Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Die was snel binnen, dit weekend eens kijken of ik er een resultaat uit krijg:
Bijlagen
IMG_0600.jpeg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Gelijk maar even getest, wat werkt dit ding fijn zeg!

Op het papiertje mijn meting van een 6SN7 Raytheon, gekocht op MP, dubbel triode dus twee buishelften.

Volgens de Duovac manual dan instellen Vplate = 300V en Vg1 = -8V

Met dit instelpunt geeft de 6SN7 tube chart I = 15 mA, gemeten 13.2 mA en13.7 mA dus niet helemaal perfect meer, wel nog goed bruikbaar.

Dan de steilheid bepaald, handleiding zegt Vg1 met 1V verhogen of verlagen, dan de stroom weer meten. Ik pak nu het gemiddelde voor de steilheid, kom op 3mA/v voor beide buishelften, mooi gelijk dus. Datasheet geeft 2.9 mA/V dacht ik, zit dus netjes.

Conclusie, nog goed bruikbare buis, voor een voorversterker buis is de steilheid het meest belangrijk, die is mooi gelijk over beide buishelften!

https://frank.pocnet.net/sheets/127/6/6SN7GT.pdf
Bijlagen
IMG_0601.jpeg
IMG_0603.jpeg
IMG_0602.jpeg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Leuk speelgoed.

Zag op de radiobeurs verschillende antieke buizentesters te koop staan; moest toen ook aan jou denken.
Zaten daar ook tientallen knoppen en schakelaars op, maar niet zo overzichtelijk als deze.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Richard,

Ben al ruim een jaar aan het kijken. De Tubatest leek me een mooi ding, was een leuk prijsje, maar bleek nogal een project. Heb deze nu werkend voor 6V6 buizen, maar zit ergens een draadbreuk, leuk project om een keer beet te pakken, maar nu geen tijd voor.

Wat je zegt. meeste oude testers is 1 grote knoppen bende, en ben nu wat huiverig voor zulk oud spul. Dan heb je natuurlijk dingen als de utracer, maar dat vind ik weer te ingewikkeld. Dan heb je natuurlijk de Amplitrex AT-1000 de huidige industrie standaard maar die is dik over de 3000 euro. Dus deze Duovac van 580 euro bleef eigenlijk als enige over. Tijdje MP in de gaten gehouden, kwam er 1 voorbij maar daar was mee gerommeld. Dus toch maar een nieuwe gekocht. Had ik eerder moeten doen, dit ding is perfect voor mij. Ik snap wat ik doe, en je kan zelf zuiver de voltages instellen, met de tube chart erbij kan je zien waar je zit.

Het stekkertjes prikken lijkt een basic oplossing, maar geen bewegende delen, geen schakelaars technisch zeer netjes natuurlijk, en kan niet kapot en ik vind het wel intressant om te zien wat op welke pin zit. Kwam er net achter dat een ECC 83 bijvoorbeeld 3 heaters heeft.

Nadeel het is een pulse tester, de anode wordt niet echt warm. daardoor zal de gemeten stroom mogelijk lager liggen dan werkelijk. Uiteraard heeft het pulse tester concept ook veel voordelen, o.a. kleine trafo, weinig warmte, betrouwbaar, goedkoper, etc.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Setje Octal socket savers voor erbij:
Bijlagen
IMG_0604.jpeg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Werkt prima zo’n socket saver:
Bijlagen
IMG_0605.jpeg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Shadow »

Laat die wel goed structuur informatie door?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Dat is sowieso een sterk punt van een buis. Bij een versterker zou ik deze socket savers overigens zeker niet toepassen, maar ik heb bijv. nu al 24 stuks 6V6 erop gehad, de ingebouwde socket van zo’n tester heeft best wel te lijden.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Shadow »

24? Eet die versterker ze op?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik heb 12 stuks 6v6 Sylvania JAN VT-107 als voorraad. Eerste keer alle 12 opgemeten met de instelling uit de Duovac manual, gisteren nog een keer alle 12 met de instelling uit het Valvo boek.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door VintageHarry »

