Verbeterde Tangband D'Appolito inclusief Tangband TL sub

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@Fredse,
Als je goed kijkt heb ik boven op de kast die op de zuiger , sorry, standaard staat ook nog 2 (kop) klepjes geplaatst 8). Het zou toch wat wezen als iemand wist van welke motoren :?:
Inmiddels is de 2de kast ook af en zal, later, wat foto's plaatsen en wat gaan meten ed....voorlopig even luisteren...
Groet, S
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Na een paar uurtjes geluisterd te hebben leek mij het hoog wel erg veel harder dan de midjes...te veel en even leuk om naar de nieuwe tweeter te luisteren maar zeker geen blijvende afstelling...
Dus maar even meten en wel even snel gewoon de microfoon er een metertje voor hangen en even niet de speaker verplaatsen. Dit daar het mij alleen om het frequentie gebied gaat rond de cross over frequentie~4kHz

Zoals je kunt zien mag het wel wat minder in het hoog. Het rendement van de tweeter is dus echt veel hoger dan de midjes...
Gr, S
Bijlagen
zonder weerstand.psd.jpg
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

ziet er al een stuk rustiger uit:
Gr,S
Bijlagen
met koolstof.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat heb je aangepast? L-pad?
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@Henk
L-pad? :shock: weet nog steeds niet wat het betekent; :?: en hoe die dingen werken :oops: Altijd het vermoeden gehad dat ik die dingen niet wil :?: :!:

Heb ooit (mn eerste speaker toen ik heel jong was) een JBL met zo'n ding gehad. Ging op den duur kraken.... Sindsdien heb ik zoiets van....liever niet en wilde ook niet weten hoe het werkt.

gebruik tot nu toe gewoon weerstanden met een compensatie weerstand parralel aan tweeter

Heb dit keer gekozen voor koolstofvezel omdat ik meer mensen gehoord heb die dit doen. Vooralsnog heb ik dan ook alleen een stukje vezel in serie gezet met TW en niet gecompenseerd.. om te kijken hoe het bevalt.

Hoe belangrijk is die compensatie weerstand eigenlijk?

Ook hiervoor gekozen omdat ik vezel genoeg heb liggen en geen weerstanden van de waarde of L-pads heb.

Uit ervaring met koolstof wist ik al ongeveer hoe lang de vezel moest worden en met het maken en meten van een stukje van 10 cm weet je al snel wat je ongeveer nodig hebt.
mn eerste stukje vezel gaf direct bovenvermeld resultaat. Ik laat het dan ook even lekker zitten omdat het wel lang nodig zal hebben om in te spelen.
als dit niet bevalt kan ik hierna altijd nog gewone weerstanden gebruiken

Gr, S
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

het cricuitje wat je nu beschrijft (dus een serie weerstand + parallel een aan de speaker) is juist een l-pad 8)

En je zou eens wat moeten simuleren, dan zie je direct wat die parallel weerstand (door jou de compensatie weerstand genoemd) precies doet.

Een hele hoop !!!

Het hangt er helemaal vanaf hoe jij je tweeter wilt laten aansluiten/filteren waar je de weerstanden neer zet.
Het verschil is enorm bij een weerstand voor de hele high-pass gebeuren, er achter, of zelfs nog tussen de cap en de spoel.
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

b-force
Het is toch wat...dat heb ik op de 2de klas van de middelbare school geleerd dat als je netwerkjes maakt met weerstanden dat je dan moet uitkijken en daar waar je iets toevoegd moet je het verderop dus compenseren. wist niet dat dit lpad heet
hoe moet je dat dan simuleren? of bedoel je met 1 of ander software gebeuren.... weet niet hoe dat werkt... en wat ik daar voor zou moeten gebruiken?

Wat gebeurt er dan als je die compensatie weerstand (of l-pad)weglaat? kan me zo voorstellen dat de versterker in plaats van de 4 ohm van de tweeter nu dus 6.3 ohm ziet en dus inderdaad de crossoverfrequenties een beetje verschuift. Werk nu met 0.18 mH en 11 uF op een freq van~3600 Hz Dit bij woof&tw 4 ohm. Door de tw nu te verhogen naar 6.3 ohm verschuift de kantelfreq. voor de tweater inderdaad naar lagere waarde~2500Hz Met dat ik dit aan het schrijven ben zie ik dat ik behoorlijk wat verschuif. je krijgt dus theoretisch (als ik het goed heb??) een bult in je cross over filter tussen de 2500Hz en 3600 Hz??? Hier meet ik echter niets van...kun jij dit simuleren? op wat voor een software? Als dit trouwens bevalt doe ik de compensatie weerstand er wel in!! Maar in mn metingen kan ik het niet terugvinden...

