de IenieMienie-Monitor; fase 10: definitief filter?
Moderator: Beheerdersteam
- mikekiwi
- Contacteer:
Zo...vraagje C is inmiddels duidelijkerwijs opgelost, heb geen reden om af te wijken van het voorstel van indoubt, terpentijn en lijnolie dus.
Vraag A heb ik net voor mezelf beantwoord: heb even een papieren mock-up gemaakt en 18x 26cm wordt toch optisch te groot. Heb dus net maar besloten om het gehele kastje van massief beuken te maken in de maten b14xh24xd18cm. Inhoud wordt dan wel duidelijk minder (ca 3 liter volgens mijn berekening) en ik ben verplicht een andere oplossing voor de BR-poort te kiezen; wordt dus een ronde pijp, aan achter- of onderkant...
Hoe ik het leder dan netjes afwerk in een vertikale baan is me nog even een raadsel, als iemand tips heeft, zijn ze van harte welkom....
Wellicht laat ik die optie even varen en gebruik ik het mooie leer voor een ander projectje...
Edit: heb net de complete tekst even gewist en opnieuw getypt, vorige stukje was niet echt meer van toepassing...
Vraag A heb ik net voor mezelf beantwoord: heb even een papieren mock-up gemaakt en 18x 26cm wordt toch optisch te groot. Heb dus net maar besloten om het gehele kastje van massief beuken te maken in de maten b14xh24xd18cm. Inhoud wordt dan wel duidelijk minder (ca 3 liter volgens mijn berekening) en ik ben verplicht een andere oplossing voor de BR-poort te kiezen; wordt dus een ronde pijp, aan achter- of onderkant...
Hoe ik het leder dan netjes afwerk in een vertikale baan is me nog even een raadsel, als iemand tips heeft, zijn ze van harte welkom....
Wellicht laat ik die optie even varen en gebruik ik het mooie leer voor een ander projectje...
Edit: heb net de complete tekst even gewist en opnieuw getypt, vorige stukje was niet echt meer van toepassing...
- mikekiwi
- Contacteer:
Begint een beetje een monoloog te worden, maar laten we het erop houden dat het opschrijven ook een beetje therapeutisch werkt, dus ik heb er zelf in ieder geval wel iets aan... 
Ben inmiddels al wel een behoorlijke stap verder: het hout is gezaagd, de plankjes liggen klaar om verwerkt te worden.
De baffle zal in zijn geheel in leer worden gevat en die lijm ik dan op de kast die ik verder van massief beukenhout ga maken. Wellicht dat ik de bovenkant ook nog een lederen touch geef, al is het maar om een klein zaagfoutje te compenseren
Fotootjes van het zagen en de plankjes volgen nog.
Wel moet ik nog een beslissing nemen over de BR-poort, daar hoop ik nu toch op wat feedback...
Omdat de afmetingen toch iets kleiner zijn geworden dan eerst gedacht (b15xh25xd20cm) kan ik daar geen poort/sleuf op kwijt. Alternatieven zijn de sleuf naar de onderkant te verplaatsen of een br-pijp aan de achterkant of onderkant.
Hoor graag wat beter/slechter is... zie onder voor een plaatje met daarin geschetst wat ik heb bedacht...
Ben inmiddels al wel een behoorlijke stap verder: het hout is gezaagd, de plankjes liggen klaar om verwerkt te worden.
De baffle zal in zijn geheel in leer worden gevat en die lijm ik dan op de kast die ik verder van massief beukenhout ga maken. Wellicht dat ik de bovenkant ook nog een lederen touch geef, al is het maar om een klein zaagfoutje te compenseren
Fotootjes van het zagen en de plankjes volgen nog.
Wel moet ik nog een beslissing nemen over de BR-poort, daar hoop ik nu toch op wat feedback...
Hoor graag wat beter/slechter is... zie onder voor een plaatje met daarin geschetst wat ik heb bedacht...
Als de brpijp aan de achterkant zit, kan je 'm niet tegen de uur zetten.
