Instapproject: buizenversterker RH84

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Waarom ben je geinteresseerd in buizentechniek?

Peiling eindigde op ma 10 mei 2010, 21:41

Vanuit mijn jeugd ben ik bekend met buizen en wil verder waar ik ooit ben opgehouden.
10
15%
Ik heb recente ervaring met buizen en zoek een leuk project om te bouwen.
9
14%
Ik heb niet eerder met buizen gewerkt en wil mijn eerste project gaan bouwen.
12
18%
Volgens horen zeggen klinken buizenversterkers bijzonder.
5
8%
Volgens horen zeggen klinken buizenversterkers beter dan transistorversterkers.
6
9%
Volgens horen zeggen klinken buizenversterkers zeer vervormd.
0
Geen stemmen
Ik denk dat buizentechniek achterhaald is maar ik zoek de juiste argumenten om dat aan te tonen.
5
8%
Buizen zijn lief :)
19
29%
 
Totaal aantal stemmen: 66

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Ah!buis »

Rudolf schreef:
UGT uitgangsdraadjes zwart en wit, zwart MIN ; wit PLUS ? Of maakt het niet uit als ik beide kanalen maar het zelfde aansluit ?
Er zit geen tegenkoppeling via de trafo en dan werkt 't altijd.
Als je kunt zien welke draad aan de binnenste wikkeling zit (dichts bij de kern) zou ik die aan de B+ zetten.
Anne
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Rudolf »

ik bedoel de uitgang naar de speaker.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Ah!buis »

Rudolf schreef:
ik bedoel de uitgang naar de speaker.
Dat maakt al helemaal niks uit, wel liefst een kant aan massa (staat niet in schema)
Anne
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Rudolf »

Dit schema gebruik ik; daar staat het wel
RH84-schema (2).gif
RH84-schema (2).gif (3.58 KiB) 2013 keer bekeken
Gebruikersavatar
Splinter226
Berichten: 435
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Splinter226 »

Rudolf schreef:
Jammer dat niemand de doos buizen wil hebben die ik aanbied in de te koop sectie, in ruil voor 4 goede buisjes voor deze versterker.
Koop een paar Russen in The Siberian Shop of op Ebay. Kunnen tot 14 watt dissiperen in tegenstelling tot de max van 12 watt bij dure flipsen en zijn net zo stug als russen zelf ;-) Kan je later als alles goed werkt nog "verfijnen" met dure buisjes. En kost je geen vermogen.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Rudolf »

OK ga ik doen; ben niet krenterig hoor maar die doos buizen wil ik toch kwijt en er zitten een paar hele mooie bij lees ik op internet
:mrgreen:
Fotohuis
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 08 apr 2018, 17:06

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Fotohuis »

Net een setje 6N3P Russische buisjes gevonden voor in mijn TPR-3 voorversterker van Dynavox. in een Electron winkel in L'viv voor Hrivna 30, nog geen Eur. 1.

http://frank.pocnet.net/sheets/113/6/6N3P.pdf

Bijna gelijk aan de G.E. JAN 5670W met fractioneel meer ruis dan de General Electric militaire spec (JAN) triode buisjes. Deze waren Eur. 11,95 per stuk van de Tone Factory. Dus je kunt soms voor heel weinig toch goede kwaliteit in huis halen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Ah!buis »

Fotohuis schreef:
Net een setje 6N3P Russische buisjes gevonden voor in mijn TPR-3 voorversterker van Dynavox.
Bijna gelijk aan de G.E. JAN 5670W met fractioneel meer ruis dan de General Electric militaire spec (JAN) triode buisjes.
Leuk, een nieuwe buizenliefhebber :D
Veel russen zijn (ongeveer) hetzelfde als westerse buizen en vaak stuk goedkoper.
Die 6N3P is iets tussen de ECC84 en ECC85 in.De westerse triode die er meer op lijkt is de triodehelft van de ECF82.
Goedkope buizen zijn ook vaak die van de P serie.Sommige zijn 7V gloei, doen 't ook op 6,3V.Zolang niet teveel het door hebben blijft de prijs laag :sure:
Anne
Fotohuis
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 08 apr 2018, 17:06

