De "Klank" van versterkers

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

weidok

Bericht door weidok »

Paul Jenner schreef:
Laten we proberen weer op de rails te komen:

Ik stel voor dat iemand een merk / type versterker roept waar hij buitengewoon goede danwel buitengewoon slechte ervaringen mee heeft.

SET anyone ?

KT88 misschien zijn creatie eens recenseren ?

Paul.
Ik noem er eerst maar eens 3:
(volg orde als mijn voorkeur)

1: Sonneteer Alabaster klasse A..
mooie muzikale sound, goede laagweergave..
pachtig midden en fluweelzacht hoog
prima diepte werking...
duurzaamheid: wordt erg warm.. dus na 5 a 10 jaar
zal het wel gedaan zijn denk ik...

2: Mission Cyrus 2 klasse AB..
lekkere muzikale versterker.. laag gaat dieper en
strakker dan Sonneteer lijkt het.
diepte werking minder dan Sonneteer..
prachtige md/mc voortrap...
duurzaamheid zeer goed..

3: Harman Kardon 6550 klasse B..
leuke versterker..
maar laagweergave minder strak dan Mission
hoogweergave korrelachtig.. midden goed
diepte gering vrij plat...
duurzaamheid slecht..

wie nog meer ??? :roll: :roll: :roll: :roll:

verder als toegift de Nait Naim 2 (klasse AB?)
een aantal weken in huis gehad..
klank ben ik niet erg over te spreken..
niet mijn ding zeg maar...
weinig laag, plat geluid wel mooi midden !!!
maar toch wel behoorlijk muzikaal...

nou roep maar.... :) :) :)
..................................

duurzaamheid: dat zit wel goed
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik bezit de PM80-mkII, wat wil je daarvan wten. Was geloof ik destijds een gem in de midclass versterkers. Klasse A met direct-knoppie = heel mooi geluid. Echter de UcD gaat er wel heel erg vet overheen hoor........ :oops:

Wowly
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Toen ik een jaar of wat mijn eerste buizenversterker maakte (de Velleman K4040) vond ik dat al een hele vooruitgang tov mijn getransistoriseerde amp.
Na de diverse modificaties: van ultra-lineair>triode, een paar buizen ipv twee, dikkere elco's in de voeding, andere condensatoren, printbanen verdikt met zilver, JJ KT88 buizen gebruikt. etc.etc. werd het steeds beter. echt een heel fijn ampje.
De nieuwste creatie: de 300B-SE gaat daar alsnog in alle fronten voorbij, hoewel het vermogen een stuk minder is. Het vergelijk gaat ook een beetje manco als je er het prijskaartje naast hangt... De volledig zilveren ringkern OPT's alleen al vertegenwoordigen een waarde van bijna 6000 euro... niet iets om er een stuk of wat van te maken dus, zoals een hobbieist hoort te doen. De voorversterker levert ook een wezelijk deel aan de geluidskwaliteit.. Daar heb ik er ook een stuk of wat van gehad tot ik uiteindelijk beland ben bij de Burmester 808MK3.. daar hou ik 't maar even bij..
Kabels: ja ook daar kun je mee toveren, ook in de versterkers..
Diverse materialen geprobeerd: 't is dat ik mijn god niet weet hoe ik een koolstofkabel zou moeten maken dus blijf ik nu hangen op uitsluitend natuurlijke vezels (katoen, leer en zijde) met een fijne 18kt goudlegering (75% Au, 15%Ag en 10%Cu)
Ik heb de UcD's nog niet gehoord op mijn installatie, daarom ga ik, na alle positieve geluiden, er toch maar eens een bouwen binnenkort.. wellicht met modificaties (ten koste van garantie)
Kees
Paul Jenner
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Wowly schreef:
Ik bezit de PM80-mkII, wat wil je daarvan wten. Was geloof ik destijds een gem in de midclass versterkers. Klasse A met direct-knoppie = heel mooi geluid. Echter de UcD gaat er wel heel erg vet overheen hoor........ :oops:

Wowly
Wowly,

ik zat een beetje te vissen of die PM80 misschien ook die "Magische klasse A klank" bracht zoals de MF A1. Blijkbaar niet, als ik jou zo hoor.

In welk opzicht gaat die UCD er ruim overheen ?

Paul.
weidok

Bericht door weidok »

Paul Jenner schreef:
Wowly schreef:

Wowly
Wowly,

ik zat een beetje te vissen of die PM80 misschien ook die "Magische klasse A klank" bracht zoals de MF A1. Blijkbaar niet, als ik jou zo hoor.

