Bias automaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Willy_61

Re: Bias automaat

Bericht door Willy_61 »

MarcelvdG schreef:
Als je in deze variant Annemetnul.png eerst R1 verhoogt tot 6,8 kohm en daarna C1, C4 en C5 allemaal met dezelfde factor omhoog schaalt, dan moet hij als je die factor verhoogt netjes gedempt blijven en steeds minder signaalafhankelijke rimpel op de roosterinstelspanning geven. Het inregelen gaat wel steeds langzamer. De rimpel zou ongeveer met het kwadraat van de schaalfactor omlaag moeten gaan.
Marcel ik denk dat dit quasi perfect genoemd mag worden :-)
ANNE-c10.jpg
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

mtb schreef:
Ik zie eigenlijk meer heil in de ruststromen gewoon met pot's in te stellen en ze alleen automatisch gelijk te regelen, de gemiddelde waarden van de kathode-stromen zijn immers ook gelijk bij flink (A)B gebruik!
Dat is ook makkelijker/veiliger in te bouwen in een bestaande versterker.
Daar hebben we ook twee varianten van in dit draadje, die van Piet1950

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1884117

en die van mij

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1884010

Die laatste heeft weliswaar geen potmeter om de ruststroom mee in te stellen, maar dat valt te verhelpen. Gooi de getekende emitterweerstanden eruit, zet tussen de emitters twee weerstanden van 68 ohm +/- 1 % (of +/- 0,1 %) en sluit het middelpunt via een gezamenlijke potmeter van 50 ohm aan op aarde.
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Willy_61 schreef:
MarcelvdG schreef:
Als je in deze variant Annemetnul.png eerst R1 verhoogt tot 6,8 kohm en daarna C1, C4 en C5 allemaal met dezelfde factor omhoog schaalt, dan moet hij als je die factor verhoogt netjes gedempt blijven en steeds minder signaalafhankelijke rimpel op de roosterinstelspanning geven. Het inregelen gaat wel steeds langzamer. De rimpel zou ongeveer met het kwadraat van de schaalfactor omlaag moeten gaan.
Marcel ik denk dat dit quasi perfect genoemd mag worden :-)
ANNE-c10.jpg
:goedzo:

Strikt genomen moet de spanningsdeler er nog uit en de kathodeweerstand omhoog naar ongeveer 18 ohm of 22 ohm, zodat de begrenzing via D2 weer werkt zoals Anne het bedacht heeft.

Ik denk dat deze schakeling van Anne conceptueel veel beter is dan die van Menno van der Veen. Ze is beter stabiel te krijgen en ze wekt veel minder hoge-ordevervorming op, vooral in het klasse-A-gebied.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

We zijn geland en hebben hiermee een betrouwbare, prima werkende auto-BIAS-regeling!

Anne, Marcel, de spanningsdeler is terug verwijderd en de instelling van de PCL86 komt op 32mA met een Rk van 18 ohm.
R4 is 6k8 geworden en R1 4k7, dit geeft de meest stabiele V(g1).
ANNE-c11.jpg
Dat we de waarde van Rk (R13) eerst moeten berekenen op basis van een gekozen ruststroom Rk = VRef / I(Rk) zijnde de ruststroom, vond ik aanvankelijk niet handig.
Ik had verwacht een Vref te kunnen inregelen naar een bepaalde ruststroom d.m.v. een trimmer, maar dat gebeurt hier dus niet.
Is dat dan een probleem? Eigenlijk helemaal niet, meestal weten we op voorhand welke waarde we gaan gebruiken a.d.h.v. de datasheet van de buis. De enige keuze dat we doorgaans maken is ofwel de max. waarde die puristen omschrijven als basis van de beste geluidsweergave maar ook met een levensduur die vele malen lager ligt dan de veilige waarde, dat is de 2de keuze.
Mijn ervaring is dat ik altijd voor de veilige keuze ga, dus kan ik steeds op voorhand zeggen welke ruststroom ik zal instellen. En dat verander ik nooit meer.
DUS: Het systeem van vaste referentiespanning is helemaal geen beperking!

