Marantz CD-80 modificatie
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- SSassen
- Contacteer:
Gerard, Jacco,
LTspice heeft de optie 'active of passive' voor een stroombron, in dat eerste geval krijg je d'r volgens de handleiding een partij niet ideaal gedrag bij, dwz. eindige uitgangsimpedantie etc. Ik vind de benaming 'active' ook wat verwarrend, dat geef ik toe.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
LTspice heeft de optie 'active of passive' voor een stroombron, in dat eerste geval krijg je d'r volgens de handleiding een partij niet ideaal gedrag bij, dwz. eindige uitgangsimpedantie etc. Ik vind de benaming 'active' ook wat verwarrend, dat geef ik toe.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- dekkersj
- Contacteer:
Ik zou het gwoon bij een passive stroombron houden met een weerstand er aan parallel. Of een spanningsbron die het Thevenin equivalent voorstelt. Niet ideaal gedrag kan van alles zijn en introduceert vervorming, maar dat komt van de bron en is verder niet interessant.SSassen schreef:Gerard, Jacco,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Groet,
Jacco
Eens, je weet niet wat de DAC doet, laten we uitsluitend het gedrag van de IV-omzetter bekijken.
Sander, natuurlijk begrijp ik dat de verslechtering voor alle schakelingen geldt. Maar het effect zal verschillen, ik neem aan dat de TIA van Jacco en de schakeling van Gerard hier ongevoeliger voor zijn.
Sander, natuurlijk begrijp ik dat de verslechtering voor alle schakelingen geldt. Maar het effect zal verschillen, ik neem aan dat de TIA van Jacco en de schakeling van Gerard hier ongevoeliger voor zijn.
- SSassen
- Contacteer:
Jacco,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Daar heb je een punt, ik ga terug naar de eenvoudige ideale stroombron met daaraan parallel een weerstand van 1K, die de uitgangsimpedantie van de DAC modelleert.Niet ideaal gedrag kan van alles zijn en introduceert vervorming, maar dat komt van de bron en is verder niet interessant.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Op gevaar af voor blunderende dilettant te worden versleten: dat je niet weet wat de DAC doet en dat dat ook niet interessant is, lijkt me toch een verkeerd uitgangspunt.
Immers, eerder hadden we het over een oplopende impedantie ergens in de megahertzen, waar de I/V converter oploopt naar een paar honderd ohm, en nu ineens mag de sim wel een ideaal gedrag laten zien van de bron, waar dit misschien zonder "active current source" niet eens aan het licht was gekomen?
Ik ben theoretisch absoluut minder onderlegd dan jullie, maar ik kan me voorstellen dat je, als je een schakeling modelleert die deel uitmaakt van het conversieproces, ja, in dezen zelfs cruciaal is, dat je dan niet ontkomt aan een *heel* precies model van de bron.
Als ik hier misplaatst zout op slakken ga strooien, sorry, maar mijn intuitie zegt me dat het wel belangrijk is.
Shoot!
BTW die ring current source ga ik nog eens achteraan.
Ik heb de motivatie weer een beetje teruggevonden, en volgens mij is de opamp van Gerard prima te vervangen met een discreet gevalletje.
Immers, eerder hadden we het over een oplopende impedantie ergens in de megahertzen, waar de I/V converter oploopt naar een paar honderd ohm, en nu ineens mag de sim wel een ideaal gedrag laten zien van de bron, waar dit misschien zonder "active current source" niet eens aan het licht was gekomen?
Ik ben theoretisch absoluut minder onderlegd dan jullie, maar ik kan me voorstellen dat je, als je een schakeling modelleert die deel uitmaakt van het conversieproces, ja, in dezen zelfs cruciaal is, dat je dan niet ontkomt aan een *heel* precies model van de bron.
Als ik hier misplaatst zout op slakken ga strooien, sorry, maar mijn intuitie zegt me dat het wel belangrijk is.
Shoot!
BTW die ring current source ga ik nog eens achteraan.
Ik heb de motivatie weer een beetje teruggevonden, en volgens mij is de opamp van Gerard prima te vervangen met een discreet gevalletje.
- dekkersj
- Contacteer:
Natuurlijk is de bron belangrijk, maar dat is en blijft de bron. Daar moet je dan de randvoorwaarden van kennen en 1 daarvan is volgens mij dat de spanningsslag op de DAC uitgang niet te groot mag worden (45 mVtt ?). Als je daar onder blijft, dan garandeert de fabrikant een zekere performance. Het is aan de ontwerper om met al deze dingen rekening te houden.KT88 schreef:[...]