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Fotohuis »

Je moet het een beetje in verhouding zien omdat een maandsalaris in Oekraine ca. Eur. 200 is. Ook Oekrainse meetzoeker camera's zoals een FED of Kiev meetzoeker (de laatste is een 100% Contax copie) en bijbehorende objectieven (Zeiss copieen) vind je daar voor heel weinig Euro, Hrivna of USD. Bovendien is het land eigenlijk in oorlog met Rusland dus er wordt eea. verkocht om westerse harde valuta te krijgen.
Russische buisjes vind je ook bij de Tone Factory alleen natuurlijk niet voor een dump prijs.
jwvanwijngaarden
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
Locatie: Utrecht

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door jwvanwijngaarden »

Als nieuweling op dit forum hoop ik een vraag te kunnen stellen. Ik ben na 25 jaar weer terug bij de buizen en heb deze zomer de Annastasia van Triodedick gebouwd. Ik ben heel tevreden met het resultaat. Aanvankelijk gedacht voor mijn werkkamer heeft Annastasia de Primare uit de woonkamer vervangen. Nu wil ik een tweede bouwen, voor mijn werkkamer, en ik denk met een EL84 SE ruim voldoende vermogen te kunnen halen. Voor wat betreft de voeding is gelijkrichting met diodes simpel en effectief, maar ik wil nu een buizengelijkrichter toepassen met een EZ81. Probleem is echter dat mijn trafo geen midden-aftakking heeft. Ik heb op het internet een schema gevonden van een voeding met zo`n gelijkrichter met een virtuele middenaftakking. Dat is een handige oplossing, maar ik weet niet zeker of deze schakeling de benodigde uitgangsspanning levert. Ik heb ca. 80 ma aan 300 volt nodig. Mijn voedingstrafo kan 125 ma aan 200, 225 en 250 AC leveren. Mijn vraag is: is met deze trafo met buizengelijkrichting op basis van de virtuele aarde de benodigde DC-spanning te leveren of moet ik daarvoor gelijkrichting met diodes kiezen? Mijn vrees is dat -anders dan bij dioden, waar je normaal gesproken 1,4 maal de ingangsspanning krijgt na gelijkrichting- deze schakeling de spanning halveert, en dus onvoldoende spanning levert voor een EL84SE.
Ik hoop dat mensen ervaring hiermee hebben.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Ah!buis »

Voor 2xEL84 en bijv ECC81 is 125mA trafo wat weinig als je 't max uit de buizen wil halen.
Verbruik is dan iets meer als 100mA gelijkstroom dwz voor de trafo 150mA.
Op een lager pitje (Rk=210Ω, zoiets als vroeger de EL3, kleine 5W uit) kan het wel.
Veel RH84 schemas geven zelfs maar Rk=270Ω, komt er minder uit en minder verbruik.
Met een EZ81, twee diodes (bijv 1N4007) naar de min en een elco 50(47)µF krijg je dan ong 280V bij 80mA met de 250V~ aansluiting. Niet veel verschil met 300V dus.
Anne
jwvanwijngaarden
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
Locatie: Utrecht

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door jwvanwijngaarden »

Dag Anne, allereerst dank voor je snelle reactie. Ik begreep een paar dingen niet. Ik leef in de veronderstelling dat een EL84 12 watt kan dissiperen.
Max voltage is 300volt. Op basis van die 300 volt zou per buisje maximaal 40 ma ampere stroom kunnen lopen, om die 12 watt te te dissiperen.
Het is natuurlijk verstandiger wat lager te zitten, vroeger deed ik in principe maximaal 80% dus ca 10 watt dissipatie.
Dat zou dan een stroom zijn van tussen de 30 en 35 ma. Dat doet men met een weerstand van meestal 120 tot 150 ohm. Voor mijn single ended versterkertje zou ik dan ruwweg 40 ma per kanaal nodig hebben, ofwel 80 ma in totaal. Dan wordt de trafo stevig belast maar in mijn ogen zeker niet te zwaar. Of zie jij iets wat ik nog niet zie of snap.
Zou je een schetsje kunnen maken van de voeding met EZ81 met 2 N4007 diodes, die is mij nog niet helemaal duidelijk. Ikzelf heb op internet een schema gevonden, ik vermoed van TriodeDick.
Nogmaals dank voor je reactie!!
Jan Willem
Bijlagen
voedingvirtuelemiddenaftakking.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Ah!buis »

