Precies! En dat is zoooo lekker jasietse schreef:Kort gezegt, je hebt het stadium bereikt dat je in je luisterstoel , onderuitgezakt, blijft zitten zonder de neiging te hebben, dat je iets wilt veranderen...?
Gefeliciteerd, lekker is dat he....
Dipoolbas voor mijn ultieme monitor
Moderator: Beheerdersteam
Met de versterker ben ik nog bezig, dat is gewoon tweaken volgens aanbeveling Sander om het onderste uit de kan te halen. Ik ga gewoon blind af op zijn aanwijzingen, behalve dat ik alles separaat ga voeden. Dat is een crime met de UcD180. Gewoon overkill in ontkoppelen van de opamp moet maar voldoende zijn. De SMD weerstandjes van 1000/560 naar 3300/1800 is geen probleem, dat is zo gefixed.Paul Jenner schreef:En de versterker, is die nu naar wens ?
Paul.
Ik zit nog te pielen met de AD829. Ik ben zo sukkelig geweest niet rekening te houden met de input stroom van enkele uA. Dat levert in combinatie met de hoge weerstand aan de ingang (86,6k in het filter zie vorige bladzijde) een offset aan de uitgang van 200mV. Balen! Dat wordt voorlopig een noodoplossing en op zoek naar een andere opamp met FET ingangen. Dat krijg je nu als je video opamps gaat gebruiken die normaal worden aangestuurd met een bron van 50 of 75 ohm.
Voor de liefhebbers, het printje van het hoogdoorlaatfilter voor de monitor met de AD829. Bij gebruik van pin5 als uitgang blijkt de compensatie condensator niet zo groot als 68 pF te hoeven zijn voor unity gain stabiliteit. Met de 13pF probe van de 400 MHz oscilloscoop al geen oscillaties te zien, dus voor de zekerheid een 22pF keramische condensator gesoldeerd ipv de 68 pF. Nog prima stabiel en mooi behoud van open loop bandbreedte op die manier.

De 196 ohm weerstand aan de onderkant (bruin-wit-blauw) is niet in het schema te zien maar heb ik gemonteerd om een extra uitgang in de behuizing op aan te sluiten. Dan kunnen andere versterkers straks gemakkelijk op de UcD behuizing worden aangesloten om te vergelijken met de UcD klank. Leuk voor een tweede test met de MF A1 van Paul Jenner bijvoorbeeld. Was wel aardig voor de stabiliteitstest ook. Zonder de 22pF condensator op de uitgang en met de probe op de 196 ohm, zodat de uitgang niet meer capacitief werd belast, een mooie oscillatie op 100 MHz
.

De 196 ohm weerstand aan de onderkant (bruin-wit-blauw) is niet in het schema te zien maar heb ik gemonteerd om een extra uitgang in de behuizing op aan te sluiten. Dan kunnen andere versterkers straks gemakkelijk op de UcD behuizing worden aangesloten om te vergelijken met de UcD klank. Leuk voor een tweede test met de MF A1 van Paul Jenner bijvoorbeeld. Was wel aardig voor de stabiliteitstest ook. Zonder de 22pF condensator op de uitgang en met de probe op de 196 ohm, zodat de uitgang niet meer capacitief werd belast, een mooie oscillatie op 100 MHz
Jeroen,
Hoe bereken je de waarden voor je 6db/oct filter?
Ik ben ook bezig met een di-pole project en ben nu aan het nadenken over de actieve filters die ik wil/moet gaan toepassen
Bij Linkwitz staan een aantal variaties op het 6db/oct filter (met en zonder notch correctie)
http://web.archive.org/web/200108111348 ... ters.htm#8
Jij gebruikt volgens mij degene zonder notch (versie B).
Hoe heb je de waaden van de C en R's berekend voor jouw situatie?
Hoe bereken je de waarden voor je 6db/oct filter?
Ik ben ook bezig met een di-pole project en ben nu aan het nadenken over de actieve filters die ik wil/moet gaan toepassen
Bij Linkwitz staan een aantal variaties op het 6db/oct filter (met en zonder notch correctie)
http://web.archive.org/web/200108111348 ... ters.htm#8
Jij gebruikt volgens mij degene zonder notch (versie B).
Hoe heb je de waaden van de C en R's berekend voor jouw situatie?