In welk opzicht gaat die UCD er ruim overheen ?

Paul.
Dat klasse D anders klinkt en "beter" hoeft nog niet
de werkelijkheid te benaderen .. toch ?

Wel is de weergave van klasse D nog een stukje ruimtelijker
en meer naar voren gericht , bas nog strakker dan klasse A en AB
en ik neem zelfs hoogte verschillen waar...
De achtergrond tussen de instumenten is "zwarter" waarschijnlijk
door het ontbreken van een "sausje", het totale geluidsbeeld
is veel plastischer dan klasse A, AB en B...
Maar of klasse D de werkelijkheid weergeeft zoals de opname
bedoeld is... tja ik weet het niet..
maar ik ben erg "tevreden" met klasse D...

Die Marants PM 80 in klasse A heb ik wel eens beluisterd
en die vond ik wel prettig klinken..
Maar ik heb em nooit direct kunnen vergelijken met andere
versterkers..
De MF A1 heb ik een jaar of 20 geleden op een audioshow
gehoord... op TL's van beton.. en ik vond het de smaakmaker
van de hele show.. totdat de aanschafprijs van de versterker
werd onthuld... menigeen in de luisterruimte had toen in een keer
z'n twijfels ... maar ik was echt verbaast wat een prijs/
weergave kwaliteit .. echt top..

De HK, Niat, Mission, Sonneteer, T amp en de Italiaanse klasse D wel..
ook de UcD400 vond ik erg goed klinken (2 maal beluisterd)
Mijn voorkeur :
1 : klasse D................
1A: Sonneteer en Mission

De speakers die daarbij gebruikt waren wel fullrange types
met en zonder supertweeters... best mogelijk dat de verschillen
met de versterkers daarom ook "beter" te horen waren...
:) :)
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

De Marantz PM80-mkII is een heel erg prettig klinkende versterker!!! Oeioei laat daar geen misverstand over bestaan. M.n. het geluidsbeeld en diepte zijn helemaal voor elkaar, en er zit ook een hele prettige klank aan. Niet dat de klankkleur geheel correct is, maar laat wel degelijk enige verschillen horen.

De UcD daarentegen is erg veel "sneller" Transiënts zijn gewoon verschrikkelijk goed. Ook de laagweergave is véél beter. En dan vooral in klankkleur, diepte en breedte en snelheid. Hij kan echt een konus beetpakken en heb flink door elkaar schuddelen, zoals de muziek dat dicteert. Dta doet de PM dus niet. Die heeft niet zoveel controle. Ook is de Ucd wat meer open en forward dan de pm80, welke wat meer clouded is, wat bezwangerd met allerlei geluid wat er niet hoort. Overigens hoor je dit heel erg duidelijk als je ze naast elkaar hoort.......Anders hoor je vooral dat de UcD erg indrukwekkend klinkt en de PM heel erg prettig. Ik gebruik de PM nog dagelijks......

Ik kan me erg goed voorstellen dat ie,mand die erg lang naar klasse A heeft geluisterd erg moet wennen aan het accurate geluid van een UcD-module. Ik waarschuw dan ook iedereen uitdrukkelijk voordta ze eraan beginnen!

Wowly
Paul Jenner
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Is accuratesse nu juist niet datgene waarnaar we allemaal op zoek zijn ?

Bedankt voor jullie verduidelijkingen jongens ! Ik hoop echter dat een zekere "transistor-hardheid" hier niet verward wordt met "Meer openheid en detaillering". Ik heb de indruk dat dat nogal eens gebeurd ...

Paul.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Enige hardheid oftewel elektronische stress (citeer KT88) is, tenminste zoals ik het ervaar en zoiets is natuurlijk persoonlijk, volledig verdwenen na mijn laatste tweak door beter onboard buffercondensatoren. Daarmee zie je dat ook bij de UcD, net als bij andere topversterkers, de gebruikte componenten in de voeding erg belangrijk zijn.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

jeroen_d schreef:
....Enige hardheid oftewel elektronische stress (citeer KT88).....
Even voor de goede orde: de term is afkomstig van Peter van Willenswaard.

Verder is "electronische stress" zeker niet gebonden aan transistoren, of aan om het even welk actief element dan ook.
Het is een uitdrukking van luistermoeheid die niet aan de luidsprekers is te wijten.
Het kan dus net zo goed in een DAC, pickup element of, inderdaad, voedingselco's liggen.