Shoot!
[...]
Maar het staat los van het gedrag van de ingangstrap van de IV converter. Je zou in theorie correctieschakelingen kunnen bedenken, maar ik denk dat je dat beter in het digitale domein kunt doen (hee, een ideetje voor een volgend avontuur: digitale predistortion in het upsampleproces). Aan de andere kant, als je een belabberde stroomingang maakt, moet je misschien over meer dingen nadenken. Of een keer opbouwen en gaan meten.
Groet,
Jacco
Heh! Ik dacht het aldekkersj schreef:Maar het staat los van het gedrag van de ingangstrap van de IV converter. Je zou in theorie correctieschakelingen kunnen bedenken, maar ik denk dat je dat beter in het digitale domein kunt doen (hee, een ideetje voor een volgend avontuur: digitale predistortion in het upsampleproces).
Hallelujah!Aan de andere kant, als je een belabberde stroomingang maakt, moet je misschien over meer dingen nadenken. Of een keer opbouwen en gaan meten.
Als ik een TDA1541 speler te pakken krijg, ga ik bouwen, reken maar.
En als die speler er eerder is dan jullie schakeling, ga ik gewoon met mijn simpele boerenverstand hobbyen, mogen jullie later simmen of het wel goed is
Ander schema
Wat vinden jullie hiervan ?
- Bijlagen
-
- tda1547outputschematic.gif (18.24 KiB) 2956 keer bekeken
- SSassen
- Contacteer:
Rene (muizel),
Da's vrijwel 't zelfde concept als hier beschreven wordt, alleen wordt er nu een DC servo gebruikt aan de uitgang in de vorm van een opamp die de Vbe van de ingangstransistor bijregelt. Ik weet niet of dat handig is, de voltage compliance van de TDA1541A is slechts +/-25mV, als je 1V offset aan de uitgang wilt wegregelen kan ik me voorstellen dat er heel wat neer nodig is dan 25mV op de emitter van de ingangstransistor. Maar uiteraard kan een simulatie uitkomst bieden of dat werkelijk 't geval is.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Da's vrijwel 't zelfde concept als hier beschreven wordt, alleen wordt er nu een DC servo gebruikt aan de uitgang in de vorm van een opamp die de Vbe van de ingangstransistor bijregelt. Ik weet niet of dat handig is, de voltage compliance van de TDA1541A is slechts +/-25mV, als je 1V offset aan de uitgang wilt wegregelen kan ik me voorstellen dat er heel wat neer nodig is dan 25mV op de emitter van de ingangstransistor. Maar uiteraard kan een simulatie uitkomst bieden of dat werkelijk 't geval is.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Ben wel benieuwd naar de simulatie
Hoi Sander,
Met de jumper kun je de opamp "uit zetten"
ben wel benieuwd wat uit de simulatie komt rollen....
René die in afwachting isvan een bezoek van KT88
Met de jumper kun je de opamp "uit zetten"
René die in afwachting isvan een bezoek van KT88
@Sander
Wat ik ook wel doe met spelers waar HDAM modules inzitten is het uitgangs signaal aftakken voor de twee buffer fet's en dit signaal zet ik op de gate van een IGBT de emitter aan massa collector dan via weerstand 200 ohm aan de plus en aan de collector een goede elco bv blackgate bipolair en dit aan de cinch audio uit.(heel simpel en single ended!
)
Moet je eens proberen mi worden IGBTS veel te weinig gebruikt en ze klinken zeer goed ik gebruik altijd de IRG4BC10UD van IRF dat is voor mij na veel luisteren de beste.(is echt mijn geheim tip)
Heb zo alle uitgangen van mijn SACD1000 gedaan en de verbetering is enorm probeer maar eens kan evt wel een schema plaatsen.
René.
link: http://www.irf.com/product-info/datashe ... bc10ud.pdf
Moet je eens proberen mi worden IGBTS veel te weinig gebruikt en ze klinken zeer goed ik gebruik altijd de IRG4BC10UD van IRF dat is voor mij na veel luisteren de beste.(is echt mijn geheim tip)
Heb zo alle uitgangen van mijn SACD1000 gedaan en de verbetering is enorm probeer maar eens kan evt wel een schema plaatsen.
