Absorber panels
Moderator: Beheerdersteam
Re: Absorber panels
Eerst even een proefje met wat ik had liggen, Technocell, links 13 mm en rechts 25 mm dikte.
Aan de achterzijde een stukje oud gordijn rail vast gemaakt met tie-rips, en aan de luidsprekersstandaard van de Rapide gehangen.
Aan de achterzijde een stukje oud gordijn rail vast gemaakt met tie-rips, en aan de luidsprekersstandaard van de Rapide gehangen.
-
EricDesart
- In memoriam †
- Berichten: 67
- Lid geworden op: za 07 mei 2011, 12:03
Re: Absorber panels
In zover dit nuttig kan zijn (daar zit een pak werk in):
Wat is de BESTE rotswol- of steenwolplaat?
Daarvoor dienen dan ook die smileys.
Wat is de BESTE rotswol- of steenwolplaat?
PS: degene die Bert kennen: Die opmerking "Fossiel" is gewoon een typisch Bertse grappige luchtig bedoelde reactie zonder iets of iemand te willen aftroeven ....Pjotr schreef:Zo'n reactie getuigd meer van willen aftroeven zonder argumenten. Smileys zijn in deze een slap excuus joh.bert stoltenborg schreef:![]()
Fossiel
Daarvoor dienen dan ook die smileys.
Re: Absorber panels
Zoiets vermoedde ik al. Bert post wel vaker luchtig geloof ikEricDesart schreef:PS: degene die Bert kennen: Die opmerking "Fossiel" is gewoon een typisch Bertse grappige luchtig bedoelde reactie zonder iets of iemand te willen aftroeven ....
Daarvoor dienen dan ook die smileys.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 471
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Absorber panels
Ach, ik ben gewoon niet zo serieus.
Anders was ik wel econoom geworden (ik heb nog bij Ewald Engelen in de klas gezeten), of politicus of meteoroloog of Yomanda ofzo.
Ik neem mijn geluidsisolatie wel zeer serieus, mijn akoestiek en mijn luidsprekers ook maar ik weet dat dat een smaakkwestie is, als het al niet religieus wordt.
En peter kan m'n kont kussen, smiley's zijn leuk.

Anders was ik wel econoom geworden (ik heb nog bij Ewald Engelen in de klas gezeten), of politicus of meteoroloog of Yomanda ofzo.
Ik neem mijn geluidsisolatie wel zeer serieus, mijn akoestiek en mijn luidsprekers ook maar ik weet dat dat een smaakkwestie is, als het al niet religieus wordt.
En peter kan m'n kont kussen, smiley's zijn leuk.
Laatst gewijzigd door bert stoltenborg op wo 16 nov 2011, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Absorber panels
Allemachies,
ik heb nu eens een poosje zitten luisteren.
Vanmiddag al een poosje en nu vanavond, mijn vrouw had een vergadering, en ik dus de ruimte.
Het lijkt wel of de energie anders/beter verdeeld word, er is een veel mooier rustiger en duidelijk laag, daar waar het ook inzit, en het lijkt allemaal preciezer.
Vanavond was mijn 'oude buurman' ook even langs, en ik zat dus ook even wat naast de gebruikelijke luisterplaats.
Het blijft een vollediger beeld, en als ik die opname van het Kirov er bij pak dan kan ik wel zeggen dat het een beetje mono lijkt, maar de koper en pauken staan toch wel duidelijk in het beeld maar reëler en de klarinetten hobo met fluit e.d. herkenbaar in de diepte en midden.
Als ik op een afstand 2.50 m zit met mijn hoofd is het mooist in duiding van instrumenten en details.
Een heel leuk experiment, als ik een aparte luisterruimte had wist ik het wel.
Ik zie net wat hier voor geschreven is, laten we het even plezierig houden mensen.
Smiley's kunnen ook verkeerd gebruikt worden.
Vanmiddag al een poosje en nu vanavond, mijn vrouw had een vergadering, en ik dus de ruimte.
