Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Die was snel binnen, dit weekend eens kijken of ik er een resultaat uit krijg:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Gelijk maar even getest, wat werkt dit ding fijn zeg!
Op het papiertje mijn meting van een 6SN7 Raytheon, gekocht op MP, dubbel triode dus twee buishelften.
Volgens de Duovac manual dan instellen Vplate = 300V en Vg1 = -8V
Met dit instelpunt geeft de 6SN7 tube chart I = 15 mA, gemeten 13.2 mA en13.7 mA dus niet helemaal perfect meer, wel nog goed bruikbaar.
Dan de steilheid bepaald, handleiding zegt Vg1 met 1V verhogen of verlagen, dan de stroom weer meten. Ik pak nu het gemiddelde voor de steilheid, kom op 3mA/v voor beide buishelften, mooi gelijk dus. Datasheet geeft 2.9 mA/V dacht ik, zit dus netjes.
Conclusie, nog goed bruikbare buis, voor een voorversterker buis is de steilheid het meest belangrijk, die is mooi gelijk over beide buishelften!
https://frank.pocnet.net/sheets/127/6/6SN7GT.pdf
Op het papiertje mijn meting van een 6SN7 Raytheon, gekocht op MP, dubbel triode dus twee buishelften.
Volgens de Duovac manual dan instellen Vplate = 300V en Vg1 = -8V
Met dit instelpunt geeft de 6SN7 tube chart I = 15 mA, gemeten 13.2 mA en13.7 mA dus niet helemaal perfect meer, wel nog goed bruikbaar.
Dan de steilheid bepaald, handleiding zegt Vg1 met 1V verhogen of verlagen, dan de stroom weer meten. Ik pak nu het gemiddelde voor de steilheid, kom op 3mA/v voor beide buishelften, mooi gelijk dus. Datasheet geeft 2.9 mA/V dacht ik, zit dus netjes.
Conclusie, nog goed bruikbare buis, voor een voorversterker buis is de steilheid het meest belangrijk, die is mooi gelijk over beide buishelften!
https://frank.pocnet.net/sheets/127/6/6SN7GT.pdf
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Leuk speelgoed.
Zag op de radiobeurs verschillende antieke buizentesters te koop staan; moest toen ook aan jou denken.
Zaten daar ook tientallen knoppen en schakelaars op, maar niet zo overzichtelijk als deze.
Zag op de radiobeurs verschillende antieke buizentesters te koop staan; moest toen ook aan jou denken.
Zaten daar ook tientallen knoppen en schakelaars op, maar niet zo overzichtelijk als deze.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ha Richard,
Ben al ruim een jaar aan het kijken. De Tubatest leek me een mooi ding, was een leuk prijsje, maar bleek nogal een project. Heb deze nu werkend voor 6V6 buizen, maar zit ergens een draadbreuk, leuk project om een keer beet te pakken, maar nu geen tijd voor.
Wat je zegt. meeste oude testers is 1 grote knoppen bende, en ben nu wat huiverig voor zulk oud spul. Dan heb je natuurlijk dingen als de utracer, maar dat vind ik weer te ingewikkeld. Dan heb je natuurlijk de Amplitrex AT-1000 de huidige industrie standaard maar die is dik over de 3000 euro. Dus deze Duovac van 580 euro bleef eigenlijk als enige over. Tijdje MP in de gaten gehouden, kwam er 1 voorbij maar daar was mee gerommeld. Dus toch maar een nieuwe gekocht. Had ik eerder moeten doen, dit ding is perfect voor mij. Ik snap wat ik doe, en je kan zelf zuiver de voltages instellen, met de tube chart erbij kan je zien waar je zit.
Het stekkertjes prikken lijkt een basic oplossing, maar geen bewegende delen, geen schakelaars technisch zeer netjes natuurlijk, en kan niet kapot en ik vind het wel intressant om te zien wat op welke pin zit. Kwam er net achter dat een ECC 83 bijvoorbeeld 3 heaters heeft.
Nadeel het is een pulse tester, de anode wordt niet echt warm. daardoor zal de gemeten stroom mogelijk lager liggen dan werkelijk. Uiteraard heeft het pulse tester concept ook veel voordelen, o.a. kleine trafo, weinig warmte, betrouwbaar, goedkoper, etc.
Ben al ruim een jaar aan het kijken. De Tubatest leek me een mooi ding, was een leuk prijsje, maar bleek nogal een project. Heb deze nu werkend voor 6V6 buizen, maar zit ergens een draadbreuk, leuk project om een keer beet te pakken, maar nu geen tijd voor.
Wat je zegt. meeste oude testers is 1 grote knoppen bende, en ben nu wat huiverig voor zulk oud spul. Dan heb je natuurlijk dingen als de utracer, maar dat vind ik weer te ingewikkeld. Dan heb je natuurlijk de Amplitrex AT-1000 de huidige industrie standaard maar die is dik over de 3000 euro. Dus deze Duovac van 580 euro bleef eigenlijk als enige over. Tijdje MP in de gaten gehouden, kwam er 1 voorbij maar daar was mee gerommeld. Dus toch maar een nieuwe gekocht. Had ik eerder moeten doen, dit ding is perfect voor mij. Ik snap wat ik doe, en je kan zelf zuiver de voltages instellen, met de tube chart erbij kan je zien waar je zit.
