Nieuw appartement zonder radioaansluiting??

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Denk nou niet dat dit optimaaal is om er vanuit te gaan dat het water wel zal geleiden.
Waar het om veiligheid gaat zou ik daar inderdaad niet op vertrouwen. Zuiver water geleidt zelfs helemaal geen stroom! Slechts de aanwezigheid van mineralen en andere elementen en/of verontreiniging maken water geleidend. Dat mag vreemd klinken, maar van deze eigenschap is ondermeer gebruik gemaakt bij reclame-objecten voor grote evenementen waarbij CRT televisies onder water spelen in een glazen bak of zuil.

--
Ps: ter verificatie heb ik zojuist een meetpen onder een dikke straal kraanwater gehouden, en de andere meetpen 10 cm ernaast op de RVS spoelbak. De multimeter slingert hierbij tussen 10 en 40 kOhm. Roestig water in een CV-installatie (zonder luchtbellen) heeft vast een iets lagere weerstand, maar het is ronduit gevaarlijk om op de geleidende eigenschap van water te vertrouwen.

Wat mij betreft: Aarding :?: Doe het goed, of doe het niet :!:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Marp schreef:
Aarding :?: Doe het goed, of doe het niet :!:
yep.. zoek maar eens, iirc zijn er wel meer discussies over aarden via de CV en waarom je dat niet zou moeten doen....
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

ray5150 schreef:
Als ik het goed bergrijp is het een wat ouder pand (+/- 20 jaar) juist toen werd er nog volop koper en staal gebruikt voor water en CV leidingen..
Ja, vroeger was alles beter. Toen werd de waterleiding zelfs als aarde gebruikt. Maar dat was de tijd van gietijzer en lood voor de waterleiding in de straten. Perfect voor aarding maar beroerd voor de gezondheid. Inmiddels zijn veel van dergelijke leidingen vervangen door PVC en HDPE, perfecte isolators.

Om dan op water- en CV-leidingen te vertrouwen voor de aarding is en blijft dom en gevaarlijk.

Het moet me wel van het hart dat er hier af en toe nogal domme adviezen worden gegeven. Er wordt geknutseld met spanningen die levensgevaarlijk kunnen zijn. Neem dan in ieder geval de nodige regels in acht.
Je kan dan wel vraagtekens zetten bij de NEN-normen, en beweren dat het 'maar' richtlijnen en geen wetten zijn, je zit met die normen in ieder geval aan de veilige kant. Bovendien zal ingeval er toch iets mis gaat de 'Norm' als maatstaf worden gebruikt voor het bepalen van het oordeel.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

even een up-datje

er is een goede TV-Radio einddoos geplaatst dus dat euvel is reeds verholpen.

Ik ben verder nog onder de wasbak in de badkamer een aarddraad tegengekomen. Die komt uit de muur zetten (dicht gemaakte WCD) en die is geklemd op de waterleiding.. :?:

Los van het probleem dat ik geen randaarde in de kamer heb, willen we ook de wasmachine eigenlijk ergens anders hebben. In die kamer is wel een aan en afvoer van water aanwezig, maar ook hier weer geen randaarde doos...

Is het dan een kwestie van die badkamer randaarde draad doorleggen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik zou toch adviseren om dan op een of andere manier een aarde draad vanuit de pen in de meterkast naar je wasmachine door te trekken.. of als dat erg lastig is, eerst die aardedraad laten meten of deze voldoet aan NEN-huppeldepup...
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

bartsegers schreef:
even een up-datje

Ik ben verder nog onder de wasbak in de badkamer een aarddraad tegengekomen. Die komt uit de muur zetten (dicht gemaakte WCD) en die is geklemd op de waterleiding.. :?:
Dat is jou centrale aarddoos, en niet een dicht gemaakt wcd.
Dus daar vanaf blijven die is goed.

Bel anders voor je vragen en werkzaamheden gewoon een klein elektrotechnisch bedrijfje bij jou in de buurt.
Die wil vast wel iets zonder bon regelen
:wink:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Het is even afwachten wat de eigenaar van de appartmenten zegt hierover.
dat is nu het nadeel van huren, je kunt nooit zomaar ergenas aan beginnen....

Ik gok dat er wel een financiele tegemoedkoming is voor het aanleggen van randaarde.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

bartsegers schreef:
Het is even afwachten wat de eigenaar van de appartmenten zegt hierover.
dat is nu het nadeel van huren, je kunt nooit zomaar ergenas aan beginnen....
Ook in een huurwoning is er heel wat mogelijk hoor! Je hoeft het zelfs niet altijd in originele staat terug te brengen als het een woningverbetering betreft.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

richard schreef:
bartsegers schreef:
Het is even afwachten wat de eigenaar van de appartmenten zegt hierover.
dat is nu het nadeel van huren, je kunt nooit zomaar ergenas aan beginnen....
Ook in een huurwoning is er heel wat mogelijk hoor! Je hoeft het zelfs niet altijd in originele staat terug te brengen als het een woningverbetering betreft.
klopt.
Als ik het lijsteje hier enerzet wat er al gedaan is deels zonder toestemming :shock:

Een jong stel in een jaren 70 interieur matched niet kan ik je wel vertellen!
We wachten nu nog op de nieuwe keuken, en dan kunnen we weer verder met afwerken...
Plaats reactie