Speaka bouwpakket

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 11:41
Locatie: Meeuwen

Bericht door SpikyTim »

Vuurkat schreef:
Vuurkat schreef:
Filter enz. moet je aan Yannick vragen...
Dirk schreef:
wie zou er weten wat voor filters enz ik erin moet zetten dan
:-k

Ontwerpen mag je helemaal zelf doen, als het niet het goede aantal liters is maak je 'm groter/kleiner.
Mijn excuses over het off topic gaan:
@ Vuurkat
Ik merk al sinds geruime tijd dat je een jonge enthousiasteling bent met een passie voor DIY audio. Dit kan ik alleen maar toejuichen.
Maar ik stoor er aan het feit dat je op vele topics replies geeft waarbij je doet alsof je de grote wijsheid in pacht hebt. Maar je voegt in mijn ogen toch weinig constructiefs toe.
Verder doe je ook alsof je al enkele dingen zelf gemaakt hebt. Maar hier heb ik nog niets van gezien. Misschien moet ik eens beter rondkijken, het kan dus ook aan mij liggen. Maar ik lees al je replies met een dubbel gevoel.
Ik wil je niet persoonlijk aanvallen maar ik merk wel dat je hierdoor de beginners veel stof in de ogen strooit waar het helemaal niet nodig is. Er zijn hier maar enkele die zeer veel ervaring hebben en wij kunnen daar zeer veel van leren. Misschien is het een idee om voor je iets post eens nadenkt over hoe je iets constructief kan bijdragen?
En verder zou ik graag eens een paar van je bouwsels willen zien. Hoe eenvoudig ze ook mogen zijn.
Nogmaals ik wil je niet persoonlijk aanvallen en ik hoop dat je zeker verder gaat met je enthousiasme. En ik hoop dat je eens over mijn bedenkingen nadenkt.

Aan de mods. Als ik te ver ga heb ik er geen problemen mee dat deze post verwijderd word. Ik heb ne gewoon even mijn hart kunnen luchten.

ps: als er mensen zijn die mij niet geloven bekijk dit maar eens.
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Ja, is mij ook al eens opgevallen. Maar ik heb toen bij mezelf gedacht dat vuurkat waarschijnlijk ook alleen maar probeert te helpen. Dat er nu een aantal topic zijn waarin vuurkat, samen met iemand anders een 'gesprek' heeft waar weinig constructiefs uit komt is dan wat jammerlijk.

Misschien een idee om een aparte sectie te maken voor beginners: 'Starters - Ja, het is duur. Nee, het kan niet voor 2 tientjes.'.

Wat ik ook veel merk de laatste tijd, is dat er veel mensen op dit forum terecht komen, en dan voor een kleine 100 euro, of zelfs nog minder geweldige speakers te bouwen. Nou ben ik ook nog niet zo héél lang geleden begonnen met zelfbouw en ik weet een beetje dat de prijzen even schrikken zijn. (vooral de prijzen die je niet direct ziet; filters/kasten/afwerking) Voor die mensen is het natuurlijk aan te raden om gewoon wat dingen in stapjes te doen. Ga langs speaker en co, en haal eerst eens alleen een hout pakketje op. Knutsel dit langzaam in elkaar, en spaar een maandje of 2 verder voor drivertjes. Zit dit eenmaal mooi in elkaar, haal je de drivers en filter en je hebt muziek. Daarna haal je de drivers er weer uit, en pak je een blik verf en je hebt al snel iets waar je trots op kan zijn, en uiteindelijk goed te financieren valt!

Nu gaat het inmiddels wel erg off-topic, maar ik wou er toch even op reageren.

P.s. Ik maak me er ook stiekem een beetje schuldig aan niet écht een bouwwerk hier op het forum te hebben staan :oops: . Maar dit komt meer omdat er een aantal dingen, al heel lang, bijna af zijn. Ik hoop dat er snel wat komt, en dit mij vergeven wordt. (Ook probeer ik mijn posts altijd op ervaringen, ervaringen van andere en feiten te baseren)
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

ik wil 2 zuilen maken
tussen de 70 a 90cm
voor de gehele 2 zuilen aan apparatuur die er in gaat rond de €100,-
ik heb wel ervaring met zagen mijn vader was timmerman geweest dus als ik iets niet kan hij helpen
en bovenfrees met cickel gelijder hebben we ook

als je meer moet weten vraag maar

alvast bedankt

ik weet niet of deze combi kan
tweeter:
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=5606

full range:
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=5582

bass-midrange:
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=2997
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Okee, dat is duidelijk!

