Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

hij heeft ze toch nog niet binnen?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Nee nog niet binnen, ergens dit weekend waarschijnlijk, het zijn losse kastjes, dus ze kunnen een keer mee naar Jeroen. Ze geven ook een deel hoorbaar geluid volgens Cock, maar wel zeer zacht, niet te vergelijken met de output van een normale super tweeter.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door dre »

Ik ben benieuwd!
Jos_br
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 17 okt 2022, 19:58

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Jos_br »

Shadow schreef: di 28 nov 2023, 18:47
jeroen_d schreef: ma 27 nov 2023, 20:16
Ik zou ze graag opmeten Walter. Ik vermoed namelijk dat ze hoog erbij gooien ook onder 20kHz. En dan zit iedereen zichzelf te fucken met ja ik hoor een verschil en het is beter. Nee het is niet beter het is anders.
:goeie:

Maar je bijdrage wordt genegeerd helaas, zoals alle logische verklaringen in een kerk...
Ik heb zijn bijdrage wel degelijk gelezen, maar kan het niet zijn dat anders wel beter is? :D
Niet om te fucken, maar zelf weet ik niets van het meten, maar zou er weleens mee willen leren werken, vandaar.
Ik heb achteraf op een OB systeem supertweetrs toegepast waar het verschil dermate groot was dat mijn vriendin het meteen hoorde. Daarom intrigeert mij dat meten inmiddels ook.

Jos.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Shadow »

Tuurlijk kan anders beter zijn, het probleem met toevoegen van dure extra's aan je systeem is dat je graag WIL horen dat je geld goed besteed is geweest en je dus een soort bevestiging zoekt. Jeroen z'n opmerking over de sound harmonizers snijdt zeker hout hierin. Als iemand ergens blij mee is, is dat natuurlijk prima, maar een ons komedie weegt meestal meer dan een kilo gezond verstand in deze wereld.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1180
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door WrineX »

wie of wat is COCK ? heb ik iets gemist ? ben benieuwd, en harmonizers klinkt zonder te kijken als marketing BS. ik ga het nu op zoeken!! :)


[EDIT] QUOTE van hifi review " De Harmonizer is een stijgtijd versneller en voegt over het gehele frequentiegebied iets toe" versneller.. hmm hoe dan? zelfs als je iets toe voegt wat sneller was dan het geen wat speelde, bereik je niks. grotere smeerboel dat dan weer wel. buiten dat is het gewoon een ribbon of planar. quote "en voegt over het gehele frequentiegebied iets toe" denk het niet... deze ribbon/planar doet 0.00 onder 1Khz :( zou me zelfs niks verbazen als hij hoger gecrossed is dan 3 Khz. wordt niet eens benoemd. hoe dan ook stel, je speakers zijn goed en vlak !!!! dan zorgen deze ervoor dat ze dat niet zijn. ze kunnen het beter de oude lullen vlak trekker noemen. het voegt namelijk buitensporig hoog toe om iets 'revealing' te laten lijken , maar eigenlijk gewoon teveel hoog heeft.

en dat voor maar 1900 wat een koopje :) supertweeter voor 1900 :) zonder specs
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Shadow schreef: di 28 nov 2023, 18:47
jeroen_d schreef: ma 27 nov 2023, 20:16
Ik zou ze graag opmeten Walter. Ik vermoed namelijk dat ze hoog erbij gooien ook onder 20kHz. En dan zit iedereen zichzelf te fucken met ja ik hoor een verschil en het is beter. Nee het is niet beter het is anders.
:goeie:

Maar je bijdrage wordt genegeerd helaas, zoals alle logische verklaringen in een kerk...
Nee hoor. Walter zal zeker ook nieuwsgierig zijn naar de metingen. Komt vanzelf.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op wo 29 nov 2023, 8:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1180
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door WrineX »

jeroen_d schreef: di 28 nov 2023, 22:52
Nee hoor. Walter zal zeker ook nieuwsgierig zijn naar de metingen. Komt vanzelf.
uhm maar als je een tweeter toe voegt aan een bestaand systeem , er van uit gaande dat het recht is..... (en bij elkaar optelt) zie ik niet hoe dat een betere meting op gaat leveren dan dat het was.... is het ook niet men houd gewoon van sprankelend hoog en als je wat ouder/doof wordt voegt het iets toe. dacht eerder al aan een oude lullen switch op een van mijn speakers ;) klinkt onaardig maar kan fijn zijn. maar over het algemeen wordt je speaker er niet beter van met + 3-6dB hoog
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Cock van der Weiden, is de man achter Sonore audio. Bekend van speakers (grote lijnbronnen: Sonore Statement, modificeren KEF LS50), kabels maar ook apparatuur, stekkerblokken etc.

Het zijn overigens zwaar gemodificeerde supertweeters, ze geven wel hoorbaar geluid, maar zeer zacht, dus niet zoals een normale supertweeter die lekker hoorbaar mee staat te schreeuwen.

Er is trouwens een klein en groot type, ik krijg de kleine, een ouder model, maar daardoor tweedehands aantrekkelijk geprijsd. Deze kleine zijn gebaseerd op de Fountek CD2.0.