Laatst gewijzigd door Erwin op ma 10 jul 2006, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, ik gebruik de versie zonder notch. Die heb ik niet nodig omdat ik in tegenstelling tot Linkwitz een veel ondiepere baffle heb genomen voor de dipoolbas. Ik wilde hem laten doorlopen tot 245 Hz terwijl Linkwitz hem al afkapt op 120 Hz. Hij wil uit de twee 25 basdrivers van de Orion meer laagextensie peuteren dan ik dat wilde en hij gebruikt daarvoor een 45 cm diep H-frame. Ik ken zijn systemen ook in het echt, door de grote elektronische boost in het laag hebben ze problemen met films en orgel en andere muziek met heftig volume beneden 30 Hz. Je kunt beneden 30 Hz beter een monopoolsysteem het werk laten doen of anders extreem groot gaan met de dipooldrivers.
Wat de 6 dB filtering betreft. Ik heb gekeken tot welke frequentie het systeem dipoolgedrag vertoont. Verder heb ik de resonantiefrequentie van de basdriver als onderste kantelpunt gebruikt, om de driver te sparen wilde ik niet daarbeneden nog 'boosten'. Ook wilde ik de opamp niet meer dan een factor 20 laten versterken maximaal. Zo kwam ik uit op een onderste frequentie van 28 Hz en een bovenste van 560 Hz. Zie voor metingen dit draadje: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=2185 . Daarin zie je dat het dipoolsysteem met deze drivers tot 400 Hz dipoolgedrag vertoont. Off-axis, bij 60 graden, zie je dat het dipoolgedrag tot boven 500 Hz doorloopt. Die 560 Hz geeft dan een veilige marge, zodanig dat het dipoolsysteem nergens meer een oplopende karakteristiek heeft.
Wat de 6 dB filtering betreft. Ik heb gekeken tot welke frequentie het systeem dipoolgedrag vertoont. Verder heb ik de resonantiefrequentie van de basdriver als onderste kantelpunt gebruikt, om de driver te sparen wilde ik niet daarbeneden nog 'boosten'. Ook wilde ik de opamp niet meer dan een factor 20 laten versterken maximaal. Zo kwam ik uit op een onderste frequentie van 28 Hz en een bovenste van 560 Hz. Zie voor metingen dit draadje: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=2185 . Daarin zie je dat het dipoolsysteem met deze drivers tot 400 Hz dipoolgedrag vertoont. Off-axis, bij 60 graden, zie je dat het dipoolgedrag tot boven 500 Hz doorloopt. Die 560 Hz geeft dan een veilige marge, zodanig dat het dipoolsysteem nergens meer een oplopende karakteristiek heeft.
Maar hoe heb je berekend dat je monitors aansluiten op de di-pole woofers?
Je High pass filter voor je monitor begint op 276Hz en je Low pass op 191Hz.
Ik ga ervan uit dat je dit zo hebt berekend dat het netjes op elkaar aansluit, maar hoe?
Wat doet dat 6db/oct filter precies en hoe heb je de C & R berekend. Ik heb nog geen formules kunnen vinden (op internet) voor een dergelijke 6Db/oct equalizer correctie. In het voorbeeld dat ik heb gevonden bij LR gebruikt hij weer andere waarden voor de C & R (zie plaatje) en waarom gebruik jij die extra weerstand van 5,36k naar Gnd?
Je hebt bij het Low pass filter een Q van 0,94 gebruikt. Kan ik daar bijv een Q van 0,707 gebruiken, dan kan ik het namelijk zelf bereken met mbv standard butterworth allignment... of is dit te kort door de bocht?
Als het niet teveel moeite is zou je dan de transfer functies van je filters in een grafiekje kunnen uitzetten en posten?
Je High pass filter voor je monitor begint op 276Hz en je Low pass op 191Hz.
Ik ga ervan uit dat je dit zo hebt berekend dat het netjes op elkaar aansluit, maar hoe?
Wat doet dat 6db/oct filter precies en hoe heb je de C & R berekend. Ik heb nog geen formules kunnen vinden (op internet) voor een dergelijke 6Db/oct equalizer correctie. In het voorbeeld dat ik heb gevonden bij LR gebruikt hij weer andere waarden voor de C & R (zie plaatje) en waarom gebruik jij die extra weerstand van 5,36k naar Gnd?