De tweeter die je gekozen hebt is een leuk dingetje voor weinig geld!

Die andere 2 zouden kunnen als je het graag wilt, maar verstandiger voor een eerste projectje is het om een 2weg te kiezen. Daarnaast kom ik dan al aan alleen speakers op de 80 euro per zuil.

Ik snap het niet helemaal hoor, eerst mag het bij elkaar allemaal 100 euro kosten, en daarna kies je zelf onderdelen die bij elkaar al 160 euro per set kosten, en dan heb je nog geen kasten of filters. :shock: :?

Hoe dan ook, als je die tweeter nou neemt, samen met bijvoorbeeld:

http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=5535

of

http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=5532

Filteren op ongeveer 3500Hz,

Dan heb je inmiddels:
Tweeter: 15,-
Woofer: 25,-
Filter: 20,- (moet denk ik wel lukken als je een beetje budget componenten neemt).

Dan zit je op een totaalbedrag van 120 euro. Moet je alleen nog kastjes maken, maar daar zit het geld hem ook niet. Zuiltje van 80 cm hoog, 20 diep, 20 breed. Zit je op een litertje of 30. Bassreflex pijpje erin (die kan ik nog wel voor je uitrekenen als je wilt) en je kan gaan.

Alleen het filter moet iemand anders dan even naar kijken, want daar durf ik geen conctrete dingen over te zeggen.

Lijkt je dat wat?
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

k

dan ga ik voor die tweeter
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=5606

dan bass-midrange:
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=5532

zou dit groot genoeg zijn dan (Zuiltje van 80 cm hoog, 20 diep, 20 breed)

en dan moet iemand nog een filter kiezen die hier goed bij past

en qua bekabeling moet ik daar dan nog dingen voor aanschaffen


srry dat ik zoveel vraag dit is mijn zijn mijn eerste speakers
en dan wel alles in 1 keer bestellen
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Ja, kastje is goed zo hoor!

Met deze drivers heb ik ook een speaker. Ik zal zo een foto maken van de filters, met de waardes erbij. Dan weet je in ieder geval welke je moet hebben. Eigenlijk moet iemand anders dan even kijken of er een schematje van gemaakt kan worden, en welke kwaliteit voor jou aan te raden is!

Fototje komt in een half uurtje!
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

k ty man

bedankt voor de hulp en dan zal ik is gaan kijken waneer ik het ga bestelen
en maken zal jullie wel op de hoogte houden hoe het er meer is dan
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Hier een fototje van mijn filter, maar ik kan er vrij weinig uit opmaken. Ook kan ik de helft van de waardes niet terugvinden op de componenten!

Misschien dat iemand anders er wat van kan maken?
Bijlagen
DSCF1180.JPG
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

zou ik dan 1 van deze filters moeten hebben

zijn Visaton luidspreker scheidingsfilter 2 weg
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=1939
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=1940
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Dat zou kunnen, maar ik denk dat het verstandiger is om even een filtertje te laten berekenen alhier op het forum. Die in ieder geval de -4dB voor de tweeter erin mee neemt. Verder denk ik dat het niet veel zin heeft andere dingen te corrigeren. Ik denk dat je dan zelfs nog goedkoper uit bent dan zo'n visaton plaatje.

Is er iemand die een textbook filter van 3500 6dB/okt. met een tweeter demping van 4 dB kan tekenen voor deze meneer?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Probeer op deze pagina eens met de tooltjes (2 way-calculator bijv) te spelen...

http://www.lautsprechershop.de/tools/index_en.htm

Kees
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Ik zou dan investeren in een tweeter die twee keer zo duur is (Seas H1212) en een gelijkgeprijsde Peerless SDS 164
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=4294

of

http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=3348

Deze woofer lijkt inderdaad een betere kandidaat voor dit project. Dirk, hoe kijk je er naar om een andere tweeter te nemen die wat meer kost?

