Hoi,
Dank je Tony, ik heb even de tsp erbij gezocht van deze twee Scan Speaks. Alleen de voice coil verschilt zo te zien. Handig kunnen we de invloed van het voice coil materiaal zien. Dat scheelt op de parameters Qms en Rms meer dan een factor twee.
18W/8545-00 Alu voice coil
Electrical Data
Nominal Impedance Zn 8 ohm
DC Resistance Re 5.5 ohm
Voice Coil Inductance Le 0.4 mH
TS Parameters
Resonance Frequency fs 28 Hz
Mechanical Q factor QMS 2.3
Electrical Q factor QES 0.3
Total Q factor Qts 0.27
Force Factor Bl 8 Tm
Mechanical Resistance Rms 1.5 Kg/s
Moving Mass Mms 20 g
Effective Piston Area sd 145 cm^2
Equivalent Volume Vas 48 ltrs
Sensitivity 2.83V/1m 88 dB
18W/8545K00 Kapton voice coil
Electrical Data
Nominal Impedance Zn 8 ohm
DC Resistance Re 5.5 ohm
Voice Coil Inductance Le 0.4 mH
TS Parameters
Resonance Frequency fs 28 Hz
Mechanical Q factor QMS 5.2
Electrical Q factor QES 0.3
Total Q factor Qts 0.28
Force Factor Bl 8.2 Tm
Mechanical Resistance Rms 0.7 Kg/s
Moving Mass Mms 20.5 g
Effective Piston Area sd 145 cm^2
Equivalent Volume Vas 48 ltrs
Sensitivity 2.83V/1m 87.5 dB
Blijft nog 1 punt over, wat is de grote van de invloed van de korf op Qms en Rms. Het punt om wat extra te "remmen" in de bas met een alu voice coil is erg interresant. Dat scheelt in het aantal woofers dat stuk naar Noorwegen terug moet, daar zit wel een logica achter. Meer remmen op de versterker was vroeger niet perse handig. (buizen) Nu geen probleem meer voor de meeste versterkers.
Groet Roland
Ciare / Thiel&Partner Reference (was: PHL reference)
Moderator: Beheerdersteam
De luchtcompressie achter spiders en achter dustcaps is in ieder geval nooit linear. Dus dat lijkt me iets wat je altijd tegen wilt gaan in een driver. Dat is trouwens wel erg algemeen gesteld, er zijn lucht doorlatende stofkappen en spiders.Martijn M schreef:Veel belangrijker dan de absolute waarde van rms is de lineariteit van rms bij verschillende groottes van de uitslag. Ik denk dat de luchtcompressie achter de spider van veel kleinere invloed op de variantie in rms is dan de non-lineariteit van de spider zelf.
De ophanging zal zeker een grote rol spelen in de lineariteit van een driver. Geen idee eigenlijk hoever ze zijn met spiders ontwerpen die linear zijn en zich hetzelfde gedragen bij een halve millimeter of 5 mm uitslag. Uiteindelijk moet de konus niet gelanceerd worden
Groet Roland