Je hebt bij het Low pass filter een Q van 0,94 gebruikt. Kan ik daar bijv een Q van 0,707 gebruiken, dan kan ik het namelijk zelf bereken met mbv standard butterworth allignment... of is dit te kort door de bocht?
Als het niet teveel moeite is zou je dan de transfer functies van je filters in een grafiekje kunnen uitzetten en posten?
- Bijlagen
-
- 6db_per_oct equalizer sample LR.JPG (3.62 KiB) 4937 keer bekeken
Oeps. Ik zie deze post nu pas, geplaatst net nadat ik op vakantie was.
Eerst de dipool equalizing. Het plaatje dat je post klopt niet. Als je een opamp zo zou aansturen klipt ie keihard. Er zijn twee mogelijke schakelingen, even gepikt van de site van Linkwitz, ik gebruik de linkse. De weerstand van 10 k is voor de filtering niet relevant.

In mijn schakeling heb je ipv 2.37 k de 5.36 k, noem deze R1. Voorde 5.11k wordt het in mijn schakeling 102 k, noem deze R2. De condensator C van 1 uF is bij mij 56 nF.
De kantelpunten zijn als volgt uit te rekenen.
Het onderste kantelpunt: F1 = 1/ (2*pi*R2*C). Voor het voorbeeld van Linkwitz wordt het dan inderdaad 31,2 Hz en bij mij wordt het 27,9 Hz.
Het bovenste kantelpunt: F2 = 1/(2*pi*R*C). Hiervoor moet je eerst R uitrekenen, die is gelijk aan R1*R2/(R1+R2). Dat levert bij Linkwitz een waarde op van R=1619 en bij mij R=5092. Ga je met die waarde van R rekenen dan wordt F2 bij Linkwitz gelijk aan 98,3 Hz en bij mij krijg je F2=558 Hz.
De componentwaarden van Linkwitz zijn in dit voorbeeld niet zozeer bedoeld voor dipool equalizing. De waardes van 2.37k en 5.11k liggen dicht bij elkaar waardoor het werkingsgebied klein is en de maximale versterking slechts 10 dB. Bij mij zit er een factor 102.000/5092 in, dat is gelijk aan 20 en levert 26 dB versterking bij de laagste frequenties.
Eerst de dipool equalizing. Het plaatje dat je post klopt niet. Als je een opamp zo zou aansturen klipt ie keihard. Er zijn twee mogelijke schakelingen, even gepikt van de site van Linkwitz, ik gebruik de linkse. De weerstand van 10 k is voor de filtering niet relevant.

In mijn schakeling heb je ipv 2.37 k de 5.36 k, noem deze R1. Voorde 5.11k wordt het in mijn schakeling 102 k, noem deze R2. De condensator C van 1 uF is bij mij 56 nF.
De kantelpunten zijn als volgt uit te rekenen.
Het onderste kantelpunt: F1 = 1/ (2*pi*R2*C). Voor het voorbeeld van Linkwitz wordt het dan inderdaad 31,2 Hz en bij mij wordt het 27,9 Hz.
Het bovenste kantelpunt: F2 = 1/(2*pi*R*C). Hiervoor moet je eerst R uitrekenen, die is gelijk aan R1*R2/(R1+R2). Dat levert bij Linkwitz een waarde op van R=1619 en bij mij R=5092. Ga je met die waarde van R rekenen dan wordt F2 bij Linkwitz gelijk aan 98,3 Hz en bij mij krijg je F2=558 Hz.
De componentwaarden van Linkwitz zijn in dit voorbeeld niet zozeer bedoeld voor dipool equalizing. De waardes van 2.37k en 5.11k liggen dicht bij elkaar waardoor het werkingsgebied klein is en de maximale versterking slechts 10 dB. Bij mij zit er een factor 102.000/5092 in, dat is gelijk aan 20 en levert 26 dB versterking bij de laagste frequenties.
Tot zover de equalizing. Dan wat betreft het filter tussen bas en monitor, daarvoor kun je natuurlijk de aanname doen dat na equalizing de dipoolbas recht is en dat de monitor ook recht is. Dan zou je twee standaard 3de orde BW filters moeten gebruiken op dezelfde frequentie. Dit gaat best wel goed indien je de dipoolbas en monitor in fase aansluit. Je kan dus wegkomen met standaard filters.