En als ie aan de onderkant zit, kan de ondergrond misschien meetrillen.
Maar het gaat er vooral om wat jij heet mooist vindt.
Waar is dat gat aan de achterkant bij het originele ontwerp eigenlijk goed voor?
@dre: heb jij soms voorrang als je tegelijk post?
En als ie aan de onderkant zit, kan de ondergrond misschien meetrillen.
Maar het gaat er vooral om wat jij heet mooist vindt.
Waar is dat gat aan de achterkant bij het originele ontwerp eigenlijk goed voor?
@dre: heb jij soms voorrang als je tegelijk post?
- anonamemouse
ik zou voor alternatief 2b gaan, mits je de mogelijkheid hebt om ze iets hoger op hun pootjes te zetten.
je hebt mininaal de doorsnede van de reflexpoort als hoogte onder de kast nodig, anders gaat de ruimte onder je speaker als verlenging van je poort werken.
is twee driehoekige poortjes in de hoeken van de kast geen optie?
je hebt mininaal de doorsnede van de reflexpoort als hoogte onder de kast nodig, anders gaat de ruimte onder je speaker als verlenging van je poort werken.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Als je BR poort niet meer op de voorkant kan, zou je hem het beste aan de onderkant kunnen maken. Ik zou dan een pijpje nemen. Zorg er wel voor dat de kastjes dan niet te laag staan, dus dat er nog wel wat ruimte is tussen de kast en waar ze opstaan. Houdt er wel rekening mee dat ook die ruimte tussen je speaker en kast meedoet in de totale lengte van je BR pijp. De orginele pijp zal dus wat korter worden als je het daar plaats. Hoeveel korter kan ik je niet zeggen.
Het meetrillen van de ondergrond zal best meevallen met deze kleine speakertjes, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
Het meetrillen van de ondergrond zal best meevallen met deze kleine speakertjes, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
- mikekiwi
- Contacteer:
Ik denk dat aan de achterkant net zo veel ruimte zal zijn als aan de onderkant (ca 2-2,5cm). Aangezien de speaker met wat toe-in zullen worden opgesteld (vermoed ik) zal de binnenkant wat dichter tegen de muur komen dan de buitenkant.dre schreef:aan de achterkant is bij jou toch geen optie?
Is voor de terminal met speakeraansluitingen, worden bij mij vervangen door die stekertjes waarvoor alleen maar een gaatje hoeft te worden geboordVuurkat schreef:Waar is dat gat aan de achterkant bij het originele ontwerp eigenlijk goed voor?
Ze komen dus 2-2,5cm van de onderkant schat ik (moet nog spikes aanschaffen); kan niet veel hoger, het kastje waar ze op komen te staan is al 78cm hoog. Wordt dus een dun baspijpje om aan de regels te voldoenanonamemouse schreef:ik zou voor alternatief 2b gaan, mits je de mogelijkheid hebt om ze iets hoger op hun pootjes te zetten.
Twee driehoekige poortjes zou qua ruimte kunnen, vind het zelf eerlijk gezegd alleen niet zo fraai (plus dat het wat lastig frutten is met het leer).
Is dit ergens te berekenen? Of komt dan toch het al eerder door Roland gesuggereerde schuifpijpje in beeld en wordt het een kwestie van Trial&Error?Edo schreef:Houdt er wel rekening mee dat ook die ruimte tussen je speaker en kast meedoet in de totale lengte van je BR pijp. De orginele pijp zal dus wat korter worden als je het daar plaats. Hoeveel korter kan ik je niet zeggen.
Alternatief 1 zit aan de onderkant, dus kans is niet groot dat er iets in valt...maar met onze kleine meid (die overigens vernoemd is naar één van de speakers van Edo) weet je het nooit...Vuurkat schreef:Ik vind alternatief 1 het mooist, maar die is niet echt praktisch. Als er iets in valt en klem komt te zitten....
