Op dat goedkope multimetertje kun je vast ook wisselspanningen meten.
Ik weet niet wat daarvan het freq bereik is, maar zou je de spanning over de klemmen van de luidspreker uitgangen kunnen meten wanneer de versterker in de protectie schiet (daarbij ook even de frequentie geven)
Bij 5 hertz doet de verterker ongeveer dit :
4 volt.. protection *plop* 0 volt... 4 volt.. etc.
Er zit ook een filter op de versterker (die nu uit staat) die alles <30 hertz weg filter (handleiding : om energie slurpende frequenties weg te filteren).
Ze wisten blijkbaar zelf ook al dat alles onder de 30 hertz een beetje moeilijk ging worden voor hun versterker?
Er zit ook een filter op de versterker (die nu uit staat) die alles <30 hertz weg filter (handleiding : om energie slurpende frequenties weg te filteren).
Ze wisten blijkbaar zelf ook al dat alles onder de 30 hertz een beetje moeilijk ging worden voor hun versterker?
Een rumble- of subsonic filter kan handig zijn om luidsprekers te beschermen die het moeilijk krijgen bij lage frequenties, of om feedback bij gebruik van een platenspeler te voorkomen. De wat uitgebreidere versterkers werden daar vroeger vaak mee uitgerust.
Ik denk eerder dat versterker bij zulke lage frequenties een beetje de controle over de woofer kwijtraakt, a.g.v. de moeilijke belasting. En dat inductie door een ongecontroleerde wooferbeweging er vervolgens een schepje bovenop doet.
Als het klopt wat hij meet, dan is de minimale belasting 8,5ohm.
Anders zo die 3,6ohm zijn. Dat zijn beide waardes die helemaal niet vreemd zijn. Sterker nog, een hakkie takkie wakkie versterker van de blokker kan dat nog wel aan. (op zijn gespecificeerde vermogen met de nodige vervorming)
Ik denk eerder dat het circuit van de beveiliging gewoon ongelukkig ontworpen/gekozen is.
Ik heb helaas nu geen tijd meer om andere frequenties te meten, zodra ik daar weer tijd voor heb zal ik je een PB'tje sturen b-force. Ik woon trouwens in Arnhem maar vind het geen probleem om naar je toe te komen als je naar de binnenkant van de vertsterker wilt kijken (ik neem aan dat je dat van plan was) (mits je goed te bereiken bent met OV). Hij moet toch een keertje open omdat ik de ventilator wil vervangen.
@Marp een rumble filter heeft mijn sub gelukkig niet nodig (27mm lin./ xmax )
Anders zo die 3,6ohm zijn. Dat zijn beide waardes die helemaal niet vreemd zijn. Sterker nog, een hakkie takkie wakkie versterker van de blokker kan dat nog wel aan. (op zijn gespecificeerde vermogen met de nodige vervorming)
Ik denk eerder dat het circuit van de beveiliging gewoon ongelukkig ontworpen/gekozen is.
Lijkt me ook de enige verklaring. Misschien kunnen we die er gewoon uitslopen?
Geen idee hoe het allemaal in elkaar zit. Soms zijn dergelijke modificaties zo te doen, soms bijna niet (omdat veel ingebakken zit in bepaalde ic's).
Of je dat er dus simpel uit kunt slopen is dus maar de vraag.
Ik ben sowieso wel benieuwd wat voor Mosfets, ic's etc ze gebruiken.
Aan de hand daarvan kun je al heel erg goed voorspellen of de versterker op zich zelf het aan kan of niet. Maar eerlijk gezegd verwacht ik daar geen vreemde dingen.
Sinds enige tijd heb ik een paar zeer hoog vermogen weerstanden (300W) daar kunnen we sowieso het eea mee testen (helaas niet vol vermogen, maargoed waarschijnlijk gaat hij eerder te beveiliging in)
Ik zal binnenkort eens proberen wat foto's te maken van de binnenkant. Wie weet dat je daar wat wijzer uit kan worden.
Als je geïnteresseerd bent kan ik ook wel een keertje naar rijswijk komen dan kan je het geval eens bestuderen?
Gaat het om 3.6 Ohm, dan heb ik niets gezegd. Ik ging van onderstaande uit:
b_force schreef:
Maar koppel die voice coils nu eens anders, want (nogmaals) 1,8ohm vindt hij gewoon niet leuk. Dat is bijna kortsluiting
Ik zal eerst eens wat foto's maken wie weet dat dat helpt.
Nogmaals : de spoelen zijn parallel geschakeld, volgens de datasheet zou dat resultateren in een nominale weerstand van 4 ohm.
Het verwarrende is dat de datasheet ook zegt dat de weerstand bij gelijkstroom 3.6 ohm is en van b_force begreep ik dat dat de minimale weerstand is. Parallel zou dat uitkomen op 1.8 ohm.
Ik heb ze dus nagemeten en het lijkt toch echt 8 ohm per spoel te zijn dus dat klopt in principe.
Ik zal eerst eens wat foto's maken wie weet dat dat helpt.
Nogmaals : de spoelen zijn parallel geschakeld, volgens de datasheet zou dat resultateren in een nominale weerstand van 4 ohm.
Het verwarrende is dat de datasheet ook zegt dat de weerstand bij gelijkstroom 3.6 ohm is en van b_force begreep ik dat dat de minimale weerstand is. Parallel zou dat uitkomen op 1.8 ohm.
Ik heb ze dus nagemeten en het lijkt toch echt 8 ohm per spoel te zijn dus dat klopt in principe.
Nou het punt is juist dat, als het 8 ohm per spoel zou zijn, je parallel 4 zou meten. Daarom snap ik het niet helemaal.
Met andere woorden, ik snap niet helemaal hoe je nu de VC geschakeld hebt.
Ja aan de versterker wel parallel. Ik heb 2 van die dingen en eentje zit dus in een test kast (spoelen parallel) en eentje staat nog los. Daar kan ik dus makkelijk aan meten