De door mij uitgekiende filters zijn maatwerk en werken alleen bij deze drivers. De DLSA Pro metingen heb ik ingevoerd in AudioCAD en in dit programma heb ik een filter geoptimaliseerd voor zo vlak mogelijke karaktistiek. Op basis van het gemeten afstraalgedrag van de dipoolbas heb ik zo ook kunnen bepalen dat de dipoolbas en monitor in tegenfase moeten worden aangesloten voor de allerbeste werking. Daarbij wordt meer energie naar voren gestraald dan naar achteren in het overnamepunt.
Het zou ook nog veel simpeler kunnen: de monitor niet filteren en de dipoolsub filteren op 200 Hz met een eerste orde filter. Monitor ook weer in tegenfase aansluiten. Heb ik niet geprobeerd omdat de middentoner dan harder moet werken en ik over een kleiner stuk dipoolgedrag heb. Maar voor mensen die alleen de dipoolbas actief willen filteren zou dit een hele simpele en doeltreffende oplossing zijn. Spelen met het 6 dB filter totdat het klinkt.
Voor mensen met een monitor die veel meer laag geeft dan mijn monitor, zoals de scan speak reference monitor of een andere volwaardige 2-weg, ontkom je niet aan filtering van de monitor. Dan zou je naast het eerste orde laagdoorlaatfilter voor de dipoolbas de monitor het beste eerste orde actief hoogdoorlaat kunnen aansturen en experimenteren totdat het het mooiste klinkt.
De door mij uitgekiende filters zijn maatwerk en werken alleen bij deze drivers. De DLSA Pro metingen heb ik ingevoerd in AudioCAD en in dit programma heb ik een filter geoptimaliseerd voor zo vlak mogelijke karaktistiek. Op basis van het gemeten afstraalgedrag van de dipoolbas heb ik zo ook kunnen bepalen dat de dipoolbas en monitor in tegenfase moeten worden aangesloten voor de allerbeste werking. Daarbij wordt meer energie naar voren gestraald dan naar achteren in het overnamepunt.
Het zou ook nog veel simpeler kunnen: de monitor niet filteren en de dipoolsub filteren op 200 Hz met een eerste orde filter. Monitor ook weer in tegenfase aansluiten. Heb ik niet geprobeerd omdat de middentoner dan harder moet werken en ik over een kleiner stuk dipoolgedrag heb. Maar voor mensen die alleen de dipoolbas actief willen filteren zou dit een hele simpele en doeltreffende oplossing zijn. Spelen met het 6 dB filter totdat het klinkt.
Voor mensen met een monitor die veel meer laag geeft dan mijn monitor, zoals de scan speak reference monitor of een andere volwaardige 2-weg, ontkom je niet aan filtering van de monitor. Dan zou je naast het eerste orde laagdoorlaatfilter voor de dipoolbas de monitor het beste eerste orde actief hoogdoorlaat kunnen aansturen en experimenteren totdat het het mooiste klinkt.
Ik ben ook nog even op vakantie geweest maar vlak voordat ik wegging had ik mijn ontwerp van de "kasten" af. Zie fotootje. BTW Mijn middentooner is in dit ontwerp ook een di-pole...jeroen_d schreef:Het zou ook nog veel simpeler kunnen: de monitor niet filteren en de dipoolsub filteren op 200 Hz met een eerste orde filter. Monitor ook weer in tegenfase aansluiten. Heb ik niet geprobeerd omdat de middentoner dan harder moet werken en ik over een kleiner stuk dipoolgedrag heb. Maar voor mensen die alleen de dipoolbas actief willen filteren zou dit een hele simpele en doeltreffende oplossing zijn. Spelen met het 6 dB filter totdat het klinkt.
Natuurlijk wilde ik meteen even luisteren naar mijn laatste creatie maar zonder actieve filters is dat nogal lastig bij zo'n di-pole. Passief vond ik geen optie vanwege de spoelen dus heb ik ze voor de eerste luistersessie maar even aangesloten op mijn HomeCinema receiver. Daarmee kan ik de kantelfrequentie van de subwoofer instellen tot op 200Hz. Op de sub-woofer aansluiting een aparte versterker die mijn Di-pole woofers aanstuurd. Dit is een Phillips versterker met toevallig een extra "BassExpansion" feature (Mooie 6dB correctie voor het laag dacht ik zelf
Geweldig genieten! ondanks dat de bass tot 200Hz natuurlijk mono is op deze manier; geweldig geluid! "Wood" van Brian Bromberg klinkt helemaal alsof er een akoestische bass in je huiskamer staat.