Wel belangrijk is het feit dat de schakeling perfect en snel de ruststroom constant bewaakt en zo nodig bijstuurt. Tevens zorgt de schakeling dat in klasse B een oplopende ruststroom gelimiteerd wordt op 2x de ruststroom.
Nog belangrijker is dat ouder wordende buizen verlopen, maar de schakeling zal toch de ruststroom constant houden en tenslotte als de buis moet vervangen worden doe je dat gewoon en de ruststroom komt automatisch op het juiste peil.
Een zorg minder voor de versterkers die je voor anderen bouwt en van instellingen niks afweten...

Hiervoor Anne en Marcel, hartelijk dank! :dank:

@Bert: Dit is de schakeling die je zocht. Als ik tijd heb zoek ik uit hoe deze schakeling (zo klein mogelijk voor bestaande versterkers) kan gebouwd worden (printjes). Ook de CTA4 mag rekenen op de integratie van deze AUTO-BIAS.

:proost:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zo de boel is hier weer aan kant, gegeten ('s avond al 5uur) en verzorging voorbij :D
Wel mooi dat 't werkt enz, al zitten er meer onderdelen in dan eerst bedoeld.
Er zit een kein kriebeltje op Vg.
Als dat komt van de spanningsdeler R8-R1 en niet vanuit de U1out via de transistor dan vraag ik me af of de heleboel parallel aan R6 wel nodig is.
Bij VDV zit er ook enkel een C voor de (bijna) integrator.
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
We zijn geland en hebben hiermee een betrouwbare, prima werkende auto-BIAS-regeling!

Anne, Marcel, de spanningsdeler is terug verwijderd en de instelling van de PCL86 komt op 32mA met een Rk van 18 ohm.
R4 is 6k8 geworden en R1 4k7, dit geeft de meest stabiele V(g1).
ANNE-c11.jpg

Dat we de waarde van Rk (R13) eerst moeten berekenen op basis van een gekozen ruststroom Rk = VRef / I(Rk) zijnde de ruststroom, vond ik aanvankelijk niet handig.
Ik had verwacht een Vref te kunnen inregelen naar een bepaalde ruststroom d.m.v. een trimmer, maar dat gebeurt hier dus niet.
Is dat dan een probleem? Eigenlijk helemaal niet, meestal weten we op voorhand welke waarde we gaan gebruiken a.d.h.v. de datasheet van de buis. De enige keuze dat we doorgaans maken is ofwel de max. waarde die puristen omschrijven als basis van de beste geluidsweergave maar ook met een levensduur die vele malen lager ligt dan de veilige waarde, dat is de 2de keuze.
Mijn ervaring is dat ik altijd voor de veilige keuze ga, dus kan ik steeds op voorhand zeggen welke ruststroom ik zal instellen. En dat verander ik nooit meer.
DUS: Het systeem van vaste referentiespanning is helemaal geen beperking!

Wel belangrijk is het feit dat de schakeling perfect en snel de ruststroom constant bewaakt en zo nodig bijstuurt. Tevens zorgt de schakeling dat in klasse B een oplopende ruststroom gelimiteerd wordt op 2x de ruststroom.
Nog belangrijker is dat ouder wordende buizen verlopen, maar de schakeling zal toch de ruststroom constant houden en tenslotte als de buis moet vervangen worden doe je dat gewoon en de ruststroom komt automatisch op het juiste peil.
Een zorg minder voor de versterkers die je voor anderen bouwt en van instellingen niks afweten...

Hiervoor Anne en Marcel, hartelijk dank! :dank:

@Bert: Dit is de schakeling die je zocht. Als ik tijd heb zoek ik uit hoe deze schakeling (zo klein mogelijk voor bestaande versterkers) kan gebouwd worden (printjes). Ook de CTA4 mag rekenen op de integratie van deze AUTO-BIAS.

