Zaph ZDT3.5
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Re: Zaph ZDT3.5
Ik begrijp het ook niet helemaal.
Bel/e-mail Speaker en Co of Speakerland even en vraag of die de spoelen voor je af kunnen wikkelen.
Condensator waardes zijn redelijk goed te krijgen door bijvoorbeeld het een en ander parallel te zetten.
Bel/e-mail Speaker en Co of Speakerland even en vraag of die de spoelen voor je af kunnen wikkelen.
Condensator waardes zijn redelijk goed te krijgen door bijvoorbeeld het een en ander parallel te zetten.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Aha, dat kan ik me voorstellen. Maar ik zou me niet blindstaren op zo'n getal. Een dollar is namelijk 66 eurocent en de componentprijzen liggen bij PE ook wat lager.the cosmic gate schreef:Ik ben gewoon echt geschrokken van die bijna 100 $ aan verzendkosten (voor alles bij elkaar dan).
Wil dus als het kan kijken of er een alternatief is voor de filtercomponenten (en eventueel waar ik het voordeligste mijn speaker units kan halen)
Als je alles in de VS koopt, is het totaalbedrag minder dan 415 euro (inclusief verzenden, BTW en importheffing). Dat is volgens mij best een scherpe prijs en je krijgt exact de goede componenten (Je hoeft alleen maar volgens instructie 7 slagen van 1 van de componenten te wikkelen en niets te meten).
De tip van B_force is ook een goede. Vergelijk de prijzen in Nederland met wat je kwijt zou zijn in de VS. Ik kan me voorstellen dat het voordeliger is om alleen de wisselfiltercomponenten, basreflexbuizen en demping in de VS te kopen en de rest bij een Nederlandse winkel (ivm 40 dollar verschil in verzendkosten), maar het kan ook zomaar zijn dat die 415 euro gewoon een hele goede prijs is.
- the cosmic gate
ben even gaan vergelijken, en kom tot op heden op hetvolgende lijstje :
Als ik alles vanuit de USA ( parts express) laat komen : $ 411,22 (+/- € 274) en dan $ 105,43 (+/- € 70) aan shipping.
Als ik alleen speakers uit NL haal (bij europe audio) is dat € 318,61 incl shipping.
Als ik alleen de speakers uit de USA zal halen dan kost me dat $ 224,04 (+/- € 149) en $ 94,60 (+/- € 63) aan shipping.
En ten slotte alleen het filter materiaal uit de USA $ 158,18 (+/- € 106) en $ 57,75 (+/- € 38) aan shipping kosten.
(het alleen uitrekenen van filter vanuit NL bij europe audio daar kom ik echt niet uit
)
Dus tja ... wat is wijsheid
Als ik alles vanuit de USA ( parts express) laat komen : $ 411,22 (+/- € 274) en dan $ 105,43 (+/- € 70) aan shipping.
Als ik alleen speakers uit NL haal (bij europe audio) is dat € 318,61 incl shipping.
Als ik alleen de speakers uit de USA zal halen dan kost me dat $ 224,04 (+/- € 149) en $ 94,60 (+/- € 63) aan shipping.
En ten slotte alleen het filter materiaal uit de USA $ 158,18 (+/- € 106) en $ 57,75 (+/- € 38) aan shipping kosten.
(het alleen uitrekenen van filter vanuit NL bij europe audio daar kom ik echt niet uit
Dus tja ... wat is wijsheid
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Prijzen liggen dan redelijk bij elkaar. Ik weet niet of ze bij Europa-audio ook kunnen afwikkelen.
Als de prijzen elkaar niet echt ontlopen kun je altijd nog kijken wat handiger is als er bv iets defect is.
Waar woon je trouwens?
Speaker en Co zit in R'dam en Haarlem, Speakerland in Oss, Europe-audio in Hellevoetsluis en Caps and Coils ergens in Groningen
Als de prijzen elkaar niet echt ontlopen kun je altijd nog kijken wat handiger is als er bv iets defect is.
Waar woon je trouwens?
