Hypex nieuws II

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Jan-Peter schreef:
Audioslave schreef:
:o Ziet er erg goed uit :shock:

Jan-Peter,

Zijn prijzen en leverdatum al bekend van PSC2.400 & Hypex High End DSP ? Ik neem aan dat die laatste geen plate amp zal zijn :?

Mvg Gerrit

High End Dsp - nog geen echte prijs van bekend maar zal wel iets rond de € 500,00 ex. BTW worden. Met dit product willen we geen concessies doen... 8)

Jan-Peter
Geen concessies? :twisted:

Gaat hypex de eerste worden die aan een notch een variabele delay kan geven met als eenheid bijv. ms én golflengtes!? Het van niks tot volledig actief worden van een notch variabel maken in tijd en misschien zelfs in helling.

Ik vind dat nogsteeds een gemis als het gaat om ruimte eq. Daarnaast had ik al gezegd dat het mooi zou zijn als de boardjes te schakelen zijn naar bijv 2 in 12 out.

mvg,

Martijn
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

fluppie schreef:
Naar aanleiding van de luisterdag in Breda is interesse in het DSP gebeuren bij veel zba-leden toegenomen.
Hypex schreef:
Digital volume control, we will write our own firmware, target is to have performance the same as with an analog volume control. Will definitely sound much better as the PGA volume control chips!
Jan-Peter, kom maar op met die DSP !! Dat scheelt mij het bouwen van de audio-link ( Elektuur ) :D.

- Kan je mij vertellen of de modules linkbaar zijn ? Met name dan als je hem als VV gaat gebruiken met display en relaisbordje.

- Hoeveel biquads processing power gaan de bordjes hebben ( met 1 chip ) ?

Ik zou 3weg actief willen gaan, kom ik dan toe met 1 bordje ? Of voor dual mono te handhaven moet ik zeker 2 bordjes kopen :D. Ook hier zeer sterke interesse !! Maar liever een tikje langer wachten en een goed product !
Inderdaad deze high end versie moet ook gebruikt kunnen worden als preamp met relais bordje en display.

Je kan er maximaal stereo 3 kanaals mee maken of mono en 6-weg systeem. Tja....voor een dual mono zal je dan helaas ... ;) ... wel twee boardjes nodig hebben.

Qua biquads moet je minimaal op een 100 stuks rekenen bij een sampling van 96khz, trager samplen meer, sneller samplen minder.

Theoretisch kan het wel meer zijn maar we willen ook volume controlling doen en goede limiters per kanaal.

Jan-Peter
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

Montana schreef:
Geen concessies? :twisted:

Gaat hypex de eerste worden die aan een notch een variabele delay kan geven met als eenheid bijv. ms én golflengtes!? Het van niks tot volledig actief worden van een notch variabel maken in tijd en misschien zelfs in helling.

Ik vind dat nogsteeds een gemis als het gaat om ruimte eq. Daarnaast had ik al gezegd dat het mooi zou zijn als de boardjes te schakelen zijn naar bijv 2 in 12 out.

mvg,

Martijn
Martijn,

We hebben hier intern over overlegt, hierbij ons antwoord;

Ik zie dat je probeert om een akoestisch probleem aan te pakken met een niet-lineaire ingreep (in de tijd variërende filters). Nu is kamerakoestiek geheel lineair (toch bij normale geluidssterktes ;) ) maar wel driedimensioneel. Het ziet er dus niet naar uit dat je het staandegolfgedrag gaat kunnen verbeteren door tijd-variabele filters te maken. Een ander wiskundig bezwaar is dat een smalbandig filter waarvan je de respons in de tijd inkort, een breedbandig filter wordt. Hoewel ik je intuïtie wel begrijp, moet ik je teleurstellen: wiskunde en fysica liggen geheel dwars. Kortom, deze primeur gaan we aan ons laten voorbijgaan, want we zien er noch de haalbaarheid, noch het nut van in.

Met een systeem met meerdere kanalen kom je wel ergens, want je kan b.v. aan één kant van de kamer de lopende golf absorberen die aan de andere kant opgewekt wordt, en zo voorkomen dat je een staande golf krijgt. Opnieuw is deze aanpak lineair. Dat betekent meteen ook dat wanneer je een 12-kanaals systeem wil maken voor dit soort toepassing, je dat gewoon met twee 6-kanaalsprinten kan doen. Een print "omschakelbaar naar 12 kanalen" maken zou hoedanook niet economisch zijn, want dat betekent dat je 12 kanalen D/A conversie moet voorzien.

Jan-Peter
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Jan-Peter schreef:
Inderdaad deze high end versie moet ook gebruikt kunnen worden als preamp met relais bordje en display.

