Woody SUI-180

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
Miniwatt schreef:
mischa72 schreef:
Iemand misschien nog tips, op- of aanmerkingen over de voorgestelde layout?
Die telefoon gaat waarschijnlijk ook storing geven :wink: :lol:
Die reactie had ik van Fluppie verwacht, die heeft een tijd geleden lang naar een "storing" zitten zoeken :wink:.
Dat leek me nou zo flauw dat ik er niet over wilde beginnen.... :roll:

Scheidingsschotjes. weet niet of het echt zin heeft, Een ringkern heeft een veel kleiner strooiveld dan een EI kern trafo. als je het toch doet, staalplaat nemen, dat heeft de grootste dichtheid.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik zal eens kijken wat ik krijgen kan.

Deze week een plaatje laten knippen bij een "bevriend" metaalbewerkingsbedrijf. Dan kunnen we weer verder met plannen, monteren en verder prutsen.

Nog mensen die zich willen bemoeien (graag) met de indeling om deze optimaal te krijgen? Het liefst wil ik de trafo´s in het midden houden, zodat ik (als ik die te pakken kan krijgen) een enkele dikke trafo in het midden kan leggen. De trafo voor de volumeregeling krijg ik wel ergens weggeprutst.

Groeten,
Mischa
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Waarom wil je ook perse een grote trafo in het midden hebben?
Hoeveel stroom trekt je volume regeling?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Twee kleinere worden waarschijnlijk te groot. Een 225VA trafo heeft een grotere diameter dan de 2 120VA exemplaren die er nu in zitten. Mocht ik nu een grotere willen plaatsen, is het wel handig dat daar ruimte voor is zonder dat ik weer alles uit de kast moet halen.

De een zet dit, de ander zegt dat, ik weet het ook niet meer. Ik stuur gewoon stereo aan, heeft het dan zin om de eindversterker dan in puur dubbel-mono uit te voeren?

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
De trafo voor de volumeregeling krijg ik wel ergens weggeprutst.
Die kan je toch gewoon met een losse gelijkrichter en stabilisatie, (78XX of LM317) van je hoofdspanning aftakken?
Anders moet je weer je 230 gaan splitsen en wegwerken...
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Sja het zijn keuzes inderdaad.
Ik denk persoonlijk dat het verschil absoluut niet waarneembaar is. Maargoed er zijn altijd mensen die desondanks onrustig in hun stoel zitten.

Ik zou bv zelfs Farnell type 9532501 nemen. 300VA trafo met de juiste spanning en kost echt misselijk weinig. Waarschijnlijk heb je toch nog wat spul nodig, kun je gelijk mee bestellen bij Farnell.

Je moet even kijken wat je voor die volume regeling nodig hebt, maar daar zou ik een print trafotje voor nemen. Die zijn vaak niet groter dan 2x2cm ofzo.

Maargoed ik ga voor no-nonsens, er zijn mensen die absolute high-end willen. Maak je eigen keuze :wink:

@ ray5150

Die volume regeling zal waarschijnlijk op iets van ±12V werken (of in die orde van grootte). Moet je wel dik 30V dissiperen!!!!!!!!!
Ik krijg het nu al warm ervan :P
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Nou, de volumeregeling heeft een eigen (vrij goed opgebouwde) gelijkrichting en afvlakking. Vandaar dat ik met alleen een trafo uit de voeten kan. Een kleine ringkern is overal wel weg te zetten. Het splitsen van de 230V vind ik niet erg, dat doe ik dan onder het chassis.

Groeten,
Mischa
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

b_force schreef:
Maargoed ik ga voor no-nonsens, er zijn mensen die absolute high-end willen. Maak je eigen keuze :wink:
Ik doe lekker met jou mee. Ik ga geen 100-en euro´s uitgeven om de laatste 0,003% vervorming weg te krijgen :wink: Als het uiteindelijk lekker klinkt (in mijn ogen) vind ik het prima.

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

b_force schreef:
Die volume regeling zal waarschijnlijk op iets van ±12V werken (of in die orde van grootte). Moet je wel dik 30V dissiperen!!!!!!!!!
Maar dat trekt toch haast geen stroom? wat zal het zijn? 100 mA? 200 mA?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Da´s op dit moment minder belangrijk. Ik zou het jammer vinden om ruimte te verliezen door een voedingsdeel dat ik niet gebruik.

Groeten,
Mischa
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

ray5150 schreef:
b_force schreef:
Maar dat trekt toch haast geen stroom? wat zal het zijn? 100 mA? 200 mA?
Maakt voor een spanningsregelaar niet uit.
Wat denk je, dat spannigsverschil blijft toch niet nergens?

Staat overigens ook in de datasheet.
Ik zou het iig afraden. Het is niet onmogelijk hoor, maar je moet serieus een koelblok gaan monteren. Toch jammer, als alles redelijk koel blijft met een UCD. 8)
ray5150

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
b_force schreef:
Ik doe lekker met jou mee. Ik ga geen 100-en euro´s uitgeven om de laatste 0,003% vervorming weg te krijgen :wink: Als het uiteindelijk lekker klinkt (in mijn ogen) vind ik het prima.

