Tonefactory, Juke-box revival kit, of toch een Yarland

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pieter

Bericht door Pieter »

De nieuwe FV34 heeft nu Claritycaps SA koppelcondenstoren en gelijkstroom voor de gloei, 8) ik ben benieuwd.

Voor de buizen wil ik de Genalex Gold Lion kiezen.
Het liefste een KT66 als dit mogelijk is (wordt gescheckt door Crafty) en anders de KT77.
Waar heb jij die 5670 buisjes besteld? Ik heb ze tot nu toe alleen gevonden bij de tonefactory.

Groet
Pieter.
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

bestellen? Bij mij :P
Ik heb er ontussen zoveel verschillende.... Ik heb een voorradje GE JAN 5670W (mooi gebalanceerd geluid, ruimtelijk, niet superdynamisch) die een flinke upgrade zijn en niet duur. Ik heb nu net 10 Raytheon met black-plate en D-getter binnen. Die moet ik nog proberen maar zijn ws zeer goed.
De duurste 2C51/5670 van Western Electric en Bendix heb ik ook geprobeerd, maar hun reputatie vind ik niet helemaal terecht.
Ik heb er nu RCA blackplates in.

Je kunt geen KT66 in een EL34 versterker doen. Dat vraagt om veel hogere stroom. Een KT77 is bedoeld als compatible met een EL34. De 6550, KT66 en KT88 zijn heel andere en veel zwaardere buizen.

De Genalex ben ik erg nieuwsgierig naar, maar ik heb een beetje het idee dat het meer de naam is dan prestatie. Het zijn ws geen gerelabelde JJ's in ieder geval.

Ik heb de Yarland ook geprobeert met de Clarity Caps en dat was een enorme verbetering. Vandaar dat ik het Roland ook aangeraden heb (t kan zijn dat ie dat idee zelf ook al had hoor). Origineel miste de FV34A nml totaal de subbas <80hZ en met de CC werd het ineens een volwaardige versterker :-({|= .
De CC zijn erg mooi en ruimtelijk maar ik vind ze wat suf in het hoog. Dus dat is mede een kwestie van samenspel met je speakers.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

De nieuwe FV-34CIII is ook uitgerust met die Clarity Caps SA's. Voor een èchte verbetering ben ik altijd te porren. Weet iemand (Roland) waar ik ze precies moet plaatsen in mijn oude type Yarland, welke waardes ik moet hebben en wat ze kosten? Ik ben heel tevreden over de kleine vriend, maar ook ik mis het laag een beetje.
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Als je de versterker openmaakt zie je de kopelcaps vaak al direct zitten. Nu helemaal, omdat de CC nogal wat groter zijn.

Je kunt ze vervangen door caps van dezelfde capaciteit of net 1 tandje meer (dus 0.56uF ipv 0.47uF bv). De max V van de CC 630V is wel erg ruim (geen probleem natuurlijk). Ik heb in mijn FV34A 0.47uF 200V PiO's en daar blijft ie netjes onder (140V max gemeten).
In een andere versterker meette ik 214V piek (bij inschakelen!) en daar kon ik ze dus niet voor gebruiken. Je moet wèl veiligheidsmarge overhouden natuurlijk.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik vraag me toch af wat een ander merk, type of capaciteit van koppelcondensator doet qua geluid ]eep. Neem ik bijvoorbeeld een tandje meer, wat kan ik dan verwachten? Een betere weergave van het laag? Of is het toch iets ongrijpbaars zoals het vervangen van kabels of buizen van een ander merk? Het schema van de kleinste Yarland ben ik op een Itaiaanse site tegengekomen.
Bijlagen
FV_34CIII_p-2.jpg
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Als je de spanning meet, meet je de spanning in rust.

Wanneer er een muzieksignaal op gesuperponeerd wordt, kunnen de piekspanningen oplopen tot tegen de voedingsspanning.
200V gaat een hele tijd goed, maar op een gegeven moment ga je toch gedonder en gekraak horen. Dan zijn je koppelcaps aan het doorslaan.

Ik zou dus zeker voor 400V condensatoren kiezen.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Aardig schema trouwens.
Lijkt erg op dit schema van DHTRob:

Afbeelding

Let even op de ontkoppeling van de kathode weerstand van de tweede triode aan de ingang. Dat zal echt een verbetering opleveren.
Dat potmetertje is heel handig om het signaal symmetrisch te krijgen.

De eindpitten hebben allebei een eigen kathode weerstand. Dat ga ik binnenkort in mijn versterker ombouwen, daar heb ik ook nog steeds één weerstand voor twee buizen, maar het schijnt de basweergave behoorlijk ten goede te komen wanneer ze allebei een eigen weerstand hebben. Met een eigen ontkoppel C uiteraard.

Voor die koppel-C's kun je heel goed pio's of Auricaps gebruiken.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Met een tandje meer bedoelde ik niet de werkspanning van de C's maar de capaciteit. 0,47 uF Vervangen door een C van 0,56: wat voor effect geeft een dergelijke ingreep eigenlijk RobertD?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

De koppelcondensator vormt samen met de roosterweerstand van de volgende buis een hoogdoorlaat filter.
Wanneer je de capaciteit wat groter kiest zou je in theorie een betere laagweergave mogen verwachten.

