ATB meetsysteem POWER BUY

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

wie heeft interesse?

ATB PC
6
38%
ATB PRO
10
63%

Totaal aantal stemmen: 16

Pjotr

Bericht door Pjotr »

Heb het ook eens bekeken. Eigenlijk schiet je alleen wat op met zo'n systeem als het compleet out of de box werkt. Maar doet het dat ook zoals bv DLSA?

Vergeleken met Arta of Audiotester is de enige toevoeging een goedkoop meetmicrofoontje wat je op of de mic ingang van je soundcard moet aansluiten en wat je ook zelf voor een tientje kunt knutselen. In de praltijk werkt dat wel een beetje maar is de gain en de kwaliteit van de mic ingang van een soundcard is gewoon niet goed genoeg. Verder vind ik het gehannes met test-CD's een beetje vaag...???

Bij de Pro versie krijg je er dan een meetbox bij om T/S parameters te kunnen meten maar niet een versterker die je daarbij ook nodig hebt. Zo'n meetbox is ook makkelijk zelf te knutselen. Voorbeelden te over daarvan op onternet.

Het blijft uiteindelijk een beetje lood om oud ijzer wat voor systeem je kiest zolang je afhankelijk bent van een goede soundcard in je PC. Zelf vind ik in dat geval dat de software het belangrijkste is en wat dat betreft vind ik Arta behoorlijk boven het maaiveld uitsteken. De hardware kun je dan net zo mooi of simpel kiezen naar wat je nodig hebt of naar wat je budget is.

Maar goed, wat je ook kiest, een kant en klaar meetsysteem voor dummies bestaat gewoon niet. Je zult toch moeten doorgronden wat je aan het doen bent om er zinvol mee overweg te kunnen. Wdb blijft het DLSA systeem gewoon het meest gebruiksvriendelijk m.i.

En idd dit soort software met een dongle beschermen? Niet alleen niet erg sympathiek (om je klanten te wantrouwen) maar ik dacht dat dat inmidels wel uit de tijd was?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Fraenk schreef:
Een uitgebreide review van ATB PC:

http://www.hifi-selbstbau.de/text.php?s=read&id=109
Bedankt, had ik nog niet gezien.
mikekiwi schreef:
- De Pro-versie is voor mij te duur,
- ik kan zelf nog niet geheel achterhalen wat de verschillen zijn tussen het Pro pakket en ATB PC
- Kan ik dus bij het PC-pakket de mic direct in mijn geluidskaart (in mijn geval een externe USB-variant) steken en zou dat dan werken? Of is dan idd een separate mic-versterker nodig?
- je kunt later upgraden naar Pro
- impedantiemeting, T/S parameters meten
- ja, de microfoon gebruikt 1-6V van de PC of Laptop geluidskaart. Mijn boerenlogica vermoed dan dat er ergens inline een versterker zit.
Fraenk schreef:
Misschien zit de dongle erbij om het softwarepakket te kunnen registreren / activeren?
zuiver copierbescherming.
Is ook logisch, MSP, Clio, ATB, ... ze hebben allemaal copierbeveiliging.
Indien dat niet zo was zou de ontwerper zo'n 5 euro per pakket krijgen, want het origineel pakket zou dan zo'n 20 keer gecopieerd worden.

... en zeker in Nederland :twisted:
wij belgen doen zoiets nml niet :lol:
teacher schreef:
Ik neig naar overstappen, als de prijs goed is uiteraard :)
Ben nog in onderhandeling.

Heb voor 20 stuks 10% doorgekregen.

Ik heb nu in reply een Target prijs gezet. Afwachten hoe daarop gaat gereageerd worden.
hopsa schreef:
Wat wil ik?
blijkbaar alles wat de ATB Pro kan
Pjotr schreef:
Het blijft uiteindelijk een beetje lood om oud ijzer wat voor systeem je kiest
tja, een superkrachtig en gebruiksvriendelijk systeem zonder beperkingen dat je vrij kunt gebruiken zonder protectie en dat nog eens voor weinig geld. Nu maakt die prijs niet veel uit want we gebruiken toch een copy van een ander.