Je kan er maximaal stereo 3 kanaals mee maken of mono en 6-weg systeem. Tja....voor een dual mono zal je dan helaas ... ;) ... wel twee boardjes nodig hebben.

Qua biquads moet je minimaal op een 100 stuks rekenen bij een sampling van 96khz, trager samplen meer, sneller samplen minder.

Theoretisch kan het wel meer zijn maar we willen ook volume controlling doen en goede limiters per kanaal.

Jan-Peter
Duidelijk !
Wat ik nu nog wil weten, in geval van dual-mono, moet ik dan 2 relaisbordjes, 2 displays ? Of hoe verloopt de volumeregeling / kanaalsturing dan precies ? Onderling linkbaar met een flatcable ? Master/slave principe zeg maar.
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

fluppie schreef:
Jan-Peter schreef:
Inderdaad deze high end versie moet ook gebruikt kunnen worden als preamp met relais bordje en display.

Je kan er maximaal stereo 3 kanaals mee maken of mono en 6-weg systeem. Tja....voor een dual mono zal je dan helaas ... ;) ... wel twee boardjes nodig hebben.

Qua biquads moet je minimaal op een 100 stuks rekenen bij een sampling van 96khz, trager samplen meer, sneller samplen minder.

Theoretisch kan het wel meer zijn maar we willen ook volume controlling doen en goede limiters per kanaal.

Jan-Peter
Duidelijk !
Wat ik nu nog wil weten, in geval van dual-mono, moet ik dan 2 relaisbordjes, 2 displays ? Of hoe verloopt de volumeregeling / kanaalsturing dan precies ? Onderling linkbaar met een flatcable ? Master/slave principe zeg maar.
Oef..., wat een vragen allemaal. We zouden het wel in een master slafe configuratie bouwen. Maar waarom wil je echt dual mono bouwen?

ALs ik zal het in ieder geval in de 'wish list' van de high end versie zetten!

Jan-Peter
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Maximale Flexibiliteit, en het idee dat het gewoon beter is :P. Ik kan dan tot 6-weg gaan...
Wil waarschijnlijk toch 4-weg actief gaan. Sub + Woofer + Mid + Tweeter, dus dan moet ik toch al 2 bordjes.

Al mijn versterkers zijn al dual-mono opgebouwd ( alsook de upcoming UcD400HG met HxR en de nieuwe SMPS :) )

Ik ben vooral geïnteresseerd omdat ik nu een VV kan bouwen met ingebouwde DSP à la Lyngdorf ;).
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

fluppie schreef:
Maximale Flexibiliteit, en het idee dat het gewoon beter is :P. Ik kan dan tot 6-weg gaan...
Wil waarschijnlijk toch 4-weg actief gaan. Sub + Woofer + Mid + Tweeter, dus dan moet ik toch al 2 bordjes.

Al mijn versterkers zijn al dual-mono opgebouwd ( alsook de upcoming UcD400HG met HxR en de nieuwe SMPS :) )

Ik ben vooral geïnteresseerd omdat ik nu een VV kan bouwen met ingebouwde DSP à la Lyngdorf ;).
Ok, we zijn overtuigd... ;)

Maar het is toch wel slimmer om alle DSP's bij elkaar te houden en dan actief met een gebalanceerd lijnsignaal van de DSP voorversterker naar de 4-weg eindtrappen te gaan.

Tenminste dat was het advies van onze Belgische R&D....

Jan-Peter
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Jah inderdaad om niet tot 3 weg begrensd te zijn is fijn. De volumeregeling moet dus door te lussen zijn ofzo.

Nu gebruiken mensen hun dsp voor een notch om bijvoorbeeld een resonantie van een membraan te dempen én om een staande golf op bijv 30 en 66 Hz te dempen. Beide moeten eigenlijk op een eigen manier benaderd worden. Maar het is inderdaad lastig. Je moet de delay van een notch dan variabel hebben en de snelheid waarmee de notch opkomt. De amplitude en q is daarnaast standaard al aanpasbaar. Die 4 zaken maken de ruimte equalizing waarschijnlijk een stuk optimaler. Als het goed in te bouwen is binnen de software denk ik dat het een grote pré zal zijn, omdat professionals er dan ook veel meer mee kunnen in grote zalen..

Een staande golf is niet op volle amplitude zo snel als het oorspronkelijke signaal/de speaker. Vandaar dat een delay wel wat zou kunnen zijn. Juist in zéér grote ruimten duurt het vrij lang voor de staande golf op volle amplitude zit. Met een standaard dsp krijg je de laagcorrectie in een matige ruimte dan ook nooit optimaal vanwege die reden.

Maar ik heb geen verstand van de wiskunde en alles wat er bij komt kijken om zoiets te ontwerpen, dus ik geloof het graag wanneer je zegt dat het niet te doen is..