Speaker en Co zit in R'dam en Haarlem, Speakerland in Oss, Europe-audio in Hellevoetsluis en Caps and Coils ergens in Groningen
Hoi,
Al deze waardes kan ik leveren op bestelling. Levertijd een week of drie. Als je helemaal naar beneden bent gescrolled, snap je hopelijk waarom ik ze niet allemaal op voorraad neem...
http://www.jantzen-audio.com/download/c ... 202008.pdf
Verzendkosten: E 7.34
Groet Roland
Caps&Coils
Al deze waardes kan ik leveren op bestelling. Levertijd een week of drie. Als je helemaal naar beneden bent gescrolled, snap je hopelijk waarom ik ze niet allemaal op voorraad neem...
http://www.jantzen-audio.com/download/c ... 202008.pdf
Verzendkosten: E 7.34
Groet Roland
Caps&Coils
- the cosmic gate
Ronald,
Dat begrijp ik heeeel erg goed
Maar de rest van de onderdelen zijn die ook te leveren en zo ja wat zal het bij elkaar kosten?
Maar de rest van de onderdelen zijn die ook te leveren en zo ja wat zal het bij elkaar kosten?
- the cosmic gate
Ik woon in Etten-Leur (omg Breda) , en tja dat afwikkelen dat moet mij ook nog wel lukken lijkt me zo ?
b_force schreef:Prijzen liggen dan redelijk bij elkaar. Ik weet niet of ze bij Europa-audio ook kunnen afwikkelen.
Waar woon je trouwens?
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Vind je? Volgens mij is het flink goedkoper bij PE toch? (prijzen incl filters vs zonder filtercomponenten he?).b_force schreef:Prijzen liggen dan redelijk bij elkaar.
- the cosmic gate
nu de dempings spullen nog, dat spul wat men gebruikt bij zaph is in NL niet te vinden.
Nu had ik hier op het forum vernomen dat hoogpolig tapijt een optie / vergelijking is met sonic barrier en/of tyrofoam, klopt dat ?
Edit: typo
Nu had ik hier op het forum vernomen dat hoogpolig tapijt een optie / vergelijking is met sonic barrier en/of tyrofoam, klopt dat ?
Edit: typo
Laatst gewijzigd door the cosmic gate op wo 18 nov 2009, 10:38, 2 keer totaal gewijzigd.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Waarthe cosmic gate schreef:Nu had ik hoer op het forum vernomen
Je topics beginnen enigzins door elkaar te lopen, maar in het andere topic was toch gezegd dat Rumoh tyrofoam verkoopt? Europe Audio levert het trouwens ook, dus de andere zelfbouwzaken zullen het ook wel hebben.
Sonic Barrier kan je volgens mij best vervangen door Tyrotex/Pritex, of eventueel een van de andere foamsoorten. Je zou zelfs enkele layers kunnen stapelen als je geen Sonic Barrier bij Parts Express wilt bestellen, maar toch de samenstelling wilt benaderen. Maar dat wordt dan zelf experimenteren, want niemand kan voorspellen welke verhouding het meest overeenkomt (voor zover dat al hoorbaar is).
Ik zou gewoon de knoop doorhakken en ervoor gaan.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Een topic bij elkaar rapingMarp schreef:Je topics beginnen enigzins door elkaar te lopen,
(ipv afsplitsing)
Ik zou zeggen, bel of mail hem even. Je weet nu iig dat de filtercomponenten geen probleem zullen zijn. Met zulke lage verzendkosten ga je het in het buitenland niet goedkoper krijgen.the cosmic gate schreef:Ronald,
- the cosmic gate
@Marp :hahaha is gewoon puur uit enthousiasme dat ik graag door en verder wil dat misschien sommige topics/vragen door elkaar lopen. En de knoop is al deels doorgehakt want ben al begonnen
@jeroen_d: zal ik eens doen ja wie weet
@jeroen_d: zal ik eens doen ja wie weet
- JvS
Yep, ik vrees dat je nu toch echt in actie moet gaan komen! 
Laat ons weten wat die componenten je nu in Nederland ongeveer gaan kosten. Want daar ben ik wel nieuwschierig naar!
Laat ons weten wat die componenten je nu in Nederland ongeveer gaan kosten. Want daar ben ik wel nieuwschierig naar!