René.
link: http://www.irf.com/product-info/datashe ... bc10ud.pdf
- dekkersj
- Contacteer:
Beste,
Vandaag de 11933 versie toegevoegd van Sander in het pdf document:
http://amorgignitamorem.nl/FolderForTra ... Amp/IV.pdf
De vervorming is slechter geworden, zij het met 0.2 dB:
IIP3
jeroen_d, versie 1: -12 dBI
peu feu: -14.2 dBI
dekkersj, versie 1: -8.7 dBI
Sander 11932: -16 dBI
Sander 11933: -16.2 dBI
Voor hen die geinteresseerd zijn in de Excelsheet:
http://amorgignitamorem.nl/FolderForTra ... 0%20Hz.xls
Wat mij overigens opvalt, is dat steevast dezelfde configuratie gekozen wordt rondom de ingangstor. Dat is dan een GB schakeling gevoed vanuit een stroombron. Op de collector van die eerste GB trap volgt dan een tweede GB trap. Persoonlijk vind ik dat een vreemde ontwerpfilosofie, maar dat zal wel komen omdat ik een IC ontwerper ben. Ik verwacht namelijk een stroomspiegel boven de de eerste GB trap. Een translineaire schakeling oid. Ofwel, zo veel mogelijk in het stroomdomein blijven want die torren hebben aan 30 mV spanningsslag genoeg om goed te functioneren. Ik zou het meer in die richting zoeken.
Groet,
Jacco
Vandaag de 11933 versie toegevoegd van Sander in het pdf document:
http://amorgignitamorem.nl/FolderForTra ... Amp/IV.pdf
De vervorming is slechter geworden, zij het met 0.2 dB:
IIP3
jeroen_d, versie 1: -12 dBI
peu feu: -14.2 dBI
dekkersj, versie 1: -8.7 dBI
Sander 11932: -16 dBI
Sander 11933: -16.2 dBI
Voor hen die geinteresseerd zijn in de Excelsheet:
http://amorgignitamorem.nl/FolderForTra ... 0%20Hz.xls
Wat mij overigens opvalt, is dat steevast dezelfde configuratie gekozen wordt rondom de ingangstor. Dat is dan een GB schakeling gevoed vanuit een stroombron. Op de collector van die eerste GB trap volgt dan een tweede GB trap. Persoonlijk vind ik dat een vreemde ontwerpfilosofie, maar dat zal wel komen omdat ik een IC ontwerper ben. Ik verwacht namelijk een stroomspiegel boven de de eerste GB trap. Een translineaire schakeling oid. Ofwel, zo veel mogelijk in het stroomdomein blijven want die torren hebben aan 30 mV spanningsslag genoeg om goed te functioneren. Ik zou het meer in die richting zoeken.
Groet,
Jacco
In onderstaand schema heb ik de ingangstrap van de IV-omzetter met een opamp uitgevoerd. Het uitgangscircuit is de discrete opzet zoals door Sander gesimuleerd.
Door deze opzet ziet de DAC een nagenoeg ideale stroomput. De ingangsimpedantie bereikt 1 Ohm bij 1.2 MHz, en er is dus nagenoeg geen tegenwerkende spanning over een zeer groot frequentiebereik. Dit kan nog beter door een breedbandigere opamp te kiezen. Verder kan de spaning op de ingang met V10 aan de specs van de DAC worden aan gepast.
De bandbreedte van in- naar uitgang is ongeveer 30 MHz. Na enige optimalisatie geeft dit de volgende simulatieresultaten bij een ingangsstroom van 4 mA pp en een uitgangsspanning van 2Vpp:
- enkele 5 kHz toon: 2e orde harmonische bij -114 dB, 3e harmonische: -113 dB. Het ideale instelpunt is niet heel kritisch, echter bij een kleine afwijking hiervan neemt de 2e orde vervorming toe en verandert de 3e orde term niet veel.
- dubbeltoon 49 kHz - 50 kHz: 2e orde term (f1-f2 op 1 kHz) ligt op -120 dB, de 3e orde term (2f1-f2 en 2f2-f1 op 2 kHz) ligt op -143 dB.
Groeten,
Gerard
Door deze opzet ziet de DAC een nagenoeg ideale stroomput. De ingangsimpedantie bereikt 1 Ohm bij 1.2 MHz, en er is dus nagenoeg geen tegenwerkende spanning over een zeer groot frequentiebereik. Dit kan nog beter door een breedbandigere opamp te kiezen. Verder kan de spaning op de ingang met V10 aan de specs van de DAC worden aan gepast.
