ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door Zweitse »

Komt de DLCP 5 oktober ook naar Beetsterzwaag? Ik ben zeer benieuwd hoe dat klinkt en hoe je zoiets instelt. Ikzelf zit telkens te kijken naar een mini DSP om daar eens mee te experimenteren, maar ik hoor nogal eens dat deze last hebben van een inschakel plop wat mij telkens weerhoud er één te kopen. Om gelijk te gaan experimenteren met een DLCP gaat mij qua kosten net even iets te ver. :mrgreen:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door knuisje »

Bij correcte implementatie is gehoormatig het verschil tussen ASP en DSP verwaarloosbaar. Als Linkwitz na uitgebreid luisteren aangeeft geen verschillen te kunnen horen tussen de LX521 ASP en een Nanodigi/DAC dan kan ik dat zeker niet. 8-[

[offtopic]
Zelf heb ik prima ervaringen met een DSP-implementatie van de Pluto ASP met een Minidsp en goede externe dacs. En zoals hannesie aangeeft is de combi van Minisharc en 8-kanaals AF-DAC 2 een hele mooie. :-$
[/offtopic]
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door Martijn M »

ds23man schreef:
Ik vindt het eigenlijk wel verbazingwekkend dat er diverse mensen over digitale xovers heen vallen.
Eens.
ds23man schreef:
De ervaringen hier op het forum zijn toch vnl met goedkope, slecht ontworpen dsp's en die ervaringen worden geinterpoleerd op de wel goed ontworpen producten.
Hoofdzakelijk goedkoop? Ja. Maar slecht ontworpen?
ds23man schreef:
Dat er bitjes kunnen verdwijnen is natuurlijk grote onzin, alles wordt geupsampled en toepassing van dither voorkomt dat nog eens een keer.
Aanvankelijk was ik ook bang dat een DSP (vooral als je deze voor de volumeregelaar zet) bitjes weggooit, maar zeker met een 24 bits DSP en dither is dit eigenlijk geen issue.


Mijn ervaring met DSP's is dat sommige te veel ruis produceren. Dat vind ik zelf storend. Mijn simpele miniDSP (los op een houten plankje geschroefd, zonder behuizing) heeft daar echter totaal geen last van. Van een beta-tester heb ik vernomen dat de DLCP nog wel een beetje ruiste. Is dat inmiddels verholpen?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef:
Ik zou de AS2.100 geen slecht product willen noemen en de DLPC beta versie heb ik in bruikleen gehad. Daar moet je echt niet de analoge ingangen van gebruiken want dan krijg je extra ruis op je systeem. Ik ga ervan uit dat jij volledig digitaal gaat op de ingangen, dat zou goed moeten gaan.

Het gaat me verder niet om het gelijk krijgen, want dit is naast techneutenpraat vooral ook subjectieve materie, maar er zijn nogal wat mensen die flink wat geld neertellen voor een luxe DAC en geen/nooit genoegen zullen nemen met de ingebouwde meerkanaals DAC van een DSP product. Ik zal zelf nog testen met nanoDIGI en twee metrum DACs tegen ons analoge filter. We zijn binnenkort zover dat dat kan. En ook nog testen tegen volledig 3-weg actief, om te bepalen of die dure condensators nu wat toevoegen (en het daarmee mooier maken) of gewoon dichter bij het ideaal komen (wat 3-weg actief theoretisch is).
In de DLCP wordt geen meerkanaals Dac gebruikt...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

Zweitse schreef:
Komt de DLCP 5 oktober ook naar Beetsterzwaag? Ik ben zeer benieuwd hoe dat klinkt en hoe je zoiets instelt. Ikzelf zit telkens te kijken naar een mini DSP om daar eens mee te experimenteren, maar ik hoor nogal eens dat deze last hebben van een inschakel plop wat mij telkens weerhoud er één te kopen. Om gelijk te gaan experimenteren met een DLCP gaat mij qua kosten net even iets te ver. :mrgreen:
Het hele systeem is daar te horen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

Martijn M schreef:
ds23man schreef:
Ik vindt het eigenlijk wel verbazingwekkend dat er diverse mensen over digitale xovers heen vallen.
Eens.
ds23man schreef:
De ervaringen hier op het forum zijn toch vnl met goedkope, slecht ontworpen dsp's en die ervaringen worden geinterpoleerd op de wel goed ontworpen producten.
Hoofdzakelijk goedkoop? Ja. Maar slecht ontworpen?
ds23man schreef:
Dat er bitjes kunnen verdwijnen is natuurlijk grote onzin, alles wordt geupsampled en toepassing van dither voorkomt dat nog eens een keer.
Aanvankelijk was ik ook bang dat een DSP (vooral als je deze voor de volumeregelaar zet) bitjes weggooit, maar zeker met een 24 bits DSP en dither is dit eigenlijk geen issue.


