3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Shadow »

Walt schreef:
De component waarden zijn expres niet zichtbaar gemaakt omdat deze nauwe verwantschap vertonen met een commerciële speaker:

Groetjes Walter
Sorry hoor, dat vind ik echt larie, ik heb een heel mooi filter, kan ik niet laten zien want de keizer gebruikt het ook :^o
"Ik heb er een van 30cm maar ik kan hem je niet laten zien want m'n pincode staat er op getatoeëerd" :rofl:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door dre »

Dat lijkt me zijn eigen keuze toch?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Die commerciële speaker wordt geleverd door Jeroen_d van dit forum. Hij en Hans hebben ontzettend veel uren en geld in de ontwikkeling/tuning van het passieve filter gestopt. Ik ga de exacte component waarden dus niet zomaar geven.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Die Duelund condensator is erg mooi trouwens, het hoog neutraal en fraai tegelijk.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Shadow »

Walt schreef:
Die commerciële speaker wordt geleverd door Jeroen_d van dit forum. Hij en Hans hebben ontzettend veel uren en geld in de ontwikkeling/tuning van het passieve filter gestopt. Ik ga de exacte component waarden dus niet zomaar geven.

Groetjes Walter
Het was dus netter geweest als je er gewoon helemaal je mond over had gehouden bedoelde ik :wink:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Zo'n rocket science is het nu ook weer niet. Op een aantal van de afgelopen forum luisterdagen was het filter van de daudio speaker ook gewoon zichtbaar voor publiek opgesteld. Dus mensen met 'kwade' bedoelingen hebben hun slag daar vast al geslagen! :lol: Verder kun je met beredeneren ook al een heel eind komen, als je het crossover punt en de impedanties kent.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Die Duelund condensator is erg mooi trouwens, het hoog neutraal en fraai tegelijk.

Groetjes Walter
Hoe weet je dat nou? Je hebt een andere tweeter. Dat maakt meer verschil dan zo'n condensator. Heb je kruislings geluisterd, oude condensator nieuwe tweeter en/of andersom?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Ik heb wel kunnen vergelijken. De Duelund is inderdaad zeer neutraal, maar niet zoals een intertechnik tri-reference die kil klinkt in vergelijk. Het verschil met de Mundorf SGO is minimaal, de Duelund is iets warmer in het middengebied en geeft enorm veel informatie bij zachte passages. Bij luide passages kun je merken dat het slechts een 100V condensator is die alle energie van het middengebied moet blokkeren. De meerprijs van de Duelund vind ik het niet waard en daarom zal ik hem zelf niet gebruiken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

De Mundorf SGO is niet neutraal op een AMT, het tophoog wordt aangezet wat deels wel een 'high end' klank geeft, ook heel erg mooi. De Duelund lijkt me vooralsnog meer neutraal samen met een AMT. Welke beter is durf ik nu niet te zeggen. Het is nu eerst zaak de nieuwe AMT's meer te laten inspelen.

Als geheel klinkt het nu al wel beter dan de oude setup... :yeah:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Zweitse »

pappaleo schreef:
€300, 't is geen geld. En dan te bedenken dat ik net nog een setje tweeters van €24,64 per paar besteld heb.

Spijt als haren op mijn hoofd :rofl: :rofl:
Ik moet Walter in deze wel gelijk geven. Ik heb hier sinds een paar dagen ook een stel AMT's aan het inspelen, dat is toch wel heel mooi om naar te luisteren, ook al zitten ze nog maar gewoon op een plankje :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Precies, de Mundorf AMT's zijn dermate goed dat een simpel plankje en een eenvoudig filtertje al genoeg is om een kippenvel niveau te bereiken dat met normale domes niet te halen is. De weerstanden voor de AMT zijn wel lastig om precies goed te krijgen, het hoog is van zulke kwaliteit dat het niet zo makkelijk opvalt als het bijvoorbeeld iets te hard is afgesteld.

