Was dit eigenlijk een hint, Kees?audiomanics schreef:Maar die 10u C's?? waar zitten die?
Kees
Buizen voorversterker voor UCD
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Op de plek van C5 zit nu een 10 uF. Nog steeds brom. Het wordt ook niet minder brom. Als ik de volumepot helemaal open draai gaat de brom weg.
Ik heb nog voldoende 6,8 uF C's liggen om de optie van Sevenup uit te proberen maar eerlijk gezegd krijg ik een beetje het gevoel dat ik hem beter uit elkaar kan halen en opnieuw beginnen... Wijs? Of hebben jullie nog een tip? Blijf het ook raar vinden dat ik die gloei niet hoger krijg dan 5,6V...
Ik heb nog voldoende 6,8 uF C's liggen om de optie van Sevenup uit te proberen maar eerlijk gezegd krijg ik een beetje het gevoel dat ik hem beter uit elkaar kan halen en opnieuw beginnen... Wijs? Of hebben jullie nog een tip? Blijf het ook raar vinden dat ik die gloei niet hoger krijg dan 5,6V...
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ik denk het wel. Misschien kun je dan je componenten mooier en beter plaatsen. Kortere draden en niet zo als nu. Schaf desnoods een bordje aan met aan weerszijde van die soldeerlippen.Leeuwarden schreef:eerlijk gezegd krijg ik een beetje het gevoel dat ik hem beter uit elkaar kan halen en opnieuw beginnen... Wijs?
Beter goed ontworpen en netjes gebouwd.. Dat scheelt weer een heleboel storingen..
Mogelijk kun je een mooi printje (laten) ontwerpen..
Kees
Hoeveel is de AC spanning van de trafo als hij gloeit? Misschien zakt deze onder belasting te ver in.Leeuwarden schreef:Op de plek van C5 zit nu een 10 uF. Nog steeds brom. Het wordt ook niet minder brom. Als ik de volumepot helemaal open draai gaat de brom weg.
Ik heb nog voldoende 6,8 uF C's liggen om de optie van Sevenup uit te proberen maar eerlijk gezegd krijg ik een beetje het gevoel dat ik hem beter uit elkaar kan halen en opnieuw beginnen... Wijs? Of hebben jullie nog een tip? Blijf het ook raar vinden dat ik die gloei niet hoger krijg dan 5,6V...
Ik zou trouwens ook afeschermde kabel gebruiken van de tulp chassis naar de ingang van de buizen en naar de potmeter. Deze lossen draadjes kunnen ook storing oppikken.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Natuurlijk kan zoiets,Leeuwarden schreef:Trouwens... kan die brom ook komen van een probleem met de hoogspanning PS?
Maar je schrijft dat als je de potmeter vol opendraait dat dan de brom weg is?? Heb je die potmeter wel goed aangesloten, vraag ik me af.
Verder: sluit de weerstanden R1 eens kort (zonder je bron aan te sluiten)... heb je dan nog een brom?
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Tja, als je alles goed aangesloten hebt, heb je echt een probleem.
Het is dan zaak om stap voor stap probleemzones uit te schakelen
Ik neem aan als je de verbinding tussen punt 5 van V4 en C2 los neemt dat dan de brom weg is.
Als je een koptelefoontje op de uitgang aansluit, dus de eindversterker afkoppelt, hoor je dan ook brom uit je koptelefoontje?
In dat geval produceert je voorversterker zelf brom.
Je kunt ook proberen om C2 rechtstreeks aan punt 2 van V3 te hangen en V4 uit de voet te nemen.
(Ik spreek alleen even over het linker kanaal op het schema)
Het bovenste gedeelte van V3 is dan de stroombron en het onderste gedeelte fungeert als spanningversterker.
De voeding wordt dan minder belast.
Voor in je voeding heb ik eventueel nog een paar enorme joekels van hoogspanning elco's liggen: 680uF/450V!! Als je hoogspanning dan nog rimpels heeft weet ik het niet meer.
Kees
Het is dan zaak om stap voor stap probleemzones uit te schakelen
Ik neem aan als je de verbinding tussen punt 5 van V4 en C2 los neemt dat dan de brom weg is.
Als je een koptelefoontje op de uitgang aansluit, dus de eindversterker afkoppelt, hoor je dan ook brom uit je koptelefoontje?
In dat geval produceert je voorversterker zelf brom.
Je kunt ook proberen om C2 rechtstreeks aan punt 2 van V3 te hangen en V4 uit de voet te nemen.
(Ik spreek alleen even over het linker kanaal op het schema)
Het bovenste gedeelte van V3 is dan de stroombron en het onderste gedeelte fungeert als spanningversterker.
De voeding wordt dan minder belast.
Voor in je voeding heb ik eventueel nog een paar enorme joekels van hoogspanning elco's liggen: 680uF/450V!! Als je hoogspanning dan nog rimpels heeft weet ik het niet meer.
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Kees,audiomanics schreef:Tja, als je alles goed aangesloten hebt, heb je echt een probleem.
