Aluminium kast voor zelfbouw
Moderator: Beheerdersteam
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Iets minder dan 1mm, net zoiets als fineer. De minimale buigradius is ongeveer 5 à 6 cm (wel met een contra-mal klemmen - het spul is een beetje stug).Edo schreef:Trouwens Tony, die HPL platen, hoe dik zijn die?
Als dat niet te dik is, en je maakt een kast met bijvoorbeeld buigplex voor de rondingen, zouden die HPL platen er misschien prima overheen kunnen.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Dat lampje boven m'n hoofd wordt steeds feller...Aangezien ik al een keer een test had gedaan met buigplex (lekker spul) en dan daar overheen die platen kan je vrij goedkoop een leuke vorm (met alu/rvs look) maken. Vooral die platen die jij noemt zijn dun EN hebben een echte matalen laag.
Nu alleen nog een bedrijf vinden die het kan leveren. Het bedrijf in Lopik is de groothandel....(of ik moet snel een bedrijfje beginnen...)
Nu alleen nog een bedrijf vinden die het kan leveren. Het bedrijf in Lopik is de groothandel....(of ik moet snel een bedrijfje beginnen...)
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Een bedrijfje in custom behuizingen?Edo schreef:Nu alleen nog een bedrijf vinden die het kan leveren. Het bedrijf in Lopik is de groothandel....(of ik moet snel een bedrijfje beginnen...)
Kan je niet bij Iboma terecht, dan kan Deco-Visie je wellicht verder helpen, al is 's Hertogenbosch ook niet naast de deur en lijken ze ook niet echt op kleintjes gericht.
Mario
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Zo krijg ik net mail van m'n "auto-monteur"..haha.Krunk schreef:Ik kan wel eens informeren voor je.
Bij een vriend van mij hebben ze een zaak die van RVS machines en werktafels maken.
Als je een duidelijke tekening hebt, kan ik die wel overleggen voor je.
Lijkt me nl een typische beunklus.
Wat betreft tekening..oei, daar is het nog te vroeg voor denk ik. Het idee is nog maar net boven gekomen en ben aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Maar zou je eens kunnen kijken wat hij zoal kan maken (in de lijn van die Piega speaker..)
Groet,
Edo
Heb je niet een foto van het voorwerp wat je beplakt hebt? Ben wel benieuwd!Marp schreef:Ik wil je niet van je idee afhelpen, maar ken je SoftMetal van Alkor? Dat is krasvast en krimpvrij laminaat wat steviger is dan, en in de verste niet lijkt op al het plakplastic wat ik tot nu toe zag. Ik zag geborsteld nikkel en staal. Beiden erg mooi. Zelf kocht ik een rol geborsteld nikkel (warmere tint dan geborsteld RVS) voor 22,95 Nagenoeg iedereen voelt of het echt geen metaal is, als ik vertel dat het laminaat is.
De website van de Alkor toont helaas enkel wat goedkope, onrealistische afbeeldingen, maar in de catalogus zag ik dat ze tevens aluminium hebben. Als je het niet kent (dit zit toch niet in keukenlades?), zou ik toch eens kijkje nemen bij Karwei of wellicht een andere bouwmarkt?
ps.
SoftMetal van Alkor is ook te koop bij de GAMMA, ik heb er laatst al naar staan kijken (en voelen met m'n wang of het koud aanvoelde, ik ben nog net niet de winkel uitgezet maar kreeg wel heel vreemde blikken
De grootste profielen van Selden Zijn zo'n 36 x 19 cmovni schreef:Ik heb de vorm eens bekeken en kom tot de conclussie dat het volgende een optie zou kunnen zijn:
Kijk of je een geschikt stuk mastprofiel van een flink jacht te pakken kunt krijgen. (gebroken masten gaan tegen schrootprijs weg) Hier zaag je de kant waar de leuverrails / gleuf zit van uit.
En die gaan alleen per hele mast?richard schreef:De grootste profielen van Selden Zijn zo'n 36 x 19 cmovni schreef:Ik heb de vorm eens bekeken en kom tot de conclussie dat het volgende een optie zou kunnen zijn:
Kijk of je een geschikt stuk mastprofiel van een flink jacht te pakken kunt krijgen. (gebroken masten gaan tegen schrootprijs weg) Hier zaag je de kant waar de leuverrails / gleuf zit van uit.