:proost:
niet normaal zo hard het gaat hier
Een dag jullie niet lastig gevallen door dat ik mn ipad batterij wilde sparen
Ik moet dat meer doen :mrgreen:
Super nogmaals Anne Marcel MTB Willy geweldig
Reuze bedankt voor al die brain power hier
Een verbbetering van Menno v d Veen notabene
:goeie: :goeie: :goeie: :goeie: :goeie: :goeie:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
niet normaal zo hard het gaat hier
Een dag jullie niet lastig gevallen door dat ik mn ipad batterij wilde sparen
Ik moet dat meer doen :mrgreen:
Super nogmaals Anne Marcel MTB Willy geweldig
Reuze bedankt voor al die brain power hier
Een verbetering van Menno v d Veen notabene
:goeie: :goeie: :goeie: :goeie: :goeie: :goeie:
Ja, ik kan het ook niet altijd bijhouden.Er moet hier altijd vanalles op de gekste ogenblikken, heet dan ook geen "rusthuis" meer :( Is nu "woon en zorgcentrum" :-&
Die van VDV werkt anders, of dat beter is ? iig wel mooi gevonden.Dat ding regelt een afwijking lineair bij, dus niet hoe groter de afwijking hoe steiler terugregelen maar atijd op hetzelfde tempo.Zo heeft ie weing last van grote pieken.Enkel wanneer de gewenste instelling bijna bereikt is gaat 't weer zoals de schildpad van Zeno.
Anne
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Ah!buis schreef:
Zo de boel is hier weer aan kant, gegeten ('s avond al 5uur) en verzorging voorbij :D
Wel mooi dat 't werkt enz, al zitten er meer onderdelen in dan eerst bedoeld.
Er zit een kein kriebeltje op Vg.
Als dat komt van de spanningsdeler R8-R1 en niet vanuit de U1out via de transistor dan vraag ik me af of de heleboel parallel aan R6 wel nodig is.
Bij VDV zit er ook enkel een C voor de (bijna) integrator.
Anne
Je kunt beide elco's en R1 eruit gooien, de integratiecondensator bij de op-amp herdimensioneren en er zo een eerste-ordesysteem van proberen te maken, maar waarom zou je? Het regelsignaal wordt nu veel beter gefilterd, wat vooral fijn is als je in klasse B gaat en D2 begint te geleiden. (Die Van der Veen vind ik maar een ranzig ding met die twee extreem vervormende comparators in de lus, maar dat terzijde.)

Met een flinke elco parallel aan R6 heb je automatisch ook een nulpunt nodig om de boel stabiel te houden. De op-amp levert -90 graden fasedraaiing in de lusversterking, de elco levert ook bijna -90 graden op en je krijgt ook nog wat van de koppelcondensator van de signaalbron/vorige trap. Oscillaties gegarandeerd dus als je niet ergens een nulpunt fokt dat de fase weer een beetje omhoog duwt voor de lusversterking door de 0 dB gaat. Dat kan bijvoorbeeld met R1. In plaats van R1 zou je ook een weerstand in serie met de integratiecondensator van de op-amp kunnen zetten, maar dan krijgt de op-ampuitgang weer meer signaalslag te verwerken.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ja inderdaad tijd vliegt , hier heel de dag achter de feiten aan gelopen.
Maar eind alles goed O:)
Nou ik ben ook blij dat jullie dat voor elkaar hebben gekregen . :goedzo: =D>
Probeer het in de kt88 buizen versterker van Ronny in te bouwen.
Dan mag zoon lief ermee spelen . O:) als hij nog wilt.
Zover ik begrijp moeten er wel wat andere componenten RK voor 50 mA in
Willy gaat proberen er een print voor te maken
Samen met die audio detectie in waar de versterker mee wordt aan of uit gezet wordt
Is het heel luxe
hier is het nu Rusthuis O:) ga plat
democles

Bericht door democles »

=D> =D> =D>

Prachtig om dit alles te lezen :goedzo:

Is het misschien toch mogelijk er een trimmer bij te knutselen voor de begin afstelling?

