T-Amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zo, ik heb vandaag spul voor de amp binnengekregen:

Afbeelding

Schrik niet van de ranzige foto.. Mijn vriendin heeft (zoals bijna altijd) weer eens mijn cam in beslag genomen, dus dan moet de telefoon er maar aan geloven:P

Twee trafo's, aansluitingen, mic kabel, koelblokjes, gelijkrichters, wat spanningsregelaars, en nog een berg diodes, wat kleine elko's. De rest heb ik al :)

Ik ga zo eens kijken hoeveel wikkelingen ik nodig heb om zo'n 7~8 V uit de trafo te krijgen... (dat is toch voldoende om voor de stabile 5V of niet)?
JuuL

Bericht door JuuL »

Goed bezig! Ik moet nog bestellen :oops:

Denk eraan dat die wisselspanning nog wortel2 groter wordt als je hem gelijkricht he.
voodooless
Contacteer:

JuuL schreef:
Denk eraan dat die wisselspanning nog wortel2 groter wordt als je hem gelijkricht he.
Tuurlijk ;) Ik heb 2x 22V, precies wat Jan op zijn website heeft staan.

Hoeveel V AC moet ik eigenlijk hebben om die 5V stabilisator goed te kunnen voeden? Ik heb nu zo'n 15 wikkelingen gedaan, en kom op 4.5 V AC.
daniel

Bericht door daniel »

da's niet genoeg. Denk aan minimaal 6V, beter nog ietsje meer. Voor de warmteontwikkeling hoef je het niet te laten, en als je regelaar iets meer marge heeft zal ie vast beter regelen. (bij 6 VAC houdt je ongeveer 7VDC over bij voldoende elko-capaciteit. Da's op het randje van de specs van de meeste 7805's als ik me niet vergis. Beter nog wat bijwikkelen dus.
voodooless
Contacteer:

Ben nu tot 9,00 en 8,90 V gegaan (zo'n 32 wikkelingen), Denk dat wel prima is. Na voedings elko's hangt er aan de standaard secundaire wikkeling zo'n 29V DC (van 22 V trafo) zonder belastig. Lijkt er dus op dat het werkt :P . Ga nu ff kijken naar de 5V voeding.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

9V is prima. Is ook min of meer standaard voor gestabiliseerde 5V voedingen, maar 12V zou ook best kunnen gezien de geringe stroomafname. Bedenk ook dat over een 7805 minimaal ca. 3 V moet staan om fatsoenlijk te regelen. Elco'tje van 1000uF en bruggetje er aan en klaar.
voodooless
Contacteer:

Pjotr schreef:
Elco'tje van 1000uF en bruggetje er aan en klaar.
Yep, 1200 uF, regelaar, en daarachter nog 2x 100 uF en een snubbertje. Komt nu 5,02 V uit :) Op naar de 2e...

... en die is nu ook klaar :D Het het werkt ook nog prima allemaal!
sphere

Bericht door sphere »

Misschien nog een idee voor een voedinkje als je het nodig hebt:

http://circuitsonline.nl/circuits/view/33
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

De eerste AMP3 kit (die voor Henkjan) zit in elkaar en werkt! Het solderen van de SMD onderdelen viel mij wel mee, alleen de versterker chip is nog wel even lastig. Ik moet er wel bij zeggen dat ik wel de nodige ervaring heb met het solderen van SMD, ik hoop dat het jullie net zo goed afgaat.

En hoe klinkt dat dan? Dat is moeilijk te zeggen. Ik heb even een portable MD speler als bron gebruikt anders moest ik al mijn kabels weer achter de kast vandaan halen. Niet optimaal dus en lastig te vergelijken met de normale opzet. Wat wel direct opvalt is de geweldige detaillering. Ik kon met mijn 87dB @ 1W speakers behoorlijk wat lawaai produceren bij een voedingsspanning van 12V. Met een goede voeding, een paar mooie connectoren en een betere ingangscondensator kan dit wel een heel leuk versterkertje worden.

Ik wens alle AMP kit bouwers heel veel succes met bouwen.
Laatst gewijzigd door Bergrans op di 14 feb 2006, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Bergrans
Contacteer:

AMP3 Assembly Instructions Versie 1.1

Bericht door Bergrans »

Van Jan vandaag de versie 1.1 gekregen van de AMP3 Assembly Instructions.
Jan Fredriksson schreef:
I am not sure I sent the latest assembly instructions?
As you may have notet, there was a passage about the
grounding of the C1 capacitor. This has been solved on the
rev 1.1 boards you received. Just in case, I will send the
latest assembly instructions in a separate mail.

Regards
sphere

Bericht door sphere »

Bedoel je dat ding ding nog harder kan stampen met een andere voeding, of was harder niet echt nodig en doet een "mooiere voeding" wat leuks met het geluid?

Ik heb me moeten verbijten om niet te bestellen, want dat hele soldeeravontuur zag ik niet zitten, maar het leek me wel een onwijs leuk dingetje om mee te spelen. Oh ja, en ik ben benieuwd wat mensen straks nou uitgeven aan een geschikte voeding.
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

sphere schreef:
Bedoel je dat ding ding nog harder kan stampen met een andere voeding, of was harder niet echt nodig en doet een "mooiere voeding" wat leuks met het geluid?

...