Het lijkt wel of de energie anders/beter verdeeld word, er is een veel mooier rustiger en duidelijk laag, daar waar het ook inzit, en het lijkt allemaal preciezer.
Vanavond was mijn 'oude buurman' ook even langs, en ik zat dus ook even wat naast de gebruikelijke luisterplaats.
Het blijft een vollediger beeld, en als ik die opname van het Kirov er bij pak dan kan ik wel zeggen dat het een beetje mono lijkt, maar de koper en pauken staan toch wel duidelijk in het beeld maar reëler en de klarinetten hobo met fluit e.d. herkenbaar in de diepte en midden.
Als ik op een afstand 2.50 m zit met mijn hoofd is het mooist in duiding van instrumenten en details.
Een heel leuk experiment, als ik een aparte luisterruimte had wist ik het wel.
Ik zie net wat hier voor geschreven is, laten we het even plezierig houden mensen.
Smiley's kunnen ook verkeerd gebruikt worden.
Re: Absorber panels
Trek maar weer snel je boek aan, 'tis misschien wel luchtig maar het ziet er niet uitbert stoltenborg schreef:En peter kan m'n kont kussen
![]()
![]()
Kan het nu weer over absorber panels gaan?
Re: Absorber panels
Nu al met deze lichte en provisorische panelen al heel frappante resultaten.
Ik ben benieuwd wat er aan te optimaliseren valt voor wat betreft de stand en hoeken.
Nu alleen maar even deze opzet geprobeerd, en dat is al zeer verrassend.
Rust, afbeelding, plaatsing zijn duidelijk anders................. en dus ook beter.
Re: Absorber panels
Ik vind dat we de WAF maar eens in de vergelijking moeten gaan betrekken. En dat is niet je vrouw naar een vergadering sturen. Zo moet je je thuis uit akoestisch oogpunt bemoeien met de keuze van de gordijnen. En de vloerafwerking en -bedekking. En de meubels. En ik speel nu met de gedachte om wanddecoraties (foto's, schilderijen) om te bouwen tot middenfrequent-absorbers (iemand al ervaring?). Een goede luisterruimte én een goede huiskamer maken is voor mij de grootste uitdaging.
Of anders toch maar een luisterruimte aanbouwen...
Of anders toch maar een luisterruimte aanbouwen...
Re: Absorber panels
Ik moet bij zoiets altijd denken aan een versie van de Visaton Portrait die ik ooit tegenkwam: klik. B_force kwam al met de suggestie om een wandlamp achter zo'n paneel te maken. Vind ik ook een goeie.
Re: Absorber panels
Ha ha ,
grappig, ik heb dus juist helemaal geen problemen met de WAF factor.
Ik ben het eerder zelf
, maar dan nog, ik heb hier dus een vloer die al aan de mogelijk praktische/akoestische eisen zal voldoen. We hebben juist samen gekozen voor siergrind om praktische en akoestische redenen.
Voor wat betreft het formaat van de luidsprekers, mijn vrouw zegt wel eens tegen vriendinnen, hij woont hier ook, mede naar aanleiding van de vraag die dan wel eens gesteld word, vindt jij dat goed?
Wij hebben daar duidelijk een ruimte voor dit soort dingen, het enige wat zij wel eens als opmerking geeft, hé zet het eens wat zachter.
De gordijnen hebben we samen uitgezocht met het doel een aangename akoestische omgeving te krijgen.
Wij hebben vrienden die dus hele 'kale' kamers hebben die dodelijk vermoeiend zijn, we vinden dan thuis de zaak stukken aangenamer.
Een vriendelijke kamer is dus niet alleen voor het luisteren, maar ook in het dagelijks gebruik belangrijk.
De grappen die ik vandaag/gisteren heb uitgehaald zijn dus voor normaal in een woonomgeving iets te ver door de bocht.
Als ik door enkele andere dingen iets beter kan luisteren doe ik het graag maar de balans in mijn woonruimte is net zo belangrijk als mijn geluidsruimte.