Ook begin ik langzamerhand te geloven dat een bepaald soort vervormingsspectrum zoniet noodzakelijk, dan wel gewenst is.
Een perfect gebalanceerde verschiltrap aan de ingang, of een perfect gebalanceerde uitgangstrap die de even harmonischen dus uitmiddelt, kan "steriel" gaan klinken.
Ik heb gemerkt dat als ik de uitgangstrap in een push pull versterker iets uit balans trek, het resultaat me beter bevalt.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

weidok schreef:
[...]
z'n twijfels [...]
Waarom? Wat deugde er niet? Was de prijs te hoog of te laag?

Groet,
Jacco
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

KT88 schreef:
[...]
Ik heb gemerkt dat als ik de uitgangstrap in een push pull versterker iets uit balans trek, [...].
Dat zou ik dus elektronische stress noemen. Maar ja, wie ben ik?

Groet,
Jacco
weidok

Bericht door weidok »

dekkersj schreef:
weidok schreef:
[...]
z'n twijfels [...]

Groet,
Jacco
De prijs was veel te laag ... :) meen iets van fl. 1000,--
kan ook ietsje meer zijn geweest..
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

dekkersj schreef:
KT88 schreef:
[...]
Ik heb gemerkt dat als ik de uitgangstrap in een push pull versterker iets uit balans trek, [...].

Groet,
Jacco
Preconceived notion? Of placebo effect?
"Het deugt technisch niet, dus het klinkt ook niet?" :mrgreen:

Overigens bedoelde ik de ingangstrap, als die als LTP is uitgevoerd bij een buizenversterker. Waar ik met mijn gedachten op dat moment zat, weet ik niet.
De eindtrap heeft genoeg asymmetrie van zichzelf, hoe goed je de buizen ook matcht of zelfs een tracking servo inbouwt voor gelijke (rust)stromen.
Die is, noodzakelijkerwijs, nooit snel genoeg.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

weidok schreef:
dekkersj schreef:
weidok schreef:
[...]
z'n twijfels [...]

Groet,
Jacco
De prijs was veel te laag ... :) meen iets van fl. 1000,--
kan ook ietsje meer zijn geweest..
Dus de meesten kregen twijfels toen ze realiseerden dat de prijs veel te laag was? En dat voor de smaakmaker van de show?

Ik weet niet goed hoe ik je dit duidelijk moet maken, maar ik denk dat er een steekje los zit.

Waar gaat dit heen?

Groet,
Jacco
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

KT88 schreef:
dekkersj schreef:
KT88 schreef:
[...]

Groet,
Jacco
Preconceived notion? Of placebo effect?
"Het deugt technisch niet, dus het klinkt ook niet?" :mrgreen:

Overigens bedoelde ik de ingangstrap, als die als LTP is uitgevoerd bij een buizenversterker. Waar ik met mijn gedachten op dat moment zat, weet ik niet.
De eindtrap heeft genoeg asymmetrie van zichzelf, hoe goed je de buizen ook matcht of zelfs een tracking servo inbouwt voor gelijke (rust)stromen.
Die is, noodzakelijkerwijs, nooit snel genoeg.
Misschien klinkt het wel, maar het kan niet "klinken". Het klopt (deugt) in ieder geval niet. Maar wat bedoel je met LTP?

Groet,
Jacco
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

dekkersj schreef:
Ik weet niet goed hoe ik je dit duidelijk moet maken, maar ik denk dat er een steekje los zit.
Ik denk dat dat ook de boodschap van Weidok was, Jacco :lol:
Maar wat bedoel je met LTP?
Long Tailed Pair.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

KT88 schreef:
dekkersj schreef:
Ik denk dat dat ook de boodschap van Weidok was, Jacco :lol:
Maar wat bedoel je met LTP?
Long Tailed Pair.
Welke boodschap? Dat goedkoop dus niet goed kan zijn? Ik begrijp het niet. Ik ben niet iemand van tussen de regels door lezen.

Die amp was de smaakmaker, de best klinkende. Men kreeg twijfels toen hij slechts 1000 gulden kostte. Dat is niet logisch. Dat is stompzinnig. Welke boodschap heb ik gemist?

Groet,
Jacco
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Met excuses aan Weidok als ik het verkeerd heb geinterpreteerd, maar volgens mij wilde hij hetzelfde zeggen.

Voor *hem* was het de smaakmaker van de show, terwijl de meeste bezoekers twijfelden toen ze de prijs hoorden.