Let echt op die spanning hoor! 200V is gewoon te krap.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dat zal ik zeker doen, maar met de Clarity Caps heb je daar niet bang voor te zijn. Wat is eigenlijk de limiet wat betreft de capaciteiten? Als ik een nòg hogere waarde plaats gaat het geluid dan vervormen of zo?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Als je een hogere waarde plaatst is je portemonnee sneller leeg.
Dat is volgens mij ongeveer het enige effect.

Ik gebruik altijd iets van 470nF of 500nF.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Die is toch al leeg door dat zelfbouw project van mij... :?
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Trouwens, mijn Yarlandje draait momenteel op twee Philips MiniWats EL84's en twee stuks van Telefunken. En ik hoor geen draad verschil 8)
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Over dat voltage: ik zei al; ik heb een andere versterker.
Als ik 100V meet, 140V bij inschakelen, en het muzieksignaal er nog bij... dus 100V + muziek, waarom zou 200V dan niet genoeg zijn? Ik weet dat het niet echt veel marge is vergeleken bij de standaard 630V caps. Maar Vitamin Q caps in > 200V zijn niet echt makkelijk te vinden. Zoals in 'zo goed als niet'.

Ik vond trouwens de bas losser worden als ik de capaciteit verhoog. Heb nu dezelfde en vind het lekker strak klinken.
sevenup

Bericht door sevenup »

]eep schreef:
Over dat voltage: ik zei al; ik heb een andere versterker.
Als ik 100V meet, 140V bij inschakelen, en het muzieksignaal er nog bij... dus 100V + muziek, waarom zou 200V dan niet genoeg zijn? Ik weet dat het niet echt veel marge is vergeleken bij de standaard 630V caps. Maar Vitamin Q caps in > 200V zijn niet echt makkelijk te vinden. Zoals in 'zo goed als niet'.

Ik vond trouwens de bas losser worden als ik de capaciteit verhoog. Heb nu dezelfde en vind het lekker strak klinken.
Als je buis defect raakt kan het zo zijn dat de complete voedingsspanning op de condensator komt te staan...
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Kijk maar eens goed naar de plek van zo'n koppel C in het schema van je versterker.

Aan de ene kant zit de anodeweerstand van de stuurbuis.
Aan de andere kant zit de roosterweerstand van de volgende (eind) buis.

Door die roosterweerstand loopt geen stroom. De spanning aan die kant van de koppel-C is dus nul.

Aan de andere kant zit die anode weerstand van de stuurtrap. Daar loopt de ruststroom van de stuurbuis doorheen. De spanning op de anode van de stuurbuis is ongeveer de halve voedingsspanning. Door het uitsturen van de buis gaat die spanning op en neer en bereikt zo nu en dan (bijna) de volledige voedingsspanning.
Dit zijn spanningspieken die af en toe op je koppel-C staan. Dat gaat een hele tijd goed, maar er komt een moment dat je C begint door te slaan, dan hoor je een soort van bliksem/donder geluiden uit je speaker komen.

Als je koppel-C écht doorslaat dan heb je de kans dat je eindbuizen de geest geven en in hun ondergang ook de uitgangstrafo's meenemen.

Better Safe Than Sorry.... ik kies mijn koppel-C's altijd met een spanningswaarde die tenminste even groot is als mijn voedingsspanning.
Pieter

Bericht door Pieter »

Leuk dat dit draadje zo doorsuddert.

Uiteindelijk is het toch geen Yarland geworden :roll: Omdat ik nog steeds twijfel had aan de efficientie van mijn luidsprekers ben ik toch nog door blijven zoeken. De voorkeur ging uit naar een SE en heb ik uiteindelijk gekozen voor een Dared MP18, die met KT88 buizen net iets meer reserve heeft. :D

Woensdagavond was de grote dag en heb ik mijn luidsprekers in de auto geladen en ben naar Hayend in Venlo gereden.

Hay had de versterker al aangesloten op een paar van zijn eigen luidsprekers, zodat hij warm kon draaien.
Naar een gastvrije ontvangst en een kop koffie was het moment daar. Luidsprekers aangesloten een mocht Katie Melua het spits afbijten. Waarna vriend Carlos Santana de buizen verder warm mocht stoken.
Al met al lekker een uurtje naar verschillende CD geluisterd. Seal, Eva Cassidy, Neil Diamond enfin ze hebben allemaal een kans gekregen.

Het was de trip zeker waard.
Ohja, het geluid... geweldig :) :)

Groet Pieter.
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Ik denk dat het de MP15 was?
Maakt dat echt veel verschil in geluidsdruk? 12W of 15W? Ik heb een KT88 en een KT77/EL34 in SE en ik kan niet veel verschil ontdekken in volume. Een KT88 geeft volgens mij geen 18W in SE hoor.

Alleen jammer dat ik voor de 2 versterkers bij elkaar 25% goedkoper uit was dan jij met 1. Als het maar mooi klinkt.
Pieter

Bericht door Pieter »

Hoi,
Je hebt gelijk. Het is de MP15, typefout.

Ik weet niet ofdat er veel verschil zal zijn tussen 15 Watt en 12 Watt. Het lijkt mij van niet. Aan de andere kant, is het niet te ontkennen dat een KT88 meer vermogen kan dissiperen dan een KT77/EL34. Ofdat bij de Dared ook is weet ik niet.
Ik heb mijn boxen alleen op de MP15 aangesloten gehad.

Zoals je zelf zegt, als het maar lekker klinkt en dat doet het zeker.

Betreffende die 25%.. Geen flauw idee wat je er mee bedoel, maar ik vind dat prijsverschil niet bijster interessant.

Groet
Pieter.
Plaats reactie