Je merkt wel heel duidelijk dat ze een stukje van de muur af moeten staan. Liefst een meter in mijn geval. Maar iets dichter tegen de muur en de dipole bass versterker iets harder gaat ook prima. Met de afstandsbediening is dat prima fijn af te regelen vanuit de luije stoel
Vooral in luistertest vergelijking met mijn losse Monitor speakers (met bass reflex tot 50-60Hz) merk je dat zo'n di-pole bass echt tot leven komt! Het klinkt voller en is niet zo'n "point source". Als ik schakel tussen mijn losse monitors en mijn dipole dan klinkt de di-pole ruimtelijker. Mijn monitoren klinken veel strakker en veel meer alsof het geluid uit één punt komt. Dat vind ik niet zo realistisch want als je live naar een akoestische bass luistert komt dat geluid ook niet uit één punt maar reflecteert alle kanten op. Bij mijn Monitor luidsprekers heb ik, als ik mijn ogen dicht doe, niet het idee dat er een grote Akoestische Bass voor me staat.
Echter ik heb ook gemerkt dat als je luistert naar een vioolconcert dat je weer een stukje plaatsing mist. Ik denk dat dat komt door die di-pole middentooner. Dat vond ik bij mijn Monitoren weer mooier klinken. Dus heb ik ook mijn Monitoren aangesloten in combinatie met de di-pole bass speakers en dan heb je het beste van twee werelden!
Dus ik ga mijn di-pole kast ontwerp nog een beetje aanpassen en de middentooner ook in een gesloten ruimte plaatsten (van +/- 6 ltr). Ik ben beniewd hoeveel dat gaat schelen...
Ondertussen wil ik een paar prototype filters gaan bouwen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Wellicht ten overvloede, maar voordat je grotere veranderingen aanbrengt: speelt die middentoner volledig vrij aan de achterzijde? Zoja, heb je dan al geprobeerd om reflecties aan de achterzijde te verminderen met BAF of wol achter de middentoner? Ik denk dat je uiteindelijk toch op een gesloten midbehuizing uitkomt, maar het is een kleine moeite om dit te testen.Erwin schreef:Echter ik heb ook gemerkt dat als je luistert naar een vioolconcert dat je weer een stukje plaatsing mist. Ik denk dat dat komt door die di-pole middentooner. Dat vond ik bij mijn Monitoren weer mooier klinken. Dus heb ik ook mijn Monitoren aangesloten in combinatie met de di-pole bass speakers en dan heb je het beste van twee werelden!
Dus ik ga mijn di-pole kast ontwerp nog een beetje aanpassen en de middentooner ook in een gesloten ruimte plaatsten (van +/- 6 ltr). Ik ben beniewd hoeveel dat gaat schelen...
Goede tip Marp. Ga ik zeker proberen.
Nog een ervaring rijker:
Afgelopen weekend moest ik even terugvallen op mijn normale Subwoofer (met bass reflex). Wat een verschil en wat een gebonk ineens.
Helemaal als je een verdieping hoger bent en de muziek beneden op nomaal luisternivo hebt aanstaan. Dan hoor je die Subwoofer echt bonken. Het leek wel of er iemand op de salontafel stond te springen.
Ik kan nu omschakelen tussen mijn normale sub en mijn open baflles.
Die open baflle klinkt muzikaler en voller, zonder opdringerig te zijn.
Die Sub klinkt in eerste instantie wel iets vetter maar ook snel onnatuurlijk.
Verbasingwekkend dat je met die open-baflles niets verliest. Zelfs als je veelst-te-dikke-onnatuurlijk-overgesamplede Hiphop/R&B/house aan zet. Films heb ik nog niet geprobeerd.
(leuk voor de buren...)
Nog een ervaring rijker:
Afgelopen weekend moest ik even terugvallen op mijn normale Subwoofer (met bass reflex). Wat een verschil en wat een gebonk ineens.
Helemaal als je een verdieping hoger bent en de muziek beneden op nomaal luisternivo hebt aanstaan. Dan hoor je die Subwoofer echt bonken. Het leek wel of er iemand op de salontafel stond te springen.
Ik kan nu omschakelen tussen mijn normale sub en mijn open baflles.
Die open baflle klinkt muzikaler en voller, zonder opdringerig te zijn.