Die voeding klopt wel zo, enkel het verhogen van het gloeicircuit heeft voor een RH84 geen zin, is voor wanneer de kathode op een hoge spanning staat ( bijv bij sommige fasedraaiers bij een balansversterker.De loper van die ontbrom trimpot kan hier aan massa.
Bij het stroomverbruik van een pentode moet ook het schermrooster niet vergeten worden.
En wat de spanning op de buis betreft, van de voeding gaat de spanningsval over de kathodeweerstand en de (gelijkstroom)weerstand van de uitgangstrafo af.Hou je van de 280 nog ong 260V voor de buis over.
Hier de gegevens van Philips voor 250V, dicht genoeg bij,komt op goed 80mA voor twee + nog iets voor de triodes.Kan net voor de trafo.
Met de 270Ω kathodeweerstand ipv 210 zit je veiliger maar ook wat minder uitgang .
Anne
Bijlagen
84A.png
jwvanwijngaarden
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
Locatie: Utrecht

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door jwvanwijngaarden »

Dag Anne,
Dank voor de reactie, met jouw uitleg is een EZ81 inzetten dus te doen. Ik was inderdaad niet van plan de gloeispanning op te tillen, dat heeft inderdaad geen zin. Ik ga onderdelen verzamelen, en hoop in de kerstvakantie met de bouw te beginnen.
Nogmaals dank.
Jan Willem
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door RobertD »

Dit schema komt uit de voeding van een buizentrapje in mijn cd-speler. Ik heb in de RH84 het gloeicircuit van de buizen ook opgetild. Het schijnt een beter effect te hebben op het ruisgedrag van de buizen. Volgens mij staat het ook in dit draadje beschreven. Kwaad kan het in elk geval niet, maar de noodzaak is ook niet echt aangetoond vind ik.

Wanneer de EL84 12W dissipeert wil dat niet zeggen dat dat het uitgangsvermogen is. Het is een klasse A versterker met een rendement van pakweg 45..50%. Dus dat je er dan maar 5 à 6 Watt uit kunt halen klopt dan wel.
jwvanwijngaarden
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
Locatie: Utrecht

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door jwvanwijngaarden »

Dag Robert, dank voor de duidelijkheid over de herkomst van het schema. Toen ik in de jaren 90 een EL34PP in triode bouwde werd mij ook aangeraden het gloeicircuit op te tillen tot boven het voltage op de kathode, dat zou inderdaad leiden tot minder ruis, en zou zichtbaar zijn op de scope. Ikzelf heb dat laatste nooit gedemonstreerd gezien. Een bijkomend voordeel was dat het spanningsverschil tussen kathode en gloeispanning van de kathodyne fasedraaier die ik destijds gebruikte kleiner werd. Dat is zoals Anne terecht opmerkte hier niet aan de orde, hier liggen alle kathodes laag tov de gloei aan massa.
Gebruikersavatar
Splinter226
Berichten: 435
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Splinter226 »