Zoals je op de foto kunt zien, hebben we aandacht voor vorm en kleur.
Ik ben niet voor niets in mijn vakgebied altijd bezig geweest met balans/evenwicht in vormgeving.
Dat heb ik dus ook in mijn luisterruimte, maar ik weet dat het nog beter kan, en daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar.
Zoals de anderen op een wetenschappelijk niveau dit uitoefenen heb ik respect en komen we allemaal verder.
Ik ben het eerder zelf
Voor wat betreft het formaat van de luidsprekers, mijn vrouw zegt wel eens tegen vriendinnen, hij woont hier ook, mede naar aanleiding van de vraag die dan wel eens gesteld word, vindt jij dat goed?
Wij hebben daar duidelijk een ruimte voor dit soort dingen, het enige wat zij wel eens als opmerking geeft, hé zet het eens wat zachter.
De gordijnen hebben we samen uitgezocht met het doel een aangename akoestische omgeving te krijgen.
Wij hebben vrienden die dus hele 'kale' kamers hebben die dodelijk vermoeiend zijn, we vinden dan thuis de zaak stukken aangenamer.
Een vriendelijke kamer is dus niet alleen voor het luisteren, maar ook in het dagelijks gebruik belangrijk.
De grappen die ik vandaag/gisteren heb uitgehaald zijn dus voor normaal in een woonomgeving iets te ver door de bocht.
Als ik door enkele andere dingen iets beter kan luisteren doe ik het graag maar de balans in mijn woonruimte is net zo belangrijk als mijn geluidsruimte.
Zoals je op de foto kunt zien, hebben we aandacht voor vorm en kleur.
Ik ben niet voor niets in mijn vakgebied altijd bezig geweest met balans/evenwicht in vormgeving.
Dat heb ik dus ook in mijn luisterruimte, maar ik weet dat het nog beter kan, en daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar.
Zoals de anderen op een wetenschappelijk niveau dit uitoefenen heb ik respect en komen we allemaal verder.
Re: Absorber panels
Wat die salontafel betreft, haal hem maar eens weg. Bij mij geen verschil, maakt helemaal niets uit. Ik vermoed dat de randen te dun zijn om significante secundaire bronnen te veroorzaken en dat de positie (middenin de luisterdriehoek) zodanig is dat geluidsgolven die tegen het grote oppervlak reflecteren gewoon opzij wegscheren. En de reflecties die nog wel op de luisterplek aankomen doen dat op mijn knieen omdat de hoek te klein is.
Re: Absorber panels
Denk dat je daar wel gelijk in hebt Jeroen. Met name dat de reflectiehoek dusdanig is dat je er geen last van hebt zoals je zegt. Over zo'n hard vlak krijg je wel iets van een staande golf over het oppervlak maar daarvan zal de energie vrij laag zijn en ook in een frequentiegebied waar het niet storend is denk ik.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 471
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Absorber panels
Kun je dit eens uitleggen?Pjotr schreef:Over zo'n hard vlak krijg je wel iets van een staande golf over het oppervlak maar daarvan zal de energie vrij laag zijn en ook in een frequentiegebied waar het niet storend is denk ik.
Re: Absorber panels
Ik denk dat Peter bedoelt dat de randen van zo'n tafel als virtuele bronnen gaan werken. Bij een frequentie waarvan de golflengte correspondeert met de lengte of breedte van de tafel kan natuurlijk een staande golf ontstaan die niet gedempt wordt vanwege de akoestische hardheid van het materiaal (wij hebben een ronde tafel, dat wordt helemaal erg). Maar het effect zal gering zijn.
Re: Absorber panels
@ Jeroen, wat mij het meest verbaasde is dat het laag zoveel droger werd, het "gonzerige is duidelijk weg.
Mogelijk door dat de panelen net ook nog een deel van de opening van de baspoort pakken.
