Buizen voorversterker voor UCD

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

audiomanics schreef:
Maar die 10u C's?? waar zitten die?

Kees
Was dit eigenlijk een hint, Kees?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ja, eigenlijk wel... Zonder afvlakking op je hoogspanning kan ik me voorstellen dat je brom hebt.. En omdat er gesproken werd van 2 c's van 10u bij de buizen, die ik niet zie (die dingen zijn echt groot)

Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Okee, ze liggen thuis in de la. Ze gaan er vanavond in!
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Dit is wat ik bedoelde met die afvlak condensatoren van 10-22uF bij elke buis. Zou je even kunnen proberen...
Bijlagen
Octal_Aikido_PCB-5.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Op de plek van C5 zit nu een 10 uF. Nog steeds brom. Het wordt ook niet minder brom. Als ik de volumepot helemaal open draai gaat de brom weg.

Ik heb nog voldoende 6,8 uF C's liggen om de optie van Sevenup uit te proberen maar eerlijk gezegd krijg ik een beetje het gevoel dat ik hem beter uit elkaar kan halen en opnieuw beginnen... Wijs? Of hebben jullie nog een tip? Blijf het ook raar vinden dat ik die gloei niet hoger krijg dan 5,6V...
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Heb je een scope? Probeer de brom eens te traceren? Heb je geen ground loop?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Geen scope helaas...
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Jan, ik zat nog even naar de foto's te kijken, maar ik heb het gevoel dat het misschien verstandig is om de boel in een kast op te bouwen en wat meer montage steuntjes te gebruiken voor de onderdelen te plaatsen. Ik denk dat je gewoon "omgevingsbrom" hebt wegens gebrek aan afscherming.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Leeuwarden schreef:
eerlijk gezegd krijg ik een beetje het gevoel dat ik hem beter uit elkaar kan halen en opnieuw beginnen... Wijs?
Ik denk het wel. Misschien kun je dan je componenten mooier en beter plaatsen. Kortere draden en niet zo als nu. Schaf desnoods een bordje aan met aan weerszijde van die soldeerlippen.
Beter goed ontworpen en netjes gebouwd.. Dat scheelt weer een heleboel storingen..
Mogelijk kun je een mooi printje (laten) ontwerpen..

Kees
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Leeuwarden schreef:
Op de plek van C5 zit nu een 10 uF. Nog steeds brom. Het wordt ook niet minder brom. Als ik de volumepot helemaal open draai gaat de brom weg.

Ik heb nog voldoende 6,8 uF C's liggen om de optie van Sevenup uit te proberen maar eerlijk gezegd krijg ik een beetje het gevoel dat ik hem beter uit elkaar kan halen en opnieuw beginnen... Wijs? Of hebben jullie nog een tip? Blijf het ook raar vinden dat ik die gloei niet hoger krijg dan 5,6V...
Hoeveel is de AC spanning van de trafo als hij gloeit? Misschien zakt deze onder belasting te ver in.

Ik zou trouwens ook afeschermde kabel gebruiken van de tulp chassis naar de ingang van de buizen en naar de potmeter. Deze lossen draadjes kunnen ook storing oppikken.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Vanavond nog even een andere opzet geprobeerd met een ster aarde. Wilde ook niet.
Ik haal hem uit elkaar en begin opnieuw.

Kees,

als je zo'n "breadboard" (zo heet dat toch?) gebruikt, kriig je dan niet een wirwar aan draden? Met alle gevolgen van dien?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Trouwens... kan die brom ook komen van een probleem met de hoogspanning PS?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Leeuwarden schreef:
Trouwens... kan die brom ook komen van een probleem met de hoogspanning PS?
Natuurlijk kan zoiets,
Maar je schrijft dat als je de potmeter vol opendraait dat dan de brom weg is?? Heb je die potmeter wel goed aangesloten, vraag ik me af.
Verder: sluit de weerstanden R1 eens kort (zonder je bron aan te sluiten)... heb je dan nog een brom?

Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Bij het kortsluiten van de ingang nog steeds brom.

Ik heb de volume goed aangesloten. toevallig vanmiddag nog besproken met de Onderdelenspecialist oftewel de plaatselijke onderdelenleverancier.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Tja, als je alles goed aangesloten hebt, heb je echt een probleem.
Het is dan zaak om stap voor stap probleemzones uit te schakelen
Ik neem aan als je de verbinding tussen punt 5 van V4 en C2 los neemt dat dan de brom weg is.
Als je een koptelefoontje op de uitgang aansluit, dus de eindversterker afkoppelt, hoor je dan ook brom uit je koptelefoontje?
In dat geval produceert je voorversterker zelf brom.
Je kunt ook proberen om C2 rechtstreeks aan punt 2 van V3 te hangen en V4 uit de voet te nemen.
(Ik spreek alleen even over het linker kanaal op het schema)
Het bovenste gedeelte van V3 is dan de stroombron en het onderste gedeelte fungeert als spanningversterker.
De voeding wordt dan minder belast.


Voor in je voeding heb ik eventueel nog een paar enorme joekels van hoogspanning elco's liggen: 680uF/450V!! Als je hoogspanning dan nog rimpels heeft weet ik het niet meer.