Mijn ervaring met DSP's is dat sommige te veel ruis produceren. Dat vind ik zelf storend. Mijn simpele miniDSP (los op een houten plankje geschroefd, zonder behuizing) heeft daar echter totaal geen last van. Van een beta-tester heb ik vernomen dat de DLCP nog wel een beetje ruiste. Is dat inmiddels verholpen?
Ik kan geen spoortje ruis ontdekken.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door knuisje »

ds23man schreef:
In de DLCP wordt geen meerkanaals Dac gebruikt...
jeroen_d doelt op de geintegreerde dacs in het dsp-ic, die meestal niet de beste zijn.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door Zweitse »

ds23man schreef:
Zweitse schreef:
Komt de DLCP 5 oktober ook naar Beetsterzwaag? Ik ben zeer benieuwd hoe dat klinkt en hoe je zoiets instelt. Ikzelf zit telkens te kijken naar een mini DSP om daar eens mee te experimenteren, maar ik hoor nogal eens dat deze last hebben van een inschakel plop wat mij telkens weerhoud er één te kopen. Om gelijk te gaan experimenteren met een DLCP gaat mij qua kosten net even iets te ver. :mrgreen:
Het hele systeem is daar te horen.
Moeten we dan nog een extra schuurtje aanbouwen :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

knuisje schreef:
ds23man schreef:
In de DLCP wordt geen meerkanaals Dac gebruikt...
jeroen_d doelt op de geintegreerde dacs in het dsp-ic, die meestal niet de beste zijn.
Daarom zitten er ook AKM dac's in.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door jeroen_d »

High-end DAC fanaten zullen je vertellen dat de gebruikte chip niet bepalend is, maar de manier waarop hij is verwerkt tot een hoogwaardig DAC-apparaat. En dat zodra je er meer dan een stereo DAC van hebt in een behuizing dat bezuinigingen op hoogwaardige verwerking op de loer liggen. N.B. ik ben slechts de boodschapper hier he!

Het blijft moeilijk vergelijken, daarom lijkt het mij handig om een paar van onze eigen stereo DACs in te zetten in combi met een nanoDIGI, dat zou dan toch geen verschil mogen maken met het analoge actieve filter. Maar het blijft een dure oplossing en voor analoog in heb je nog steeds A/D omzetting nodig, wat voor sommige mensen een no-go is.

In jouw geval, met jouw speakers, is DSP handig en logisch. Maar ook met analoog kom je er wel, zolang je maar geen EQ-fetisjisme hebt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef:
High-end DAC fanaten zullen je vertellen dat de gebruikte chip niet bepalend is, maar de manier waarop hij is verwerkt tot een hoogwaardig DAC-apparaat. En dat zodra je er meer dan een stereo DAC van hebt in een behuizing dat bezuinigingen op hoogwaardige verwerking op de loer liggen. N.B. ik ben slechts de boodschapper hier he!

Bruno heeft zich specifiek met het dac gedeelte bemoeid en met de clock schakeling.

Het blijft moeilijk vergelijken, daarom lijkt het mij handig om een paar van onze eigen stereo DACs in te zetten in combi met een nanoDIGI, dat zou dan toch geen verschil mogen maken met het analoge actieve filter. Maar het blijft een dure oplossing en voor analoog in heb je nog steeds A/D omzetting nodig, wat voor sommige mensen een no-go is.

En dan hoop ik voor je dat al die losse dac's synchroon lopen zonder word clock

In jouw geval, met jouw speakers, is DSP handig en logisch. Maar ook met analoog kom je er wel, zolang je maar geen EQ-fetisjisme hebt.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door knuisje »

ds23man schreef:
Het blijft moeilijk vergelijken, daarom lijkt het mij handig om een paar van onze eigen stereo DACs in te zetten in combi met een nanoDIGI, dat zou dan toch geen verschil mogen maken met het analoge actieve filter. Maar het blijft een dure oplossing en voor analoog in heb je nog steeds A/D omzetting nodig, wat voor sommige mensen een no-go is.

En dan hoop ik voor je dat al die losse dac's synchroon lopen zonder word clock
In dat geval kun je beter de Minisharc nemen, die heeft I2S uit i.p.v. 4xSPDIF. Dan kun je toe met 1 enkele 8-kanaalsdac. :idea:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

knuisje schreef:
ds23man schreef:
Het blijft moeilijk vergelijken, daarom lijkt het mij handig om een paar van onze eigen stereo DACs in te zetten in combi met een nanoDIGI, dat zou dan toch geen verschil mogen maken met het analoge actieve filter. Maar het blijft een dure oplossing en voor analoog in heb je nog steeds A/D omzetting nodig, wat voor sommige mensen een no-go is.