Edo heeft ook al voorrang... Evil or Very Mad ... Laughing
En ja, volgorde van posten is op basis van de hoogte van de jaarlijkse donatie aan het forum, dan weet je dat...
- jantje-secuur
- anonamemouse
- jantje-secuur
Precies. Gewoon zoals bij mijn speaker (en vele anderen) maar dan in de zijkant gezet.mikekiwi schreef:Altijd leuke ideeën, die Camiel... maar hoe bedoel je dit precies? Gewoon een pijpje maar dan in de zijkant uit laten komen?Interficior schreef:Poort in de zijkant? Kun je in het beukenhout gelijk een mooie afronding maken.
Zelf zou ik het dan wel aan de buitenkant doen vanwege de vrijere ruimte.
- mikekiwi
- Contacteer:
Heb er nog een paar keer over nagedacht en vind een zijkant-oplossing bij nader inzien toch niet zo fraai… Heb het idee dat het een wat minder “elegante” uitstraling geeft…Interficior schreef:Precies. Gewoon zoals bij mijn speaker (en vele anderen) maar dan in de zijkant gezet.mikekiwi schreef:Altijd leuke ideeën, die Camiel... maar hoe bedoel je dit precies? Gewoon een pijpje maar dan in de zijkant uit laten komen?Interficior schreef:Poort in de zijkant? Kun je in het beukenhout gelijk een mooie afronding maken.
Zelf zou ik het dan wel aan de buitenkant doen vanwege de vrijere ruimte.
Alternatief zou ook nog de bovenkant kunnen zijn; dan zou het weer een vertikale houten ‘gleuf’ aan de achterzijde van de bovenkant worden van 114mm x 15mm die ik eventueel zou kunnen afdekken met een roostertje/horrengaas of iets dergelijks om invallen van voorwerpen te voorkomen. Is dat bezwaarlijk ivm poortruis?
- mikekiwi
- Contacteer:
We drinken thuis geen koffie, dus dat scheelt...Vuurkat schreef:Maar dan nog, er komt nog allemaal stof in. En als je knoeit met de koffie...
Volgens mij doet Creative het wel met die rare speakers met gele conus.
Verder ook nog twee plaatjes met de werksituatie in de carport en het uiteindelijke resultaat: een stapeltje rafelige onafgewerkte plankjes, maar dat komt wel goed. Zaagtafeltje werd voor het eerst gebruikt. Werkte goed met MDF, met de beukenpanelen en dan vooral het langere gedeelte had hij wat meer moeite en heb ik ook wat afwijking. Maar wel acceptabel denk ik nu.
Zal eens gaan rekenen wat de beste lengte van de BR-gleuf kan zijn, dan kan ik de bovenplankjes even op de nieuwe maat zagen en dan kan het lijmen voorzichtig beginnen. Suggesties qua lengte zijn welkom (4 liter kastinhoud).
Aankomend weekend even wat freesproefjes gaan maken voor de baffle; weinig positieve rondfreeservaring, dus wat oefening is wel nodig vermoed ik...
- mikekiwi
- Contacteer:
Inmiddels is de bouw "in volle gang"; alles een beetje met een korrel zout nemen. Ik werk niet snel, maar er zit schot in de zaak.
De zijkanten zijn met de bovenfrees voorzien van een afschuining aan drie zijdes, moeten nog worden geschuurd
De bovenkant en deel van de BR-poort zijn aan elkaar gelijmd; heb bij de bovenkant ook een klein randje weggefreesd om het leer omheen te kunnen vouwen. Een baan aan de bovenkant en de gehele voorkant worden dus van leer.
Verder ligt er een stapeltje bitumen matjes klaar en heb ik ook de alom vermaarde tapijttegels met bitumen backing aangeschaft.
Zie onderstaande foto's!
Uiteraard weer een vraagje mijnerzijds: de zijkanten blijken nu niet echt allen helemaal vlak te zijn (zie bijlage IMM_03.jpg). Heb ze nu gewoon hier binnen droog in de lijmklemmen staan. Gaat dat ze weer recht krijgen of kan het effectiever?