Groeten,
Mischa
You're right, weet je dat hier een gek rondloopt die vier (!) trafo's in een CD speler stopte. :?: :roll:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Wie, wie, wie :P :P ?
ray5150

Bericht door ray5150 »

b_force schreef:
Ik zou het iig afraden. Het is niet onmogelijk hoor, maar je moet serieus een koelblok gaan monteren. Toch jammer, als alles redelijk koel blijft met een UCD. 8)
Je hebt inderdaad wel gelijk dat je boven het Umax van de regelaar komt. is meestal een volt of 35,40.
Koeling zou op de alu bodemplaat kunnen.

Een versterker die niet warm wordt is geen echte versterker (of kapot).... :twisted:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Welkom tot het nieuwe tijdperk 8)

Hitte is zoooo ouderwets :lol: :lol:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

b_force schreef:
Behalve als ze in een glaasje zit met een fikse hoogspanning op het voetje :wink: .

Groeten,
Mischa
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

mischa72 schreef:
b_force schreef:
Behalve als ze in een glaasje zit met een fikse hoogspanning op het voetje :wink: .

Groeten,
Mischa
LED-lamp/spaarlamp 8) :lol: :lol: :lol:
ray5150

Bericht door ray5150 »

b_force schreef:
Welkom tot het nieuwe tijdperk 8)

Goed, kom ik morgen je Laney ophalen, krijg je van mij een POD...
of nee, een V-amp die's een stuk goekoper...
Bijlagen
Line-6-Pocket-Pod.jpg
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Er is nog wel een verschil tussen analoog versterker en digitale volmaakte samples uithoesten 8) :lol: (ik krijg al rillingen als iemand piano speelt op een keyboard)

Maargoed als ze zo mooi een geluid uit een digitaal systeempje kunnen halen, zou ik het best willen kopen :)
Maar ik snap wat je bedoeld hoor, nostalgie speelt ook een rol 8)
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Zekers. Was vandaag bij een collega in zijn nieuwe huis kijken. Hij heeft ook best veel "mannetjes" in zijn kennissenkring, dus wilde ik hem vragen of hij iemand kent die mij een mooi plaatje kan rochelen dat als floating chassis kan dienen voor mijn amp. Net voordat ik mijn vraag wilde starten zei hij: En hier tegenover woont de directeur van staalbedrijf *weetdenaamnietmeer* uit Sittard. Wat een toeval :shock: . Heb hem zojuist de maten even doorgegeven om een plaatje staal van 3mm dik te laten knippen.

Ik zou hierop ook de Hypex modules kunnen vastzetten met een L-profiel uit de oude versterkers. Netjes wat koelpasta ertussen en klaar. Zal toch altijd beter zijn dan ze zomaar los in de kast te laten draaien. Het enige waar ik dan nog mee zit is de beperkte koeling binnenin. Het formaat van de plaat is overigens 405x265mm. Zou dit voldoende koelend vermogen hebben in een nagenoeg gesloten kast?

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

Je begint al net zo'n sjachreraar als ik te worden. :wink: :wink:
Zou ook gelijk wat nieuwe staalboortjes 3 en 4 mm halen, want je hebt een hoop te boren in die plaat.
weet niet hoe warm die UCD gaan worden, maar boor je geen koelgaatjes in de bovenkant van de kast?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
Je begint al net zo'n sjachreraar als ik te worden. :wink: :wink:
Zou ook gelijk wat nieuwe staalboortjes 3 en 4 mm halen, want je hebt een hoop te boren in die plaat.
weet niet hoe warm die UCD gaan worden, maar boor je geen koelgaatjes in de bovenkant van de kast?
Jij weet niet of ik dat van tevoren ook al was. JA dus. :wink:

Zo slecht laat staal zich toch niet bewerken? Misschien toch alu nemen?

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
Zo slecht laat staal zich toch niet bewerken? Misschien toch alu nemen?
Zoals ik al schreef, nieuwe schrerpe HSS boortjes halen, en gelijk een flesje boorolie. werkt een stuk prettiger en je boortjes gaan een stuk langer mee.
Persoonlijk vind ik alu veel prettiger om mee te werken omdat het een stuk zachter is natuurlijk. boort sneller en vijlt sneller dan staal.
Als je 3 mm alu neemt heb je ook een oerdegelijke grondplaat om alles op te bouwen.
Maar wie ben ik om jou te vertellen wat je moet doen?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Alleen lijkt mij 3mm alu minder stevig dan 3mm staal. Dit vermoeden is echter niet gebaseerd op feiten die ik geconstateerd heb. Als 3mm alu net zo sterk is, regel ik een alu plaat. Alleen is dat weer minder geschikt om een afscherming mee te maken.

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

das meer een gevoels kwestie, denk ik. Als je hem op 6 punten (2 links, 2 midden en 2 rechts met M4 boutjes)bevestigd aan de kast heb je een hele degelijke construktie.
probeer maar een een stuk 3 mm plaat uit de hand te buigen, gaat je niet lukken...
bytheway, je kunt ook geanodiseerd alu nemen, dat is wat harder en stijver dan gewoon alu. ik gebruik het voor frontplaten omdat het krasbestendiger is en netter staat.
Plaats reactie