In het kort, versimpeld, stapsgewijs waarom je dat niet wilt (niet moet willen) :
- Je wilt klaarblijkelijk het effect van een wandreflectie meemeten (of simuleren met de vloer)
- Dat betekent onherroepelijk, dat je die reflectie in je gate meeneemt. Anders deed je het voor niks.
- Een gate die reflecties bevat, is per definitie niet betrouwbaar. Hooguit betrouwbaar voor 1 punt in jouw ruimte, nl je mic.
Geheel tegen mijn principes vraag ik je voor nu om dit even blind te geloven

. Anders komt er rook uit de server, en zitten er mensen gapend voor hun scherm

.
- Van alles wat je ogenschijnlijk 'wint' aan info in het laag met deze langere gate, kun je niet bepalen wat het nou eigenlijk is. Het stukje midlaag hogerop, zeg 300-600Hz, gaat ook ineens bobbelen. Waar zit nu de waarheid ? Geen idee. Je loopt zelfs een groot risico, dat je in het échte hoog, flinke fouten aan het introduceren bent.
Dat was de eerste, meer theoretische reden.
Ik heb nog een tweede, meer praktische reden :
Je geeft aan allergisch te zijn voor veel midlaag, en te vermoeden dat je een voorkeur hebt voor midlaag dat onder 'nul' ligt. Dat kan heel goed.
Ik vermoed sterk (maar kan dat ook mis hebben), dat je heel benieuwd bent, hoe de voor JOU ideale FR curve er dan uit ziet. Hoe (mid)laag zich dan verhoudt tot de rest.
Daar kom je maar op 1 manier achter : door dat midlaag betrouwbaar in beeld te krijgen. Bijvoorbeeld op de manier waarop ik je schets, maar andere manieren zijn ook mogelijk. Maar het insluiten van een reflectie zal je dit onmogelijk maken.
Heb je uiteindelijk jouw ideaal bepaald, dan weet je dat voor de volgende keer, en scheelt dat een boel trial-and-error. En je hebt de gelukszalige ervaring dat je wéét wat je fijn vindt

.
Long story short : nooit nooit nooit een reflectie accepteren in je gate, het is 1 van de grootste meerwaarden van je programma dat je die kunt uitsluiten. Hooguit kun je dat een keertje doen als snelle controle, of om te schatten wat je ruimte doet, maar wil je ZEKER WETEN wat je LUIDSPREKERKAST meet : DON'T ! (Ik ben bijna aan het smeken zelfs

)
Wat je met die info doet, is geheel aan jezelf. Vorm je eigen waarheid, want ik, noch iemand anders hebben die geheel in pacht.