De zijkanten zijn met de bovenfrees voorzien van een afschuining aan drie zijdes, moeten nog worden geschuurd
De bovenkant en deel van de BR-poort zijn aan elkaar gelijmd; heb bij de bovenkant ook een klein randje weggefreesd om het leer omheen te kunnen vouwen. Een baan aan de bovenkant en de gehele voorkant worden dus van leer.
Verder ligt er een stapeltje bitumen matjes klaar en heb ik ook de alom vermaarde tapijttegels met bitumen backing aangeschaft.
Zie onderstaande foto's!
Uiteraard weer een vraagje mijnerzijds: de zijkanten blijken nu niet echt allen helemaal vlak te zijn (zie bijlage IMM_03.jpg). Heb ze nu gewoon hier binnen droog in de lijmklemmen staan. Gaat dat ze weer recht krijgen of kan het effectiever?
- mikekiwi
- Contacteer:
Zo...het schiet op....het kastje zelf zit in elkaar, gisteravond de naadjes aan de binnenkant voor de zekerheid nog even dichtgekit.
Wat heb ik daar een spijt van; kit was aan de droge kant (oud) en het is een beetje een smeerboel geworden om het een beetje dicht te krijgen. Nu zit het wel aan de binnenkant, maar toch, ben er niet trots op.
Wat je op de foto's ziet is o.a. het inlijmen van de bovenkant, nadat ik dat eerst van een laagje skai heb voorzien.
Volgende stap is het fabriceren van de baffle; ligt al klaar op de goede afmetingen, maar daar moeten de gaten nog in worden gefreesd en ook nog een facetje aan de rand worden gemaakt. Daarna kan daar ook een laagje skai overheen en kan de baffle ook worden verlijmd met de kast.
Al het klein materiaal is ook binnen (inbusboutjes, inslagmoertjes, speakerterminaltjes), dus we kunnen vrolijk verder.
Nu nog ergens terpentijn zien te vinden voor de afwerking van het hout, hebben ze blijkbaar niet bij de bouwmarkt.
Wat heb ik daar een spijt van; kit was aan de droge kant (oud) en het is een beetje een smeerboel geworden om het een beetje dicht te krijgen. Nu zit het wel aan de binnenkant, maar toch, ben er niet trots op.
Wat je op de foto's ziet is o.a. het inlijmen van de bovenkant, nadat ik dat eerst van een laagje skai heb voorzien.
Volgende stap is het fabriceren van de baffle; ligt al klaar op de goede afmetingen, maar daar moeten de gaten nog in worden gefreesd en ook nog een facetje aan de rand worden gemaakt. Daarna kan daar ook een laagje skai overheen en kan de baffle ook worden verlijmd met de kast.
Al het klein materiaal is ook binnen (inbusboutjes, inslagmoertjes, speakerterminaltjes), dus we kunnen vrolijk verder.
Nu nog ergens terpentijn zien te vinden voor de afwerking van het hout, hebben ze blijkbaar niet bij de bouwmarkt.
- jantje-secuur
- mikekiwi
- Contacteer:
Hmm...klinkt ook weer goed...jammer dat je van beide opties geen proefflesjes kunt aanschaffen. Houtrestjes genoeg om het op uit te testen, maar om nu flessen voor minimaal 25 euro aan te schaffen om uit te proberen gaat dan weer erg hard. Of ben ik dan een z**kerd?Interficior schreef:Je kunt het natuurlijk ook met hardwaxolie bewerken: je krijgt dan een beetje de glans van je formicameubels. Zelf vind ik het een stuk mooier aangezien het de grens is tussen het glimmen van de lak en de echte diepte van de olie.
En oh ja...zo weer even de schuur in duiken en gaan gladschuren; even in diverse fases naar korrel 320, kijken wat dat gaat brengen.
Daarna (en dat ga ik niet vandaag redden), de binnenkant bekleden met bitumen en tapijttegels...
