Mijn eerste meting...

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 11:41
Locatie: Meeuwen

Bericht door SpikyTim »

Geen probleem sikalot, want het is mede dankzij jou posts dat mijn probleem opgelost is geraakt. Toch zoveel te beter als we er allen wijzer van worden...
SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 11:41
Locatie: Meeuwen

Bericht door SpikyTim »

Nog 1 vraagje:
Als ik de kalibratie doe zonder iets tussen de klemmen en daarna een meting met een directe verbinding tussen de klemmen van de speaker (dus zonder weerstand theoretisch) Blijf ik een weerstand van 0.57 ohm meten. Kan dit invloed uitoefenen bij het opnemen van de parameters? Ik vermoed dat dit een meetfout is die ik niet direct uit het systeem kan halen.
SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 11:41
Locatie: Meeuwen

Bericht door SpikyTim »

Niemand een antwoord op mijn bovenstaande vraag?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat je dat meet met een belasting van 0 ohm (dus enkel een draad), kan wel aardig.

Je zit nl. redelijk met toleranties hier en daar.

Ik heb voor de spanningsdeler 1% weerstanden gebruikt dacht, maar daar kan ook een verschil in zitten.
Meet ook eens de weerstand van de impedantie box eens op (tussen de beide rode klemmen), kan best zijn dat die 27,1 of 26,7 ohm is ofzo.
Is een mox weerstand en die zijn 5% ofzo.

Je moet eens kijken hoe hij meet met weerstanden en/of spoelen.
Vergelijk dat eens met een multimeter de je hebt, dan moeten die waardes goed overeen komen.

Nauwkeuriger meten dan ±0,05 ohm is sowieso erg moeilijk.
SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 11:41
Locatie: Meeuwen

Bericht door SpikyTim »

Als ik een gekende weerstand nameet vind ik nog steeds systematisch een weerstand die 0.6ohm hoger ligt. Als ik de referentieweerstand aanpas naar 27.5 ohm (gemeten weerstand) dan word de fout zelfs nog een fractie groter. Welk zijn nu eigenlijk de factoren die dit kunnen veroorzaken? (dan kan ik iets systematischer naar een oplossing zoeken)

In het weekend ben ik ook al eens speakers aan het uitmeten geweest. Toch vind ik het moeilijk om herhaalbare resultaten te verkrijgen. Zeker als ik de pink noise methode ga vergelijken met de stepped sine methode, dan zitten er grote vershillen op. Met welke methode krijgen jullie de meest betrouwbare resultaten?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mm het is raar dat je grote verschillen krijgt.

Ik gebruik altijd de ruis en dat werkt gewoon altijd goed (en altijd reproduceerbaar)
SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 11:41
Locatie: Meeuwen

Bericht door SpikyTim »

Dus ik best eerst achterhalen waar die 0.6 ohm vandaan komt voor ik mijn meetresultaten kan vertrouwen?

mvg,

Tim
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je meet nu zuiver weerstanden begrijp ik ?

Sja het is en blijft ene referentie weerstand.

Als je daar flink van gaat afwijken, wordt je afwijking ook steeds groter.
In feite maakt het voor impedantie metingen niet heel veel uit.

Je kunt kijken of die 0,6ohm consequent is.
als dat zo is moet je gewoon een andere waarde invullen als referentie weerstand, zodat het weer klopt.
SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 11:41
Locatie: Meeuwen

Bericht door SpikyTim »

Zo eenvoudig is het niet. De curve is niet lineair waardoor ik enkel de beste resultaten krijg wanneer ik de juiste waarde doorgeef. Als ik de waarde verlaag om de fout omlaag te halen dan kloppen de andere gemeten weerstanden totaal niet meer. Als ik de 27ohm gebruik blijft de fout dus wel systematisch 0.6ohm.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Even kijken of ik je helemaal kan volgen.

Je hangt aan de impedantiebox een weerstand waar je de waarde van wilt meten. (of eigenlijk al hebt gemeten en je gaat kijken of LIMP klopt)

Vervolgens meet je die met LIMP en meet je 0,6ohm teveel, maar loopt wel gewoon recht.

Als dat zo is maakt het niks uit of je die waarde van 27ohm veranderd in LIMP zelf. Dat verschuift nmlk enkel je referentie waarde.
Of te wel, het is enkel een correctie op de grafiek (even simpelweg gezegd).