Om nu de instelling van de waarde van de kathode weerstand te laten afhangen lijkt me ook niet ideaal.

Vraag dit om deze schakeling makkelijker in andere versterkers toe te kunnen passen.

Het jeukt me om hier een print voor te ontwerpen en toe te passen op b.v een GU-50 of EL84.etc.
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Je kunt de kathodeweerstand vervangen door een vaste weerstand in serie met een trimmer, dan blijft het principe intact. Een bank kathodeweerstanden met DIL-schakelaartjes kan bijvoorbeeld ook.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

MarcelvdG schreef:
Je kunt beide elco's en R1 eruit gooien, de integratiecondensator bij de op-amp herdimensioneren en er zo een eerste-ordesysteem van proberen te maken, maar waarom zou je? Het regelsignaal wordt nu veel beter gefilterd, wat vooral fijn is als je in klasse B gaat en D2 begint te geleiden. (Die Van der Veen vind ik maar een ranzig ding met die twee extreem vervormende comparators in de lus, maar dat terzijde.)

Met een flinke elco parallel aan R6 heb je automatisch ook een nulpunt nodig om de boel stabiel te houden. De op-amp levert -90 graden fasedraaiing in de lusversterking, de elco levert ook bijna -90 graden op en je krijgt ook nog wat van de koppelcondensator van de signaalbron/vorige trap. Oscillaties gegarandeerd dus als je niet ergens een nulpunt fokt dat de fase weer een beetje omhoog duwt voor de lusversterking door de 0 dB gaat. Dat kan bijvoorbeeld met R1. In plaats van R1 zou je ook een weerstand in serie met de integratiecondensator van de op-amp kunnen zetten, maar dan krijgt de op-ampuitgang weer meer signaalslag te verwerken.
Was juist om minder fasedraaiers in de lus te hebben dat ik dacht dat het mischien wel zonder de elco kon als er uit de integrator een voldoende schoon signaal komt.
De schakeling is eigenlijk net zoiets als wat Menno in z'n artikel over de "geheimen van de bias-regeling" de Morgan-Jones noemt (fig 12.4.4), daar zit maar 470n ipv de elco.
Anne
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

MarcelvdG schreef:
Je kunt de kathodeweerstand vervangen door een vaste weerstand in serie met een trimmer, dan blijft het principe intact. Een bank kathodeweerstanden met DIL-schakelaartjes kan bijvoorbeeld ook.
Da's mooi voor één buis.Bij balans wil je de stroom in de twee buizen gelijk hebben, is enkel met gelijke kathodeweerstanden.
Anne
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

MarcelvdG schreef:
Voorbeeld van een weerstandsbank: stel dat de referentiespanning 560 mV is, dan kun je dit parallel zetten:

Een weerstand van 56 ohm
Een weerstand van 560 ohm in serie met schakelaar S0
Een weerstand van 280 ohm in serie met schakelaar S1
Een weerstand van 140 ohm in serie met schakelaar S2
Een weerstand van 70 ohm in serie met schakelaar S3
Een weerstand van 35 ohm in serie met schakelaar S4
Een weerstand van 17,5 ohm in serie met schakelaar S5

Vervolgens kies je welke stroom je wilt hebben uitgedrukt in mA, trekt er 10 vanaf, rekent de rest om in het binaire stelsel en stelt dat in op de DIL-schakelaars.

Voorbeeld:
30 mA gewenste stroom
30 - 10 = 20
20 decimaal = 10100 binair
Schakelaars S2 en S4 moeten dus aan, de rest moet uit.
Laatst gewijzigd door MarcelvdG op vr 08 jun 2018, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Ah!buis schreef:
MarcelvdG schreef:
Da's mooi voor één buis.Bij balans wil je de stroom in de twee buizen gelijk hebben, is enkel met gelijke kathodeweerstanden.
Anne
Dat met die trimmer is inderdaad niet handig.
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Ah!buis schreef:
MarcelvdG schreef:

Was juist om minder fasedraaiers in de lus te hebben dat ik dacht dat het mischien wel zonder de elco kon als er uit de integrator een voldoende schoon signaal komt.
De schakeling is eigenlijk net zoiets als wat Menno in z'n artikel over de "geheimen van de bias-regeling" de Morgan-Jones noemt (fig 12.4.4), daar zit maar 470n ipv de elco.
Anne
Dat is een interessante opmerking. Als je C1 flink verlaagt en C4 flink verhoogt, wordt de fasedraaiing veroorzaakt door C1 rond het punt waar de lusversterking door de 0 dB gaat uiteindelijk klein genoeg om zonder R1 en C5 te kunnen. Volgens mij heb je bij een gegeven lusbandbreedte dan betere filtering van het pad via D2 en dus nog minder last van de vervorming die D2 in de pieken produceert, terwijl er minder onderdelen nodig zijn dan nu. (Omgekeerd kun je natuurlijk ook kiezen voor een snellere regeling die evenveel filtert als de huidige.) Een nadeel is wel dat C4 veel groter wordt, terwijl dat vanwege lek natuurlijk een foliecondensator moet zijn.

Als ik het goed heb uitgerekend (dat weet je bij mij nooit), dan moet C4 in dit geval ongeveer twee keer zo groot zijn als C1. Je krijgt ongeveer dezelfde bandbreedte als nu, maar met ongeveer 10 keer betere filtering, met C4 = 10 uF en C1 = 4,7 uF, en R1 en C5 dus weg.

Als je gaat voor een snellere regeling die de rimpel ongeveer net zo goed wegfiltert als de huidige, wordt het C4 = 3,3 uF en C1 = 1,5 uF, en R1 en C5 dus weg.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

MarcelvdG schreef:
Als je gaat voor een snellere regeling die de rimpel ongeveer net zo goed wegfiltert als de huidige, wordt het C4 = 3,3 uF en C1 = 1,5 uF, en R1 en C5 dus weg.
Die capaciteiten zijn best doenbaar, dus als Willy nog zin heeft :sure:
Maakt een print ook kleiner :D
Anne
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Krijg nou wat, zelfs Anne wordt enthousiast over zijn eigen schakeling! :wink:

In de simulatie zul je wel wat meer rimpel op Vg1 zien doordat het pad via R8 minder verzwakt, de nieuwe C1 is immers kleiner dan de oude C5. Dat kan helemaal geen kwaad, aangezien dit pad volkomen lineair is, maar het maakt het lastig om in de transientsimulatie te beoordelen of de filtering in het pad via D2 en de op-amp wel net zo goed is als vroeger.

In een simulator kun je ook wel weer trucs uithalen om het pad via R8 uit te schakelen, bijvoorbeeld R8 aansturen uit een spanningsgestuurde spanningsbron met een versterking van 1 (een E met gain = 1) die als buffer dienst doet.
democles

Bericht door democles »

Kon het nog net volgen. :D

Maar nu moet ik afhaken. :shock:
maar het maakt het lastig om in de transientsimulatie te beoordelen
Misschien wordt er nog wat bedacht voor PP (balans)toepassing is Bert ook blij mee............ :mrgreen:
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Verontschuldigingen voor het jargon, ik bedoel gewoon dat als je naar het rimpeltje op Vg1 (pluspool C1) kijkt, je niet weet in hoeverre de stroom door R8 die rimpel veroorzaakt en in hoeverre het pad via de op-amp dat doet. Bij verre uitsturing is het signaal dat de op-amp in gaat vervormd: negatieve pieken worden eraf gekapt door de buis en positieve door D2. Die vervorming wil je redelijk goed wegfilteren, zodat de vervorming die je via de regeling het rooster in koppelt te verwaarlozen is vergeleken met de vervorming die de buis zelf toch al produceert. Rimpel veroorzaakt door de stroom door R8 kan daarentegen helemaal geen kwaad.

