Werkbank van douglas hout

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Shadow »

Mooi zeg!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Henkjan »

die update had ik ff gemist, mooi hoor
hardbats schreef: za 30 nov 2024, 20:15
De freeslift zit er in
wat voor lift is dat? dit staat ook bij mij nog op t wensenlijstje voor de werkbank
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Pjotr »

Staat er toch op? Of is je Google stuk? https://www.banggood.com/nl/ENJOYWOOD-G ... ID=6320631

Staan ook diverse filmpjes op JijBuis van. Overigens geldt hier wel: Alle waar naar zijn geld. Voor een echt fraaie stabiele ben je meer kwijt dan voor de freesmasjien zelf. Verder heb je nog een nulspanning machineschakelaar nodig: https://www.amazon.nl/s?k=machine+schak ... _sb_noss_1
610JtBpsm2L._SL1500_.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door OpaBert »

Ja Dat laatste is iets wat niet begrijp dat het niet ingebouwd zit en Verplicht !
Goeie Tip Peter En die vrouwtjes stekker een snoer centrale eraan Zaag Frees Boormachine erop aan sluiten Bas Ook veiliger voor kinderen spelen vaak met Drukknopen
Mijn kleinzoon heeft Alle drukknoppen voor verlichting in huis elke zondag getest en stond te stuiteren van de lach als opa naar de lamp wees En Sesam licht aan Nadien moest hij met zijn voetjes op de vloer stampen Deed ik met de afstandsbediening de lamp aan
De laatste keer wist hij het maar stond te stuiteren om die lamp aan uit te doen
Heerlijk Bas komt straks bij jou ook En is er weer een onvergetelijke middag!
Die lift als het goed werkt lijkt me dat echt een aanwinst
Alleen je moet er twee kopen ( Made in China ) Een op reserve Als hij stuk gaat meteen omwisselen en van de vervangende onderdelen een werktekeningen maken en na beunen Maar dan wat beter !
Ga er meteen een bestellen, maak hem nu steeds met 2 relais en drukknopjes met een maak en verbreek Echt veiligheid met hoge spanning of Rondraaiend snij gereedschap
Dat systeem er tussen
Welterusten Zzzzzzzzzzz
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Zo'n schakelaar moet er inderdaad nog tussen. Ik regel het nu met de schakelaar op de stekkerdoos waar de stofzuiger ingeplugd zit.
Ik moet zeggen dat ik de kwaliteit van de freeslift tot nu toe echt dikke prima vind. Het is allemaal dik metaal en voel stevig. Alleen een paar schroefjes aan moeten zetten voor gebruikt maar dat is het.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Pjotr »

hardbats schreef: do 02 jan 2025, 7:23
Ik regel het nu met de schakelaar op de stekkerdoos waar de stofzuiger ingeplugd zit.
Maar die kan niet zo vaak de inschakelstroom schakelen en zal snel stuk zijn. Die machineschakelaars zijn ook z.g.n. nulspanningsschakelaars. Die vallen af als de netspanning even weg valt zodat de machine niet onverwachts opnieuw vanzelf inschakelt als de netspanning terug komt. Volgens mij is zo'n schakelaar ook verplicht Bert op stationaire machines.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Ik heb er meteen een besteld, komt zaterdag binnen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: wo 01 jan 2025, 21:33
jammer, daar past m'n Metabo niet in
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Pjotr »

Klopt, is ook niet geschikt voor een standaard bovenfrees. Moet een specifieke freesmotor in. Het is sowieso wel raadzaam om die te kopen voor een vaste opstelling. Steeds ombouwen is niet handig. W.d.b. blijft de Triton MOF001 en unieke universele machine! :sure:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Ik heb er een makita RT0702 in zitten. Deze gebruikte ik eerst naast een Worx bovenfrees (verschrikkelijk apparaat). Maar sinds ik die vervangen heb voor een Festool OF1010 gebruikte ik de makita eigenlijk nooit meer. Dus die mag nu mooi dienst doen in de freestafel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Pjotr »

Is die niet wat krap qua vermogen? Voor de wat grotere afrondfrezen heb ik die 1400W van de MOF001 echt wel nodig.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Ik heb er een 15.9mm afrondfrees in gehad en dat werkte prima in eikenhout.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: vr 03 jan 2025, 15:18
Klopt, is ook niet geschikt voor een standaard bovenfrees. Moet een specifieke freesmotor in. Het is sowieso wel raadzaam om die te kopen voor een vaste opstelling. Steeds ombouwen is niet handig. W.d.b. blijft de Triton MOF001 en unieke universele machine! :sure:
Baptist heeft wel van die liftjes voor een bovenfrees (3x zo duur). en wisselen hoeft niet, zou m'n reserve machine er in zetten
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Pjotr »

Dat zijn ook de officiële, meest Amerikaanse. Op YouTube zijn wel allerlei filmpjes te vinden om voor diverse bovenfrezen zelf een freeslift te maken.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Leeuwarden »

Pjotr schreef: vr 03 jan 2025, 16:23
Is die niet wat krap qua vermogen? Voor de wat grotere afrondfrezen heb ik die 1400W van de MOF001 echt wel nodig.
Dat herinnert me eraan dat ik dat ding eens naar de reparateur moet brengen…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Pjotr »

Zeker de moeite waard om te (laten) reviseren! Al is zo'n lichte kantenfrees als de genoemde Makita RT0702 ook wel erg fijn er bij voor het minder zware werk. De Triton is best wel zwaar. Die zit eigenlijk hier alleen nog onder de freestafel.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door OpaBert »

Ik kan wel wat ervaring hier geven over parkside
3de een bandzaag nu 2 x uit gebrand 1 x stom zelf betaald terwijl hij in de garantie zat had er 2 nieuwe zaaglinten voor Waren ook niet goedkoop Dus dacht toeval laat ik maar gewoon dezelfde kopen
6 weken Hooguit 1 uur gebruikt met wat U en L profiel van aluminium zagen op m’n gemak en op eens een vonken regen eruit
Moest hem inpakken 19 kg meen ik Had de doos nog dus plakband op de hoeke. Zag opeens dat je hem ook op kon laten halen
Dat was een klus om te vinden Gelukt
Band schuurmachine Zelfde merk
2 maanden oud Leen hem uit aan een buurman die een tafel moest schuren Die stond 3 dagen later voor de deur Kwam een nieuwe brengen Was 2 uur bezig hij werd erg warm en hem in de diepvries gedaan Kon hij snel weer verder Dacht hij
Ook een Vonken regen na een kwartiertje uit de vriezer ( misschien door vocht ? ) Maar zijn vrouw heeft een nieuwe gekocht voor me Bon erbij voor als hij stuk gaat
Ohja
Die gelijkstroommotoren met borstels draaien een veel te hoog toerental Ze zijn daardoor erg kwetsbaar is mijn algemene ervaring
Kolom freesmachines HBM30 en HBM20 van HBM wel 7-8 keer onder garantie de motor laten vervangen bij cnc gebruik
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Zo, hij is binnen en meteen gemonteerd :D
20250106_141942.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Pjotr »

Dat ziet er netjes uit! :rock: En aangesloten op de master-slave van de stofzuiger?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Ja klopt, en op de frees.
Plaats reactie