Die Sub klinkt in eerste instantie wel iets vetter maar ook snel onnatuurlijk.
Verbasingwekkend dat je met die open-baflles niets verliest. Zelfs als je veelst-te-dikke-onnatuurlijk-overgesamplede Hiphop/R&B/house aan zet. Films heb ik nog niet geprobeerd.
(leuk voor de buren...)
dipoolbasfilter, take five
Toen ik bezig was met een nieuwe surround boxje (Peerless HDS152 + HDS tweeter in een basreflex) en direct vergeleek met het dipoolbas systeem vond ik dat het midlaag van het grote systeem nog steeds niet coherent genoeg was. Zo rond een paar honderd Hz klonk dat kleine basreflexje gewoon beter. Dus ik heb eens met roze ruis zitten spelen en ontdekte kleuring in het dipoolbas geluid. Deze kleuring was ook heel dichtbij de luidspreker te horen. Ik kan het niet helemaal verklaren, wellicht toch wat resonanties boven 300 Hz die net wat teveel doorkomen.
Daarom de crossover frequentie een kleine 20% verlaagd naar 200 Hz en toen kon ik meteen de akoestische respons meer 3de orde Butterworth krijgen met behoud van optelling met de monitor tot een vlak verloop. Over het geheel genomen op papier een beter resultaat. Waarom had ik dat niet eerder gedaan? Omdat de monitor nu meer de gelegenheid krijgt rond te stralen en ik wilde eigenlijk dat heel het systeem richtwerking had op alle frequenties. Het afstraalgedrag van de overgang is echter bijna niet te simuleren en ik heb geen anechoische ruimte. Dus voor een perfecte overgang blijft het een beetje gokken in dit lastige gebied.
Het resultaat is 'lock in'. Beter dan wat ik ooit had durven hopen. De kleuring is totaal verdwenen en qua coherentie is er geen onderscheid waar te nemen met de kleine basreflex die in dit gebied geen filter heeft.
Het wordt weer afwachten hoe dit in Breda uitpakt, waar de dipoolbas veel vrijer in de ruimte zal komen te staan dan bij mij thuis. Maar eigenlijk maakt me dat nu al niets meer uit, zo tevreden ben ik!
Hier is het filterschema nog een keer.

Toen ik bezig was met een nieuwe surround boxje (Peerless HDS152 + HDS tweeter in een basreflex) en direct vergeleek met het dipoolbas systeem vond ik dat het midlaag van het grote systeem nog steeds niet coherent genoeg was. Zo rond een paar honderd Hz klonk dat kleine basreflexje gewoon beter. Dus ik heb eens met roze ruis zitten spelen en ontdekte kleuring in het dipoolbas geluid. Deze kleuring was ook heel dichtbij de luidspreker te horen. Ik kan het niet helemaal verklaren, wellicht toch wat resonanties boven 300 Hz die net wat teveel doorkomen.
Daarom de crossover frequentie een kleine 20% verlaagd naar 200 Hz en toen kon ik meteen de akoestische respons meer 3de orde Butterworth krijgen met behoud van optelling met de monitor tot een vlak verloop. Over het geheel genomen op papier een beter resultaat. Waarom had ik dat niet eerder gedaan? Omdat de monitor nu meer de gelegenheid krijgt rond te stralen en ik wilde eigenlijk dat heel het systeem richtwerking had op alle frequenties. Het afstraalgedrag van de overgang is echter bijna niet te simuleren en ik heb geen anechoische ruimte. Dus voor een perfecte overgang blijft het een beetje gokken in dit lastige gebied.
Het resultaat is 'lock in'. Beter dan wat ik ooit had durven hopen. De kleuring is totaal verdwenen en qua coherentie is er geen onderscheid waar te nemen met de kleine basreflex die in dit gebied geen filter heeft.
Het wordt weer afwachten hoe dit in Breda uitpakt, waar de dipoolbas veel vrijer in de ruimte zal komen te staan dan bij mij thuis. Maar eigenlijk maakt me dat nu al niets meer uit, zo tevreden ben ik!
Hier is het filterschema nog een keer.