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op zo 02 nov 2014, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Als geheel klinkt het nu al wel beter dan de oude setup... :yeah:
Ook met die diffractie veroorzakende montagemethode? :shock: :shock:
of heb je dat inmiddels aangepast?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Heb ik nog niet aangepast, maar volgens mij valt het wel mee met die effecten. De frontplaat van de AMT's zit nu slechts circa 10mm achter de baffle.

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op zo 02 nov 2014, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

diffractie wordt vaak overschat. zeker op zo'n kleine baffle is het te verwaarlozen. naar opzij sluit het geluid kort, dus ook de diffractie. de diffractie van de niet zo nette montage gebeurt zeer kort in de tijd tov het directe geluid, niet te onderscheiden voor je gehoor. je hebt meer last van het geluid dat van achteren komt dan van de diffractie. en het geluid van achteren is juist de bedoeling bij dipool.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door dre »

.
Laatst gewijzigd door dre op zo 02 nov 2014, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

heb je ook nog een inhoudelijke bijdrage? ik ben beter van je gewend.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

De beste speaker die ik hier thuis heb gehad in ieder geval wel!

@Jeroen: Dre pakt mij terug op een wat domme uitspraak van een tijd terug, meer niet :D

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

weet ik, maar de 100 pagina's zijn gehaald en ik kan er allang niet meer om lachen met mijn beperkte gevoel voor humor.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door dre »

.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door hannesie »

Wat ik mij nu afvraag is dat wanneer er gezocht is naar spoelen met een lage impedantie e.d. en dan de condensatoren (Duelund) met van een toren hoge prijzen, en er gezocht word naar Oyade kabels voor de voeding e.d. waarom gebruik je da van die simpele kabeltjes in je filter?
Je probeert van alles, maar een spoel op zijn kant monteren om eens te luisteren of het wat scheelt doe je dan niet.

Dat zijn dan van die dingen die ik dan weer niet snap. :shock:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Olaf Analogue »

hannesie schreef:
Wat ik mij nu afvraag is dat wanneer er gezocht is naar spoelen met een lage impedantie e.d. en dan de condensatoren (Duelund) met van een toren hoge prijzen, en er gezocht word naar Oyade kabels voor de voeding e.d. waarom gebruik je da van die simpele kabeltjes in je filter?
Je probeert van alles, maar een spoel op zijn kant monteren om eens te luisteren of het wat scheelt doe je dan niet.

Dat zijn dan van die dingen die ik dan weer niet snap. :shock:
Precies, ook verschillende weerstanden klinken totaal verschillend maar diffractie en de positie van de spoelen is dan weer geen enkel probleem.



En Walt, zie mijn postings niet als een soort aanval hoor, ik probeer gewoon mee te anticiperen in de zoektocht die we met zijn allen maken naar het perfecte geluid.
Ik besef dat zonder een hoorbare toonzetting in de geschreven postings de inhoud soms kortaf kan overkomen maar dat is dus beslist niet de intentie, ik heb in de loop van de jaren juist van jou een hoop opgestoken en daar ben ik juist dankbaar voor.
De reden waarom ik dan ook de dingen aanhaal die ik aanhaal is gewoon uit nieuwsgierigheid naar je eigen gedachtegang er achter.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door SSassen »

Iemand z'n netkabel al vervangen door een audiofiel exemplaar? En de zekeringen? 8-[
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door pappaleo »

Zo'n zekering is inderdaad maar een heel dun draadje. Dat kan natuurlijk nooit goed gaan. Ik heb ze allemaal vervangen door een staafje OFC koper van 6mm diameter.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door ds23man »

Moet zeggen dat het geluid hier aardig opgeknapt is nadat ik de 35A hoofdzekeringen en Kwh meter heb overbrugd! :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door rikpost »

pappaleo schreef:
Zo'n zekering is inderdaad maar een heel dun draadje. Dat kan natuurlijk nooit goed gaan. Ik heb ze allemaal vervangen door een staafje OFC koper van 6mm diameter.
Dat is ook heel mooi bij een sluiting.
Dan is het net of je ook buizen in je meterkast hebt. :rofl:
Gesloten