- the cosmic gate
Mail naar C&C is gestuurd we wachten af
JvS schreef:Laat ons weten wat die componenten je nu in Nederland ongeveer gaan kosten. Want daar ben ik wel nieuwschierig naar!
Hoi,
Ik loop er ook op vast, ik heb die ERSE super Q 16 AWG 3.6 mH namelijk niet op voorraad... En ik heb voorlopig geen bestellingen staan voor Erse. 2 spoelen uit de US laten komen per post is niet echt goedkoop.
Ik denk dat je het beste afbent met een PE groupbuy, waar je de kosten voor het verzenden deelt met meerdere mensen.
Excuseer ik kan je ook niet goed verder helpen!
Groet Roland
Ik loop er ook op vast, ik heb die ERSE super Q 16 AWG 3.6 mH namelijk niet op voorraad... En ik heb voorlopig geen bestellingen staan voor Erse. 2 spoelen uit de US laten komen per post is niet echt goedkoop.
Ik denk dat je het beste afbent met een PE groupbuy, waar je de kosten voor het verzenden deelt met meerdere mensen.
Excuseer ik kan je ook niet goed verder helpen!
Groet Roland

Net even naar dit filter gekeken, de breakup van de RS52 wordt met een LCR en caps gespecificeerd op tienden van uF's weggepoetst. Maar de break ups van de Dayton alu bassen zitten daar ondanks alles nog steeds boven kwa nivo. Is dat niet een beetje raar? En wat is dat met die parallele 47 + 33 uF elco's om tot een 80 uF elco te komen in het laag. Een 100 Vdc 82 uF parallel blaas je nooit op, op die plek.
Iemand zon dayton 20 mm dome weleens zo laag ingezet? Ik ken alleen de afgeleide 20 mm Aura titanium tweeters. Dat klinkt niet zo best hoog of laag gefilterd.... Ik vindt het altijd maar een beetje rare, duidelijk op de computer ontworpen filters van Zaph. Ben ik de enige, die zijn wenkbrouwen fronst bij die filters?
Groet Roland
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Je hebt gelijk dat het er vreemd uitziet dat het een met uiterste precisie wordt gedaan en het andere niet. Echter zou het kunnen zijn dat de notch voor de RS52 juist heel precies moet, dat zou je moeten bekijken als je aan het filteren gaat.
Echter denk ik eigenlijk ook dat het wel meevalt. Een 82uF elco zal inderdaad gewoon prima werken, zelf op 63V nog gemakkelijk. Het zou kunnen zijn dat meneer Krutke liever geen bipolaire elco bij zijn mid wilde hebben?? Ik vind het sowieso een bizarre waarde bij een mid op die plek (en met dat crossover punt)
De pieken van de woofers zou ik me niet zo heel druk om maken, die liggen meer dan 35dB onder het niveau. Mocht je er toch niet helemaal happy bij voelen kun je een klein condensatortje parallel aan de spoel zetten (mini notch).
Waarom zou je de ND20 niet zo laag in kunnen zetten? Crossover ligt op 3500Hz en hij is ook nog eens 3e orde gefilterd. Als ik kijk naar oa de THD grafiek dan vind ik het eigenlijk een vrij geschikt punt voor dit tweetertje.
Wat bedoel je dat er duidelijk op de computer ontworpen is? Filters simuleren doe je immers toch altijd op de computer?
Ik ben het wel me je eens dat de waardes soms een beetje typisch samengesteld zijn. Niet mijn keuze, ik probeer altijd E-reeks waardes te zoeken (zo goed als het gaat), maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak. Op deze manier is het een beetje onhandig om dus aan je juiste spullen te komen.
Ik vind het jammer dat hij zijn meetfiles niet online zet. Je zou dan nmlk zelf een filter kunnen maken die iets beter past qua waardes.
