paasproject 2009 - Black Beauty - budget mini monitor (bouw)
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Contacteer:
Re: paasproject 2009 - Black Beauty - budget mini monitor
Fijne vent, ga d'r eens wat facetten op maken doen, dit kan zo natuurlijk niet, diffractie bah!
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Elk nadeel hep zuh voordeel, breedbanders bundelen wat meer dan de gemiddelde tweeter....
En facetten zijn zoooo 2007, nu heerst de rechte lijn
En facetten zijn zoooo 2007, nu heerst de rechte lijn
Hi Henkjan,
Ik bedacht me laatst weer dat ik nog een plaatje van je te goed had
Maar wat ik zie aan de simulatie is dat je ze -zoals jij ze gefilterd hebt- wel echt op een bureau (oid) moet hebben staan om het laag iets te boosten toch? Maar ik moet zeggen dat de zwarte lijn er zeer geschikt uit ziet om er een 2.1 setje van te maken. Wat is de high pass bij die curve?
groeten,
Simon
Ik bedacht me laatst weer dat ik nog een plaatje van je te goed had
Maar wat ik zie aan de simulatie is dat je ze -zoals jij ze gefilterd hebt- wel echt op een bureau (oid) moet hebben staan om het laag iets te boosten toch? Maar ik moet zeggen dat de zwarte lijn er zeer geschikt uit ziet om er een 2.1 setje van te maken. Wat is de high pass bij die curve?
groeten,
Simon
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
met 2 liter GHP zijn ze idd perfect geschikt voor een 2.1 setje waar je alleen nog een sub onder hoeft te hangen.
het laag gaat erg goed hoor, ik had ze mee naar Breda en daar deden ze het prima op stands. het laag loopt erg vlak af, iets wat toch wel fijn klinkt, de Needle bv heeft dit ook. het is wel wat meer terughoudend, minder aanwezig, maar dat merk je pas als je bv een subje er onder plaatst of een afstemming hoort die wel vlak loopt (bv de Needle BB3.01 vs de CT222TL).
18dB/octWat is de high pass bij die curve?
het laag gaat erg goed hoor, ik had ze mee naar Breda en daar deden ze het prima op stands. het laag loopt erg vlak af, iets wat toch wel fijn klinkt, de Needle bv heeft dit ook. het is wel wat meer terughoudend, minder aanwezig, maar dat merk je pas als je bv een subje er onder plaatst of een afstemming hoort die wel vlak loopt (bv de Needle BB3.01 vs de CT222TL).
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ik zag net dat ik in het filter schema de plek van de HP condensator voor de sperkring had staan, erna lijkt me beter. nu denk ik dat het in dit geval niet zo veel uitmaakt omdat het werkingsgebied van de sperkring ver bij waar die 680µF cap actief is, maar toch.. in elk geval, zoals t nu hier staat is t gebouwd:
Zeer mooie speakers! Heb je nog wat foto's?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
bedankt voor t compliment (voor een niet onbelangrijk deel gaat die door naar Arno, die heeft t zwarte MDF uitgezocht en gezaagd)
meer foto's dan deze heb ik niet gemaakt nee...
meer foto's dan deze heb ik niet gemaakt nee...
Er is toch ook een Paasprojectb_force schreef:Het is trouwens weer bijna pasen
Zeer breekbare speakers...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ja, ik heb al weer wat in m'n hoofd zitten...b_force schreef:Het is trouwens weer bijna pasen
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
in hout is die ook mooi, bij onze oosterburen heeft iemand deze gebouwd:
kast is opgebouwd uit een soort van parket met MDF binnenin:
Een eigen versie van de "Hidden Sub 2x8" zoals die nu in de Hobby Hifi staat?? Lijkt mij wel iets om je vorige Paasproject te ondersteunen.Henkjan schreef:ja, ik heb al weer wat in m'n hoofd zitten...b_force schreef:Het is trouwens weer bijna pasen
Groeten,
Mischa
Sorry, ik heb gewoon zitten slapen en naar een ouder topic zitten kijken. Ik bedoelde ook voor 2011 een subje voor onder het Paasproject uit 2009Henkjan schreef:
Groeten,
Mischa
Beste Henkjan,Henkjan schreef:met 2 liter GHP zijn ze idd perfect geschikt voor een 2.1 setje waar je alleen nog een sub onder
.....
Momenteel ben ik bezig met het brainstormen over een HT project. Naast een HTPC komen er een setje speakers en versterker in 4.1 opstelling. De (HT)ruimte is circa 20 M2. Tegen een betonwand (4 meter) komen de televisie en HTPC te staan.
Is de Black Beauty in een kleinere GHP behuizing (circa 2,5 liter) geschikt voor mijn HT toepassing?
Of is de Alpair 6 beter geschikt hiervoor?
