Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Shadow

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Bericht door Shadow »

Da’s een universeel excuus, maar de waarheid doet pijn O:)
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

dre schreef:
Hé,weer een zure er bij! :lagge:
+1
@ Loekie: volgens mij zijn het van de betrokkenen nuchtere constateringen en geen klaagverhalen.
dre

Bericht door dre »

Loekie schreef:
dre schreef:
Hé,weer een zure er bij! :lagge:
Mocht je daarmee mijn betoog bedoelen, zet dan je leesbril eens op. Er staat namelijk zoveel als: deze business is niet dood en zal dat nooit zijn ook.
In mijn vroegere jaren als marketeer heb ik weet ik hoeveel ondernemers met dezelfde fouten dezelfde uitvluchten horen maken. Onafhankelijk van de branche.
Tja,die brache is wel dood.
Probeer maar eens wat zelfbouw artikelen te slijten.....
Het handje vol mensen die zelf nog wat maakt is met het jaar aan het afnemen.
Kijk maar eens op de zelfbouw meetings.......
Bijna geen jonge mensen meer te vinden helaas.... :cry:
En die gaan bijna allemaal voor de goedkoopste na gratis informatie ingewonnen te heb

En mijn excuses voor de zure opmerking. 8-[
OpaBert

Bericht door OpaBert »

De jeugd heeft ook geen ruimte ervoor
En om in de sociale Wereld van hun te kunne leven moet je heel de dag met je telefoon zitten klooien
En is er geen tijd en geld voor iets anders
Ik heb denk vorig jaar wat op mp verkocht ik kreeg zeker 30-40 reacties en had bijna geen tijd om te knutselen
Het ene app nog niet verstuurd of de volgende kwam al weer binnen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Psies Bert. Omdat de jeugd van tegenwoordig je bezig houdt met whapjes heb je gewoon geen tijd meer om naar S&C te gaan :lol: Wat een cliffhanger is dit topic zeg. S&C gaat toch heel modern verder als websjop? Is het weer nie goe. Overigens heeft Loeki wel een punt: Heb 15 jaar geleden een mooi bedrijf ten onder zien gaan, nou ja van 75 man naar 12 man in 3 jaar tijd........ Alleen omdat de toenmalig directeur op zijn lauweren rustte en te gierig voor innovatie was: We doen het toch al 40 jaar zo? Nota bene in een bedrijfstak die nooit failliet zou kunnen gaan: Machines voor levensmiddelenindustrie.
ray5150

Bericht door ray5150 »

dre schreef:
Tja,die branche is wel dood.
En die gaan bijna allemaal voor de goedkoopste na gratis informatie ingewonnen te heb

Ik vind het niet zuur, wel realistisch.

Het viel mij ook op dat er (vrijwel) geen response is geweest is dit stukje :
audioruud schreef:
Het is me in al die (23 jaren) wel opgevallen dat het aandeel van de klanten die prijs stelden op die goede geluidskwaliteit (en ook het verschil konden horen) steeds kleiner werd. Een hele grote groep luisteraars haakte gelijk af als ze niet de tent uit dreunden (er zit geen bas in zeiden ze dan).
Dat zal misschien ook met de ontwikkeling van de productiekwaliteit van de opnamen te maken hebben, luister eens naar Billy Eilish, echt leuke muziek maar het heeft geen zin om dat op een goede set te draaien.
Je zou hier voorzichtig uit kunnen concluderen een groot deel van "de jongeren" (zeg maar onder de 30 jaar) helemaal niet geïnteresseerd in een natuurgetrouwe werkelijkheids weergave, maar gewoon een lekker vet beukgeluid willen... die worden over het algemeen al volop bediend door de commerciële merken als, ik noem maar een paar voorbeelden, JBL en Cerwin Vega.

