aflopende 6 hoekige kast

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

waarom moet hij lang zijn?
Heb je een grote diameter? (kleinere diameter = kleinere poort bij dezelfde resonantiefreq.)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Als je de inhoud van de wooferkast 27 liter maakt en een buis gebruikt van 7cm in diameter en 26 cm lang krijg je een goede basrespons. Je tuned dan op 36Hz. Je middentoner heeft geen br nodig.

Nog een tip:

Plaats de middentoner tegen de bovenkant van zijn kast en de tweeter tegen de onderkant van zijn kast. Niet precies in het midden van hun kabinet plaatsen dus. Dit geeft een mooiere respons. (google op diffractie)

Als je echt de vorm wil houden zoals hij nu is krijg je het geluid alleen optimaal door de mid en tweeter samen in de middelste kast te bouwen. Als je de mid en tweeterkast wat rechter opzet ,zodat de punten achteraan gaan zweven, dan kan het wel..
supernova
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 12:23

Bericht door supernova »

Ik dacht erover om een zo groot mogenlijke vent te nemen, want dan is de vent match het best. Of maakt het niet uit als deze op 15 zit?

Ik dacht eraan om hem 35 liter te maken met een tuning freq van 31 hertz. Dan er een vent 8.2cm diameter en een lenge 41.6.
Kan dat ook? dan is het berijk namelijk een stuk groter. Dan zit de vent match op 0.08


Bedankt voor de tips. Als ik ze nou dicht bij elkaar zit met een kegeltje ervoor? Dan is de verspreiding toch wel genoeg?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”