Weidok dus niet, maak ik eruit op.

En je hebt gelijk, dergelijk gedrag is niet logisch, maar ik zou het ook niet stompzinnig willen noemen.
Mensen zijn geen Vulcans *, zgn. "High End" gelovigen al helemaal niet.

*obscure Star Trek referentie
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

KT88 schreef:
Met excuses aan Weidok als ik het verkeerd heb geinterpreteerd, maar volgens mij wilde hij hetzelfde zeggen.

Voor *hem* was het de smaakmaker van de show, terwijl de meeste bezoekers twijfelden toen ze de prijs hoorden.

En je hebt gelijk, dergelijk gedrag is niet logisch, maar ik zou het ook niet stompzinnig willen noemen.

Ja, ok, daar zou ik met Weidok in discussie moeten gaan en niet met jou. Maar wel bedankt voor je reactie. Je bent alweer beter merk ik, of verward ik je nu met iemand anders?

Ik blijf het een vreemd verhaal vinden. Van smaakmaker tot underdog vanwege de prijs.

Groet,
Jacco
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Eerlijk gezegd vind ik prijs weinig reden om een apparaat te beoordelen. Een goede en kundige ontwerper zal met minder onderdelen toe kunnen dan een ontwerper die niet zonder complexe schakelingen en dure onderdelen z'n onkunde moet verbloemen. Uiteraard heb ik 't hier even over de kostprijs, niet over de opgeblazen bedragen die voor sommige apparatuur gevraagd wordt en die totaal niet in verhouding staat tot het geleverde.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Wellicht off-topic:

Betaal je bij dergerlijke apparaten niet ook vooral voor de ontwikkelingskosten en het feit dat het apparaat niet in grote aantallen zal worden gemaakt? Zover ik begrijp zijn de hifi-guru's maanden (zo niet jaren) bezig met het ontwerpen van (bijvoorbeeld) een "nieuwe" eindversterker. Logisch dat ze voor die tijd ook betaald willen krijgen en daarom die prijs zo belachelijk omhoog schroeven.

Overigens vind ik die prijzen ook altijd aan de te hoge kant en waarschijnlijk zijn deze ook opgeblazen. Dat neemt echter niet weg dat die mensen ook gewoon moeten eten...
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Goed gebouwde apparaten zijn echt enorm duur. Je kunt natuurlijk een condensatortje merk x gebruiken van 0,20 euro maar ook een Mundorf van 10-tallen euro's... Wat denk je van elco's.. wat kost een elco'tje? en een BlackGate of Elna? Buisvoetjes kosten geen drol, behalve als je Yamamoto Teflon voetjes gebruikt.. die kosten gewoon ca 50 euro per stuk.. Een knappe kast heb je ook niet voor een tientje.. Ga eens 80 uur arbeidsloon op zo'n kastje zetten?? En dan kan 't nog een ballending zijn..
Er zal vast wel een echte zakkenvuller bij zitten maar door de beugel genomen koop je toch meestal waar voor je geld, hoewel het best kan zijn dat een goedkoper apparaat beter werkt..
Kleine oplagen maken 't ook erg duur: een grote multilayerprint laten maken kost al gauw 1000 euro... 1000 stuks misschien maar 1500 ..

Mooi he? zelf bouwen..

Kees
weidok

Bericht door weidok »

KT88 schreef:

Je slaat de spijker op z'n kop... zo gezegd...

Zodra "men" weet hoe de constructie (minder goed) en de prijs
(laag) van een product is krijgen vooroordelen meestal de overhand en gaat er tussen de "oren" een knop om dat zo'n product gewoon niet
goed KAN zijn.... en is men niet meer objectief... dat is wat ik
hiermee wou zeggen .. :) :)