Desnoods veranderd je die in 4ohm, echter krijg je dan alleen waardes die 23ohm verkeerd zitten.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

SpikyTim schreef:
Nog 1 vraagje:
Als ik de kalibratie doe zonder iets tussen de klemmen en daarna een meting met een directe verbinding tussen de klemmen van de speaker (dus zonder weerstand theoretisch) Blijf ik een weerstand van 0.57 ohm meten.
Ik zou je graag willen helpen, maar ik weet niet hoe het impedantieboxje er van binnen uit ziet.
Maar als ik het goed begrijp calibreer je de kanelen met de referentieweerstand (27ohm) er nog tussen?
Zo ver ik weet moet je de calibratie doen zonder deze weerstand ertussen.
Doe je dat niet dan zal het linker kanaal extra verzwakt worden.
Dat geeft dan ca. 0.3dB onbalans met de weerstandswaarden uit de Arta handleiding.
Niet echt een ramp, je verschuift daarmee alleen de grafiek een beetje omhoog.
SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 11:41
Locatie: Meeuwen

Bericht door SpikyTim »

B_force zei dat ik beste kalibreerde met het boxje al aangesloten (zonder iets in de klemmen). Ik zal deze avond nog eens zonder het boxje kalibreren om te zien of dat het verschil maakt.

@ B-force: je volgt me goed als ik er een gekende weerstand tussenhang meet ik een rechte lijn maar wel 0.6 ohm te hoog. Of je laatste bewering wel helemaal correct is dat wil ik graag deze avond nog wel eens even testen...
Dus deze avond meer
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

SpikyTim schreef:
B_force zei dat ik beste kalibreerde met het boxje al aangesloten (zonder iets in de klemmen). Ik zal deze avond nog eens zonder het boxje kalibreren om te zien of dat het verschil maakt.
Nee, je moet wel het boxje gebruiken (door tolerantie zal er een klein verschil zitten tussen de verzwakkers),
alleen dan zonder de 27ohm weerstand.
Maar het zal in principe echt niet veel uitmaken, ik heb het even nagerekend en dat zou dan een afwijking van 0.1 ohm geven.
Niet om wakker van te liggen ;).

Maar als je steeds 0.6ohm teveel meet, kan je dan niet gewoon de weerstandswaarde in Arta met die hoeveelheid vergroten?
Dat moet werken.
SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 11:41
Locatie: Meeuwen

Bericht door SpikyTim »

Dat werkt niet. Dat heb ik gisteren geprobeerd. Door de referentieweerstandswaarde aan te passen en een weerstand van 1ohm te meten. Ik moest de referentieweerstand sterk verkleinen (bijna halveren dacht ik) om terug op 1 ohm te komen. En dan klopt het plaatje bij grotere weerstanden totaal niet meer...
Daarom dat ik er bij blijf dat je het niet lineair kunt corrigeren door de waarde van de referentieweerstand aan te passen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik heb net zelf even getest, en bij mij veranderd er niks anders dan de totale waarde als ik voor de referentie weerstand een andere waarde invul.

(getest van 1 t/m 50 ohm)

Dit was met een 5,6ohm weerstand.

Dus ik snap niet helemaal wat er mis gaat eigenlijk.
SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 11:41
Locatie: Meeuwen

Bericht door SpikyTim »

Dan vrees ik dat ik toch nog steeds ergens iets verkeerd aan het doen ben maar ik zal het deze avond nog eens tegoei bekijken. Om eerlijk te zijn kijk ik hier nu iedere keer tussen de soep en de patatten (zoals ze dat hier zeggen) naar en kan het zijn dat ik daardoor helemaal de mist in ga.
SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 11:41
Locatie: Meeuwen

Bericht door SpikyTim »

Bart je hebt helemaal gelijk. Blijkbaar zit er toch wel redelijk wat afwijking op mijn 'referentieweerstandjes' en ik had deze nog niet doorgemeten met een multimeter. Na een kleine aanpassing zijn mijn metingen nu correct. Als ik de speaker connectoren van het boxje kortsluit blijf ik 0.6ohm meten maar zodra ik er een weerstand tussen hang kloppen de waardes.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

:lol:

Meeste weerstanden zijn sowieso 5% heh (zeker die MOX en draadgewonden)

Als ik mijn boxje kortsluit heb ik ook niet precies 0, maar iets van 0,2ohm ofzo.

Maargoed hij klopt prima met wat ik meet op mijn multimeter(s)
Plaats reactie