En wat was het resultaat? Wel een mooi ding, zo’n tester!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Denk dat ik uit de 12 stuks wel twee gematchde quads kan halen, zit zo tussen de 90-102% grofweg. Maar er zit net een vers quad 6v6 in de versterker, dus buiswissel zou voorlopig nog niet aan de orde moeten zijn.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door VintageHarry »

Begrijp ik, maar in ieder geval genoeg op voorraad dan.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Toch voorzichtig aan het oriënteren voor een nieuw audio rack. Het huidige flex rek speel ik al vele jaren mee, de 3 etages zijn zelfs nog gemaakt door onze Arno. Echter 3 etages is wat beperkt, ik heb er eigenlijk 4 nodig. Merk wat in gedachte ligt: Finite Elemente Pagode series, nadeel, u raadt het vast al, deze zijn ‘nogal’ aan de prijs…Dus op voor nu zoek naar een gebruikt exemplaar.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door TTS »

Dat maak je als DIY-er toch zelf?

16 gaten boren, 32 moeren, 64 carosserieringen, 4 draadeinden et presto... Gamma zaagt het karton wel. Ik nam wel alles RVS, dus dat tikt wel aan. Zag prijzen van gegalvaniseerd bij Hornbach en dat ligt wel een stuk lager.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Walt schreef: wo 25 jun 2025, 18:44
Echter 3 etages is wat beperkt, ik heb er eigenlijk 4 nodig.
Tja, je hebt toch een FLEX rack :think: Plankje er bij, kan gelijk van Sun Mook Ebbenhout!

Kan ook in de breedte:
2flexy.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik kan via via aan deze komen, nette prijs ook, mooi ding toch? Wel een groot rack, maar dan is het tenminste niet zo proppen.
Bijlagen
IMG_0615.jpeg
IMG_0612.jpeg
IMG_0610.jpeg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Het kan snel gaan, bovenstaande rack komt hopelijk volgende week richting Delft!
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door AatV »

Neem aan dat het escorte geregeld is en de wegen dan zijn vrijgemaakt/afgezet? :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Als er een merknaam op staat is het voor veel mensen meer waardevol, mijn schoonmoeder zaliger liet ook altijd de stickers op vazen en dergelijke zitten, dan leek het wel nieuw, volgens haar en heb daar destijds bijna ruzie over gehad.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Het zijn gewoon mooie racken wat Finite maakt, ik ga geen bedragen noemen, maar zelf iets gelijkwaardigs maken.. mij lukt het niet. Daarom adviseer ik vaak de tweedehands mark, dan betaal je echt veel minder. Ja hier zit verkleuring en krassen op, maakt voor mij niet echt uit.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Walt schreef: do 26 jun 2025, 15:06
mooie racken wat Finite maakt...
Zeker hoor! Veel plezier er mee.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Bedankt, zal in eerste instantie wel wennen zijn aan het formaat, ding ziet er heel groot uit. Maar dat heeft dus voordelen in de vorm van 1 extra etage en veel meer ruimte tussen de etages, dus de apparatuur kan mooi vrij staan.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Duclaasie »

hannesie schreef: do 26 jun 2025, 14:45
Als er een merknaam op staat is het voor veel mensen meer waardevol, mijn schoonmoeder zaliger liet ook altijd de stickers op vazen en dergelijke zitten, dan leek het wel nieuw, volgens haar en heb daar destijds bijna ruzie over gehad.
Verstandige vrouw, want met originele onbeschadigde stickers is de waarde nu een stuk hoger. Goed voor de erfenis dus :wink:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Tsja, koop je iets als belegging of om te gebruiken en er van te genieten.
Uitgezonderd brood heb ik weinig met beleggen.

Ik vind het rack best mooi om te zien. Als het ding wat krasjes of vlekjes heeft kun je dat ook karakter noemen. Met schoonmaken en oppoetsen met wat was kan het er best van opknappen.
Plaats reactie