EDIT: misschien snap ik je vorige post niet helemaal en zeg ik iets wat al weerlegt is..
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Jan-Peter schreef:
fluppie schreef:
Maximale Flexibiliteit, en het idee dat het gewoon beter is :P. Ik kan dan tot 6-weg gaan...
Wil waarschijnlijk toch 4-weg actief gaan. Sub + Woofer + Mid + Tweeter, dus dan moet ik toch al 2 bordjes.

Al mijn versterkers zijn al dual-mono opgebouwd ( alsook de upcoming UcD400HG met HxR en de nieuwe SMPS :) )

Ik ben vooral geïnteresseerd omdat ik nu een VV kan bouwen met ingebouwde DSP à la Lyngdorf ;).
Ok, we zijn overtuigd... ;)

Maar het is toch wel slimmer om alle DSP's bij elkaar te houden en dan actief met een gebalanceerd lijnsignaal van de DSP voorversterker naar de 4-weg eindtrappen te gaan.

Tenminste dat was het advies van onze Belgische R&D....

Jan-Peter
Ze komen uiteraard wel in éénzelfde behuizing, maar voor 3+1-weg zal ik 2 bordjes nodig hebben. Ik moet het nog eens bekijken, maar gewoon de mogelijkheid om te linken lijkt me toch niet onnuttig, net zoals je die PGA2310's kan linken ;).
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Ook van deze zijde interesse. Ik kijk al enige tijd naar digitaal actieve filters voor een volgend project.
Gebruikersavatar
just-sounds
Ook commercieel actief
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
Locatie: Weesp
Contacteer:

Bericht door just-sounds »

Zit er ook een voorziening in de filter sectie om de fase response van het crossoverfilter recht te trekken??

Zo niet add to wishlist 8)
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

J-P, hoe staat het met de high-end DSP, kan je al beter een release date voorspellen :D ?
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Goeie vraag, ben ook zeeer benieuwd!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

heb net de vorige postings van Montana en Jan-Peter doorgelezen mbt tot highend DSP oplossing.
Daarbij is mijn interesse getrokken met enkele vragen tot gevolg.

1. Als ik het goed begrepen heb zijn er 2 kanalen in en 6 kanalen uit. Zijn deze analoog, digitaal of beide?

2. Is er een volumeregeling voorzien op de schakeling en is deze digitaal of analoog?

3. Kan er een delay ingegeven worden tussen de verschillende uitgangskanalen onderling?

4. Zijn er op de uitgangskanalen scheidingsfilters voorzien, en zo ja kunnen deze naar keuze L/R, B geschakeld worden, en tot welke hellingen.

5. Bestaat de mogelijkheid om met enkele presets te werken en om real-time wijzigingen door te voeren

Mvg,
Ed.
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

asterduc schreef:
heb net de vorige postings van Montana en Jan-Peter doorgelezen mbt tot highend DSP oplossing.
Daarbij is mijn interesse getrokken met enkele vragen tot gevolg.

1. Als ik het goed begrepen heb zijn er 2 kanalen in en 6 kanalen uit. Zijn deze analoog, digitaal of beide?

2. Is er een volumeregeling voorzien op de schakeling en is deze digitaal of analoog?

3. Kan er een delay ingegeven worden tussen de verschillende uitgangskanalen onderling?

4. Zijn er op de uitgangskanalen scheidingsfilters voorzien, en zo ja kunnen deze naar keuze L/R, B geschakeld worden, en tot welke hellingen.

5. Bestaat de mogelijkheid om met enkele presets te werken en om real-time wijzigingen door te voeren

Mvg,
Ed.
Door vakanties ligt dit project even stil. Maar volgende week gaan we hier mee verder werken!

1. Correct, analoog: 2 kanalen in en 6 kanalen weer uit, AES/EBU digitaal in met SRC en USB Audio.

2. Volume regeling wordt erop voorzien, maar is alleen maar digitaal. Door gebruik te maken van dithering is het resultaat veel beter dan gebruik te maken van analoge volume controle chips. Er wordt door andere gebruik gemaakt van de PGA volume chips, maar die zijn echt niet zo best....

3. Ja!

4. is allemaal in te stellen via onze filter software, op de www.hypex.nl kan je dit al zien voor de AS2.100.

5. preset zal er ook wel in komen, de software zal continue onderontwikkeld worden.

Wat bedoel je precies met real time updaten van de software?

Jan-Peter
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Jan-Peter schreef:
Wat bedoel je precies met real time updaten van de software?
bedankt Jan-Peter, dat klink inderdaad veelbelovend. Vooral het feit dat je digitaal binnenkomt en daardoor geen D/A, A/D converters nodig hebt, lijkt me heel interessant.
Voor de digitale volumeregeling, doe je dan eerst een upsampling om de resolutie te verhogen? (zoals Wadia doet)

Real-time updaten: sorry, heb ik slecht geformuleerd. Ik bedoel dat je veranderingen in de DSP afstelling onmiddelijk kunt doorsturen naar de hardware en dan ook gelijk het verschil kunt horen / meten.