Echter denk ik eigenlijk ook dat het wel meevalt. Een 82uF elco zal inderdaad gewoon prima werken, zelf op 63V nog gemakkelijk. Het zou kunnen zijn dat meneer Krutke liever geen bipolaire elco bij zijn mid wilde hebben?? Ik vind het sowieso een bizarre waarde bij een mid op die plek (en met dat crossover punt)
De pieken van de woofers zou ik me niet zo heel druk om maken, die liggen meer dan 35dB onder het niveau. Mocht je er toch niet helemaal happy bij voelen kun je een klein condensatortje parallel aan de spoel zetten (mini notch).
Waarom zou je de ND20 niet zo laag in kunnen zetten? Crossover ligt op 3500Hz en hij is ook nog eens 3e orde gefilterd. Als ik kijk naar oa de THD grafiek dan vind ik het eigenlijk een vrij geschikt punt voor dit tweetertje.
Wat bedoel je dat er duidelijk op de computer ontworpen is? Filters simuleren doe je immers toch altijd op de computer?
Ik ben het wel me je eens dat de waardes soms een beetje typisch samengesteld zijn. Niet mijn keuze, ik probeer altijd E-reeks waardes te zoeken (zo goed als het gaat), maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak. Op deze manier is het een beetje onhandig om dus aan je juiste spullen te komen.
Ik vind het jammer dat hij zijn meetfiles niet online zet. Je zou dan nmlk zelf een filter kunnen maken die iets beter past qua waardes.
Met typisch op de computer, bedoel ik een filter ontwerpen zonder bijvoorbeeld even te luisteren naar bijvoorbeeld de tweeter op 5 Khz of nog hoger. Etc. Alles lijkt puur en alleen op meetgegevens gedaan. (of wat mij betreft een ietsje duurdere tweeter en een simpeler en goedkoper filter, bv seas 22 mm alu tweeter? met 6 dB op 3500 Hz of hoger? etc, etc).
- JvS
Het is een voor parts-express ontworpen systeem. Wellicht dat er daarom 'vreemde' waarden worden gebruikt.
Het is een beetje een offtopic discussie, maar de speakers en de resultaten worden weldegelijk beluisterd en gemeten. Hij doet ook nooit suggesties en helpt niet met het aanpassen van een filter, als hij de betreffende speakers niet meer in huis heeft.
Het is een beetje een offtopic discussie, maar de speakers en de resultaten worden weldegelijk beluisterd en gemeten. Hij doet ook nooit suggesties en helpt niet met het aanpassen van een filter, als hij de betreffende speakers niet meer in huis heeft.
Ik ben het wel met Roland eens, Ruud van Speakerland heeft het hier ook over gehad. Niet dat de filters niet goed zijn ofzo en dat Zaph niet naar zijn speakers zou luisteren.
Maar het is duidelijk dat hij niet zoekt naar een filterconfiguratie die gunstige componentwaarden oplevert. Dat leidt niet tot kosteneffectieve filters. Daarnaast doet hij ook duidelijk geen moeite om te beluisteren hoe belangrijk het gehoormatig is of bv een 80uF niet net zo goed voldoet als een 82uF. Je maakt mij niet wijs dat hij dit heeft geprobeerd. Zaph ontwerpt mooie en goed doordachte speakers, met goed afstraalgedrag en zeer neutraal. Maar die paar tienden dB meer of minder op bepaalde plekken meettechnisch is flauwekul en zal de ene luisteraar bevallen en de ander misschien wat minder.
Maar het is duidelijk dat hij niet zoekt naar een filterconfiguratie die gunstige componentwaarden oplevert. Dat leidt niet tot kosteneffectieve filters. Daarnaast doet hij ook duidelijk geen moeite om te beluisteren hoe belangrijk het gehoormatig is of bv een 80uF niet net zo goed voldoet als een 82uF. Je maakt mij niet wijs dat hij dit heeft geprobeerd. Zaph ontwerpt mooie en goed doordachte speakers, met goed afstraalgedrag en zeer neutraal. Maar die paar tienden dB meer of minder op bepaalde plekken meettechnisch is flauwekul en zal de ene luisteraar bevallen en de ander misschien wat minder.