Kees
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Leeuwarden schreef:
Trouwens... kan die brom ook komen van een probleem met de hoogspanning PS?
Heb je een schema van je voeding?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ja, deze:
Bijlagen
Voeding.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

audiomanics schreef:
Tja, als je alles goed aangesloten hebt, heb je echt een probleem.
Het is dan zaak om stap voor stap probleemzones uit te schakelen
Ik neem aan als je de verbinding tussen punt 5 van V4 en C2 los neemt dat dan de brom weg is.
Als je een koptelefoontje op de uitgang aansluit, dus de eindversterker afkoppelt, hoor je dan ook brom uit je koptelefoontje?
In dat geval produceert je voorversterker zelf brom.
Je kunt ook proberen om C2 rechtstreeks aan punt 2 van V3 te hangen en V4 uit de voet te nemen.
(Ik spreek alleen even over het linker kanaal op het schema)
Het bovenste gedeelte van V3 is dan de stroombron en het onderste gedeelte fungeert als spanningversterker.
De voeding wordt dan minder belast.


Voor in je voeding heb ik eventueel nog een paar enorme joekels van hoogspanning elco's liggen: 680uF/450V!! Als je hoogspanning dan nog rimpels heeft weet ik het niet meer.

Kees
Kees,

Ga ik nog even proberen. Koptelefoon zal niet gaan omdat ik die niet bezit...

Overigens heb ik gister dus even met de meneer van de Onderdelenspecialist staan praten en nadat ik de brom omschreef maakte hij de opmerking dat het waarschijnlijk 50Hz is.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nog nooit eerder een project onderhaden heb gehad dat zoveel problemen opleverde. Het gekkeis dat ik eerder deze week even door de brom heen twee minuten heb zitten luisteren naar de verschillen tussen mijn huidige en deze Aikido voorversterker en tot de conclusie kom dat het wel de moeite waard is om dit ding draaiende te krijgen. (in vergelijking met mijn huidige voorversterker)

Heb overigens ook besloten om de versterker opnieuw op te bouwen met nieuwe weerstanden. Bedoeling is om dan de hoogspanning te scheiden bij de voeding en twee (min of meer) gescheiden versterkerhelften te bouwen. Nu heb ik zo hier en daar een aantal opmerkingen gekregen van "waarom heb je dit zo gedaan?" onder andere over dat ik buizen gedraaid had. Als jullie nog tips hebben over de opbouw, eventueel met foto's, zou ik dat zeer waarderen!

Jan
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

audiomanics schreef:
Ik neem aan als je de verbinding tussen punt 5 van V4 en C2 los neemt dat dan de brom weg is.
Kees
Nog steeds een knalharde brom. (als ik het goed doe tenminste)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Als je dat goed gedaan hebt komt die brom rechtstreeks van de voeding af. lijkt wel..
Alle aardingen naar de versterker goed?

Trek alle buizen eens en zet de voeding eens aan... Als je dan brom hebt komt er vermoedelijk niet eens gelijkspanning uit je voeding...
Anders is de kabel naar je eindversterker niet goed aangesloten.
Kun je bij de buizen niet eens meten of je tussen de kathodes en de gloeidraad geen weerstand meet?

zo'n koptelefoontje waar in in een van de vorige reply's schreef kan een heel eenvoudig dingetje zijn hoor, die oorschelpjes die je bij de KLM in je handen gefrommelt krijgt zijn prima te gebruiken bijv.

Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

audiomanics schreef:
Trek alle buizen eens en zet de voeding eens aan... Als je dan brom hebt komt er vermoedelijk niet eens gelijkspanning uit je voeding...
Anders is de kabel naar je eindversterker niet goed aangesloten.
Kun je bij de buizen niet eens meten of je tussen de kathodes en de gloeidraad geen weerstand meet?


Kees
Mag punt 5 daarbij los blijven of moet die eerst weer vast?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

audiomanics schreef:
Kun je bij de buizen niet eens meten of je tussen de kathodes en de gloeidraad geen weerstand meet?

Kees
Gemeten tussen 7-6 en 3 en 8-6 en 3. Alle buizen meten weerstand oneindig.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

audiomanics schreef:
Als je een koptelefoontje op de uitgang aansluit, dus de eindversterker afkoppelt, hoor je dan ook brom uit je koptelefoontje?
In dat geval produceert je voorversterker zelf brom.
Kees
Er is hier maar 1 koptelefoontje en die is van mijn dochter. Zelfs als ik alleen maar kijk gaat ze al met het ding op de loop... :shock:

Koptelefoontje gaat dus 1,2,3 niet lukken...
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Het begint sterk op een aardprobleem te lijken.
Je kunt je eindversterker eens zo aansluiten:
Een dikke draad van het aardpunt van je aikido naar het aardpunt van je eindversterker en vervolgens een kabel tussen je aikido en eindversterker nemen, waarvan de afscherming alleen aan de zijde van je eindversterker aan de massa ligt. Dat kun je ook doen door de massa van je plug los te nemen. Zie tekening:

Kees
Bijlagen
connection.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Nou... Raad eens...
Bijlagen
valium5pil.jpg
valium5pil.jpg (11.99 KiB) 1282 keer bekeken
Plaats reactie