Philips CD160 modificaties
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Nou, daar gaan we dan. Ik heb eerst een plaatje van de psu in visio gemaakt (snel snel, dus niet mooi)

Dit is een zeer simpele voeding waaraan wellicht op een later moment nog eea gedaan moet worden.
Verder een tekening in visio van de trap zelf.

In de praktijk ziet dit er dan als volgt uit:




Dan nog even wat toelichting. Ik heb de complete analoge uitgang losgemaakt. Dit heb ik gedaan door de twee draadbruggen aan een kant (niet de DAC kant) los te solderen. Aan deze draadbruggen elk een weerstand van 30 ohm gesoldeerd. Ik heb in eerste instantie een 100 ohm weerstand gebruikt, maar hierdoor liep er te weinig stroom door de uitgang van de DAC, waardoor er geen signaal was. De 30 ohm lijken voldoende te zijn. Ik heb wel twijfels over deze lage impendantie. Op een website heb ik een voorbeeld gezien met een trafo die de impendantie veranderd van ongeveer 30 ohm naar 20k. Ik ben er aan het denken om deze hiervoor te proberen:
http://www.cinemag.biz/mic_input/mic_input.html
Op dit moment heb ik vervorming. Ik weet nog niet waarom, dus alle hulp is welkom. De ECC88 heeft een maximale anodespanning van 130 volt. Dit is met mijn voeding van 240 volt dus prima. Ik vraag me alleen af of het niet handiger is andere buizen te testen.
groeten
tom

Dit is een zeer simpele voeding waaraan wellicht op een later moment nog eea gedaan moet worden.
Verder een tekening in visio van de trap zelf.

In de praktijk ziet dit er dan als volgt uit:




Dan nog even wat toelichting. Ik heb de complete analoge uitgang losgemaakt. Dit heb ik gedaan door de twee draadbruggen aan een kant (niet de DAC kant) los te solderen. Aan deze draadbruggen elk een weerstand van 30 ohm gesoldeerd. Ik heb in eerste instantie een 100 ohm weerstand gebruikt, maar hierdoor liep er te weinig stroom door de uitgang van de DAC, waardoor er geen signaal was. De 30 ohm lijken voldoende te zijn. Ik heb wel twijfels over deze lage impendantie. Op een website heb ik een voorbeeld gezien met een trafo die de impendantie veranderd van ongeveer 30 ohm naar 20k. Ik ben er aan het denken om deze hiervoor te proberen:
http://www.cinemag.biz/mic_input/mic_input.html
Op dit moment heb ik vervorming. Ik weet nog niet waarom, dus alle hulp is welkom. De ECC88 heeft een maximale anodespanning van 130 volt. Dit is met mijn voeding van 240 volt dus prima. Ik vraag me alleen af of het niet handiger is andere buizen te testen.
groeten
tom
RobertD, je creatie ziet er leuk uit! Om eerlijk te zijn heb ik wat twijfels over je hybride gelijkrichter. Natuurlijk wordt er maar weinig stroom gebruikt in je brouwsel, maar toch is de inwendige weerstand van een diode veel lager dan die van een gelijkrichtbuis. Mijn advies is om een ez80 te gebruiken, en verder niets. Of heb je bepaalde redenen dit op deze manier te doen?RobertD schreef:Of deze:
http://members.home.nl/triode.dick/dacuitgang.html
en de mijne:
http://home.casema.nl/daems/project/CD460.html
Helaas gaat het brouwsel niet in mijn cd160 passen, die aanmerkelijk kleiner is dan de 160.
Iemand de NOS mod al toegepast? Ben hier op dit moment (ook) mee bezig.
het werkt. Ik heb een 100 ohm weerstand gebruikt. Tevens een schakelaar om te wisselen tussen buis en transistor. De NOS mod werkt ook, alhoewel ik op mijn test speakers geen verschil hoor. Daarnaast heb ik de condensatoren van de dac grotendeels aan de componentzijde van de print geplaatst, zie fotos












- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Zeer zeker heb ik daar een goede reden voor. Je hebt ook een "min" nodig voor de DC hoogspanning. Hoe heb jij die aangesloten in jouw voeding? In het schema van je voeding staat die er namelijk niet in.thetris schreef:
RobertD, je creatie ziet er leuk uit! Om eerlijk te zijn heb ik wat twijfels over je hybride gelijkrichter. Natuurlijk wordt er maar weinig stroom gebruikt in je brouwsel, maar toch is de inwendige weerstand van een diode veel lager dan die van een gelijkrichtbuis. Mijn advies is om een ez80 te gebruiken, en verder niets. Of heb je bepaalde redenen dit op deze manier te doen?
Iemand de NOS mod al toegepast? Ben hier op dit moment (ook) mee bezig.
Waarschijnlijk heeft jouw voedingstrafo twee 265V wikkelingen en wordt het middenpunt aan massa geknoopt. Dat is de "min" van je voeding.
Mijn voedingstrafo heeft geen middenaftakking. Ik heb dus voor de plus van mijn voeding een buisje gebruikt en voor de min een paar diodes. Een EZ80 kan in mijn schema ook, maar zeker niet zonder de diodes, die heb ik nodig voor de "min".
dus in feite het verwijderen van de foutcorrectie. Dit betekent in de praktijk dat de mute functie vervalt. Hierdoor hoor je alle geluiden die het apparaat maakt, ook bijvoorbeeld tijdens pause hoor je nog geluid. Ook is er geluid waarneembaar gedurende een aantal seconden voordat de track begint. Ik vind het lastig veel verschil te horen, maar dit komt omdat ik uberhaupt weinig luister ervaring heb met dit apparaat. Het idee is om er nog een bij te kopen. Er schijnt een oplossing te zijn voor dit mute probleem, maar ik ben nog zoekende.
Het alternatief voor jou probleem met de trafo zonder middenaftak is een tweede EZ80. Aangezien het inderdaad zo is dat je geen "min" aansluiting hebt, blijft het feit overeind dat de dioden om je "min" aan te sluiten een hele andere interne weerstand hebben dan de EZ80 die je gebruikt voor de "plus". Overigens moet je voedingstrafo de extra gloeistroom wel aan kunnen.
Ik weet zeker dat je verschil merkt.
Als je geen EZ80 meer hebt wil ik er wel een in een envelopje naar je toe sturen.
Overigens heb je over die fout in de tekening van de voeding helemaal gelijk (schaam)
Tom
Het alternatief voor jou probleem met de trafo zonder middenaftak is een tweede EZ80. Aangezien het inderdaad zo is dat je geen "min" aansluiting hebt, blijft het feit overeind dat de dioden om je "min" aan te sluiten een hele andere interne weerstand hebben dan de EZ80 die je gebruikt voor de "plus". Overigens moet je voedingstrafo de extra gloeistroom wel aan kunnen.
Ik weet zeker dat je verschil merkt.
Als je geen EZ80 meer hebt wil ik er wel een in een envelopje naar je toe sturen.
Overigens heb je over die fout in de tekening van de voeding helemaal gelijk (schaam)
Tom
Als je de foutcorrectie zou verwijderen zou je dat echt wel horen hoor, volgens mij haal je dingen door elkaar.Dit betekent in de praktijk dat de mute functie vervalt. Hierdoor hoor je alle geluiden die het apparaat maakt, ook bijvoorbeeld tijdens pause hoor je nog geluid. Ook is er geluid waarneembaar gedurende een aantal seconden voordat de track begint. Ik vind het lastig veel verschil te horen, maar dit komt omdat ik uberhaupt weinig luister ervaring heb met dit apparaat. Het idee is om er nog een bij te kopen. Er schijnt een oplossing te zijn voor dit mute probleem, maar ik ben nog zoekende.thetris schreef:dus in feite het verwijderen van de foutcorrectie.
Foutcorrectie is niet hetzelfde als oversampling in een cd-speler.. En wat de muting betreft: waarschijnlijk heb je ook je mutingtransistoren gebypast - ik heb niet het hele topic gelezen, maar je hebt toch een buizentrap direct achter de DAC zitten?thetris schreef:dus in feite het verwijderen van de foutcorrectie. Dit betekent in de praktijk dat de mute functie vervalt.
Groetjes,
Martin
zo zie je maar wat voor leek ik ben
Wat voegt het dan toe, het gebruiken of weglaten van dit filter?
ik heb inderdaad gezien dat er 3 ez80s nodig zijn om een greatz brug te maken.
Ik heb het mute issue opgelost door een extra draad te leggen.
Waar zijn de juiste condensatoren voor de voedings mod verkrijgbaar?
tom
Wat voegt het dan toe, het gebruiken of weglaten van dit filter?
ik heb inderdaad gezien dat er 3 ez80s nodig zijn om een greatz brug te maken.
Ik heb het mute issue opgelost door een extra draad te leggen.
Waar zijn de juiste condensatoren voor de voedings mod verkrijgbaar?
tom
@miniwat, ik heb nog geen voedingsmod, die moet nog komen. Ik zag dat elna caps hier goed voor zijn. Of zijn er betere? Ik ga morgen diverse weerstanden tussen 30 en 100 ohm gebruiken ter test. Ik zie in enkele schemas twee parallele weerstanden van 68 ohm. Eerder werd geopperd dat 30 ohm, die ik eerst gebruikte, te weinig zou zijn. Ik twijfel hieraan en zal met een potmeter en weerstand gaan testen.