- the cosmic gate
tja uhhm hier kan ik helemaal niks op terug brengen, gewoon omdat ik er geen verstand van heb!Ik geloof het allemaal wat jullie zeggen, maar wat moet ik doen ?De voorkant is nog niet voorzien van gaten en dergelijke dus alles is nog mogelijk mbt speaker units en filters etc etc.Dus wijze raad enz heeeeel graag, tips aanpassingen enz ook
- JvS
Wat je moet doen is denk ik zelf even kiezen wat je wil 
Er zijn volgens mij drie man deze speaker aan het maken nu. Misschien kan je samen 1 bestelling doen bij PE. Je bent nu in elk geval 415 euro kwijt aan alle componenten en drivers als je het in de VS alleen bestelt. Dat weet je alvast. Inclusief alle mogelijke bijkomende kosten.
Als je in NL deze speaker koopt, heb je dus nog 80 euro 'over' om twee filters te maken. Als dat kan en als je dat wil, dan moet je dat doen. Je kan ook een heel nieuw ontwerp kiezen met wat handigere componenten.
Opties zat zou ik zeggen
. Ik blijf erbij dat in de VS bestellen het handigst is als je dit model wil maken. Je hebt alleen risico als er een unit stuk blijft te zijn. Weet niet hoe vaak dat gebeurt alleen.
Er zijn volgens mij drie man deze speaker aan het maken nu. Misschien kan je samen 1 bestelling doen bij PE. Je bent nu in elk geval 415 euro kwijt aan alle componenten en drivers als je het in de VS alleen bestelt. Dat weet je alvast. Inclusief alle mogelijke bijkomende kosten.
Als je in NL deze speaker koopt, heb je dus nog 80 euro 'over' om twee filters te maken. Als dat kan en als je dat wil, dan moet je dat doen. Je kan ook een heel nieuw ontwerp kiezen met wat handigere componenten.
Opties zat zou ik zeggen
Laatst gewijzigd door JvS op wo 18 nov 2009, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Defecten handelt Parts Express gewoonlijk netjes af. Het kwam zelfs voor dat iemand kosteloos een nieuwe driver kreeg toegestuurd en de oude niet hoefde terug te sturen vanwege de extra kosten. Wat dat betreft kan je waarschijnlijk geen betere zaak in het buitenland treffen.
Nog even on topic. Dat is precies wat ik bedoel, dat hoort geen kip. 80 uF of 82 uF op die plek parallel aan de woofer. Mij zou het jeuken om er een Seas 22TAFG boven te zetten met 6dB filtering. Past ook fraaier bij de kwaliteit van de RS52 miz. (of iets anders wat PE ook verkoopt...)
Kort samenvatend voor de Topicstarter, die waardes voor de Elco's kun je gerust enkelvoudig uitvoeren. Dus geen 47 en 33 maar 82 uF. En die 0.30 uF samengesteld uit drie maal 0.10 uF's kan best met 1 stuks 0.33 uF miz.

Bovnestaand plaatje laat zien dat het niet perse een 3.60 mH spoel hoeft te zijn voor het laag. 3.30 mH zorgt niet gelijk voor een rampzalige afstemming. Wat dat betreft is het wel fijn dat het ontwerp goed gedocumenteerd is
Maareh, als Zaph geen verschil tussen een elco en een mkp hoort, waarom dan niet consequent tot en met de tweeter Elco's toegepast? En wel dat rare dingie met die 33 en 47 uF beiden 100 Vdc?
Groet Roland
Kort samenvatend voor de Topicstarter, die waardes voor de Elco's kun je gerust enkelvoudig uitvoeren. Dus geen 47 en 33 maar 82 uF. En die 0.30 uF samengesteld uit drie maal 0.10 uF's kan best met 1 stuks 0.33 uF miz.

Bovnestaand plaatje laat zien dat het niet perse een 3.60 mH spoel hoeft te zijn voor het laag. 3.30 mH zorgt niet gelijk voor een rampzalige afstemming. Wat dat betreft is het wel fijn dat het ontwerp goed gedocumenteerd is
Maareh, als Zaph geen verschil tussen een elco en een mkp hoort, waarom dan niet consequent tot en met de tweeter Elco's toegepast? En wel dat rare dingie met die 33 en 47 uF beiden 100 Vdc?
Groet Roland