Als je in eeen zelfbouw toch voor meerdere bronnen wil gaan heb je een draaischakelaar nodig. Had ze eerst van ebay gehaald. remakes van het origineel van noble. Maar die kwaliteit was zo bar slecht dat ik ineens zat met een LA224B die het niet deed aan 1 kanaal, loper van die draai schakelaar was aan gort gedraaid . Maar ok. keuze genoeg bij die dingen. alleen zijn de beschrijvingen vaank dwaalsporen. en vragen naar een stereo draaischakelaar levert ook weinig op. Bij die oude nobels heb je dus twee moedercontacten. links en rechts. en twee aardedraden, zodat het kanaal wat niet speelt kortgesloten wordt ivm overspraak van wellicht nog spelende andere componenten (radio?) Maar ze noemen dat vaak anders. dus dan krijg je iets van 6 weg en moederkontakt heet ook overal iets anders. Ben daar echt uren mee zoek geweest. Mooie zijn natuurlijk die dichte dingen. Ik had van dick best/ eoo een old scool draaischakelaar. rotary switch. Maar ja die is op de fles. ik heb nog een andere liggen en dan moet je zelf de keuzes gaan blokken door pinnetjes te verschuiven. dus je x tal mogelijkheden die je kan aanpassen aan het gewenste getal. enfin. de keuzeschakelaar. ... basis component zou je toch denken. Maar de consensus over de beschrijving daarvan is blijkbaar ver te zoeken. Kan iemand daar een licht op schijnen ?
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Pcdg »

In dit sticky draadje wordt, op de eerste pagina, en passant, gezegd dat een kleine Philips UGT ook te gebruiken is al smoorspoel.

Dat ga ik eens proberen. Is het dan aan te raden om over de secundaire wikkeling een 5 ohm weerstand van bv. 10 watt te zetten of zal ik die wikkeling maar helemaal open laten?

Mvg, Paul
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door douwebakker »

Gewoon openlaten, immers dan heb je de grootste zelfinductie. Let wel even op de maximale stroom.
Douwe
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Pcdg »

Gaan we doen, dank! Ook voor de waarschuwing :-)
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Pcdg »

Goedemorgen,

Ik heb een Kontakt KT-7 versterkertje gescoord. Nog nooit aan geprutst dus alle grijze condensatoren (de rotjes) moeten sowieso worden vervangen. Ik denk er over om hem opnieuw te bedraden volgens het RH84 schema. Alle tooncontrols heb ik toch niet nodig. Alleen...ik wil er wel een pickup op kunnen aansluiten. Kan ik dan gewoon het Riaa gedeelte uit het Kontakt schema handhaven en vandaar op het rooster van de ECC81 zetten? Zijn er nog dingen om aan te denken?

Schema van de KT-7 staat hier:

https://www.nvhr.nl/schema.asp?Merk=Kon ... mitted=yes

Mvg,, Paul
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door OWC »

Weerstanden nalopen en alsmede als condensatoren in signaal pad, die willen soms ook nog weleens ineens je dag zomaar verzieken.
Je hoeft ze zeker niet allemaal te vervangen, maar het gebeurt weleens.
Persoonlijk doe ik het vaak allemaal in een keer, dan kan hij er weer 40 jaar tegenaan.

Voorkeur is eigenlijk altijd wel langzaam met aan variac opdraaien en kijken of er geen gekke dingen gebeuren.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Pcdg »

Thanks, dat is een verstandige strategie. Toch denk ik dat ik ook overnieuw begin op basis van het RH84 schema. Mocht dat niet bevallen dan is terugbouwen naar origineel ook niet zo ingewikkeld.

Mvg, Paul
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door RobertD »

de huidige RIAA gebruiken met de RH84 is best wel mogelijk.
Er zijn ook leuke schema’s terug te vinden van - helaas overleden forumlid - KT88.
Bijlagen
kontakt7v1cl9.jpg
kt7riaach0.jpg
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Pcdg »

Had ik ook al naar gekeken. Met name het phonostage gedeelte vind ik interessant. Het originele KT-7 (basis) schema lijkt ook sterk op dat van de Aurexx Crystal One. Die heb ik een paar keer gebouwd en waarschijnlijk pluk ik de onderdelen in de juiste waardes zo uit de verschillende laadjes in het klushok. Dat kan ik ook nog combineren met de phonostage trapje van KT88. Kom ik precies goed uit met de drie ECC83 buisjes die er nog in zitten.

De EL84's en de EZ81 in de Kontakt zien er nogal heetgebakerd uit. Daar kan ik beter een paar nieuwe in zetten.

groeten, Paul
Plaats reactie