projekt egalisatiemortel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door MechanicalAnimal »

Arno schreef:
Wat zou beter zijn met de scan-speak 18w/8531g00 en een behuizing van 20 liter netto, gesloten of basreflex?
Driverspecifiek kan ik helaas niets zinnig zeggen, maar deze opmerkingen over de bezetting van de Galactia door Tony zelf wou ik je niet onthouden:

15" gesloten
"Here it is used in a closed box with a nett volume of 60 litres resulting in a Qtc of about 0,55 for nice deep, punchy bass. I used a closed box to keep the whole system relatively compact."

12" bassreflex
"I chose a ported enclosure because I found this to give a more open and dynamic mid-bass than a closed box"

Ik lees daar toch dat beide systemen een ander karakter aan de frequenties in de laagste regionen meegeven. Misschien iets om mee te nemen in je uiteindelijke beslissing?


edit: tiepvaudt
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op zo 01 mei 2011, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

hannesie schreef:
Arno schreef:
Wat zou beter zijn met de scan-speak 18w/8531g00 en een behuizing van 20 liter netto, gesloten of basreflex?
Hoe was het oorspronkelijke ontwerp ??
Gezien het feit dat het dan met die SS alleen over het laag gaat lijkt het mij de juiste weg.
Het oorspronkelijke ontwerp was 20 liter gesloten. Maar er komt een compleet nieuw filter, dus ik dacht, ik gooi het in de groep.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door jeroen_d »

Arno schreef:
Wat zou beter zijn met de scan-speak 18w/8531g00 en een behuizing van 20 liter netto, gesloten of basreflex?
Dit is moeilijk te zeggen. Dre heeft een duidelijke voorkeur voor gesloten box met scanspeak midwoofers. Voor mij maakt het niet zo uit, het hangt ook van de luisterruimte af. Als je gesloten box maakt, dan maakt het gekozen volume niet heel veel uit voor het -3dB punt. Je kunt dus voor een 40l basreflex kiezen en een speciale stevige prop maken om de BR-pijp te kunnen vullen. Dan kun je kiezen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door hannesie »

Ik was even nieuwsgierig wat ik dan kon zien in Winisd. :mrgreen:
ss18.jpg
De echte experts zullen dan wel opmerkingen hebben, maar het lijkt mij een rustiger laag bij gesloten en een steviger bas bij BR :?:
Beide 20 liter, tenslotte is je mal al wel bepalend naar ik aan neem?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Henkjan »

op welke frequentie is die BR afgestemd?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door hannesie »

Ben nu even onderweg , ik zal thuis wel even kij,ken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door dre »

wel komen ze stijf tegen de muur te staan,dat moet ook wel even gemeld worden.
icm de ucd zal br ook wel een optie zijn.
gesloten komt ie niet erg laag maar vind ik `m mooier,in br gaat ie wel veel dieper en arno luisterd nooit echt hard.....
lastige keus! :mrgreen:

als ik dit zo terug lees is br eigenlijk ook wel een prima optie.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door hannesie »

hannesie schreef:
Ben nu even onderweg , ik zal thuis wel even kij,ken.
Ben weer thuis :mrgreen:
ss18a.jpg
Ik heb dus alleen het volume/aantal liters veranderdbij de BR, de CB gaf hij zelf direct al de 21,42 liters.
BR = 30,43
CB = 56,70
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

jeroen_d schreef:
Arno schreef:
Wat zou beter zijn met de scan-speak 18w/8531g00 en een behuizing van 20 liter netto, gesloten of basreflex?
Dit is moeilijk te zeggen. Dre heeft een duidelijke voorkeur voor gesloten box met scanspeak midwoofers. Voor mij maakt het niet zo uit, het hangt ook van de luisterruimte af. Als je gesloten box maakt, dan maakt het gekozen volume niet heel veel uit voor het -3dB punt. Je kunt dus voor een 40l basreflex kiezen en een speciale stevige prop maken om de BR-pijp te kunnen vullen. Dan kun je kiezen.
De inhoud van 20 liter staat vast. Wat je zegt is op zich een goed idee, ik zou de baspoort weer kunnen dichtstoppen (al komt deze oplossing wel in het zicht aangezien de baspoort aan de voorkant moet komen vanwege de opstelling).
Begrijp ik uit jouw woorden dat het voor het filter niet veel uitmaakt of ik kies voor gesloten of br?