Zoals Ovni al opmerkte zou je uit moeten kijken naar een stuk van een gebroken mast. Voor de prijs van een nieuwe kun je denk ik beter een paar Piega's kopen en dan de boel er uit slopen, ben je vast goedkoper uit.Pjotr schreef:En die gaan alleen per hele mast?richard schreef:De grootste profielen van Selden Zijn zo'n 36 x 19 cmovni schreef:Ik heb de vorm eens bekeken en kom tot de conclussie dat het volgende een optie zou kunnen zijn:
Kijk of je een geschikt stuk mastprofiel van een flink jacht te pakken kunt krijgen. (gebroken masten gaan tegen schrootprijs weg) Hier zaag je de kant waar de leuverrails / gleuf zit van uit.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Hahaha. Ze zullen wel gewend zijn dat iedereen het goedje iets gronder inspecteert dan gewoonlijk, maar ik krijg nu toch wel komische taferelen voor ogen.SARK schreef:Heb je niet een foto van het voorwerp wat je beplakt hebt? Ben wel benieuwd!
ps.
SoftMetal van Alkor is ook te koop bij de GAMMA, ik heb er laatst al naar staan kijken (en voelen met m'n wang of het koud aanvoelde, ik ben nog net niet de winkel uitgezet maar kreeg wel heel vreemde blikken).
De vitrine die ik ermee heb bekleed, ligt momenteel gedemonteerd op de vliering. Omdat een fotootje sneller is gemaakt dan een voorbeeld op internet zoeken, had ik al even gekeken, maar hij ligt me toch net iets te ver weg.
Het zal wel even duren, maar zodra ik de afzuigkap ermee beplak, of beter nog... er een stijlvolle retro-look versterkerbehuizing mee heb gemaakt, post ik zeker een foto.
Mario
Ik hou het in de gatenMarp schreef:De vitrine die ik ermee heb bekleed, ligt momenteel gedemonteerd op de vliering. Omdat een fotootje sneller is gemaakt dan een voorbeeld op internet zoeken, had ik al even gekeken, maar hij ligt me toch net iets te ver weg.
Het zal wel even duren, maar zodra ik de afzuigkap ermee beplak, of beter nog... er een stijlvolle retro-look versterkerbehuizing mee heb gemaakt, post ik zeker een foto.
Mario
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Ondertussen nog een mastenmaker gevonden die wel wat ziet in het idee...altijd leuk. Heb van de week een afspraak met hem, want de wat grotere maten zijn schaars en hij wou het hele verhaal wel eens aanhoren.
Hij had een hoop dingen al meegemaakt....maar dit nog nooit.
De vorm ziet eruit als
En heeft een afmeting van 176 x 298 (of maatje kleiner 158 x 266)
Een giek kan ook, heeft alleen twee gleuven. 1 voor het zeil, andere voor het tuigage.
Ziet eruit als dit:
Maar mooie afwerkstrip erin en je ziet er niets meer van.....
Nu nog maar hopen dat de prijs aantrekkelijk genoeg is...
Hij had een hoop dingen al meegemaakt....maar dit nog nooit.
De vorm ziet eruit als

En heeft een afmeting van 176 x 298 (of maatje kleiner 158 x 266)
Een giek kan ook, heeft alleen twee gleuven. 1 voor het zeil, andere voor het tuigage.
Ziet eruit als dit:

Maar mooie afwerkstrip erin en je ziet er niets meer van.....
Nu nog maar hopen dat de prijs aantrekkelijk genoeg is...