Ik zie ook een parallel met een hobby (want dat is het toch) als modeltreintjes, dat word (over het algeheel) beoefend door mannen van middelbare leeftijd. de jeugd gaat niet meer honderden uren investeren om een houten scheepsmodel of vliegtuig van de grond af op te bouwen.
Nee, dingen als drones en RC auto's, zijn tegenwoordig halfabrikanten die je in een uurtje bedrijfsklaar hebt.
Pjotr schreef:
Overigens heeft Loeki wel een punt: Heb 15 jaar geleden een mooi bedrijf ten onder zien gaan, nou ja van 75 man naar 12 man in 3 jaar tijd........ Alleen omdat de toenmalig directeur op zijn lauweren rustte en te gierig voor innovatie was: We doen het toch al 40 jaar zo? Nota bene in een bedrijfstak die nooit failliet zou kunnen gaan: Machines voor levensmiddelenindustrie.
Ik weet niet of dit een goede vergelijking is. de meeste zelfbouw-luidsprekerwinkels die er waren, waren eenmansbedrijven. ga er maar aanstaan. inkoop, verkoop, administratie en boekhouding, logistiek, winkelschoon en opgeruimd houden, webshop runnen en website onderhouden (niet iedere ondernemer is automatisch een computerdeskundige...) en dan moet er ook nog tijd gemaakt worden voor product-ontwikkeling zoals luidsprekers ontwerpen. met name dat laatste kost best wel wat tijd, en ik kan me goed voorstellen dat dat ondergesneeuwd raakte...
Led

Bericht door Led »

dre schreef:
Tja,die brache is wel dood.

Tja, in mijn ogen is dit weer een voorbeeld van de jaren 80 instelling.

"Er komt niemand meer op de zelfbouw meetings.."

Nee natuurlijk niet, die meetings zijn een vergadering van baarden en sokken-in-sandalen.
Mensen die nu aan het bouwen zijn doen doen hun informatie niet op in dat soort meetings. Vroeger kon je natuurlijk niet anders, maar de tijden zijn veranderd!
Nu zwerven mensen rond over het internet en doen daar hun informatie op.
Ze hoeven niet twee uur in de auto te zitten om naar een meeting in een dorpshuis in Almelo te gaan om te praten met iemand die toevallig hetzelfde model wil gaan bouwen, of om te vragen wie er ervaring heeft met een bepaalde tweeter.

Iedereen doet z'n kennis online op. En online join je Facebook groups, zit je op een paar Subreddits mbt diy audio, zit je op Audiokarma en Audiocircle, en als je op leeftijd bent misschien ook nog op zelfbouwaudio ;-)

Het aanbod aan kennis is overvloedig, en verspreid. Je doet je kennis overal op, en je ontmoet mensen overal - niet slechts op een enkele plaats / meeting.
En op al die plaatsen zijn er mensen met wie je wel overweg kan, en mensen met wie het minder klikt.
Je hoeft niet naar een kazige meeting in Almelo te gaan om met gelijkgestemden over je hobby te kunnen kleppen. Je bouw online je eigen netwerk op van mensen met wie je de hobby deelt, verspreid over fora en social media.
En als je er zin in hebt spreek je met die mensen af.

De hobby is levendiger dan ooit tevoren, alleen niet op de manier waarop sommige mensen die minder hard meehobbelen met de tijd het graag zouden zien.
Mensen zijn niet meer gebonden aan 1 kerk of 1 vereniging of 1 hobbyclub zoals vroeger.
Mensen bezoeken rustig 15 verschillende sites / fora tegelijkertijd om daar te leren en te discussieren. En als 1 site wat minder interessant is of wat stoffiger, soit, dan hebben ze de andere 14 nog.
Maar iemand die klaagt dat de hobby dood is omdat ie zichzelf aan 1 site of 1 winkel heeft gebonden waar het misschien nu niet meer helemaal hot and happening is... Ik zou zeggen, kijk eens voorbij je horizon :-)
dre

Bericht door dre »

Ach,ik kom ik elke meeting en al heel wat jaren...... :mrgreen:
Wel zonder sandalen trouwens.......
Als dat gebeurd zou ik graag een kick in de n*ts willen ontvangen. :lol:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Led schreef:
......................

......................
......................
......................
......................

Nee natuurlijk niet, die meetings zijn een vergadering van baarden en sokken-in-sandalen.

......................
......................
......................
......................
......................
......................
......................