Het is een stuk beter gedefinieerd, zoals ik al schreef, het lijkt op dat de energie anders verdeeld word.
Ik ga die kastdelen van 10 liter van de 17 cm Davis is dempen met Angelhair, gisteren kreeg ik van mijn "oude buurman"het zelfde commentaar als van jou.
Mogelijk heb ik daar een beetje te veel wol in zitten, en kan ik het op die wijze oplossen.
Het 'zaal' effect op een grotere afstand is dus wel duidelijk minder door die panelen
Mogelijk door dat de panelen net ook nog een deel van de opening van de baspoort pakken.
Het is een stuk beter gedefinieerd, zoals ik al schreef, het lijkt op dat de energie anders verdeeld word.
Ik ga die kastdelen van 10 liter van de 17 cm Davis is dempen met Angelhair, gisteren kreeg ik van mijn "oude buurman"het zelfde commentaar als van jou.
Mogelijk heb ik daar een beetje te veel wol in zitten, en kan ik het op die wijze oplossen.
Het 'zaal' effect op een grotere afstand is dus wel duidelijk minder door die panelen
- firsttimer
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37
Re: Absorber panels
Zeer herkenbaar, vooral tijdens een feestje oid in dat soort interieurs/kamers word ik 'onrustig' van al die reflecties en krijgt men al gauw de neiging om elkaar te overschreeuwen. Een akoestisch 'rustige' kamer is inderdaad een stuk leefbaarder in mijn optiek. Die Merford club heeft volgens mij best wel fraaie panelen in het assortiment die ook in een modern interieur zouden passen.hannesie schreef:Wij hebben vrienden die dus hele 'kale' kamers hebben die dodelijk vermoeiend zijn, we vinden dan thuis de zaak stukken aangenamer.
Een vriendelijke kamer is dus niet alleen voor het luisteren, maar ook in het dagelijks gebruik belangrijk.
Re: Absorber panels
Ik ben inmiddels bekend met de showroom/verkoopruimte van binnen,firsttimer schreef:Die Merford club heeft volgens mij best wel fraaie panelen in het assortiment die ook in een modern interieur zouden passen.
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: Absorber panels
Beetje spam, maar wel nuttig voor de volgers van dit draadje:
Voor degenen die het moeilijk verkrijgbare Rockwool 223 zoeken: Ik heb nog 8m2 weg te geven (gratis afhalen in Den Haag).
Ik kan het ook op Marktplaats zetten, maar vind het leuker als er een zelfbouwer mee aan de slag gaat.
Voor degenen die het moeilijk verkrijgbare Rockwool 223 zoeken: Ik heb nog 8m2 weg te geven (gratis afhalen in Den Haag).
Ik kan het ook op Marktplaats zetten, maar vind het leuker als er een zelfbouwer mee aan de slag gaat.
Re: Absorber panels
Ik heb ze nu in de schuur/berging staan, en ga er volgende week eens mee stoeien.studiostevus schreef:Beetje spam, maar wel nuttig voor de volgers van dit draadje:
Voor degenen die het moeilijk verkrijgbare Rockwool 223 zoeken: Ik heb nog 8m2 weg te geven (gratis afhalen in Den Haag).
Ik kan het ook op Marktplaats zetten, maar vind het leuker als er een zelfbouwer mee aan de slag gaat.
Misschien dat er dan nog adviezen nodig zijn voor de toepassing.
Re: Absorber panels
1e experiment.
Ik heb aan de linkerzijde van de kamer die wat minder breed is panelen achter het gordijn geplaatst. En ook aan de rechterzijde achter de gordijnen.
dan even gespeeld met deels open en deels meer gesloten. Muziekje van Marcus Miller de bassist erbij om wat dynamiek te beluisteren en mogelijke effecten te constateren. Het lijkt mij een stuk rustiger in het totale beeld, maar dat was al niet zo slecht.