Voor push-pull bouw je er gewoon twee met een gezamenlijke spanningsreferentie.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ja precies appeltje eitje snap je toch wel Demo :-" :lol:
Snap er helemaal niks van :oops:
Doe maar geen poging om het mij te laten begrijpen :oops: Als het goed is bouw ik het er graag in
Vind het fantastisch dat jullie dit voor elkaar gekregen hebben :goeie: :goeie:
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Ah!buis schreef:
MarcelvdG schreef:
Die capaciteiten zijn best doenbaar, dus als Willy nog zin heeft :sure:
Maakt een print ook kleiner :D
Anne
Anne en Marcel, jullie vormen blijkbaar een goed team, ik heb de volgende aanpassingen gedaan:
- alles wat Marcel hierboven voorstelde met een afwijkende C1 = 2,2µ (vond geen 1,5µ/63V)
- de weerstanden voor de comparator zijn terug zoals het origineel schema van Anne
- -60V roostervoeding ipv -75V, is met 48VAC aan te maken... vraagje: mag die desnoods nog zakken tot -50V , zonder verdere aanpassingen?
.......... U1out = -2.6V bij -75V <> -2.2V bij -60V <> -1.9V bij -50V
.......... alle grafieken en andere meetrsultaten blijven identiek, uitgezonderd dus U1out

en nu het "verdacht" perfecte resultaat:
ANNE-D1.jpg
Kan het nog beter??? =D> chapeau voor Anne en Marcel!

@democles:
Je kan makkelijk Rk berekenen als volgt: Rk = Vref / ruststroom Ik

Anderzijds kan je op je testprint Rk opsplitsen in 2 weerstanden: eentje van 1 ohm (R11) waarover de spanning rechtstreeks ook de Ik is en een tweede (R10) met het restant van de benodigde totale Rk. Met een trimmer van 50 ohm op de plaats van R10 kan je dan de Ik instellen tussen 12mA en 65mA.
Uiteraard is dit enkel bedoeld voor een testopstelling, nadien stop je overal dezelfde weerstand in als Rk op basis van de waarde die je gevonden hebt via berekening of via test en meting.
---> zie het schema hierboven
2 links: 1,00 Ohm - 9,10 Ohm en 10,0 Ohm - 97,6 Ohm

Verder nog enkele links voor "cruciale" onderdelen, laat me weten indien iets niet klopt.
- de LT1014 (met 4 OpAmps) of 2x LT1013(met 2 OpAmps) (mss makkelijker om een éénzijdige print te ontwerpen)
- C4 3,3µF
- C1 2,2µF/100V
- Trafo voor de 5V
- trafo voor de -60V: tot 50mA of > 50mA , ik probeer wel plaats te maken voor beide uitvoeringen op de print (ik bedoel dus of de eerste of de andere ;-) )
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Is dat genoeg die 48 volt Wissel voor een paar KT88 op 500 volt ? Anne
Is Deze 60 volt niet beter ?
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Is C1 niet per ongeluk 2,2 farad geworden in plaats van 2,2 microfarad? Dat zou het verdacht goede resultaat misschien verklaren; de schakeling is zo sloom geworden dat ze niet reageert binnen 10 seconden.

Met R3 = 470 kohm moet de verhouding C4:C1 ongeveer 2:1 zijn, dus met C1 = 2,2 uF wordt dat C4 = 4,7 uF (na afronding op standaardwaarden). Met R3 = 100 kohm moet C4 4,7 keer zo groot worden om de tijdconstante gelijk te houden, dus dan wordt het C1 = 2,2 uF en C4 = 22 uF. Die 22 uF is wel erg groot voor een foliecondensator.

Kortom, ik zou je R3 = 470 kohm, C4 = 4,7 uF en C1 = 2,2 uF aanraden als 1,5 uF niet te krijgen is.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Marcel, je hebt volkomen gelijk de "µ" was verdwenen bij C1 :oops:

Deze wordt het dan, goed type?

Resultaat is veel realistischer maar in mijn ogen nog pico bello O:)
ANNE-D2.jpg
Gesloten