http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=3375

of als je dan helemaal voor wat leuk spul wilt gaan:

http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=3386
Laatst gewijzigd door Yannick op do 21 feb 2008, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

die woofer lijkt me wel goed
het ligt eraan hoe duur de tweeter is
wil denk per speaker rond 80 a 100 euro zoiets denk ik

*Edit*
deze mid woofer
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=4294

deze tweeter
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=3386

is dan €68,35 per speaker en dan nog filter erbij
moeten er nog andere dingen in of is dit alles
Laatst gewijzigd door Dirk op do 21 feb 2008, 21:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Als je me even een kwartiertje geeft zal ik je zo de inhoud geven voor een speaker met de peerless 164 woofer en de H1212 tweeter. Ik denk dat het wel moet lukken om onder de 100 euro te blijven.

Moment..... :roll:
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Ey! Die tweeter was eerst 30 euro. :(

H1212 vind ik echt een topding. Maar zelfs de 40 euro is 'ie dik waard.

Edit: Gelukkig is 'ie bij de Speaker en Co nog 30 euro.

Edit2: Aansluitklemmen, hout, draad, filteronderdelen, dempingsmaterialen, schroeven, baspijpje (eventueel), verf/fineer/andere afwerkspulletjes et cetera.
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

zou het ook mogelijk zijn dat je de speakers op je computer kan aansluiten???
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Deze bas is heel erg makkelijk te filteren en is niet al te duur:
http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=5532

Samen met deze tweeter:
http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=2000

Heb je een combi die zelfs met een eerste orde filter werkt. (spoel voor de bas en condensator voor het hoog). Eenvoudig te filteren en niet al te duur.

Groet Roland
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Als je dan de volgende drivers neemt:

http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=4294
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=3386

Je zet de woofer in een kastje van 30 liter. (Ongeveer 80 x 20 x 20 als buitenmaat met 18mm MDF). Getuned op 45Hz: 1 Pijp, van 6,8 cm met een lengte van 12,9 cm.

Als filter is dit denk ik een aardige opzet, en meer kan ik er zelf niet van maken. Niemand trouwens, tenzij je de drivers meet in de kast. Maar ik denk dat voor jou dit een aardige opzet is.

Boodschappenlijstje PER SPEAKER!

Filter:
2 x http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=4836
2 x http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=4853
1 x http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=4034
1 x http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=4048

Drivers:
1 x http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=4294
1 x http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=3386

Overig spul:
1 x http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=3834

Zo ben je voor 100,95 klaar per speaker!

Is dat mooi, of is dat mooi?

@ Roland : Arghh!! Ik ben net klaar met zoeken ja!! =P..
@ Dirk : Dit kan wel, maar je hebt toch echt een versterker nodig om er geluid uit te laten komen!
Bijlagen
filter.JPG
filter.JPG (9.15 KiB) 1611 keer bekeken
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Waarom niet eenvoudig beginnen met iets als een Mivoc SB25JM voor 36€ inclusief filter etc.

http://www.lautsprechershop.de/english/index_hifi.htm

Dan hou je nog wat over voor een versterker die je blijkbaar ook nog nodig hebt

Er zijn diverse topics hier op het forum over de bouw ervan
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

thanks

ziet er echt goed uit
nu moet ik dat nog verwezelijken
als ik eraan begin hou ik jullie op de hoogte
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hihi,

Die combi van mij werkt waarschijnlijk ook met een nog eenvoudiger serie filter. Ik ken die bas erg goed, had hem samen met een 19 mm softdome en een 1 orde filter in een tl zitten. Met een 25 mm tweet lukt het zeker om met een serie filter weg te komen.

Afbeelding

Groet Roland

Sorry Yannick :)
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Inderdaad gewoon met die Mivoc beginnen, wat indoubt zegt. Helemaal mee eens. Weet je zeker dat het prima werkt. Deze:http://www.lautsprechershop.de/hifi/sb25jm_en.htm

Groet Roland

PS Strassacker en linken naar een pagina daar gaat maar zo zo.
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

die set zit daar ook het hout bij of moet je dat nog wel zelf doen???

en welke versterker past hier het beste bij of maakt dat niet uit??
Laatst gewijzigd door Dirk op do 21 feb 2008, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Die set komt zonder hout. Maar met een bouwtekening.

Groet Roland
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”