Het is dan zaak om stap voor stap probleemzones uit te schakelen
Ik neem aan als je de verbinding tussen punt 5 van V4 en C2 los neemt dat dan de brom weg is.
Als je een koptelefoontje op de uitgang aansluit, dus de eindversterker afkoppelt, hoor je dan ook brom uit je koptelefoontje?
In dat geval produceert je voorversterker zelf brom.
Je kunt ook proberen om C2 rechtstreeks aan punt 2 van V3 te hangen en V4 uit de voet te nemen.
(Ik spreek alleen even over het linker kanaal op het schema)
Het bovenste gedeelte van V3 is dan de stroombron en het onderste gedeelte fungeert als spanningversterker.
De voeding wordt dan minder belast.
Voor in je voeding heb ik eventueel nog een paar enorme joekels van hoogspanning elco's liggen: 680uF/450V!! Als je hoogspanning dan nog rimpels heeft weet ik het niet meer.
Kees
Ga ik nog even proberen. Koptelefoon zal niet gaan omdat ik die niet bezit...
Overigens heb ik gister dus even met de meneer van de Onderdelenspecialist staan praten en nadat ik de brom omschreef maakte hij de opmerking dat het waarschijnlijk 50Hz is.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nog nooit eerder een project onderhaden heb gehad dat zoveel problemen opleverde. Het gekkeis dat ik eerder deze week even door de brom heen twee minuten heb zitten luisteren naar de verschillen tussen mijn huidige en deze Aikido voorversterker en tot de conclusie kom dat het wel de moeite waard is om dit ding draaiende te krijgen. (in vergelijking met mijn huidige voorversterker)
Heb overigens ook besloten om de versterker opnieuw op te bouwen met nieuwe weerstanden. Bedoeling is om dan de hoogspanning te scheiden bij de voeding en twee (min of meer) gescheiden versterkerhelften te bouwen. Nu heb ik zo hier en daar een aantal opmerkingen gekregen van "waarom heb je dit zo gedaan?" onder andere over dat ik buizen gedraaid had. Als jullie nog tips hebben over de opbouw, eventueel met foto's, zou ik dat zeer waarderen!
Jan
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Als je dat goed gedaan hebt komt die brom rechtstreeks van de voeding af. lijkt wel..
Alle aardingen naar de versterker goed?
Trek alle buizen eens en zet de voeding eens aan... Als je dan brom hebt komt er vermoedelijk niet eens gelijkspanning uit je voeding...
Anders is de kabel naar je eindversterker niet goed aangesloten.
Kun je bij de buizen niet eens meten of je tussen de kathodes en de gloeidraad geen weerstand meet?
zo'n koptelefoontje waar in in een van de vorige reply's schreef kan een heel eenvoudig dingetje zijn hoor, die oorschelpjes die je bij de KLM in je handen gefrommelt krijgt zijn prima te gebruiken bijv.
Kees
Alle aardingen naar de versterker goed?
Trek alle buizen eens en zet de voeding eens aan... Als je dan brom hebt komt er vermoedelijk niet eens gelijkspanning uit je voeding...
Anders is de kabel naar je eindversterker niet goed aangesloten.
Kun je bij de buizen niet eens meten of je tussen de kathodes en de gloeidraad geen weerstand meet?
zo'n koptelefoontje waar in in een van de vorige reply's schreef kan een heel eenvoudig dingetje zijn hoor, die oorschelpjes die je bij de KLM in je handen gefrommelt krijgt zijn prima te gebruiken bijv.
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Mag punt 5 daarbij los blijven of moet die eerst weer vast?audiomanics schreef:Trek alle buizen eens en zet de voeding eens aan... Als je dan brom hebt komt er vermoedelijk niet eens gelijkspanning uit je voeding...
Anders is de kabel naar je eindversterker niet goed aangesloten.
Kun je bij de buizen niet eens meten of je tussen de kathodes en de gloeidraad geen weerstand meet?
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Er is hier maar 1 koptelefoontje en die is van mijn dochter. Zelfs als ik alleen maar kijk gaat ze al met het ding op de loop...audiomanics schreef:Als je een koptelefoontje op de uitgang aansluit, dus de eindversterker afkoppelt, hoor je dan ook brom uit je koptelefoontje?
In dat geval produceert je voorversterker zelf brom.
Kees
Koptelefoontje gaat dus 1,2,3 niet lukken...
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Het begint sterk op een aardprobleem te lijken.
Je kunt je eindversterker eens zo aansluiten:
Een dikke draad van het aardpunt van je aikido naar het aardpunt van je eindversterker en vervolgens een kabel tussen je aikido en eindversterker nemen, waarvan de afscherming alleen aan de zijde van je eindversterker aan de massa ligt. Dat kun je ook doen door de massa van je plug los te nemen. Zie tekening:
Kees
Je kunt je eindversterker eens zo aansluiten:
Een dikke draad van het aardpunt van je aikido naar het aardpunt van je eindversterker en vervolgens een kabel tussen je aikido en eindversterker nemen, waarvan de afscherming alleen aan de zijde van je eindversterker aan de massa ligt. Dat kun je ook doen door de massa van je plug los te nemen. Zie tekening:
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