Hans, bedankt voor de simulaties. Op zich ziet het er goed uit toch, die br optie?


Wat dre zegt is idd waar, ze komen hier behoorlijk dicht op de wand te staan. Op die plek staan nu ook al luidsprekers, en het is duidelijk dat die plek het laag versterkt.
Misschien is het verstandig om ze gewoon gesloten te maken, en dan eventueel later nog een subje erbij te plaatsen? Moet wel wat te bouwen blijven hebben natuurlijk :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door dre »

poortje dempen werkt ook prima!
en die poort mag ook aan de zijkant,of waar dan ook.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Henkjan »

Arno schreef:
Begrijp ik uit jouw woorden dat het voor het filter niet veel uitmaakt of ik kies voor gesloten of br?
idd, met een 2weg zit je filterfrequentie ver genoeg weg van de impedantiepieken in t laag
Arno schreef:
.... Op zich ziet het er goed uit toch, die br optie?
maar hoe lang wordt die poort wel niet voor een afstemming van 30Hz in 20 liter :roll: en daarnaast zou ik voor een 2weg niet de poort voorop zetten, er komt toch altijd wat mid-meuk uit de poort en die versmeert je stereobeeld.

samengevat: ik zou deze gesloten doen, gaat al fatsoenlijk diep zo, en zeker als ze dan nog op een plek komen waar de bas wat versterkt wordt
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Henkjan schreef:
samengevat: ik zou deze gesloten doen, gaat al fatsoenlijk diep zo, en zeker als ze dan nog op een plek komen waar de bas wat versterkt wordt
Bedankt Henkjan.

Éénmaal andermaal, gesloten dus. :)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door hannesie »

Mee eens! :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door dre »

van mij mag het ook! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Pjotr »

En van mij ook :lol:

(Of ben ik nu weer te negatief? :P :lol: )
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door dre »

nee,je stroomt mooi mee! :wink:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Nieuwe tweeters, nieuwe baffles (in de maak).
Bijlagen
baffle3.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door dre »

snelle jongen! 8)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door MechanicalAnimal »

Open baffle :lol:


seht schön aus :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

En dan ga ik toch weer twijfelen. Ik ben ook erg gecharmeerd van de eenvoudige 'ipod-achtige' look, die onder andere Sander Sassen heeft toegepast. Zoals hier en hier.

Dus ik heb net nog een testbaffletje gemaakt. De tweeter uit het midden plaatsen, had dat niet bepaalde voordelen (behalve dat ik het er leuk uit vind zien)?
Bijlagen
baffle4.jpg
Laatst gewijzigd door Arno op di 03 mei 2011, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Pjotr »

Kijk dat gaat ergens naar toe. Dat combineert denk ik heel fraai met het basic wat beton op zich uitstraalt.

Wat is/wordt het? MDF of fraai wit geolied berken of essen?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door MichaelB »

Arno schreef:
De tweeter uit het midden plaatsen, had dat niet bepaalde voordelen (behalve dat ik het er leuk uit vind zien)?
Ja, dat klopt, dat is beter om de diffractie te verminderen. Door de ongelijke afstand naar de hoeken, zullen de pieken en dalen wat minder zijn.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Iedereen lijkt het er mee eens te zijn? :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door hannesie »

Je doet ook niet echt iets "nieuws". ..... :lol: :mrgreen:

Het heeft zich dus al wel bewezen, dus gewoon doen. :rock:

En ik vind het ook best mooi met die rand, komt dat een beetje overeen met de rondingen van de box, die nu in de mal zit ?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

hannesie schreef:
Je doet ook niet echt iets "nieuws". ..... :lol: :mrgreen:
Weet ik, maar belangrijker is dat ik niet iets stoms doe :mrgreen:


hannesie schreef:
komt dat een beetje overeen met de rondingen van de box, die nu in de mal zit ?
Dat is wel de bedoeling :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”