- jantje-secuur
- mikekiwi
- Contacteer:
Mag...maar ik kom ook redelijk vaak bij jou in de buurt; stuur je wel even een pb-tje hierover!Interficior schreef:Ik kan wel even langskomen hoor.... kun je het zo proberen.
Gisteren dus inderdaad lekker geschuurd, daarna met een vochtige doek de speakers afgenomen en stofvrij gemaakt en toen kon ik weer opnieuw gaan schuren. Maar wel lekker gladjes geworden, op de (schuine) kopse kanten glimt het al van plezier!
De speakers hangen op dit moment al wel van schoonheidsfoutjes aan elkaar (gister weer zo'n actie gedaan waarna ik mezelf weer voor de kop kon slaan dat ik dat had uitgevoerd), ben benieuwd wat het wordt als ze klaar zijn...
- asterduc
- Contacteer:
Zo Mike, dat ziet er al erg knap uit.
Voel mij er zelf een beetje mee verbonden (frees, leder).
Dit is de reden dat bij vakwerk de ringen steeds dwars op het hout staan. Dat zijn dan de 'kwartiersplanken' zoals ze die noemen. De plank rechtsboven op jouw foto is er zo één. Die zal nooit krom trekken.
Stel dat de planken in jouw speakertje gaan leven, dan gaat dat 2 concequenties hebben, dat is enerzijds het esthetische. Je gaat dan een naad gaan voelen of in extreem geval gaat ie zichtbaar worden.
Anderzijds zou de naad kunnen open komen en een akoestisch klekkende kast kunnen geven. Om dat tegen te gaan zou je een dun plaatje MDF (2 mm of zo) tegen de binnenkant van de kast kunnen lijmen.
Het esthetische schoonheidsfoutje zou je na enkele jaren kunnen wegschuren. Daartegen heeft het hout zich gezet en zal er niet veel beweging meer inkomen.
Als je het nu gaat in-oliën zal het hout ook stabieler worden. De vochtigheid zal iets toenemen en ook stabieler worden waardoor het hout 'minder' gaat leven.
Groeten,
Ed.
Voel mij er zelf een beetje mee verbonden (frees, leder).
waarschijnlijk niet. Je ziet de jaarringen of groeiringen (als het loofhout is). Die zijn over het algemeen rond (bomen zijn nu eenmaal rond). Die ringen hebben bij het drogen de neiging om zich recht te trekken. Tijdens dat process gaan ze dus de plank laten vervormen. Daar kun je niets tegen doen.mikekiwi schreef:Uiteraard weer een vraagje mijnerzijds: de zijkanten blijken nu niet echt allen helemaal vlak te zijn (zie bijlage IMM_03.jpg). Heb ze nu gewoon hier binnen droog in de lijmklemmen staan. Gaat dat ze weer recht krijgen of kan het effectiever?
Dit is de reden dat bij vakwerk de ringen steeds dwars op het hout staan. Dat zijn dan de 'kwartiersplanken' zoals ze die noemen. De plank rechtsboven op jouw foto is er zo één. Die zal nooit krom trekken.
Stel dat de planken in jouw speakertje gaan leven, dan gaat dat 2 concequenties hebben, dat is enerzijds het esthetische. Je gaat dan een naad gaan voelen of in extreem geval gaat ie zichtbaar worden.
Anderzijds zou de naad kunnen open komen en een akoestisch klekkende kast kunnen geven. Om dat tegen te gaan zou je een dun plaatje MDF (2 mm of zo) tegen de binnenkant van de kast kunnen lijmen.
Het esthetische schoonheidsfoutje zou je na enkele jaren kunnen wegschuren. Daartegen heeft het hout zich gezet en zal er niet veel beweging meer inkomen.
Als je het nu gaat in-oliën zal het hout ook stabieler worden. De vochtigheid zal iets toenemen en ook stabieler worden waardoor het hout 'minder' gaat leven.
Groeten,
Ed.