 stuks misschien maar 1500 ..
Misschien even nuanceren:
Persoonlijk vind ik "duur" heel betrekkelijk.
Als je in blaadjes van 25 jaar geleden kijkt, zie je prijzen van 800 gulden voor een enkel cassettedeck, een BD139 kostte 2 gulden 50 per stuk, een Marantz receiver van 2 x 20 watt kostte 1500 gulden......
Ga je nog verder terug in de tijd, dan kostte een simpele buizenradio 350 gulden, een EL84 een tientje, en een OC71 Ge transistor f12,50.
Omgerekend naar de huidige koers dus nog veel duurder.

Slechts massaproductie (China! ) en het tot het uiterste uitkleden van ontwerpen hebben ertoe geleid dat we nu voor een habbekrats een kwaliteit spullen kunnen kopen die 30 jaar geleden met geen geld ter wereld mogelijk waren.

Wie zelf gaat bouwen, ontdekt de "ware" prijs van de dingen, als je een Krell of iets dergelijks in onderdelen gaat kopen, en je rekent je tijd erbij, dan kun je er beter 3 in de winkel gaan halen.

High End is duur, maar niet alleen vanwege de kleine oplagen, de dure materiaalkosten of het "speciale" ontwerp.
Ik heb ontwerpers gekend die domweg zeiden dat ze de prijs lekker hoog maakten, dan geloofden de mensen wel dat het topkwaliteit was.

En dan heb je nog de categorie "snobs" , die beslist veel geld *willen* neertellen, omdat het anders "niet goed kan zijn" .
Mooi he? zelf bouwen..
Amen.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

KT88 schreef:
Ik heb ontwerpers gekend die domweg zeiden dat ze de prijs lekker hoog maakten, dan geloofden de mensen wel dat het topkwaliteit was...
En dan heb je nog de categorie "snobs" , die beslist veel geld *willen* neertellen, omdat het anders "niet goed kan zijn" .
Mooi he? zelf bouwen
Mooie uitspraken .. die moeten we erin houden :) :)

Nog meer klank eigenschappen van versterkers ?????
Laatst gewijzigd door weidok op zo 18 jun 2006, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

weidok schreef:
KT88 schreef:
Ik heb ontwerpers gekend die domweg zeiden dat ze de prijs lekker hoog maakten, dan geloofden de mensen wel dat het topkwaliteit was...
En dan heb je nog de categorie "snobs" , die beslist veel geld *willen* neertellen, omdat het anders "niet goed kan zijn" .
nog een leuke quote dan maar, heeft ook met klank te maken "will it break or will it bounce"
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hier is nog een initeressant recent artiekel van ESP over feedback en vervorming: http://sound.westhost.com/articles/distortion+fb.htm
Plaats reactie