De bandbreedte van in- naar uitgang is ongeveer 30 MHz. Na enige optimalisatie geeft dit de volgende simulatieresultaten bij een ingangsstroom van 4 mA pp en een uitgangsspanning van 2Vpp:
- enkele 5 kHz toon: 2e orde harmonische bij -114 dB, 3e harmonische: -113 dB. Het ideale instelpunt is niet heel kritisch, echter bij een kleine afwijking hiervan neemt de 2e orde vervorming toe en verandert de 3e orde term niet veel.
- dubbeltoon 49 kHz - 50 kHz: 2e orde term (f1-f2 op 1 kHz) ligt op -120 dB, de 3e orde term (2f1-f2 en 2f2-f1 op 2 kHz) ligt op -143 dB.
Groeten,
Gerard
- Bijlagen
-
- IV5.jpg (38.27 KiB) 2882 keer bekeken
- dekkersj
- Contacteer:
Jeroen,jeroen_d schreef:Ik vind de pdf van jacco erg informatief, maar ik wacht nog steeds op dubbeltoon testen in het hoogfrequent zoals 156-157kHz. Ben erg benieuwd hoe de TIA dan presteert. Gerard komt me tenminste nog enigszins tegemoet met dubbeltoon op 50 kHz. Die zien er trouwens erg goed uit!
Ik vind het vervelend dat je zo'n toon tegen me aanslaat. Je bent er zelf mee akkoord gegaan toen ik de dubbeltoon definieerde en zo is het geworden. Bovendien, ik heb geen protesten gehoord en dan komt het heel raar op me over als je zo reageert.
Groet,
Jacco
- SSassen
- Contacteer:
Gerard,
Da's interessant, leuke combinatie. Ik ben momenteel wat schakelingen aan 't simuleren gebaseerd op een 'diamond' configuratie. Voorlopig laten die prima resultaten zien, maar (nog) niks wat er echt tussenuit springt. In jouw schakeling zou ik de stroombronnen nog wat harder vastleggen dmv. een CRD (current regulator diode) zoals bv. de J511 (4.7mA).
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Da's interessant, leuke combinatie. Ik ben momenteel wat schakelingen aan 't simuleren gebaseerd op een 'diamond' configuratie. Voorlopig laten die prima resultaten zien, maar (nog) niks wat er echt tussenuit springt. In jouw schakeling zou ik de stroombronnen nog wat harder vastleggen dmv. een CRD (current regulator diode) zoals bv. de J511 (4.7mA).
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- SSassen
- Contacteer:
Jacco,
Rustig, rustig, ik weet 't is vrijdag, maar Jeroen bedoelt 't niet verkeerd
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Rustig, rustig, ik weet 't is vrijdag, maar Jeroen bedoelt 't niet verkeerd
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Sander,SSassen schreef:In jouw schakeling zou ik de stroombronnen nog wat harder vastleggen dmv. een CRD (current regulator diode) zoals bv. de J511 (4.7mA).
Dit heb ik zojuist geprobeerd: R56 en R56 vervangen door CRD. Na een opnieuw aanpassen van R43 op minimale vervorming kom ik op identieke waarden uit als met weerstanden. De overdracht van de ingang naar de basis van Q3, Q5 en Q7 ligt tussen de -112 en -132 dB). Dit wordt met CRD's een paar dB slechter.
Groeten,
Gerard
Jacco, nogmaals ik vind je simulaties erg informatief. Maar lees de volgende quotes eens.dekkersj schreef:Jeroen,jeroen_d schreef:Ik vind de pdf van jacco erg informatief, maar ik wacht nog steeds op dubbeltoon testen in het hoogfrequent zoals 156-157kHz. Ben erg benieuwd hoe de TIA dan presteert. Gerard komt me tenminste nog enigszins tegemoet met dubbeltoon op 50 kHz. Die zien er trouwens erg goed uit!
Ik vind het vervelend dat je zo'n toon tegen me aanslaat. Je bent er zelf mee akkoord gegaan toen ik de dubbeltoon definieerde en zo is het geworden. Bovendien, ik heb geen protesten gehoord en dan komt het heel raar op me over als je zo reageert.
