De mooiste DC-Blocker....
Moderator: Beheerdersteam
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Vast wel... zou ik het filtertje er achter plaatsen.. waarom weet ik niet.. gevoel denk ik..mischa72 schreef:Valt dit techniekwondertje op de een of andere manier te combineren met een netfilter?
Wat foto's van het eindproduct.. De RVS inbusjes zijn vandaag binnengekomen, dus het kastje kan dicht..
Kees
Nou, de eerste reactie was: "Ik wil ook zo'n ding !!!"Vanavond gaatie mee met een collega, 2e test. We zijn benieuwd !
Dit was op een M&M-Audio voor-en eindversterker met ScanSpeak A-4tjes.
Het hoog is helderder, mid en laag zijn meer gedetailleerd.
Al met al dus een mooie toevoeging, met waarneembaar resultaat voor weinig geld. Dat zijn, naar mij idee, toch de mooiste "audiomaterialen".
Binnenkort nog even meenemen naar een vriend met een "hele goeie installatie".........
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Dat is een neveneffect kennelijk... 't zou alleen de mechanische brom uit transformatoren moeten elimineren, vermits die door DC veroorzaakt zijn.HoMeR schreef:Al met al dus een mooie toevoeging, met waarneembaar resultaat
Ik had ook al op verschillende plaatsen gelezen dat het ding ook effect zou hebben op het geluid, vandaar dat ik toch gekozen heb voor net een andere diode dan in de meeste andere ontwerpen. Kennelijk een goede keuze geweest..
Kees
Misschien een idee om een batch te draaien? Als ik de positieve ervaringen zo lees, heb ik ook wel interesse in een printje (om zelf te solderen). Aangezien ik in mijn verdeelkast ruimte zat heb, hoeft het niet persé de vlakke uitvoering te zijn en nu ik erover nadenk zou ik het geheel ook op een stuk experimenteerprint kunnen zetten.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ik heb nog een klein beetje materiaal en nog een printje type 1 liggen..HoMeR schreef:@ Audiomanics : Heb je nog printjes ????
Maar Paul z'n envelopje is verdwenen in de post dus die maakt het eerste recht op een of twee printjes..
Toch maar weer wat printmateriaal deze kant op laten komen misschien..
PS... verder nog iets aan het geluid te merken bij die goede installatie, afgezien van dat brommetje?
Kees
Kijk dat interesseert me heel sterk !! Dat zou me een paar dikke ringkernen in de voeding uitsparen ( een smoorspoel van 1-2 mH in serie met de voedingslijn ). En zoals Mischa zegt, gewoon lekker in de verdeelkast inbouwenHoMeR schreef:Gisteren even deDC-blocker afgegeven bij die "vriend met een hele goeie installatie"......
Zonder blocker een brommetje (voorversterker helemaal open); met blocker volledige stilte.
Daar moet ik dus ook al voor solderen........
@ Audiomanics : Heb je nog printjes ????
Volgens mij is het vermogen dat je door het filter kan laten lopen niet onbeperkt, Meanman had ergens een link gepost...
Dat de VV tijdens de test vol open stond maakt niet uit, ik hoor de ongewenste brom uit de EV komen, niet uit de speakers, ook als enkel de EV is aangesloten zonder bron VV en speakers..
Dat de VV tijdens de test vol open stond maakt niet uit, ik hoor de ongewenste brom uit de EV komen, niet uit de speakers, ook als enkel de EV is aangesloten zonder bron VV en speakers..
Volgens mij is het vermogen dat je door het filter kan laten lopen niet onbeperkt, Meanman had ergens een link gepost...
Dat de VV tijdens de test vol open stond maakt niet uit, ik hoor de ongewenste brom uit de EV komen, niet uit de speakers, ook als enkel de EV is aangesloten zonder bron VV en speakers..
Dat de VV tijdens de test vol open stond maakt niet uit, ik hoor de ongewenste brom uit de EV komen, niet uit de speakers, ook als enkel de EV is aangesloten zonder bron VV en speakers..
Dat was ik niet helemaal van plan. Ik ga zelf een verdeelbox bouwen voor mijn stroomverdeling. Wat lomp van afmeting, maar wel mutlifunctioneel en ruimte zat voor bijvoorbeeld een netfilter en de DC-blocker.fluppie schreef:En zoals Mischa zegt, gewoon lekker in de verdeelkast inbouwen. Eventueel enkel op de kringen waarop audio staat.
Heeft het trouwens zin om deze allebei toe te passen of heeft de DC-blocker ook een filterfunctionaliteit? Of begrijp ik het helemaal verkeerd en doet de DC-blocker hetzelfde als een netfilter?
Groeten,
Mischa
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Een Netfilter zal met name hoogfrequente spikes (korte stoorpulsen) van het net filteren. Hoogfrequent tegenhouden kun je op twee manieren doen: tegenhouden... met een spoel in serie dus, of kortsluiten... met een condensator naar massa/aarde/tegenfase..mischa72 schreef:heeft de DC-blocker ook een filterfunctionaliteit? Of doet de DC-blocker hetzelfde als een netfilter?
Of een combinatie van beiden... Dat is een Netfilter..
In een DC-Blocker zit geen van beide componenten. Hooguit dat door de traagheid van de Elco's tot de reactietijd van de diodes nog wat stoorpulsen afgezwakt worden... Maar dat is nano- en pico-seconden-werk.. Het kan dus wel zijn dat er wat storingonderdrukking plaats vindt maar dat is dan alleen een gunstig bijproduct, net als de invloed op het geluid dat sommige waarnemen..
Kees
