Over een Mocha
Een tijdje terug las ik dat de JY-M2 een opvolger zou krijgen, waarbij wat kleine verbeteringen zouden worden aangebracht en waarbij 1 van de 2 coachiale ingangen plaats zou maken voor een USB-ontvanger. Ik heb geen idee in hoeverre de X-3b een broertje danwel een opvolger is, maar ik zie dat ook de analoge ingangen zijn verdwenen. En dat 5.1 CH-OUT is vervangen door ANALON OUT. Volgens mij heeft China ook Google translator in de ban gedaan.
Het zou mooi zijn als op het gebied van bediening wat kleine onvolmaaktheden zijn aangepakt. De JY-M2 houdt namelijk enkele instellingen niet vast. Zo heeft het apparaat bijv. 2 luidsprekerconfiguraties. Bij Config1 gaat het sublaag naar het subwooferkanaal, en bij Config2 naar de twee hoofdluidsprekers. Bij uitschakelen vergeet het apparaat de gekozen stand, en start het vrolijk op met Config1. Dit betekent dat ik het subkanaal moet downmixen, als ik het apparaat onzichtbaar als decoder in een 5-kanaals versterker zonder subkanaal wil wegwerken.
Onzichtbaar wegwerken heeft tevens als voordeel dat het oog tijdens een film niet naar het venster wordt getrokken, waar elke minuut PCM DECODE of AC-3 DECODE overheen scrolt. Dat valt nog nauwelijks op als het backlight met de afstandsbediening op de laagste stand wordt gezet, maar ook die instelling wordt niet onthouden.
Een derde onvolkomenheid is de decoderstand. Het apparaat herkent en decodeert automatisch AC3 en DTS, dus daar geen onkijken naar. Bij een stereo signaal schakelt het apparaat echter automatisch naar PRO-II. Na een druk op de afstandsbediening spingt hij keurig op STEREO. Kies ik vervolgens op de satellietontvanger een andere zender, dan wordt het signaal weer als Prologic gedecodeerd, terwijl het menu nog op STEREO staat. Dit laatste blijkt uit het feit dat na 1x drukken het scherm verspingt naar PRO-II. Pas na nogmaals drukken verschijnt STEREO, en klinkt het ook weer gewoon stereo.
De geluidskwaliteit van de Mocha is meer dan uitstekend, al geeft hij niet diezelfde openheid als de HK-DAC. De laatste blijft bij mij in gebruik voor gewone muziek, en dan is het geen enkel punt als de Mocha standaard voor surroundweergave kiest. Maar
het kan nog ietsje beter de bediening kán nog ietsje netter...