Groet,
Jacco
jeroen_d schreef:De gelijkspanningsoffset is natuurlijk gemakkelijk weg te krijgen door de 10k en/of de 165 ohm aan te passen. Volgens de theorie van het probleem met de varierende Vce hoeft wellicht de ingangstrap niet perse uitgevoerd te worden volgens het peufeu idee, de ingangstrap staat door de folded cascode op constante Vce.SSassen schreef:Jeroen,
Hieronder de simulatie van jouw I/V omzetter versie 4, echt blij wordt ik er niet van, er staat maar lieft 100mV DC op de ingang, daarmee zitten we een factor vier over de maximale compilantie van de TDA1541A.
Jeroen I/V omzetter, versie 4
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11930.gif
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Gerard heeft er ook naar gekeken en vooral de IM blijkt ook een stuk minder te zijn. Ik mis in jouw simulaties 2-toon testen op bv 19-20 kHz, 156-157 kHz, 312-313kHz. Jouw laatste IV-omzetter ziet er extreem goed uit wat THD betreft, maar ook hier zie ik graag de IM testen. En als je bij mijn circuit de uitgangsspanning ook omlaag brengt door de 1500ohm lager en de 1nF hoger te kiezen zakt het natuurlijk bij mij ook enorm in qua vervorming.
jeroen_d schreef:Jacco geeft me nog geen info over de spiegelfrequenties, vertelt alleen dat het dramatisch is. Hij heeft geloof ik wat tijd nodig om plaatjes te posten.
De 19-20 kHz is natuurlijk interessant om mee te beginnen, maar ik wil een schakeling die het ook op de 4x, 8x etc spectra goed doet. Dus zoals ik aangaf in mijn vorige post. De simulaties van Gerard geven aan dat mijn schakeling op die hoge frequenties net zo goed (of slecht zo je wilt) presteert. Ik ben benieuwd hoe de andere opties, die met de tegengekoppelde TIA versterkers, het doen als je dit soort frequenties aanbiedt. Het geeft aan hoezeer het hoogfrequent spectrum via IM in je audioband terugkomt.
Het filteridee aan de ingang van Jacco heb ik inmiddels verworpen vanwege de onvermijdelijk hoge ingangsimpedantie die het oplevert. Wil je terug naar 3 ohm maximaal dan moet je naar een condensator van 820nF en een spoel van 15 uH, met een weerstand parallel aan de condensator van 3,3 ohm. Mijn schakeling werkt dan voor geen meter meer met zijn ingangsimpedantie van ca 1,5 ohm. Of de TIA het dan nog goed doet weet ik niet, boven de audioband ben je nu in ieder geval meer met spanningsturing dan met stroomsturing bezig.
Ik kan zelf de simulaties niet uitvoeren, ben van jullie afhankelijk en apprecieer de resultaten. De testen waar ik om vraag zijn volgens mij erg nuttig en volgens mij moet je het daar ook zoeken om te kunnen verklaren waarom deze circuits beter klinken dan opamps.jeroen_d schreef:Ik vind het prima wat je voorstelt, maar neem de tweetoontest erbij zodat je ziet hoe op basis van IM het hoogfrequent spectrum terugkomt in de audioband.
Ik weet niet hoe ik duidelijker om deze info had moeten vragen, vandaar dat ik enigszins korrelig nogmaals hier aan herinnerde. Sorry als ik wat te narrig overkwam.
- SSassen
- Contacteer:
Goed, afgelopen weken heb ik me met het ontwerpen van een I/V omzetter weten te redden met een stuk parate kennis en ervaring, maar vanavond ben ik er eens echt voor gaan zitten. Studioboeken van zolder gehaald, nieuwe batterijen in de rekenmachine en een stapel A4 papier en een balpen.
Ik ben uitgegaan van een TIA zoals Jacco dat zo mooi noemt, een trans impedance amplifier, omdat dat in de basis de schakeling is die we zoeken tenslotte; deze zet van nature stroom in spanning om. Hierbij heb ik van meet af aan gewerkt met een symmetrische schakeling, zodat even harmonischen zo goed mogelijk onderdrukt zouden worden. Het principeschema is d'r één van een current feedback amplifier en ik maak dankbaar gebruik van een goede eigenschap van deze versterkers, namelijk de zeer hoge slewrate en grote bandbreedte.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op onderstaand ontwerp dat feitelijk aan alle eisen voldoet die we aan een I/V omzetter stellen. De ingangsimpedantie is dusdanig klein dat de spanning op de beide emitters van de ingang varieert tussen +/- 0.5mV (!). Dit is bereikt door de zeer performante eindtrap die samen met een stuk tegenkoppeling de ingang resoluut op nul regelt. Ook de frequentie en fase curve laat zich aanzien, de bandbreedte ligt boven de 20MHz. De vervorming is met 0.000047% (-127dB) zeer laag, dit is met de niet ideale stroombron, met een 1K uitgangsimpedantie.