Tip;
Bel eens met een verzekeraar gespecialiceerd in zeiljachten. Bij economisch totallos kopen ze eigenlijk het hele schip op. wie dit normaal gesproken opkoopt weet ik niet. Maar je zou het eens kunnen proberen. (bijvoorbeeld www.kuiperverzekeringen.nl in Heerenveen)
Bel eens met een verzekeraar gespecialiceerd in zeiljachten. Bij economisch totallos kopen ze eigenlijk het hele schip op. wie dit normaal gesproken opkoopt weet ik niet. Maar je zou het eens kunnen proberen. (bijvoorbeeld www.kuiperverzekeringen.nl in Heerenveen)
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Misschien een idee ja.ovni schreef:Tip;
Bel eens met een verzekeraar gespecialiceerd in zeiljachten. Bij economisch totallos kopen ze eigenlijk het hele schip op. wie dit normaal gesproken opkoopt weet ik niet. Maar je zou het eens kunnen proberen. (bijvoorbeeld www.kuiperverzekeringen.nl in Heerenveen)
Ondertussen flink aan de telefoon gezeten en blijkt nog niet zo makkelijk. Maar we gaan door. Het laatste telefoontje van vandaag was met een bedrijf wat grote alu pijpen verkoopt. De grootste maat die daar leverbaar was, was 180mm met een wand dikte van 5 mm.
Minimale lengte was 6 meter, wat uitkomt op 257 euro ex btw, dan nog voor 3 euro per meter het anodiseren en je hebt een leuke pijp. Als je even terug gaat rekenen kom je dus op ~45 euro per meter. Maak er 6 speakers van van een meter lang valt dit dus wel mee. Maar ja, wat moet ik met 6 van die pijpen....
Als het goed is belt morgen een tweede bedrijf in alu pijpen terug en de mastenmaker is aan het kijken wat ie kan doen. Belt ook morgen terug.
Wordt vervolgt.....
Ronde buizen zijn niet zo'n probleen, zijn standaard tot 400mm diameter te krijgen, welliswaar in standaard lengtes van 6m
Edo wil een ovale constructie.
Wat je ook kan doen is bij een constructiebedrijf uit alu plaat zo'n ovale vorm laten walsen uit zeg 5 mm plaat. Dat kan dan op de lengte die je hebben wil.
Wat je ook kan doen is bij een constructiebedrijf uit alu plaat zo'n ovale vorm laten walsen uit zeg 5 mm plaat. Dat kan dan op de lengte die je hebben wil.
- pieter pan
- Berichten: 176
- Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
- Locatie: schilde (België)
nog eens effe terug gaan kijken naar de het fotootje waarmee dit allemaal begonnen is, en ik kan me vergissen, maar die zijpanelen van die boxen zien mij er vrij recht uit...
het lijkt eerder een driehoekig profiel met afgeronde hoeken, en dat is natuurlijk met aluminium plaat en hoekprofieltjes gemakkelijker te maken...
maar ik kan me vergissen, en of dat nu zo is of niet, ovaal lijkt mij alleszins veel mooier en veel meer uitdaging. en er zijn al heel wat mooie ideeen uit de lucht gevallen dus, keep up the good work!
het lijkt eerder een driehoekig profiel met afgeronde hoeken, en dat is natuurlijk met aluminium plaat en hoekprofieltjes gemakkelijker te maken...
maar ik kan me vergissen, en of dat nu zo is of niet, ovaal lijkt mij alleszins veel mooier en veel meer uitdaging. en er zijn al heel wat mooie ideeen uit de lucht gevallen dus, keep up the good work!
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Jep. volgens mij zijn het inderdaad rechte lakken met een profieltje ertussen o.i.d.pieter pan schreef:nog eens effe terug gaan kijken naar de het fotootje waarmee dit allemaal begonnen is, en ik kan me vergissen, maar die zijpanelen van die boxen zien mij er vrij recht uit...
het lijkt eerder een driehoekig profiel met afgeronde hoeken, en dat is natuurlijk met aluminium plaat en hoekprofieltjes gemakkelijker te maken...
maar ik kan me vergissen, en of dat nu zo is of niet, ovaal lijkt mij alleszins veel mooier en veel meer uitdaging. en er zijn al heel wat mooie ideeen uit de lucht gevallen dus, keep up the good work!
Die profieltjes zijn denk ik het probleem niet, zeker 90 graden stukken.
Alleen ik probeer meer iets "design" te vinden...net wat meer uitdaging.
Of het allemaal gaat lukken is een tweede, mar gelukkig hoeft het morgen niet af. Eerst die twee telefoontjes morgen maar even afwachten wat dat brengt. Suk aluminium mast van 20x30 is natuurlijk nooit mis...