Het stekkertjes prikken lijkt een basic oplossing, maar geen bewegende delen, geen schakelaars technisch zeer netjes natuurlijk, en kan niet kapot en ik vind het wel intressant om te zien wat op welke pin zit. Kwam er net achter dat een ECC 83 bijvoorbeeld 3 heaters heeft.
Nadeel het is een pulse tester, de anode wordt niet echt warm. daardoor zal de gemeten stroom mogelijk lager liggen dan werkelijk. Uiteraard heeft het pulse tester concept ook veel voordelen, o.a. kleine trafo, weinig warmte, betrouwbaar, goedkoper, etc.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat is sowieso een sterk punt van een buis. Bij een versterker zou ik deze socket savers overigens zeker niet toepassen, maar ik heb bijv. nu al 24 stuks 6V6 erop gehad, de ingebouwde socket van zo’n tester heeft best wel te lijden.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik heb 12 stuks 6v6 Sylvania JAN VT-107 als voorraad. Eerste keer alle 12 opgemeten met de instelling uit de Duovac manual, gisteren nog een keer alle 12 met de instelling uit het Valvo boek.
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
En wat was het resultaat? Wel een mooi ding, zo’n tester!
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Denk dat ik uit de 12 stuks wel twee gematchde quads kan halen, zit zo tussen de 90-102% grofweg. Maar er zit net een vers quad 6v6 in de versterker, dus buiswissel zou voorlopig nog niet aan de orde moeten zijn.
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Begrijp ik, maar in ieder geval genoeg op voorraad dan.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Toch voorzichtig aan het oriënteren voor een nieuw audio rack. Het huidige flex rek speel ik al vele jaren mee, de 3 etages zijn zelfs nog gemaakt door onze Arno. Echter 3 etages is wat beperkt, ik heb er eigenlijk 4 nodig. Merk wat in gedachte ligt: Finite Elemente Pagode series, nadeel, u raadt het vast al, deze zijn ‘nogal’ aan de prijs…Dus op voor nu zoek naar een gebruikt exemplaar.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat maak je als DIY-er toch zelf?
16 gaten boren, 32 moeren, 64 carosserieringen, 4 draadeinden et presto... Gamma zaagt het karton wel. Ik nam wel alles RVS, dus dat tikt wel aan. Zag prijzen van gegalvaniseerd bij Hornbach en dat ligt wel een stuk lager.
16 gaten boren, 32 moeren, 64 carosserieringen, 4 draadeinden et presto... Gamma zaagt het karton wel. Ik nam wel alles RVS, dus dat tikt wel aan. Zag prijzen van gegalvaniseerd bij Hornbach en dat ligt wel een stuk lager.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik kan via via aan deze komen, nette prijs ook, mooi ding toch? Wel een groot rack, maar dan is het tenminste niet zo proppen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het kan snel gaan, bovenstaande rack komt hopelijk volgende week richting Delft!
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Neem aan dat het escorte geregeld is en de wegen dan zijn vrijgemaakt/afgezet?
groet,
Aat
groet,
Aat
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Als er een merknaam op staat is het voor veel mensen meer waardevol, mijn schoonmoeder zaliger liet ook altijd de stickers op vazen en dergelijke zitten, dan leek het wel nieuw, volgens haar en heb daar destijds bijna ruzie over gehad.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het zijn gewoon mooie racken wat Finite maakt, ik ga geen bedragen noemen, maar zelf iets gelijkwaardigs maken.. mij lukt het niet. Daarom adviseer ik vaak de tweedehands mark, dan betaal je echt veel minder. Ja hier zit verkleuring en krassen op, maakt voor mij niet echt uit.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Bedankt, zal in eerste instantie wel wennen zijn aan het formaat, ding ziet er heel groot uit. Maar dat heeft dus voordelen in de vorm van 1 extra etage en veel meer ruimte tussen de etages, dus de apparatuur kan mooi vrij staan.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Verstandige vrouw, want met originele onbeschadigde stickers is de waarde nu een stuk hoger. Goed voor de erfenis dus
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Tsja, koop je iets als belegging of om te gebruiken en er van te genieten.
Uitgezonderd brood heb ik weinig met beleggen.
Ik vind het rack best mooi om te zien. Als het ding wat krasjes of vlekjes heeft kun je dat ook karakter noemen. Met schoonmaken en oppoetsen met wat was kan het er best van opknappen.
Uitgezonderd brood heb ik weinig met beleggen.
Ik vind het rack best mooi om te zien. Als het ding wat krasjes of vlekjes heeft kun je dat ook karakter noemen. Met schoonmaken en oppoetsen met wat was kan het er best van opknappen.