Maar zeker wel een verschil, dadelijk ook maar eens luisteren hoe de stem van mijn vrouw klinkt, als ze van verbazing een gil geeft
Ik heb aan de linkerzijde van de kamer die wat minder breed is panelen achter het gordijn geplaatst. En ook aan de rechterzijde achter de gordijnen.
dan even gespeeld met deels open en deels meer gesloten. Muziekje van Marcus Miller de bassist erbij om wat dynamiek te beluisteren en mogelijke effecten te constateren. Het lijkt mij een stuk rustiger in het totale beeld, maar dat was al niet zo slecht.
Maar zeker wel een verschil, dadelijk ook maar eens luisteren hoe de stem van mijn vrouw klinkt, als ze van verbazing een gil geeft
Re: Absorber panels
... of van de jeukhannesie schreef:dadelijk ook maar eens luisteren hoe de stem van mijn vrouw klinkt, als ze van verbazing een gil geeft
Re: Absorber panels
Heeft ie het schuimvulling van de meubels dan ook al omgeruild met glaswol? 
Re: Absorber panels
Het gekke is dat na dat ik het heb gelezen ik juist wel iets van irritatie ervaar.Arno schreef:... of van de jeuk
Mijn vrouw heb ik nog niets verteld over jeuk, heeft nog nergens last van, terwijl ze bepaalde soorten stof van kleding( b.v. wol, merklabeltjes) van als onaangenaam ervaart.
Maar even voor de duidelijkheid, ik heb nu al een poosje zitten luisteren, het is gewoon aangenamer in het totaal, een vriendelijkere omgeving in de akoestische sfeer dan.
Ik heb al even zitten zoeken naar kaasdoek om dan een frame te maken, en dan de kleinere demping te vergroten aan de linker zijde, en dan die tegen de zijwand te plaatsen achter het gordijn.
Morgenochtend komen hier een stel vrouwen (boekenclub), en ik zal dan eens de kamer inlopen om te horen hoe het dan gaat met een stel "kakelende dames".
Een frame van aluminium tussenwand profielen of een houten frame en dan wit kaasdoek er om heen, als een doos, is dan bijna niet opvallend lijkt mij.
Re: Absorber panels
Er zit vaak Bultex in de zitmeubelen van een behoorlijke kwaliteit, en ik heb/had inderdaad daar al positieve effecten van.meiborg schreef:Heeft ie het schuimvulling van de meubels dan ook al omgeruild met glaswol?
Ik durf wel te stellen dat ik nu iedereen hier mijn "luidsprekersetje" durf te laten horen.
Re: Absorber panels
Ook ik ben van plan dempingspanelen te maken. Na wat informatie te hebben gezocht lijkt het er op dat glaswol met een persing van mininaal 32kg/m3, en het liefst 48kg/m3 of wat hoger, gewenst is. Na een grondige speurtocht langs allerlei winkels kwam ik er achter dat dit niet eenvoudig te vinden is. Er was geen bouwmarkt/bouwcentra gevonden die een persing had die hoger dan 20kg/m3 kon leveren.
Nu had ik bij de laatste zaak nog wel wat informatie gekregen over steenwol wat ze hadden. Op het net had ik gelezen dat je hiervan minimaal een persing van 48kg/m3 wil hebben en het liefst 64kg/m3 of iets hoger. Nu had die zaak panelen van 45kg/m3 van 10 en 12 cm. Nu vroeg ik mij af hoe men hier aan hun panelen komt en of ik verder moet zoeken naar andere panelen of dat de genoemde panelen zouden moeten voldoen.
Nu had ik bij de laatste zaak nog wel wat informatie gekregen over steenwol wat ze hadden. Op het net had ik gelezen dat je hiervan minimaal een persing van 48kg/m3 wil hebben en het liefst 64kg/m3 of iets hoger. Nu had die zaak panelen van 45kg/m3 van 10 en 12 cm. Nu vroeg ik mij af hoe men hier aan hun panelen komt en of ik verder moet zoeken naar andere panelen of dat de genoemde panelen zouden moeten voldoen.