Heb ook vaak zoiets van: Hoe minder componenten hoe beter en vaak hoor je weerstanden....
Het hangt er helemaal vanaf hoe jij je tweeter wilt laten aansluiten/filteren waar je de weerstanden neer zet.
Het verschil is enorm bij een weerstand voor de hele high-pass gebeuren, er achter, of zelfs nog tussen de cap en de spoel.
Ik filter 1ste orde met een spoel tussen de (parralele ) woofertjes en een C bij de TW.
Gr, S
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zal eens binnenkort eens wat plaatjes posten :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Ik zal eens binnenkort eens wat plaatjes posten :wink:
in t boek van Vance D staan duidelijke plaatjes van de effecten van de verschillende plaatsen van de verzwakkingsweerstand (voor t filter, L-pad, na t filter)
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door ]eep »

had ik dus toch gelijk dat de tweeter in zijn eentje een hoger rendement heeft dan de 2 TB's bij elkaar. Ondanks de rekensom van 89+6dB.
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Natuurlijk Jeep, zou ook te mooi voor woorden geweest zijn om te verwachten dat ik niet hoefde te compenseren..
maar we komen er wel!

Ben er alleen nog niet over uit of de compensatie weerstand , parralel aan de tweeter, nu ook van koolstofvezel ga maken of gewoon een standaard goedkope weerstand erin zet :?:

gr, S
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Bijna elke tweeter moet je compenseren, ook al ga je voor een MTM systeem.
Met een 2,5 weg kom je soms met 2 woofers een heel eind, maar haal je vaak nog net niet de 92-93dB die sommige tweeter hebben.

Ik zou overigens gewoon voor 5W MOX gaan. Doet prima zijn werk kost een beetje :)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Simon schreef:
Hoe belangrijk is die compensatie weerstand eigenlijk?
Als je alleen een weerstand voor de tweet zet verhoog je de ohmse weerstand die je filter ziet. Daardoor veranderd je scheidingsfrequentie.
Met die parralel weerstand corrigeer je die ohmse weerstand weer terug naar wat het moet wezen.
(hebben we hier ooit es een hele discussie over gehad :D )
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Hoi Sietse!
Had ook in een snelle berekening de verplaatsing van de cross over frequentie teruggevonden; van ~3600 naar ~2500 Hz voor de tweeter. Tot mijn verbazing zie je er zo weinig van terug in de meeting :?:
Zo heb ik ook eerder gelezen dat er ook mensen zijn die met dit wofertje en een tweetertje enkel met een condensator filteren?! Dit schijnt dan 'heel 'musikaal'te klinken :roll: Dan heb je dus nog een veel grotere óverlap'
Dit vind ik dan weer heel extreem filteren en een beetje tegen mijn gevoel daar ik juist mijn kastjes zo dood mogelijk wil maken (geen kast reflekties) Door nu zo 'extreem' te filteren ga je als het ware toch weer kunstmatig als het ware reflekties of in dit geval gewoon dubbele geluids bronnen creeren...... :roll:
In deze zin bedoel ik dus mijn vraag.
Hoe belangrijk is die compensatie weerstand eigenlijk?
Bij tweaters met een hoge Fs moet je natuurlijk altijd uitkijken ter bescherming :wink: met dit soort fratsen.

Voor mijn smaak hou ik me maar aan de regels van het filteren en heb dan ook de 'compensatie' weerstanden al in huis gehaald....
nu nog een moment vinden dat ik ze kan monteren 8) De kastjes klinken zo lekker dat ik ze niet meer uit wil zetten...maar het zal toch even moeten :lol: Zeker nu met de 6550 buizen in de RED-AMPS
Gr,S
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik snap überhaupt de discussie niet.
Het is een gewoon een groot verschil, met of zonder die compensatie (parallel weerstand)

Zie hier de plaatjes van een simulatie van spkrwrkshop van mijn huidige KEF monitor.
Conclusie mag je zelf trekken :wink:
Bijlagen
zonder parallel weerstand.PNG
Met parallel weerstand.PNG
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@ b- force
Thx man... dat is duidelijk! daar zie je een prachtige bult ontstaan bij het weglaten van de weerstand.
Ik simuleer nooit maar dit is dus wat ik ergens ook verwacht had terug te vinden in mn meeting....
enfin, zie boven...ga de weerstanden er inzetten...als de speakers even uit kunnen en ik even op de óuwe'dáppolito's ga luisteren. Is meteen een goede test om 'ze'weer even te vergelijken.
Denk dat we weer even genoeg gezegd hebben over dit L-pad onderwerp...
gr, simon
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

hier dan de meeting me lpad:
Kun je dus weer eens zien dat ik dus duidelijk kan meten dat de "compensatie weerstand' z'n werk dus wel doet daar ik nu een duidelijke deuk heb :?: :!: :evil:
Het zal toch niet hetzelfde verhaal zijn als de vorige dáppolito dat tangband het dus weer niet zo nauw neemt met de aanduiding van + en - op de speakers....
GRRRR, S
Bijlagen
met Lpad.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

tegen fase kun je zo meten, das niet zo lastig.

De woofertjes kun je sowieso goed testen door een batterij te gebruiken.

Overigens weet ik niet hoe jou schema in elkaar zit, maar soms kan het ook zo zijn dat je tweetr moet ompolen.