Ik denk dan toch dat je dan de verkeerde meetings hebt bezocht... :goeie:

P.s. Ray, je hebt wel een punt. De audiohobby is net als de meeste hobby's, een nichemarkt en geen essentiële levensbehoefte. Innoveren kunnen leveranciers weinig anders dan concurreren op prijs EN service zoals Rumoh. Een fysieke winkel geeft dan gewoon teveel overhead, zowel financieel als in tijd. Prijs OF service is kansloos dan, zie b.v. Europe Audio en incarnaties daarvan.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 26 apr 2020, 9:08, 1 keer totaal gewijzigd.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Led schreef:
Tja, ...
........
Ik zou zeggen, kijk eens voorbij je horizon :-)
Nou, die vuurspuwerij is nog 3 keer zo erg als het "geklaag" dat ik overigens alleen zie als een constatering.
Shadow

Bericht door Shadow »

dre schreef:
Riep u?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Shadow schreef:
dre schreef:
Riep u?
Gaarne ook als ie een afritsbroek gaat dragen...
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Waar Loekie en LED met hun betoog dan zo uit t zoveelste management zelfhulp boek lijkt te komen (succes is een keuze) aan voorbij gaan: de ondernemer in kwestie moet maar net zin hebben in die fundamentele verandering van zn business. Een websjop levert ook geld op, maar raakt hele andere snaren dan een gewone winkel. Intrinsieke motivatie wordt niet aangesproken door de omzet in euro's.

Wat betreft t levend zijn van de hobby: hebben jullie inzicht in omzetten in zelfbouwaudio spullen? Ik wel, en die is gekelderd. Er is een fundamentele shift weg van zelf dingen maken plus een shift weg van goede audio. Dodelijke combi als je op t snijvlak van deze 2 opereert.
Shadow

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef:
Waar Loekie en LED met hun betoog dan zo uit t zoveelste management zelfhulp boek lijkt te komen (succes is een keuze) aan voorbij gaan: de ondernemer in kwestie moet maar net zin hebben in die fundamentele verandering van zn business. Een websjop levert ook geld op, maar raakt hele andere snaren dan een gewone winkel. Intrinsieke motivatie wordt niet aangesproken door de omzet in euro's.

Wat betreft t levend zijn van de hobby: hebben jullie inzicht in omzetten in zelfbouwaudio spullen? Ik wel, en die is gekelderd. Er is een fundamentele shift weg van zelf dingen maken plus een shift weg van goede audio. Dodelijke combi als je op t snijvlak van deze 2 opereert.
Plus het feit dat je voor een paar centen een Bluetooth speaker met dsp hebt die de pannen van het dak speelt, zodat je meer tijd hebt om met je matties te chillen, want dat is veel cooler dan vakkennis opdoen!
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Vakkennis is toch niet nodig? Je scant gewoon ff alle sociale media en hop, je weet alles! :roll:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Led schreef:

Dit roept bij mij de vraag op, of je zelf wel eens de moeite hebt genomen om een ZBA luisterdag te bezoeken ? :-s
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

pappaleo schreef:
Vakkennis is toch niet nodig? Je scant gewoon ff alle sociale media en hop, je weet alles! :roll:
Zolang je geen sandalen met sokken draagt he? =;
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

FR_Aad schreef:
pappaleo schreef:
Zolang je geen sandalen met sokken draagt he? =;
Nee, maar dat soort ouwe lui weten ook niet dat een vette speaker Goeing Goeing Goeing Goeing hoort te doen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Dat moet haast wel een metalen conus zijn. :mrgreen:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zo te lezen wordt er meer zelf-ge-ohaad dan zelf gebouwd. En maar klagen... :lol:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Pjotr schreef:
Zo te lezen wordt er meer zelf-ge-ohaad dan zelf gebouwd. En maar klagen... :lol:
Bij die ouwe mannen met baarden en sandalen, bedoel je? :shock:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Dat moet haast wel een metalen conus zijn. :mrgreen:
:rofl: :rofl: :rofl:
Kwam het bekend voor ?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

pappaleo schreef:
Pjotr schreef:
Bij die ouwe mannen met baarden en sandalen, bedoel je? :shock:
Je mag zelf kiezen............... O:)
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Ik oha veel. Heb geen sandalen en heb 2 bouwtopics lopen en er broeit een derde.
Shadow

Bericht door Shadow »

pappaleo schreef:
Ik oha veel. Heb geen sandalen en heb 2 bouwtopics lopen en er broeit een derde.
Een monitor met onmogelijke hoeken, inhoud en drivers?
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”