CD loopwerk voor bovenlader
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Leeuwarden
Ik ben dan geen digitale goeroe, maar mijn boeren verstand zegt wel dat hoe goed je achterliggende elektronica (DAC, versterstekers) ook is een leesfout kunnen ze niet herstellen, dus kan je maar beter zorgen dat je CD's zo goed mogelijk worden gelezen. En dus lijkt mij een goed loopwerk een eerste vereiste. Maar ja, ik ben dan ook geen goeroeLeeuwarden schreef:Ik heb een digitale goeroe wel eens horen zeggen dat het loopwerk van ondergeschikt (tot op zekere hoogte natuurlijk) belang is ten opzicht van de gebruikte electronica.
- Leeuwarden
Wat zal ik zeggen... De electronica begint al voor de dac. Foutcorrectie is electronisch. Mij is verteld dat de electronica in beide loopwerken niet zoveel verschilt. Het is niet hoogdravend spectaculair.Bergrans schreef:Ik ben dan geen digitale goeroe, maar mijn boeren verstand zegt wel dat hoe goed je achterliggende elektronica (DAC, versterstekers) ook is een leesfout kunnen ze niet herstellen, dus kan je maar beter zorgen dat je CD's zo goed mogelijk worden gelezen. En dus lijkt mij een goed loopwerk een eerste vereiste. Maar ja, ik ben dan ook geen goeroe
Het grootste verschil tussen de cdm-12 en de cd-pro is inderdaad de metalen behuizing van de cd-pro. Maar goed. Als ik van mijn cdm-12 een bovenlader maak, heb ik ongeveer hetzelfde als een cd-pro qua stevigheid cq massa van het loopwerk.
Ik heb werkelijk geen idee welke van de twee nu beter is. Meestal is die mening gebaseerd op in welke commercieele cd spelers het desbetreffende loopwerk zit. Zover ik dat heb kunnen bekijken zijn er meer topspelers met een cd-pro loopwerk dan dat er topspelers met een cdm-12 zijn.
Voor de zelfbouwer die niet veel verstand van electronica heeft, heeft de cdm-12 een groot voordeel: de voeding is uiterst simpel. Dat kan je van de cd-pro niet zeggen. Als je hem tenminste goedwerkend wil hebben...
Het is mij niet bekend of de cd-pro electronica uit "normale" componenten bestaat. Dat wil zeggen geen smd. De cdm-12 heeft een pcb die gevuld is met normale componenten. Die zijn dus ook makkelijk te vervangen door betere componenten.
Ik heb overigens mijn gemodificeerde Marantz CD-80 voor een ongemodificeerde cdm-12 de deur uit gedaan...
Lijkt me trouwens heel aardig om beide apparaten eens naast elkaar te zetten. Meneer Stein had overigens wel een mening over welke van de twee de beste is. Ikzelf heb mijn keuze gemaakt door bij hem de ongemodificeerde versie te beluisteren. Bij thuiskomst bleek dat het ding eigenlijk net zo goed klonk als mijn CD-80. Volgens kenners kan dat ook niet...
Helemaal waar. De loopwerken komen uit dezelfde stal en de CD-Pro2M is volgens DAISy (de makers van de loopwerken) een door-ontwikkelde CDM12.Leeuwarden schreef:Wat zal ik zeggen... De electronica begint al voor de dac. Foutcorrectie is electronisch. Mij is verteld dat de electronica in beide loopwerken niet zoveel verschilt. Het is niet hoogdravend spectaculair.
DAISy schreef:This module is the successor of the CD-Pro2, CD-Pro and CDM12 Industrial modules, which have been widely used in the high-end audio industry.
While preserving compatibility with those older modules, the new design of the CD-Pro2M achieves excellent playability and very low mechanical play noise.
Dus wat inderdaad overblijft is de constructie en of dat nou direct te horen is? Dat hangt denk ik ook weer af van de montage van het loopwerk in de behuizing e.d.Leeuwarden schreef:Het grootste verschil tussen de cdm-12 en de cd-pro is inderdaad de metalen behuizing van de cd-pro. Maar goed. Als ik van mijn cdm-12 een bovenlader maak, heb ik ongeveer hetzelfde als een cd-pro qua stevigheid cq massa van het loopwerk.
De CD-Pro2M is geheel in SMD opgebouwd, dus voor alle knutselaars met trillende handjes is het einde oefening wat modificaties betreft. Maar de belangrijkste signalen (I2S en SPDIF) worden op connectoren aangeboden dus kan er naar hartelust met externe DAC's worden gespeeld.Leeuwarden schreef:Het is mij niet bekend of de cd-pro electronica uit "normale" componenten bestaat. Dat wil zeggen geen smd. De cdm-12 heeft een pcb die gevuld is met normale componenten. Die zijn dus ook makkelijk te vervangen door betere componenten.
Als mijn spelertje af is ben ik wel te vinden voor een vergelijkende waren test.Leeuwarden schreef:Lijkt me trouwens heel aardig om beide apparaten eens naast elkaar te zetten ....