M.b.t. metingen, misschien is het beter als jullie er gewoon zelf naar gaan luisteren, veel leden op high end forum hebben ze, dus locaties in Nederland genoeg.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

WrineX schreef: di 28 nov 2023, 22:55
jeroen_d schreef: di 28 nov 2023, 22:52
Nee hoor. Walter zal zeker ook nieuwsgierig zijn naar de metingen. Komt vanzelf.
uhm maar als je een tweeter toe voegt aan een bestaand systeem , er van uit gaande dat het recht is..... (en bij elkaar optelt) zie ik niet hoe dat een betere meting op gaat leveren dan dat het was.... is het ook niet men houd gewoon van sprankelend hoog en als je wat ouder/doof wordt voegt het iets toe. dacht eerder al aan een oude lullen switch op een van mijn speakers ;) klinkt onaardig maar kan fijn zijn. maar over het algemeen wordt je speaker er niet beter van met + 3-6dB hoog
Ja het intrigeert mij ook. Op zich is het niets bijzonders. Zou helemaal een grap zijn als je een bestaand systeem met de Fountek uitbreidt met een Harmonizer.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door ds23man »

Toch helemaal niets nieuws aan?

Had in de jaren 80-90 zo'n ding in mijn PA zitten:

https://www.aphex.com/products/exciter/
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

WrineX schreef: di 28 nov 2023, 22:55
is het ook niet men houd gewoon van sprankelend hoog en als je wat ouder/doof wordt voegt het iets toe. dacht eerder al aan een oude lullen switch op een van mijn speakers ;)
Ik moet zeggen dat ik dat nu juist contra productief vind. Het klinkt misschien raar maar ik ervaar het teruglopen van je gehoor in het hoog niet direct als een gemis. integendeel. Het is juist wel grappig om te constateren dat je misschien boven de 10 kHz minder respons of geen bewuste frequenties meer hoort, maar dat als je dat gebied bewust weg filtert met een LP filter, je dat wel degelijk als een verarming ervaart. Het tegenovergestelde, die gehoorcurve compenseren met meer hoog werkt averchts. Is gewoon irritant en vermoeiend bij langer luisteren. Dat fenomeen is al eens een paar keer ter sprake gekomen op de audioclub, waar zo'n beetje de helft inmiddels met een gehoorapparaat rond loopt.

Overigens die Enchanters van Cock zijn al een jaren oud fenomeen en het oorspronkelijke verhaal van Cock zelf is dat het vooral de frequenties boven de 200 kHz (ja, TWEEHONDERD KILOHERTZ, je leest het goed) weer geeft. Dus wel degelijk super super tweeters, aangestuurd door magische krachten waar wij stervelingen geen weet van hebben.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Klopt, deze Harmonizers bestaan al geruime tijd, het verbaasd me enigzins dat velen er nog nooit van gehoord hebben. Stond al een tijd op de lijst om te proberen, maar nu in een stroomversnelling; juist bezig met enkele tips van Cock (koppelstang, Twaron demping) en dan komen deze voor een zeer mooi prijsje ineens voorbij.

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op wo 29 nov 2023, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door ds23man »

Een ouwe lullenknop werkt inderdaad niet.

Wat wel werkt is dit:

https://www.soundonsound.com/techniques ... -enhancers

Je kunt er leuke dingen mee doen maar elke opname is anders en moet je specifieke aanpassingen doen met de instellingen en zelfs per nummer op een album. Daarmee gaat het Cock verhaal al mank omdat je met zijn supertweeter geen aanpassingen kan doen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Steunen zijn gereed:
Bijlagen
F29AC676-7FAB-4BCE-852C-B50828D1BBD5.jpeg
6B7BB71A-F89F-4252-A016-7F81702E818F.jpeg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Iemand trouwens al aan het testen met zo’n koppelstang? Het werkt ook met kast speakers, bij mij is het verschil niet gering, in samenwerking met het Twaron heb ik nu veel minder last van dichtlopen van het geluid. Het proberen waard, de kosten zijn het niet.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Ik heb geen koppelstang op mijn kast speakers geschroefd en gelijmd, maar ik ben oké zo. :lol:
P_20231129_112621.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Je kan de stang tussen de speaker en de wand klemmen, dus je speaker kan 100% origineel blijven, test maar eens, bijna gratis beter geluid! :D
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Ik ben oké zo :bakkie:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Oke!

:mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door ray5150 »

Mijnheer van der Weiden mag het woord Harmonizer helemaal niet gebruiken.
Dat is al meer dan 40 jaar een geregistreerd handelsmerk van de firma Eventide uit Amerika.
Zie ook : https://trademarks.justia.com/731/06/ha ... 06071.html
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Leeuwarden »

Span een proces aan!
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door FR_Aad »

Aanpakken!!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door ds23man »

De beuk erin!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Ach, 'tis niet zo moeilijk:

Quote:

"Zowel het gebruikte hoogwaardige materiaal als de zorgvuldige afwerking zijn de materiële afspiegeling van de werking van de ULH. Een werking die maakt dat eindelijk het volledige opnamemateriaal kan worden gehoord, met inbegrip van de ambiance van de opnameruimte. Met als effect dat ik als luisteraar het gevoel heb bij die opname aanwezig te zijn."

https://hifi.nl/artikel/25546/Review-So ... nizer.html

Ben wel benieuwd naar Jeroen zijn metingen
Plaats reactie