Discrete I/V omzetter, versie 5
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11937.gif
Discrete I/V omzetter, versie 5, frequentie en fase
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11938.gif
Ik wil ook nog een andere schakeling gaan proberen, op basis van een zogenaamde 'diamond buffer' maar daarvoor moet ik eerst nog wat huiswerk doen. Als Jacco de bovenstaande schakeling even op de pijnbank zou willen leggen dan heel graag. Uiteraard zijn alle op/aanmerkingen op bovenstaande schakeling meer dan welkom, we proberen tenslotte samen iets moois te creeëren.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Ik ben uitgegaan van een TIA zoals Jacco dat zo mooi noemt, een trans impedance amplifier, omdat dat in de basis de schakeling is die we zoeken tenslotte; deze zet van nature stroom in spanning om. Hierbij heb ik van meet af aan gewerkt met een symmetrische schakeling, zodat even harmonischen zo goed mogelijk onderdrukt zouden worden. Het principeschema is d'r één van een current feedback amplifier en ik maak dankbaar gebruik van een goede eigenschap van deze versterkers, namelijk de zeer hoge slewrate en grote bandbreedte.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op onderstaand ontwerp dat feitelijk aan alle eisen voldoet die we aan een I/V omzetter stellen. De ingangsimpedantie is dusdanig klein dat de spanning op de beide emitters van de ingang varieert tussen +/- 0.5mV (!). Dit is bereikt door de zeer performante eindtrap die samen met een stuk tegenkoppeling de ingang resoluut op nul regelt. Ook de frequentie en fase curve laat zich aanzien, de bandbreedte ligt boven de 20MHz. De vervorming is met 0.000047% (-127dB) zeer laag, dit is met de niet ideale stroombron, met een 1K uitgangsimpedantie.
Discrete I/V omzetter, versie 5
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11937.gif
Discrete I/V omzetter, versie 5, frequentie en fase
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11938.gif
Ik wil ook nog een andere schakeling gaan proberen, op basis van een zogenaamde 'diamond buffer' maar daarvoor moet ik eerst nog wat huiswerk doen. Als Jacco de bovenstaande schakeling even op de pijnbank zou willen leggen dan heel graag. Uiteraard zijn alle op/aanmerkingen op bovenstaande schakeling meer dan welkom, we proberen tenslotte samen iets moois te creeëren.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- SSassen
- Contacteer:
Jeroen,
Mja, het ziet eruit alsof 't gaat werken, maar dit is natuurlijk puur de simulatie, straks eens kijken of de praktijk ook zo uitpakt. De tweetoon simulatie laat ik graag aan Jacco over, ook omdat LTspice niet die mooie grafieken kan plotten die Jacco laat zien.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Mja, het ziet eruit alsof 't gaat werken, maar dit is natuurlijk puur de simulatie, straks eens kijken of de praktijk ook zo uitpakt. De tweetoon simulatie laat ik graag aan Jacco over, ook omdat LTspice niet die mooie grafieken kan plotten die Jacco laat zien.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Sander,
Dit ziet er super uit!!!
Ik heb de schakeling even in mijn simulator gezet en wat uitgeprobeerd: zeer lage vervorming (kan nog beter door R7 en R8 te optimaliseren), vervorming relatief onafhankelijk van de uitgangsbelasting en voedingsspanning, lage ingangsweerstand (0.1 Ohm bij 35 kHz en 1 Ohm bij 350 kHz), nagenoeg geen offset op ingang en uitgang.
"The proof is in the eating of the pudding"
Groeten,
Gerard
Dit ziet er super uit!!!
Ik heb de schakeling even in mijn simulator gezet en wat uitgeprobeerd: zeer lage vervorming (kan nog beter door R7 en R8 te optimaliseren), vervorming relatief onafhankelijk van de uitgangsbelasting en voedingsspanning, lage ingangsweerstand (0.1 Ohm bij 35 kHz en 1 Ohm bij 350 kHz), nagenoeg geen offset op ingang en uitgang.
"The proof is in the eating of the pudding"
Groeten,
Gerard