Een verklaring heb ik er niet voor... maar wou het gewoon even kwijt ?
......................................................................................................
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Zover ik begrijp zijn de hifi-guru's maanden (zo niet jaren) bezig met het ontwerpen van (bijvoorbeeld) een "nieuwe" eindversterker. Logisch dat ze voor die tijd ook betaald willen krijgen en daarom die prijs zo belachelijk omhoog schroeven.
Misschien, maar veel van deze ontwerpen zijn niet dusdanig innovatief of technisch vooruitstrevend dat er van iets geheel nieuws sprake is, het is eerder de ontwerper/merk die/dat ergens z'n stempel op drukt en een bepaalde visie wil terugzien in 't ontwerp. Daardoor krijg je excessen zoals chipamp versterkers die voor 1000-en euro's verkocht worden terwijl er voor een paar honderd euro aan materiaal in zit.
Goed gebouwde apparaten zijn echt enorm duur. Je kunt natuurlijk een condensatortje merk x gebruiken van 0,20 euro maar ook een Mundorf van 10-tallen euro's... Wat denk je van elco's.. wat kost een elco'tje? en een BlackGate of Elna? Buisvoetjes kosten geen drol, behalve als je Yamamoto Teflon voetjes gebruikt.. die kosten gewoon ca 50 euro per stuk.. Een knappe kast heb je ook niet voor een tientje.. Ga eens 80 uur arbeidsloon op zo'n kastje zetten?? En dan kan 't nog een ballending zijn..
Er zal vast wel een echte zakkenvuller bij zitten maar door de beugel genomen koop je toch meestal waar voor je geld, hoewel het best kan zijn dat een goedkoper apparaat beter werkt..
Kleine oplagen maken 't ook erg duur: een grote multilayerprint laten maken kost al gauw 1000 euro... 1000 stuks misschien maar 1500 ..
Niet mee eens, in het normale segment van de markt zitten zat producten die ook prima componenten gebruiken en kwa afwerking en opbouw veel beter scoren dan dure high-end producten. Zo heb ik bv. een Denon A/V receiver en DVD-speler die zowel kwa opbouw als component keuze zeer goed zijn, ondanks dat ze kosten geen duizenden euro's per stuk. Maar goed, Denon is geen 'high-end' merk volgens de kenners.

Als lijdend voorwerp van hoe over-the-top de prijs van sommige apparaten kan zijn is NuForce een goed voorbeeld, hun Reference versterkers zijn slordig opgebouwd met kant-en-klare onderdelen en presteren ook nog eens middelmatig, toch rekent men een stevige prijs voor een dergelijk product.

Wat ontwerpkosten e.d. betreft, tuurlijk moet een klein bedrijf kosten terug zien te verdienen, maar feitelijk onderscheiden de meeste bedrijven zich eerder op prijs en vormgeving (een aantal uitzonderingen daargelaten) dan op innovatief denken. Veel merken die als high-end aangemerkt worden leveren producten die niet noemenswaardig beter presteren of andere techniek dwz. ontwerp van electronic/mechanica gebruiken dan een doorsnee consumenten product.

Hoe vaak ik niet zie dat in dure high-end producten men klakkeloos de standaard applicatie note van een fabrikant volgt maar ipv. std. elco's bv. BlackGate en Cerafine gebruikt kennelijk met de gedachte dat daar de winst zit in prestaties. Een ontwerp valt of staat niet met een dergelijke componentkeuze, of je moet wel een erbarmelijk slechte ontwerper zijn, maar eerder door een uitgekiend afwegen van een aantal ontwerpvereisten, kostprijs, beoogde prestaties, etc.

Helaas is het vandaag de dag eerder regel dan uitzondering om de klant in 't ongewisse te laten over de innovaties of geboekte vooruitgang in een nieuw product. Werd in de '80-er en '90-er jaren menige catalogus gevuld met technische achtergrond info over de exacte werking van een nieuw ontwerp (tot principe schema's en rekenvoorbeelden aan toe) en waarom het beter presteert dan z'n voorgangers, vandaag vertrouwt men op een stuk marketing en een flinke prijs om iets high-end aspiraties mee te geven. Vooral luistertests bij 'onafhankelijke' journalisten die nog geen THD of IMD plot kunnen lezen, laat staan ooit een Philips experimenteerdoos elektronica in hun vingers gehad hebben, moet dan de doorslag geven.

Daarom beoordeel ik iets niet meer op prijs, in dat geval zou je bv. een UcD180 module in een zelfbouw MDF kastje ook gauw terzijde schuiven als een goedkoop knutselversterkertje voor de hobbyist. Een 50-kg wegend klasse-A monoblok met 1000-VA ringkern maakt echter wel gelijk een goede indruk, zeker als er een gelikt kastje omheen zit. Assumption is the mother of all fuckups denk ik dan, dus eerst luisteren en meten, dan pas oordelen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Achja... marketing...

Check maar eens de whitepaper van MIT Cables over hun "articulation response" :X Ik heb zelden zo'n "goed" verkapt stuk marteking gebrabbel gezien. Heb ooit om wat meer info gevraagd naar hun testmethoden, en de grootheden van de mooie grafiekjes... Nooit antwoord gehad natuurlijk :roll:
Plaats reactie