RiPole subwoofer berekenen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Nog wat schiet me te binnen nu. Mik je je ripool wel goed op je luisterplaats? Ik kan zo snel geen tekening vinden.

[/] Dat is zijn afstraalas...Schuin dus.

Groet Roland
Triumph

Bericht door Triumph »

Triumph schreef:
Hoe meet en bereken ik dit sperfilter?

Stap1
Eerst meten waar de resonatie zich bevindt? Tot nu toe gebruik ik een toongenerator want mijn meetmicrofoon moet ik eerst aan de praat krijgen. Bovendien is de lecentie van Audiotester verlopen dus moet ik deze opnieuw installeren. Kost even wat tijd. Met het programma Audiotester heb ik nog nauwelijks ervaring. Ik ben een groentje op audiozelfbouw.

Stap2
Als bij het meten blijkt dat de resonatie zich om en nabij de bekende 200Hz bevind hoe breken ik dan sperfilter?
Immers:
4,7mH en 100uF of 10mH en 47uF filtreren allebei bij 230Hz.

Gr. Tr.
Wie kan me hier mee helpen.

Het ligt niet aan luisterpositie of opstelling, er komt gewoon te weinig volume uit. Het opp. is gewoon te klein. Echter met goed filter is een paar dB te winnen dus dit wil ik zeker proberen. Het koste namelijk toch wat tijd alles in elkaar te zetten en zou zonde zijn om het project in de prullebak te gooien zonder dit te proberen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Een welgemeend advies met alle goede bedoelingen: besteed er verder geen tijd aan, wat je ook doet het zal tijdverspilling blijken. Heb er vrede mee dat je hier veel van hebt geleerd.
Triumph

Bericht door Triumph »

jeroen_d schreef:
Een welgemeend advies met alle goede bedoelingen: besteed er verder geen tijd aan, wat je ook doet het zal tijdverspilling blijken. Heb er vrede mee dat je hier veel van hebt geleerd.
Je hebt helemaal gelijk maar wil toch sperfilter toevoegen.

Wie helpt mij op weg. Welke C en L waarde? Wat vul ik in bij de LC parallel rechner. Hoe moet ik rekening houden met de impedantie van 8ohm?
http://www.lautsprechershop.de/tools/index_en.htm[/url]
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Het zou handig zijn als je de impedantie zou kunnen meten om vervolgens met een filtersimuleerprogramma aan de slag te gaan. De impedantie is rond de resonantiefrequentie wat te onvoorspelbaar om standaard formules op los te laten.

Ik vind het overigens wel moedig van je om na een paar weken terug te komen en te melden dat je project niet zo'n succes is, terwijl je onder de naam Triumph maar een klein aantal posts had gedaan.

De Reckhorn is een mooi apparaat. Ik zou je willen adviseren een ripool te proberen met wat grotere woofers. Op marktplaats worden nog wel 's leuke woofers aangeboden. Zit je met een maximumomvang?
Plaats reactie