Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Ik vrees dat de ZBA-dag in Breda net een of twee weken te vroeg komt om deze DAC te laten zien en horen.
mechanisch werk is nu klaar, er moeten nog allemaal kleine dingetjes worden nagelopen en testen worden uitgevoerd.
Werk, en andere afspraken gooien echter roet in het eten...
maakt niet uit, liever iets dat helemaal goed draait, dan eentje die half af is met bijbehorende problemen.
mechanisch werk is nu klaar, er moeten nog allemaal kleine dingetjes worden nagelopen en testen worden uitgevoerd.
Werk, en andere afspraken gooien echter roet in het eten...
maakt niet uit, liever iets dat helemaal goed draait, dan eentje die half af is met bijbehorende problemen.
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Wat een apparaat zeg
Ziet er netjes uit van binnen
Ziet er netjes uit van binnen
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Ik word er een tikje moedeloos van. ik krijg het namelijk niet voor elkaar om de CS8416 (goed) te laten locken op het S/P-DIF signaal. het is van dan weer wel, en dan weer niet. vaker niet dan wel.
Zal even de test opstelling uitleggen. ik gebruik een losse CD-ROM speler die gevoed wordt door een dubbele labvoeding. 5 en 12 Volt apart.
het S/P-DIF signaal word met losse draadjes naar een breadbordje gestuurd met daarop de volgende opstelling :
Deze schakeling word gevoed door een eigen 7505. in en uitgangs signaal is gechekt met de scoop en dat werkt.
Daarna gaar het via een stukje coax naar de input van het DAC board.
In de datasheet van de CS8416 staan verschillende input mogelijkheden aangegeven :
Voor deze DAC is figuur 18 toegepast, zie ook de PCB foto :
Ik heb de juiste waarde's toegepast zoals ook in de schema's staan. heb ook al verschillende dingen geprobeerd met overbruggingen van de ttl/coax converter.
Dat werkt de ene keer wel, de andere keer niet. er is geen lijn op te trekken.
Alle voedingsspaningen kloppen volgens het boekje .
Voorts moet ik ook opmerken dat de "lock LED" bij het inschakelen minder dan een halve seconde brand, en daarna uitgaat.
ongeacht of er daadwerkelijk wel of geen signaal op staat. de "Coax LED" brand altijd.
zelf als er niets op de ingang is aangesloten.
Ik weet niet goed wat ik hiermee aanmoet. heb al een aantal uren zitten testen en meten.
Ik kan wel een ander DAC board bestellen maar dat kost weer 3 tientjes. dit heeft al genoeg gekost.
Zal even de test opstelling uitleggen. ik gebruik een losse CD-ROM speler die gevoed wordt door een dubbele labvoeding. 5 en 12 Volt apart.
het S/P-DIF signaal word met losse draadjes naar een breadbordje gestuurd met daarop de volgende opstelling :
Deze schakeling word gevoed door een eigen 7505. in en uitgangs signaal is gechekt met de scoop en dat werkt.
Daarna gaar het via een stukje coax naar de input van het DAC board.
In de datasheet van de CS8416 staan verschillende input mogelijkheden aangegeven :
Voor deze DAC is figuur 18 toegepast, zie ook de PCB foto :
Ik heb de juiste waarde's toegepast zoals ook in de schema's staan. heb ook al verschillende dingen geprobeerd met overbruggingen van de ttl/coax converter.
Dat werkt de ene keer wel, de andere keer niet. er is geen lijn op te trekken.
Alle voedingsspaningen kloppen volgens het boekje .
Voorts moet ik ook opmerken dat de "lock LED" bij het inschakelen minder dan een halve seconde brand, en daarna uitgaat.
ongeacht of er daadwerkelijk wel of geen signaal op staat. de "Coax LED" brand altijd.
zelf als er niets op de ingang is aangesloten.
Ik weet niet goed wat ik hiermee aanmoet. heb al een aantal uren zitten testen en meten.
Ik kan wel een ander DAC board bestellen maar dat kost weer 3 tientjes. dit heeft al genoeg gekost.
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Vraag 1: Waarom een 7805 als je al 5V hebt voor de cdrom-speler?
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Ja, dat kan ook, maar maakt voor de werking verder niks uit.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Al eens een gewone cd-speler geprobeerd?
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Eh, ik heb geen gewone cd speler met digitale output. Ja toch, een oude Sony met optische out.
Ik zal het eens proberen.
Met mijn zelfgebouwde Teac doet hij het in ieder geval niet, terwijl ik met de dac die daarin zit nog nooit een probleem heb gehad. (HK Dac van Mischa met een TTL / Coax convertor.)