Groetjes,
Wai
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
voor een HT systeem waarbij ook de sats gefilterd worden kann je beter de 4 liter versie nemen; voor een 2.1 waarbij de sats niet gefilterd worden is de 2 liter beter.
wat betreft Alpair6 vs CHR70, is niet een fijne vergelijking, al was t maar omdat het prijsverschil nogal fors is. ook omdat t HT is, daar denk ik dat je beter een zo groot mogelijke driver kan pakken vanwege de dynamiek. zonder die argumenten was de keuze makkelijk, de Alpair6 is zoals verwacht de fijnere van die 2 imho & ymmv
wat betreft Alpair6 vs CHR70, is niet een fijne vergelijking, al was t maar omdat het prijsverschil nogal fors is. ook omdat t HT is, daar denk ik dat je beter een zo groot mogelijke driver kan pakken vanwege de dynamiek. zonder die argumenten was de keuze makkelijk, de Alpair6 is zoals verwacht de fijnere van die 2 imho & ymmv
Bedoel je dat voor een HT systeem moeten de sats ook voldoende laag presteren terwijl bij een 2.1 deze niet noodzakelijk zijn?Henkjan schreef:voor een HT systeem waarbij ook de sats gefilterd worden kann je beter de 4 liter versie nemen; voor een 2.1 waarbij de sats niet gefilterd worden is de 2 liter beter.
..
Omdat een kleine afmeting de voorkeur is, kom ik daarom op de CHR70 (Black Beauty), Alpair 5 (Ga voor Goud) en Alpair 6 (Paasproject 2010) uit. Dat de Alpair 5/6 veel duurder is dan de CHR70 is mij wel duidelijk. Maar als deze veel beter geschikt is/zijn dan ga ik maar hiervoor langer sparen. Ik ga in jan/feb 2011 pas beginnen met de speakers.Henkjan schreef:...
De max haalbare afmeting voor de sats is circa 150x150x200mm (HxBxD) met een inhoud van circa 3,5 liter. Wil je mij een aantal drivers adviseren?
Veel dank, Wai
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
bij een HT systeem zijn de sats ook gefilterd. begint de laagafval van de sats te dicht bij de overname freq, dan krijg je geen nette overname en een dip.
dan de drivers: Alpair5 is te klein voor deze toepassing. dan de keuze Alpair6 vs CHR70, ik denk dat voor HT de vraag moet zijn hoe belangrijk dynamiek voor je is in vergelijking met verfijning. De Alpair7 of de EL70 hebben wat dat betreft beide, de EL70 kan in de BB, van de Alpair7 weet ik dat niet.
dan de drivers: Alpair5 is te klein voor deze toepassing. dan de keuze Alpair6 vs CHR70, ik denk dat voor HT de vraag moet zijn hoe belangrijk dynamiek voor je is in vergelijking met verfijning. De Alpair7 of de EL70 hebben wat dat betreft beide, de EL70 kan in de BB, van de Alpair7 weet ik dat niet.
Beste Henkjan,
Dank voor je uitleg en advies. De specificatie van de CSS EL70 ziet er goed uit en deze sluit beter aan op mijn budget.
Om vervuilling op dit topic te voorkomen, ga ik zsm een nieuw topic aanmaken. [edit: hier verder]
Groetjes, Wai
Dank voor je uitleg en advies. De specificatie van de CSS EL70 ziet er goed uit en deze sluit beter aan op mijn budget.
Om vervuilling op dit topic te voorkomen, ga ik zsm een nieuw topic aanmaken. [edit: hier verder]
Groetjes, Wai
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
toch leuk (en vleiend) te zien dat ze ook ij Duitsland Black beauties bijven bouwen:
http://blog.kanojo.de/2011/02/20/new-hi ... ck-beauty/
http://blog.kanojo.de/2011/02/20/new-hi ... ck-beauty/
En terecht! Is echt een leuk ontwerp en het klinkt super!
Afgelopen weekend nog heerlijk muziek geluisterd
.
Is gewoon een leuke kleine speaker die super klinkt en voor zo'n 150euro te maken is.
Kan zelfs als eerste project wat ik heb gedaan en dan ben je gelijk verkocht aan het zelfbouwen.
Hij is nu al 3 keer nagemaakt?

Afgelopen weekend nog heerlijk muziek geluisterd
Is gewoon een leuke kleine speaker die super klinkt en voor zo'n 150euro te maken is.
Kan zelfs als eerste project wat ik heb gedaan en dan ben je gelijk verkocht aan het zelfbouwen.
Hij is nu al 3 keer nagemaakt?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
flink vaker denk ik (op t duitse forum is het een van de meest gelezen topics in de showcase), maar niet iedereen zet dat op een forum hè.spammetje schreef:Hij is nu al 3 keer nagemaakt?
Heel erg mooi. Haast een perfecte combinatie, dat zwarte MDF met de koperachtige breedbanders.
Is dat MDF ook voor de doorsnee prutser te krijgen en zo ja, waar?
Is dat MDF ook voor de doorsnee prutser te krijgen en zo ja, waar?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
bij de betere houthandel zou je t kunnen proberen. de site van de westerhouthandel is ff uit de lucht, dus kon t niet nakijken.Koen K schreef:.... dat zwarte MDF ...Is dat ook voor de doorsnee prutser te krijgen en zo ja, waar?