En dan hoop ik voor je dat al die losse dac's synchroon lopen zonder word clock
In dat geval kun je beter de Minisharc nemen, die heeft I2S uit i.p.v. 4xSPDIF. Dan kun je toe met 1 enkele 8-kanaalsdac. :idea:
Volgens mij zie je handel! :rofl:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door knuisje »

Nee hoor, ik verdien praktisch niks aan die dacs. Al helemaal niet als ik de tijd meereken die ik er in stop. :oops:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door jeroen_d »

:rofl: heb je gezien hoe de DSP oplossing van Linkwitz eruit ziet? Gewoon 4x SPDIF en deze dacjes: http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=230-120
Ik heb alle respect voor Linkwitz, meer dan dat zelfs, maar dat soort DAC-jes gaat de gemiddelde audiofiel niet pruimen!

Even over dat synchroon lopen, waarom zou je word clock nodig hebben? Je krijgt een gefilterd digitaal signaal vanuit de nanoDIGI en daarvan maak je een zuiver analoog signaal. Elke SPDIF uitgang van de nanoDIGI is stereo SPDIF en dat kan zo de SPDIF van de stereo DAC in.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door knuisje »

jeroen_d schreef:
:rofl: heb je gezien hoe de DSP oplossing van Linkwitz eruit ziet? Gewoon 4x SPDIF en deze dacjes: http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=230-120
Ik heb alle respect voor Linkwitz, meer dan dat zelfs, maar dat soort DAC-jes gaat de gemiddelde audiofiel niet pruimen!
Het is meer een proof of concept. Kun je nagaan hoe het klinkt met een goede dac! :D
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

jeroen_daudio schreef:
:rofl: heb je gezien hoe de DSP oplossing van Linkwitz eruit ziet? Gewoon 4x SPDIF en deze dacjes: http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=230-120
Ik heb alle respect voor Linkwitz, meer dan dat zelfs, maar dat soort DAC-jes gaat de gemiddelde audiofiel niet pruimen!

Even over dat synchroon lopen, waarom zou je word clock nodig hebben? Je krijgt een gefilterd digitaal signaal vanuit de nanoDIGI en daarvan maak je een zuiver analoog signaal. Elke SPDIF uitgang van de nanoDIGI is stereo SPDIF en dat kan zo de SPDIF van de stereo DAC in.
Als je er dac's achter hangt met een asrc klopt er niet veel meer van je timing tussen de drivers.......
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door jeroen_d »

Hoe groot zullen die timing verschillen zijn? picoseconden maw nihil? Ik zie vast wat over het hoofd :? Maar ik weet niet of ik op de micrometer nauwkeurig mijn baffles kan bouwen, dus timing verschillen in deze orde zullen altijd aanwezig zijn. Laat staan van links en rechts uitlijnen van de speakers ten opzichte van de sweet spot. :-&
Ik geloof dat ik dan ook maar de leverancier van de drivers moet bewegen tot het produceren van drivers die 200% gematched zijn om amplitude en faseverschillen te voorkomen. Waar houdt het op? HELP!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef:
Hoe groot zullen die timing verschillen zijn? picoseconden maw nihil? Ik zie vast wat over het hoofd :? Maar ik weet niet of ik op de micrometer nauwkeurig mijn baffles kan bouwen, dus timing verschillen in deze orde zullen altijd aanwezig zijn. Laat staan van links en rechts uitlijnen van de speakers ten opzichte van de sweet spot. :-&
Ik geloof dat ik dan ook maar de leverancier van de drivers moet bewegen tot het produceren van drivers die 200% gematched zijn om amplitude en faseverschillen te voorkomen. Waar houdt het op? HELP!
Ik zou dat niet te hard roepen:

http://www.diyaudio.com/forums/pc-based ... i-dac.html


Het niet synchroon lopen van je dac's kan je afstraalgedrag onvoorspelbaar veranderen!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door jeroen_d »

Ik vraag me dan toch af hoe je dat draadje leest, de specifieke situatie van de vraagsteller en de antwoorden van verschillende mensen. En zoals vaker, als ik iets specifieks vraag kom je met een algemeen antwoord. Hoeveel delay verschil acht jij nu werkelijk reeel als ik DACs van identiek fabrikaat, namelijk die van onszelf, toepas? Een getal graag! Ordegrootte is voldoende. Onze DACs doen geen upsampling en digitale filtering. Zit alleen de kleine ingangsbuffer van de SPDIF ontvanger op met reclocking circuit. En let wel, een faseverschil van 1 graad op 20kHz is al 140nsec timing verschil. Das veel!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door Henkjan »

in die draad van DIYAudio gaat het over verschillende DACs die mogelijk een verschillende latency geven, niet over timing verschillen veroorzaakt door geen koppeling van de klokken van de DACs
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door jeroen_d »

Inderdaad, het gaat in ons geval en dat van Linkwitz om timingsverschillen als gevolg van niet gekoppelde klokken van identieke DACs.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door Martijn M »

Voor diegenen die willen weten hoe slecht zo'n DSP nou werkelijk klinkt, heb ik een testje voorbereid met de Behringer Ultra-Curve: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 24&t=18626
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

De laagkasten staan nu bij de linoleumlegger..............
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door jeroen_d »

Ik dacht al, stil geworden hier, maar je zit in de wachtstand.
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”