Ik zal het eens proberen.
Met mijn zelfgebouwde Teac doet hij het in ieder geval niet, terwijl ik met de dac die daarin zit nog nooit een probleem heb gehad. (HK Dac van Mischa met een TTL / Coax convertor.)
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Zou kunnen,databad doet vermoeden dat 't IC nogal kieskeurig iis (jitter)ds23man schreef:Al eens een gewone cd-speler geprobeerd?
Dat geval met de 74HC04 trekt 't maar net (niet) met twee poorten paallel.Er zitten er 6 in,als er nog over zijn,zet er 's 3 over elkaar
Anne
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Dit soort schakelingen werkt niet zo goed op een breadbordje.
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Ray, ik sluit de digitale uit van computer cdrom spelers altijd zonder extra electronica aan.
Zoals figuur 20. Werkt bij mij altijd.
Trouwens de 74c04 buffer zit al in de cdrom speler. Wil je het heel mooi doen dan hoef je alleen de condensator en de 2 weerstanden er achter te zetten. Beter/ mooier is er een trafo tussen te zetten.
Zoals figuur 20. Werkt bij mij altijd.
Trouwens de 74c04 buffer zit al in de cdrom speler. Wil je het heel mooi doen dan hoef je alleen de condensator en de 2 weerstanden er achter te zetten. Beter/ mooier is er een trafo tussen te zetten.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Wel vreems vind ik dat ik met het eerste dac printje hetzelfde probleem heb gehad. Ik heb toen een nieuwe pcb besteld die het wel doet. Ik heb de eerste nog voor het geval dat
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Dank allen voor de tips. ik ga het van de week nog wel eens proberen.
@Sander, brandt bij jou ook de "Coax" led, ook als er niets is aangesloten op de ingang ?
Het kan natuurlijk ook dat het ding door ESD of zo gesneuveld is. dus moet ik voor een alternatief gaan kijken.
De LB-AFDAC van knuisje is een mogelijkheid, maar heeft geen symmetrische uitgangen.
Ik zag nu ook dat een full-smd versie van deze DAC op Ebay staat. voor een lagere prijs dan de trough-hole versie.
http://www.ebay.com/itm/CS8416-CS4398-2 ... 35d7523046
@Sander, brandt bij jou ook de "Coax" led, ook als er niets is aangesloten op de ingang ?
Het kan natuurlijk ook dat het ding door ESD of zo gesneuveld is. dus moet ik voor een alternatief gaan kijken.
De LB-AFDAC van knuisje is een mogelijkheid, maar heeft geen symmetrische uitgangen.
Ik zag nu ook dat een full-smd versie van deze DAC op Ebay staat. voor een lagere prijs dan de trough-hole versie.
http://www.ebay.com/itm/CS8416-CS4398-2 ... 35d7523046
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Als gebalanceerde uitgangen een eis zijn kun je ook je ivy bordje gebruiken voor se naar bal conversie. Heb je wel een symetrische opamp voeding nodig, dus minder LB. 
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Dat volg ik niet helemaal, Peter.
Er zit namelijk al een symmetrische voeding in tbv. Het ivy bordje.
Er zit namelijk al een symmetrische voeding in tbv. Het ivy bordje.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Nee ray bij mij selecteerde hij de ingan helemaal niet.
Ik heb toen een opgebouwd en getest pcb gekocht
Ik heb toen een opgebouwd en getest pcb gekocht
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
O ja, dan heb je alles al aan boord.ray5150 schreef:Dat volg ik niet helemaal, Peter.
Er zit namelijk al een symmetrische voeding in tbv. Het ivy bordje.
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Ja, dat weet ik, Sander. de vraag was dus ook of je het bij je huidige exemplaar ook hebt dat de coax led brand, ook als er niets op de ingang zit aangesloten.sander1238 schreef:Nee ray bij mij selecteerde hij de ingan helemaal niet.
Ik heb toen een opgebouwd en getest pcb gekocht
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
heb even de kast moeten openschroeven maar ja inderdaad, het coax ledje brand ook als er niets is aangesloten. heb de usb ingang nog nooit gebruikt.ray5150 schreef:Ja, dat weet ik, Sander. de vraag was dus ook of je het bij je huidige exemplaar ook hebt dat de coax led brand, ook als er niets op de ingang zit aangesloten.sander1238 schreef:Nee ray bij mij selecteerde hij de ingan helemaal niet.
Ik heb toen een opgebouwd en getest pcb gekocht
