Ik ben het niet met je eens. Met een smallere baffle is de afbeelding beter (ik haal nu uniform afstraalgedrag tot 3000Hz, vergelijkbaar met Pluto). De baffle van de Orion is optimaal voor de 8" Excel W22, net zoals die van mij dat is voor de AL130. Zoals Linkwitz betoogt, het afgestraalde spectrum moet zoveel mogelijk een kopie zijn van het on-axis verloop. Ik merk dus dat hoe langer je dat volhoudt, hoe zuiverder de afbeelding wordt. Dit lukt niet met de OB3W boven 800Hz en dat is eigenlijk net wat te laag in frequentie. Daarmee is de afbeelding van de OB3W zeker niet slecht, normale boxen komen slechts in de buurt als ze zeer smalle baffles en kleine mids hebben. Die laatste kunnen hun rondstraalgedrag dan ook richting 800Hz proberen te trekken. d'Appolito systemen doen het andersom, die trekken het bundelen in het mid naar beneden door. Een d'Appolito met mids op 25cm afstand bundelt in het verticale vlak op 500Hz net zoveel als een dipool.Montana schreef:Met de smallere baffle (dipoolgedrag tot +/- 5kHz?)win je volgens mij relatief weinig tov het gebruik maken van laag vervormende unit en nog belangrijker een perfect filter. Ik kan me ook niet voorstellen dat de ob3w slechter is dan de orion in het mid-hoog, wanneer het filter ultiem is en de baffle niet teveel trilt natuurlijk!
Ook wat de vervorming betreft twijfel ik sterk aan wat je beweert, gezien deze luisterervaring met de Orion ben ik nog meer geneigd gewoon af te gaan op Linkwitz. Die heeft met zijn Pluto ontdekt dat afstraalgedrag belangrijker is dan niet-lineaire vervorming. Ben in dat kader erg benieuwd wat de meerwaarde van de AMT2340 zal blijken te zijn tov de NEO3PDR. Maar zoals dat gaat, ik wil het geprobeerd hebben en in ieder geval is het qua bouw (en dus duurzaamheid) een sublieme tweeter.