Ed
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

PGA chips niet best, pardon? Ik zou jou argumenten daar wel over willen weten dan.

Die dingen vervormen praktisch niet (PGA2311) THD+N van 0,0002%.
Crosstalk is bizar laag, 120dB Dynamic range. Gelijk loop op iets van ±0,05-0.1dB dB. Dat noem ik niet bepaald slecht.

http://focus.ti.com/docs/prod/folders/p ... a2310.html

Voor digitaal volumeregeling gebruiken jullie hoop ik dan wel correct dithering?
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

asterduc schreef:
Jan-Peter schreef:
Wat bedoel je precies met real time updaten van de software?
bedankt Jan-Peter, dat klink inderdaad veelbelovend. Vooral het feit dat je digitaal binnenkomt en daardoor geen D/A, A/D converters nodig hebt, lijkt me heel interessant.
Voor de digitale volumeregeling, doe je dan eerst een upsampling om de resolutie te verhogen? (zoals Wadia doet)

Real-time updaten: sorry, heb ik slecht geformuleerd. Ik bedoel dat je veranderingen in de DSP afstelling onmiddelijk kunt doorsturen naar de hardware en dan ook gelijk het verschil kunt horen / meten.

Ed
Hoe we de digitale volume regeling exact gaat doen kan nog niet vrij worden gegeven. Maar ga er maar vanuit dat dit goed gaat gebeuren.... ;)

Inderdaad het is wel de bedoeling dat je de filter updates direct door kan sturen. Met USB Audio is dat wel zo makkelijk want dan hang die gelijk aan de PC. Er is ook een 24Bits USB Audio, wel jammer dat de licence fee zo duur us.... :oops:
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

b_force schreef:
PGA chips niet best, pardon? Ik zou jou argumenten daar wel over willen weten dan.

Die dingen vervormen praktisch niet (PGA2311) THD+N van 0,0002%.
Crosstalk is bizar laag, 120dB Dynamic range. Gelijk loop op iets van ±0,05-0.1dB dB. Dat noem ik niet bepaald slecht.

http://focus.ti.com/docs/prod/folders/p ... a2310.html

Voor digitaal volumeregeling gebruiken jullie hoop ik dan wel correct dithering?

PGA vervormen niet? Heb je dan wel de THD metingen gezien bij 10kHz?

>Voor digitaal volumeregeling gebruiken jullie hoop ik dan wel correct dithering?
Wij proberen de dingen altijd correct te doen..... ;)

Jan-Peter
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ja die komt net boven de 0,001% uit. Niks schokkend dus. (ligt sowieso zwaar beneden wat nog waarneembaar is)

De grafieken zijn onder andere met een Vin van 3Vrms, wat heel erg hoog is. Normaliter zit je max op 1,5-1,6Vrms, dus worden de specs enkel nog beter. Dus prima ic om te gebruiken voor volume die bijzonder goed presteert.
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

b_force schreef:
Ja die komt net boven de 0,001% uit. Niks schokkend dus. (ligt sowieso zwaar beneden wat nog waarneembaar is)

De grafieken zijn onder andere met een Vin van 3Vrms, wat heel erg hoog is. Normaliter zit je max op 1,5-1,6Vrms, dus worden de specs enkel nog beter. Dus prima ic om te gebruiken voor volume die bijzonder goed presteert.
Ik vind het prima. Maar wij gaan deze PGA's niet gebruiken.

In de MiniPre van www.mm-audio.nl hebben we wel een volume chip gebruikt, een Wolfson en in een volledige balanced configuratie. Kijk maar eens in deze test; http://www.vi-fi.nl/downloads/200942mma ... dimono.pdf

Jan-Peter
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Domeinnaam niet ingeschakeld ?
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

b_force schreef:
Domeinnaam niet ingeschakeld ?
Ah..., volgens mij komt er een nieuwe website!

Anders maar een mailtje sturen naar info@mm-audio.nl

Jan-Peter
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik ga dit gewoon soms herhalen, zodat jullie het niet vergeten! :lol: :twisted:

Wél een master-slave functie maken voor volumeregeling-bron, zodat met 1 boardje volume-bron van andere boardjes te regelen is! .. please!? :wink:
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Montana schreef:
Ik ga dit gewoon soms herhalen, zodat jullie het niet vergeten! :lol: :twisted:

Wél een master-slave functie maken voor volumeregeling-bron, zodat met 1 boardje volume-bron van andere boardjes te regelen is! .. please!? :wink:
Check :D !
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”