Oh ja, en ik ben benieuwd wat mensen straks nou uitgeven aan een geschikte voeding.
Bij 12V komt er max zo'n 6,5W uit, bij een spanning van 14,6V is dat 9,5W bij een vervorming van 0,1%. Dat is dus weer een paar dB erbij. Met een mooie voeding bedoel ik dan ook een gestabiliseerde voeding van 14,6V die de nodige stroom kan leveren. Ik denk dat de voeding wat minder invloed heeft op de geluidskwaliteit dan bij een klasse A/B versterker. De voeding hoeft dan ook niet heel duur te worden maar zal waarschijnlijk duurder worden dan de AMP kitjes.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bij de AMP-1 zitten 3.3 uF elco's aan de ingang, zie ik nu ik de kit binnen heb. Die ga ik dus mooi niet solderen. Overbruggen en netjes 2 MKP-tjes aan de ingang die ik voor luidsprekerfilters gebruik. Vind ik wel minder, dat ze dat doen met die elco's. Echt zonde van je hoog.
Rudy

Bericht door Rudy »

Het fysisch vergroten van die cap zou wel eens meer nadelen kunnen brengen als voordelen, daar ie als antenne gaat werken tov je carrier van je amp ( zelfs voor ruis ). Imo zou ik ze gewoon proberen van het bord weg te houden en ze bijvoorbeeld te plaatsen bij je ingangsconnectoren en dan terug afgeschermd verdergaan naar je amp.

Groetjes
Rudy / die 1a2 dagen verder woond dan jullie :D
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Mijn bordje zit vlak bij die ingangsconnectoren dus ik ben bang dat dat niet veel helpt om ze daaraan te bevestigen. Ik denk dat ik ze maar gewoon aan de uitgang van mijn actieve monitorfilter plaats en voor mobiel gebruik een apart klein doosje met passieve volumeregeling en condensators erin.

Groet, Jeroen
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Bergrans schreef:
De eerste AMP3 kit (die voor Henkjan) zit in elkaar en werkt!
Enorm Bedankt!!!! =D>
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Henkjan schreef:
Bergrans schreef:
De eerste AMP3 kit (die voor Henkjan) zit in elkaar en werkt!
Enorm Bedankt!!!! =D>
Ik moet hem nog even netjes inpakken en dan komt hij jouw kant op. Ik had er wel wat moeite mee om hem uit de proef opstelling te halen. Het klonk wel erg lekker. Dus nu maar snel mij eigen ampjes in elkaar zetten.
JuuL

Bericht door JuuL »

Waar solderen jullie die kitjes mee?
Mijn punt is echt te dik hiervoor, terwijl het al best wel een fijn puntje is.

Hebben julile een tip voor een leuk smd soldeerboutje?
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

JuuL schreef:
Waar solderen jullie die kitjes mee?
Mijn punt is echt te dik hiervoor, terwijl het al best wel een fijn puntje is.

Hebben julile een tip voor een leuk smd soldeerboutje?
Ik gebruik een 20W Weller soldeerstation met een sodeerstift van 0,4mm (25mm lang). Voor het solderen van de versterker chip werkt dat goed. Voor de componenten die op het grote massa-vlak moeten komen kan je beter een wat dikkere punt gebruiken.
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik heb een weller soldeerstation wctp51, maar volgensmij is het kleinste puntje net te groot of heb jij dan iets soortgelijks?
Ik zal wel eens kijken naar een goedkoop handsoldeerboutje :P.
teacher

Bericht door teacher »

Ik heb net een klein 12v soldeerstiftje binnengekregen.
Daar ga ik het eens mee proberen.

t.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

JuuL schreef:
Ik heb een weller soldeerstation wctp51, maar volgensmij is het kleinste puntje net te groot of heb jij dan iets soortgelijks?
Ik zal wel eens kijken naar een goedkoop handsoldeerboutje :P.
Ik heb net zo'n station, maar het kleinste puntje is juist perfect!
Rudy

Bericht door Rudy »

Jij moet dan ook geen ic's solderen in smd :wink:

Het probleem is nooit het punt, maar de manier van werken, en die is verassend anders bij smd.Misschien dat je jezelf toch best voorziet van litze en een fluxvloeimiddel Juul, en al de andere die die ic's moeten solderen.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Ah oke bedankt :)
Litze heb ik al flink wat van.
Fluxvloeimiddel heb ik niet, wel heb ik een 0,5mm (dikte dus) rolletje tin gekocht.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zo'n Weller is eigenlijk te lomp voor dat hele fijne werk. Heb ooit eens voor iets van FL 100,- dit ERSA setje aangeschaft bij Conrad:

Afbeelding

Dat kleine boutje is perfect voor smd werk, maar gebruik dan wel het dunste harskernsoldeer wat je vinden kunt (liefst 0,5 mm). Truuk is idd zoals Rudy zegt, extra zgn "no clean" flux gebruiken. Dat wel eerst helemaal laten drogen voor je gaat solderen. Dat spul heb ik overigens niet los in de hobbyhandel gezien.

Met een grotere bout solderen gaat ook prima. Let dan niet zo op dat je sluiting maakt tussen de pinnetjes, dat geeft in eerste instantie niet en maakt het een stuk makkelijker. Zitten alle pinnetjes goed vast, haal dan het overtiollig soldeer weg met desoldeer litze. Er blijft dan precies genoeg soldeer onder de pinnetjes op de eilandjes van de print zitten.
Plaats reactie