De kans dat tangband de + en - omdraait is denk ik niet aanwezig :P
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
De kans dat tangband de + en - omdraait is denk ik niet aanwezig :P
maar er is wel eens een serie de fabriek uit gegaan waar de + en - aanduidingen niet zichtbaar waren, en je het dus moest "weten" aan de hand van de breedte van t lipje
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

hier dan de meting in tegen fase aangeslote:


@b-force:
tegen fase kun je zo meten, das niet zo lastig.

De woofertjes kun je sowieso goed testen door een batterij te gebruiken.

Overigens weet ik niet hoe jou schema in elkaar zit, maar soms kan het ook zo zijn dat je tweetr moet ompolen.

hoe meet je de fase van de band tweeter?
is eerste orde dus spoel in serie met wofertjes en c in serie met tweetert en dit dan parralel aan elkaar.


Maar zo zie je maar dat de eerste meeting met enkel de weerstand in serie met tweet. behoorlijk bedriegelijk was omdat de 2 effecten : tgenfase en geen compensatie weerstand, meettechnisch elkaar zo een beetje opheffen in dit specifieke geval :!: :!: :!:
Gr, S
Bijlagen
met Lpad in tegenfase.jpg
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Een d'appolito moet je toch 90 graden uit fase filteren om het beste afstraalgedrag te krijgen? http://www.tolvan.com/xdir/

Ik weet niet wat voor meetprogramma je gebruikt. Misschien dat je ook de demo versie van Arta kan installeren om een en ander te controleren?
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@montana
dat is nieuw voor mij :oops: :oops: Heb me meer op de mechanische aspecten geconcentreerd..
De volgende vraag...hoe moet je 90 graden uit fase filteren? 180 graden kan ik me nog iets bij voorstellen..
begin te vermoeden dat ik weer even in de theorie moet gaan duiken :oops:
Iets waar ik moeite mee heb omdat ik niet weet waar ik het moet vinden.
Vooralsnog draait het nu qua niveaus in iedergeval goed en kan het voorlopig draaien. Zal de theorie gaan opzoeken en weer een paar maanden gaan studeren en evt. weer eens filter veranderen. Het is zeker de moeite om het 100% te filteren dit kastje! want hij klinkt ok.
waarom zou ik arta moeten installeren...ik meet alleen niveaus.... Het ziet er dus echt naar uit dat ik weer in de boeken moet.......Maar welke :?:

In ieder geval bedankt voor de hele nuttige info!

Ik ben filter moe en hou het vandaag in ieder geval voor gezien....bier uur....
Gr, S
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Als ik jou was zou ik speakerworkshop downloaden en daar mee aan de slag gaan.

Dan zie je veel en veel meer wat je doet :wink:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

haha.. niet te lang doorgaan inderdaad, het moet wel leuk blijven.

Met ARTA of andere software kan je de fase meten. Het loopt allemaal niet zo extreem nauw in de praktijk.

Als je op 0 en 15/25 graden meet, zie je het belangrijkste denk ik zelf. Het kan goed kloppen dat je de tweeter uit fase moet zetten bij de aansluiting. acoustisch hoeft dat alleen niet altijd 180 graden verschil te geven, opmdat de tweeter vaak voorloopt op de mid. Door hem in tegenfase te zetten met de woofers zou je dus best goed uit kunnen komen.

Je laatst geposte grafiek ziet er toch best goed uit..
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@b-force
speakerworkshop :twisted: heb in het verleden 3 maanden mee gestoeid zonder resultaat.SW en ik liggen elkaar niet. Ga waarschijnlijk voor Arta al ben ik hier ook huiverig voor maar kan in ieder geval proberen.

@Montana
Het zal dus Arta worden maar heb er geen haast mee en ga voorlopig lekker luisteren. Wat deze sessie mij geleerd heeft is dat die fasering bij de dáppolito dus ergens toch wel behoorlijk 'kritisch'is In de zin dat het beeld van de filtering zoals helemaal boven bij de eerste meeting zonder 'compensati weerstand' van de L-pad met tweeter 'in' fase ;waarbij je dus ook redelijk recht meet! het beeld heel anders is als de laatste configuratie met compensatie weerstand en 'uit' fase. Met als kantekening dat in de eerste situatie de cross over frequentie natuurlijk flink verlaagd was van 3600 naar 2500 Hz wat (gevoelsmatig) weer net te laag is voor de tweeter bij 1ste orde filtering. Het zou mooi zijn als ik een test filter kon bouwen met een paar 'knopjes' erop met fase verdraaiing en frequentie instelling...dan kun je even spelen ;instellen en bij tevredenheid een vast filter bouwen. Bestaat zoiets? Ik neem aan voor de frequentie wel maar hoe zit dat met die fase verdraaiing? hoe moet je dat veranderen?
Het blijft leuk speakers bouwen! Mijn andere 'ouwe' d'appolitos staan nu heel zielig en jaloers langs de muur mee te luisteren naar iets wat zij hadden willen doen :wink:
Groet, simon
Plaats reactie