De mooiste DC-Blocker....

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Valt dit techniekwondertje op de een of andere manier te combineren met een netfilter? Zo zou je beiden in een verdeeldoos kunnen combineren zodat je altijd een nette netspanning op je set hebt staan.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

mischa72 schreef:
Valt dit techniekwondertje op de een of andere manier te combineren met een netfilter? Zo zou je beiden in een verdeeldoos kunnen combineren zodat je altijd een nette netspanning op je set hebt staan.

Groeten,
Mischa
Je neemt me de woorden uit de mond :lol: :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

mischa72 schreef:
Valt dit techniekwondertje op de een of andere manier te combineren met een netfilter?
Vast wel... zou ik het filtertje er achter plaatsen.. waarom weet ik niet.. gevoel denk ik..

Wat foto's van het eindproduct.. De RVS inbusjes zijn vandaag binnengekomen, dus het kastje kan dicht..

Kees
Bijlagen
En het frontje van af de onderzijde gezien..
En het frontje van af de onderzijde gezien..
De aansluitingen
De aansluitingen
Lekker krap daarbinnen
Lekker krap daarbinnen
montage van de diodes aan de kast
montage van de diodes aan de kast
Diodes onder de print
Diodes onder de print
Elco's aan het printje gekit
Elco's aan het printje gekit
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Kees,
Dat ziet er geweldig uit.
Hier onder een andere benadering van DC-Filter
Bijlagen
DC filter van LC-Audio.JPG
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

Vanavond gaatie mee met een collega, 2e test. We zijn benieuwd !
Nou, de eerste reactie was: "Ik wil ook zo'n ding !!!"
Dit was op een M&M-Audio voor-en eindversterker met ScanSpeak A-4tjes.
Het hoog is helderder, mid en laag zijn meer gedetailleerd.


Al met al dus een mooie toevoeging, met waarneembaar resultaat voor weinig geld. Dat zijn, naar mij idee, toch de mooiste "audiomaterialen".
:wink:

Binnenkort nog even meenemen naar een vriend met een "hele goeie installatie"......... :twisted:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

HoMeR schreef:
Al met al dus een mooie toevoeging, met waarneembaar resultaat
Dat is een neveneffect kennelijk... 't zou alleen de mechanische brom uit transformatoren moeten elimineren, vermits die door DC veroorzaakt zijn.

Ik had ook al op verschillende plaatsen gelezen dat het ding ook effect zou hebben op het geluid, vandaar dat ik toch gekozen heb voor net een andere diode dan in de meeste andere ontwerpen. Kennelijk een goede keuze geweest..

Kees
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

Gisteren even deDC-blocker afgegeven bij die "vriend met een hele goeie installatie"......

Zonder blocker een brommetje (voorversterker helemaal open); met blocker volledige stilte.
Daar moet ik dus ook al voor solderen........

@ Audiomanics : Heb je nog printjes ???? [-o<
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Misschien een idee om een batch te draaien? Als ik de positieve ervaringen zo lees, heb ik ook wel interesse in een printje (om zelf te solderen). Aangezien ik in mijn verdeelkast ruimte zat heb, hoeft het niet persé de vlakke uitvoering te zijn en nu ik erover nadenk zou ik het geheel ook op een stuk experimenteerprint kunnen zetten.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

HoMeR schreef:
@ Audiomanics : Heb je nog printjes ???? [-o<
Ik heb nog een klein beetje materiaal en nog een printje type 1 liggen..
Maar Paul z'n envelopje is verdwenen in de post dus die maakt het eerste recht op een of twee printjes..
Toch maar weer wat printmateriaal deze kant op laten komen misschien..

PS... verder nog iets aan het geluid te merken bij die goede installatie, afgezien van dat brommetje?

Kees
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

Nog geen bericht gehad over de geluidskwaliteit...........

Wordt na het weekend waarschijnlijk.
Bericht volgt. 8)
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

HoMeR schreef:
Gisteren even deDC-blocker afgegeven bij die "vriend met een hele goeie installatie"......

Zonder blocker een brommetje (voorversterker helemaal open); met blocker volledige stilte.
Daar moet ik dus ook al voor solderen........

@ Audiomanics : Heb je nog printjes ???? [-o<
Kijk dat interesseert me heel sterk !! Dat zou me een paar dikke ringkernen in de voeding uitsparen ( een smoorspoel van 1-2 mH in serie met de voedingslijn ). En zoals Mischa zegt, gewoon lekker in de verdeelkast inbouwen :D. Eventueel enkel op de kringen waarop audio staat.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Volgens mij is het vermogen dat je door het filter kan laten lopen niet onbeperkt, Meanman had ergens een link gepost...

Dat de VV tijdens de test vol open stond maakt niet uit, ik hoor de ongewenste brom uit de EV komen, niet uit de speakers, ook als enkel de EV is aangesloten zonder bron VV en speakers..
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Volgens mij is het vermogen dat je door het filter kan laten lopen niet onbeperkt, Meanman had ergens een link gepost...

Dat de VV tijdens de test vol open stond maakt niet uit, ik hoor de ongewenste brom uit de EV komen, niet uit de speakers, ook als enkel de EV is aangesloten zonder bron VV en speakers..
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

Sorry, ik was niet helemaal compleet.
De blocker zat aan de eindversterker !!
:roll:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

fluppie schreef:
En zoals Mischa zegt, gewoon lekker in de verdeelkast inbouwen :D. Eventueel enkel op de kringen waarop audio staat.
Dat was ik niet helemaal van plan. Ik ga zelf een verdeelbox bouwen voor mijn stroomverdeling. Wat lomp van afmeting, maar wel mutlifunctioneel en ruimte zat voor bijvoorbeeld een netfilter en de DC-blocker.

Heeft het trouwens zin om deze allebei toe te passen of heeft de DC-blocker ook een filterfunctionaliteit? Of begrijp ik het helemaal verkeerd en doet de DC-blocker hetzelfde als een netfilter?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

mischa72 schreef:
heeft de DC-blocker ook een filterfunctionaliteit? Of doet de DC-blocker hetzelfde als een netfilter?
Een Netfilter zal met name hoogfrequente spikes (korte stoorpulsen) van het net filteren. Hoogfrequent tegenhouden kun je op twee manieren doen: tegenhouden... met een spoel in serie dus, of kortsluiten... met een condensator naar massa/aarde/tegenfase..
Of een combinatie van beiden... Dat is een Netfilter..

In een DC-Blocker zit geen van beide componenten. Hooguit dat door de traagheid van de Elco's tot de reactietijd van de diodes nog wat stoorpulsen afgezwakt worden... Maar dat is nano- en pico-seconden-werk.. Het kan dus wel zijn dat er wat storingonderdrukking plaats vindt maar dat is dan alleen een gunstig bijproduct, net als de invloed op het geluid dat sommige waarnemen..

Kees
Gesloten