Aluminium kast voor zelfbouw

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zat ook nog in m'n hoofd. En om het dan lux te houden een massief hardhouten baffle. Trouwens Tony, die HPL platen, hoe dik zijn die?
Als dat niet te dik is, en je maakt een kast met bijvoorbeeld buigplex voor de rondingen, zouden die HPL platen er misschien prima overheen kunnen.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Edo schreef:
Trouwens Tony, die HPL platen, hoe dik zijn die?
Als dat niet te dik is, en je maakt een kast met bijvoorbeeld buigplex voor de rondingen, zouden die HPL platen er misschien prima overheen kunnen.
Iets minder dan 1mm, net zoiets als fineer. De minimale buigradius is ongeveer 5 à 6 cm (wel met een contra-mal klemmen - het spul is een beetje stug).
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Dat lampje boven m'n hoofd wordt steeds feller...Aangezien ik al een keer een test had gedaan met buigplex (lekker spul) en dan daar overheen die platen kan je vrij goedkoop een leuke vorm (met alu/rvs look) maken. Vooral die platen die jij noemt zijn dun EN hebben een echte matalen laag.
Nu alleen nog een bedrijf vinden die het kan leveren. Het bedrijf in Lopik is de groothandel....(of ik moet snel een bedrijfje beginnen...)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik zou het gewoon bij Iboma direct proberen. Ik heb zelf geen ervaring met ze maar soms kun je bij de groothandel terecht als je contant betaalt en het zelf afhaalt. Het moet wel op voorraad zijn want 1 plaatje voor een particulier zullen ze waarschijnlijk niet speciaal bestellen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Edo schreef:
Nu alleen nog een bedrijf vinden die het kan leveren. Het bedrijf in Lopik is de groothandel....(of ik moet snel een bedrijfje beginnen...)
Een bedrijfje in custom behuizingen? :wink: Jammer dat custom design arbeidintensief is, en dat de doelgroep nauwelijks betaalt voor creatief denkwerk.

Kan je niet bij Iboma terecht, dan kan Deco-Visie je wellicht verder helpen, al is 's Hertogenbosch ook niet naast de deur en lijken ze ook niet echt op kleintjes gericht.

Mario
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ik kan wel eens informeren voor je.
Bij een vriend van mij hebben ze een zaak die van RVS machines en werktafels maken.

Als je een duidelijke tekening hebt, kan ik die wel overleggen voor je.
Lijkt me nl een typische beunklus. :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Krunk schreef:
Ik kan wel eens informeren voor je.
Bij een vriend van mij hebben ze een zaak die van RVS machines en werktafels maken.

Als je een duidelijke tekening hebt, kan ik die wel overleggen voor je.
Lijkt me nl een typische beunklus. :wink:
Zo krijg ik net mail van m'n "auto-monteur"..haha.
Wat betreft tekening..oei, daar is het nog te vroeg voor denk ik. Het idee is nog maar net boven gekomen en ben aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Maar zou je eens kunnen kijken wat hij zoal kan maken (in de lijn van die Piega speaker..)

Groet,
Edo
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Marp schreef:
Ik wil je niet van je idee afhelpen, maar ken je SoftMetal van Alkor? Dat is krasvast en krimpvrij laminaat wat steviger is dan, en in de verste niet lijkt op al het plakplastic wat ik tot nu toe zag. Ik zag geborsteld nikkel en staal. Beiden erg mooi. Zelf kocht ik een rol geborsteld nikkel (warmere tint dan geborsteld RVS) voor 22,95 Nagenoeg iedereen voelt of het echt geen metaal is, als ik vertel dat het laminaat is.

De website van de Alkor toont helaas enkel wat goedkope, onrealistische afbeeldingen, maar in de catalogus zag ik dat ze tevens aluminium hebben. Als je het niet kent (dit zit toch niet in keukenlades?), zou ik toch eens kijkje nemen bij Karwei of wellicht een andere bouwmarkt?
Heb je niet een foto van het voorwerp wat je beplakt hebt? Ben wel benieuwd!
ps.
SoftMetal van Alkor is ook te koop bij de GAMMA, ik heb er laatst al naar staan kijken (en voelen met m'n wang of het koud aanvoelde, ik ben nog net niet de winkel uitgezet maar kreeg wel heel vreemde blikken :shock: ).
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Zolang je er niet aan gaat likken is het nog net geen fetisch. :lol:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Krunk schreef:
Zolang je er niet aan gaat likken is het nog net geen fetisch. :lol:
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

ovni schreef:
Ik heb de vorm eens bekeken en kom tot de conclussie dat het volgende een optie zou kunnen zijn:

Kijk of je een geschikt stuk mastprofiel van een flink jacht te pakken kunt krijgen. (gebroken masten gaan tegen schrootprijs weg) Hier zaag je de kant waar de leuverrails / gleuf zit van uit.
De grootste profielen van Selden Zijn zo'n 36 x 19 cm
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

richard schreef:
ovni schreef:
Ik heb de vorm eens bekeken en kom tot de conclussie dat het volgende een optie zou kunnen zijn:

Kijk of je een geschikt stuk mastprofiel van een flink jacht te pakken kunt krijgen. (gebroken masten gaan tegen schrootprijs weg) Hier zaag je de kant waar de leuverrails / gleuf zit van uit.
De grootste profielen van Selden Zijn zo'n 36 x 19 cm
En die gaan alleen per hele mast?
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Er zijn nog wel grotere profielen hoor, rondal vollenhove bijvoorbeeld.

Welk profiel klinkt het beste; jouw selden mast of mijn frances spar mast.

En wat dacht je van die high tech carbon mastjes, willen ook wel eens knappen, en ziet er nog trendier uit. :lol:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Pjotr schreef:
richard schreef:
ovni schreef:
Ik heb de vorm eens bekeken en kom tot de conclussie dat het volgende een optie zou kunnen zijn:

Kijk of je een geschikt stuk mastprofiel van een flink jacht te pakken kunt krijgen. (gebroken masten gaan tegen schrootprijs weg) Hier zaag je de kant waar de leuverrails / gleuf zit van uit.
De grootste profielen van Selden Zijn zo'n 36 x 19 cm
En die gaan alleen per hele mast?
Zoals Ovni al opmerkte zou je uit moeten kijken naar een stuk van een gebroken mast. Voor de prijs van een nieuwe kun je denk ik beter een paar Piega's kopen en dan de boel er uit slopen, ben je vast goedkoper uit.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Masten van dat formaat die breken? Lijkt mij stug.

En ja ik weet wat masten kosten. Ooit geholpen bij het in oude staat restaureren van een Klipper. Dat waren toen wel twee houten masten maar voor dat geld koop je idd een behoorlijk riante set :D
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

SARK schreef:
Heb je niet een foto van het voorwerp wat je beplakt hebt? Ben wel benieuwd!
ps.
SoftMetal van Alkor is ook te koop bij de GAMMA, ik heb er laatst al naar staan kijken (en voelen met m'n wang of het koud aanvoelde, ik ben nog net niet de winkel uitgezet maar kreeg wel heel vreemde blikken :shock: ).
Hahaha. Ze zullen wel gewend zijn dat iedereen het goedje iets gronder inspecteert dan gewoonlijk, maar ik krijg nu toch wel komische taferelen voor ogen. :D ;)

De vitrine die ik ermee heb bekleed, ligt momenteel gedemonteerd op de vliering. Omdat een fotootje sneller is gemaakt dan een voorbeeld op internet zoeken, had ik al even gekeken, maar hij ligt me toch net iets te ver weg.

Het zal wel even duren, maar zodra ik de afzuigkap ermee beplak, of beter nog... er een stijlvolle retro-look versterkerbehuizing mee heb gemaakt, post ik zeker een foto.

Mario
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Marp schreef:
De vitrine die ik ermee heb bekleed, ligt momenteel gedemonteerd op de vliering. Omdat een fotootje sneller is gemaakt dan een voorbeeld op internet zoeken, had ik al even gekeken, maar hij ligt me toch net iets te ver weg.

Het zal wel even duren, maar zodra ik de afzuigkap ermee beplak, of beter nog... er een stijlvolle retro-look versterkerbehuizing mee heb gemaakt, post ik zeker een foto.