- voodooless
- Contacteer:
Ja, het leek in de unit te zitten. Moest net wat lager afgefilterd worden bleek. En ik moest dus net wat lager in de bafflestep van de monitor gaan zitten om de afgestraalde energie van dipool en monitor zo gelijk mogelijk te laten zijn. Nu is het dus ook zo, dat als ik op het gehoor het basniveau optimaal heb, en dan controleer hoe hard de dipoolbas en monitor apart gaan op 200 Hz, dat dat ontzettend op elkaar lijkt. Dat was eerst niet zo, resulterend in een niet optimale samenwerking. Ze bleven toch een klein beetje los van elkaar spelen. Nu weet je gewoon echt niet meer waar de ene stopt en de ander begint.
P.S. die kleuring, dat is geloof ik toch vooral iets dat gehoormatig zo lijkt. Het komt in de metingen niet terug. Wellicht gewoon doordat die tonen boven 200 Hz subjectief gewoon niet zo mooi door de woofer worden weergegeven. Of omdat je teveel in het vocale gebied terechtkomt. Ik probeer dan wel alles met min of meer sluitende redeneringen te verklaren, maar dat lukt me hier niet. Des te verbaasder was ik door de impact van deze modificatie.
P.S. die kleuring, dat is geloof ik toch vooral iets dat gehoormatig zo lijkt. Het komt in de metingen niet terug. Wellicht gewoon doordat die tonen boven 200 Hz subjectief gewoon niet zo mooi door de woofer worden weergegeven. Of omdat je teveel in het vocale gebied terechtkomt. Ik probeer dan wel alles met min of meer sluitende redeneringen te verklaren, maar dat lukt me hier niet. Des te verbaasder was ik door de impact van deze modificatie.
-
de vuilnisman
Ziet er hartstikke mooi uit Jeroen. Gefeliciteerd.
FF over die kleuring, Toen ik een tijdje geleden met die tweepitters bezig was, had ik eerst de basjes afgefilterd op ca 400 Hz. Toen had ik duidelijk verkleuring in het mid gebied. Daarna terug gezet op 200 Hz. Verkleuring weg. Ik denk dat het in mijn geval zo was dat de basjes en de basmidjes in het mid gebied niet zo goed bij elkaar passen of zo. Vond het eigenlijk wel een beetje raar.
FF over die kleuring, Toen ik een tijdje geleden met die tweepitters bezig was, had ik eerst de basjes afgefilterd op ca 400 Hz. Toen had ik duidelijk verkleuring in het mid gebied. Daarna terug gezet op 200 Hz. Verkleuring weg. Ik denk dat het in mijn geval zo was dat de basjes en de basmidjes in het mid gebied niet zo goed bij elkaar passen of zo. Vond het eigenlijk wel een beetje raar.
- voodooless
- Contacteer:
Dank voor de complimenten, ik vind zelf het uiterlijk ook erg geslaagd. Is niet onbelangrijk, door de grootte staan ze prominent aanwezig in de kamer.
Ja, die kleuring. Het blijft voor iedereen een lastig probleem om een goede aansluiting tussen bas en mid te maken. Is soms nog moeilijker dan mid/hoog. Wat opvalt, is dat als ik de monitor nu alleen laat spelen, dat het geluid eigenlijk helemaal af is en dat alleen de bas ontbreekt. Het klinkt niet kaal, wat je vaak juist wel hebt bij topkasten. Ik vermoed dat dat een belangrijke reden is van de goede integratie momenteel. Wat ook nog mee kan spelen is dat de vervorming boven 200 Hz begint te stijgen bij de woofer, zoals ik heb gezien op de metingen van DIY_Freak en dat ik dat nu weggefilterd heb. Ook zit ik nu tot op een octaaf boven de scheidingsfrequentie met zuiver dipoolgedrag van de baskast.
Ja, die kleuring. Het blijft voor iedereen een lastig probleem om een goede aansluiting tussen bas en mid te maken. Is soms nog moeilijker dan mid/hoog. Wat opvalt, is dat als ik de monitor nu alleen laat spelen, dat het geluid eigenlijk helemaal af is en dat alleen de bas ontbreekt. Het klinkt niet kaal, wat je vaak juist wel hebt bij topkasten. Ik vermoed dat dat een belangrijke reden is van de goede integratie momenteel. Wat ook nog mee kan spelen is dat de vervorming boven 200 Hz begint te stijgen bij de woofer, zoals ik heb gezien op de metingen van DIY_Freak en dat ik dat nu weggefilterd heb. Ook zit ik nu tot op een octaaf boven de scheidingsfrequentie met zuiver dipoolgedrag van de baskast.