4. De muur achter de bank eruit breken.Jag schreef:Idd, we hebben vorige week nog een filter aanpassing gedaan. Namelijk een xover frequentie van 900Hz. De polar is daarmee marginaal beter.
v1.1.PNG
Helaas zie je dan ook de vervorming oplopen. Dit is bij 95dB gemeten en dan zie je net boven de 1KHz de vervorming oplopen.
v1.1 distortion 95dB.png
Daarom besloten het bij het 1.2 KHz filter te houden. Hiervan heb ik een 2e gebouwd. Helaas 1 condensator over het hoofd gezien, dus het filter klopt aan 1 zijde niet. Dinsdag komt Leo wat fineer ophalen, en die vult de missende C aan![]()
Heb ook de laatste afwerking gedaan, de randen van de waveguides
IMG_9857.jpg
Verder nog her en der wat zwart gemaakt, achterplaatjes en connectoren bevestigd. Detailopname woofert:
IMG_9858.jpg
En daarna de boel beneden geinstalleerd.
IMG_9835.jpg
IMG_9841.jpg
IMG_9823.jpg
Eerste luisterindrukken zijn goed. Rustig klinkende speakers die heel erg hetzelfde blijven klinken waar je ook staat/zit. Stereobeeld wordt denk ik nog wat beter als filter links en rechts gelijk zijn. En er zit nog een klein randje in het hoog wat doorgaans niet opvalt maar soms wel. Ben er blij mee! Maar wordt nog vervolgd.
Vervolgstappen:
1. test filter completeren
2. nog wat boxsimmen, kijken of het hoog nog iets beter kan
3. multisub opstelling opnieuw inregelen
Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Da's ouderwets klassiek denken
. Hier zorgt multi sub voor een strak geluid en de goede afstraling en akoestische panelen zorgen voor een prima 'kamergeluid'.
Ziet er goed uit! Tikkie huge, maar daar houd je van
Ziet er goed uit! Tikkie huge, maar daar houd je van
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
2e filter gecompleteerd, en daar even tijdje naar geluisterd. Met 2e filter kloppend is stereobeeld nog wat verbeterd en klankmatig ook vooruitgang. Ben er erg tevreden mee maar wat mini aanpassingen met software Eq maakt het net nog wat verfijnder. Dus als ik wat tijd heb ga ik dat in filter pogen te simuleren.
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Net een sessie met MSO gedaan om de subjes mooi af te stellen en aan te laten sluiten op de tops. De tops worden 2e orde gehighpassed op 150Hz, de subs die eronder staan een 4e orde low pass, goed voor een 5e orde akoestische afval voor beiden.
Hier een screenshot van gemeten en gesimuleerde response. Meting heeft net iets minder resolutie (smoothing uit overigens). Gemeten met 8KHz sample rate, dus meer resolutie gaat niet
. Je ziet de mooie overéénkomst tussen meting en simulatie.
En hier de amplitude responses op de vier luisterposties, mooi gelijk.
Hier een screenshot van gemeten en gesimuleerde response. Meting heeft net iets minder resolutie (smoothing uit overigens). Gemeten met 8KHz sample rate, dus meer resolutie gaat niet
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Fantastische resultaten zeg!
Maar uit ervaring is dit bad van sublaag wat aan de onnatuurlijke kant, je ken ook te veel boosten natuurlijk
Moet dat mso echt eens bij je afkijken. Helemaal omdat ik 4 werkende diepbereik subjes heb staan.
Maar uit ervaring is dit bad van sublaag wat aan de onnatuurlijke kant, je ken ook te veel boosten natuurlijk
Moet dat mso echt eens bij je afkijken. Helemaal omdat ik 4 werkende diepbereik subjes heb staan.
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Er wordt niet geboost. Maar je kan de response zo shapen als je maar wilt, dat is vrij triviaal. De variatie eruit krijgen door de ruimte is de grootste uitdaging (en de gaten eruit, dat ook nog wel). Maar persoonlijk vind ik dat als 4 10inchers je aanstaren (de achterkant zie je niet zo goed
), dat die ook wel af en toe hun spierballen mogen laten zien
. Zo lang het maar mooi gecontroleerd klinkt, en dat doet het wel.
Dit is overigens geen lastige ruimte, hier zou ik zonder MSO ook wel een eind komen, en met 2 subs ook wel.
Het trucje van MSO is ff een kleine investering, maar wel een waardevolle voor in het arsenaal.
Dit is overigens geen lastige ruimte, hier zou ik zonder MSO ook wel een eind komen, en met 2 subs ook wel.
Het trucje van MSO is ff een kleine investering, maar wel een waardevolle voor in het arsenaal.