Mario
Ik hou het in de gaten :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ondertussen nog een mastenmaker gevonden die wel wat ziet in het idee...altijd leuk. Heb van de week een afspraak met hem, want de wat grotere maten zijn schaars en hij wou het hele verhaal wel eens aanhoren.
Hij had een hoop dingen al meegemaakt....maar dit nog nooit.
De vorm ziet eruit als Afbeelding
En heeft een afmeting van 176 x 298 (of maatje kleiner 158 x 266)

Een giek kan ook, heeft alleen twee gleuven. 1 voor het zeil, andere voor het tuigage.
Ziet eruit als dit:Afbeelding

Maar mooie afwerkstrip erin en je ziet er niets meer van.....
Nu nog maar hopen dat de prijs aantrekkelijk genoeg is...
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Tip;

Bel eens met een verzekeraar gespecialiceerd in zeiljachten. Bij economisch totallos kopen ze eigenlijk het hele schip op. wie dit normaal gesproken opkoopt weet ik niet. Maar je zou het eens kunnen proberen. (bijvoorbeeld www.kuiperverzekeringen.nl in Heerenveen)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

ovni schreef:
Tip;

Bel eens met een verzekeraar gespecialiceerd in zeiljachten. Bij economisch totallos kopen ze eigenlijk het hele schip op. wie dit normaal gesproken opkoopt weet ik niet. Maar je zou het eens kunnen proberen. (bijvoorbeeld www.kuiperverzekeringen.nl in Heerenveen)
Misschien een idee ja.

Ondertussen flink aan de telefoon gezeten en blijkt nog niet zo makkelijk. Maar we gaan door. Het laatste telefoontje van vandaag was met een bedrijf wat grote alu pijpen verkoopt. De grootste maat die daar leverbaar was, was 180mm met een wand dikte van 5 mm.
Minimale lengte was 6 meter, wat uitkomt op 257 euro ex btw, dan nog voor 3 euro per meter het anodiseren en je hebt een leuke pijp. Als je even terug gaat rekenen kom je dus op ~45 euro per meter. Maak er 6 speakers van van een meter lang valt dit dus wel mee. Maar ja, wat moet ik met 6 van die pijpen.... :?

Als het goed is belt morgen een tweede bedrijf in alu pijpen terug en de mastenmaker is aan het kijken wat ie kan doen. Belt ook morgen terug.

Wordt vervolgt.....
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Edo schreef:
Maar ja, wat moet ik met 6 van die pijpen.... :?
6.1 surround?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Edo schreef:
De grootste maat die daar leverbaar was, was 180mm met een wand dikte van 5 mm.
Minimale lengte was 6 meter
MCB heeft ze tot 200 mm diameter. Het is met 864 EUR exclusief BTW wel een behoorlijke investering.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ronde buizen zijn niet zo'n probleen, zijn standaard tot 400mm diameter te krijgen, welliswaar in standaard lengtes van 6m :cry: Edo wil een ovale constructie.

Wat je ook kan doen is bij een constructiebedrijf uit alu plaat zo'n ovale vorm laten walsen uit zeg 5 mm plaat. Dat kan dan op de lengte die je hebben wil.
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

nog eens effe terug gaan kijken naar de het fotootje waarmee dit allemaal begonnen is, en ik kan me vergissen, maar die zijpanelen van die boxen zien mij er vrij recht uit...
het lijkt eerder een driehoekig profiel met afgeronde hoeken, en dat is natuurlijk met aluminium plaat en hoekprofieltjes gemakkelijker te maken...
maar ik kan me vergissen, en of dat nu zo is of niet, ovaal lijkt mij alleszins veel mooier en veel meer uitdaging. en er zijn al heel wat mooie ideeen uit de lucht gevallen dus, keep up the good work!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

pieter pan schreef:
nog eens effe terug gaan kijken naar de het fotootje waarmee dit allemaal begonnen is, en ik kan me vergissen, maar die zijpanelen van die boxen zien mij er vrij recht uit...
het lijkt eerder een driehoekig profiel met afgeronde hoeken, en dat is natuurlijk met aluminium plaat en hoekprofieltjes gemakkelijker te maken...
maar ik kan me vergissen, en of dat nu zo is of niet, ovaal lijkt mij alleszins veel mooier en veel meer uitdaging. en er zijn al heel wat mooie ideeen uit de lucht gevallen dus, keep up the good work!
Jep. volgens mij zijn het inderdaad rechte lakken met een profieltje ertussen o.i.d.
Die profieltjes zijn denk ik het probleem niet, zeker 90 graden stukken.
Alleen ik probeer meer iets "design" te vinden...net wat meer uitdaging.
Of het allemaal gaat lukken is een tweede, mar gelukkig hoeft het morgen niet af. Eerst die twee telefoontjes morgen maar even afwachten wat dat brengt. Suk aluminium mast van 20x30 is natuurlijk nooit mis... :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”