Of je maakt alles zelf, zelfs de software, kan ook natuurlijk! zo zijn Kirchner, Arta, AJHorn, enz ... ook begonnen!!!
Pjotr schreef:
Maar goed, wat je ook kiest, een kant en klaar meetsysteem voor dummies bestaat gewoon niet.
Precies.
Hoe je het draait of keert.
Dit ATB systeem is mijn derde meetsysteem en ik moet zeggen dat alle drie de systemen hun eigen voor en nadelen hebben.

Als ik vandaag de dag geen systeem zou bezitten en op punt zou staan om een speaker te bouwen, dan zou ik mij met deze ATB PC of ATB Pro zeer gelukkig voelen, vooral voor de prijs dat hij te koop wordt aangeboden.

Er is trouwens nog een ander systeem dat mogelijk potentieel is. Hobbybox denk ik dat het noemt en naar ik meen zit ie in dezelfde prijsklasse. Maar daar moet een ander zich maar uitsloven voor een Powerbuy.

Hoedanook, ik hoop morgen reply te hebben op mijn Target prijs, die zal ik posten. Als er koopinteresse is dan zal ik de logistiek in beweging zetten.

Zij die mee doen krijgen een systeem dat vermoedelijk meer kan dan ze zelf in eerste face kunnen verwerken. De anderen bekijken het maar :roll:

Ed.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ehm Ed,

Gezien je nogal schreeuweirig reply op mijn overwegingingen lijkt het een beetje er op dat je een meer dan hobbyistisch belang hebt bij deze group buy :roll:

Dat jij het geweldig vind en kennelijk dit soort systemen verzamelt bepaalt toch niet dat een ander dat niet wat relativeren mag? ATB zal best zijn werk doen maar daarom hoef je toch nog niet zo fel te reageren?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Pjotr schreef:
Ehm Ed,

Gezien je nogal schreeuweirig reply op mijn overwegingingen lijkt het een beetje er op dat je een meer dan hobbyistisch belang hebt bij deze group buy
als anderen daar ook zo over denken dan hoeft het voor mij niet hoor! en bekijken jullie het maar.

@Peter: als je niet achter ATB staat, dat is dan jouw keuze, blijf hier dan weg, zoek dan een ander topic en laat anderen wel plezier of baat hierbij hebben.

Trouwens, ik offer mezelf niet op om hier munt uit te slaan, maar gewoon uit enthousiasme en hulpvaardigheid.

Dergelijke opmerkingen hoef ik dus niet, laat dat duidelijk zijn.
De tijd die ik UIT ENTHOUSIASME VOOR MEDEFORUMLEDEN in dit topic heb gestoken, is voldoende om extra inkomsten te verwerven waarmee ik een super meetsysteem kan kopen.

Toevallig was ik gisteren bij iemand op bezoek die eveneens op dergelijke confrontaties stuitte en om die reden niet meer op dit forum aktief aanwezig is. Jammer, want deze persoon heeft kennis en ervaring waar de meesten hier slechts van kunnen dromen. Denk daar dus maar eens eerst over na alvorens met beschuldigingen te gooien!

Dit gezegd zijnde, ik neem geen woord terug van mijn vorige post en kom morgen hopelijk met een goed voorstel af.
Zoniet kunnen de forumleden misschien bij jou terecht voor een alternatief.

een boze Ed.
hopsa
In memoriam †

Bericht door hopsa »

asterduc doe es rustig aan zo snel ben ik niet hoor
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeetje ik had de reply van Pjotr ook niet zo heftig opgevat.

Ik heb een soort gelijk systeem gezien bij Jeroen, en het werkt prima.
Wat ik me heel goed voor kan stellen is dat het een alles kunnen is.
En je dus voor de rest niet al te veel zelf moet klooien.

Ik gebruik zelf ARTA en ik vind het een erg fijn programma. Het is erg verbeterd tov de eerste versie, maar ik kan me opzich goed voorstellen dat mensen dit een vreemd programma vinden.

Overigens komt dit pakket met een gekalibreerde microfoon en ik kan je vertellen dat zoiets goud waard is. Ik heb zelf al ervaren dat je rare dingen kan krijgen met een microfoon die niet gekalibreerd is. Het kalibreren van een mic kost al gauw heel wat centjes.

150 euro's voor een totaal pakket is dus niet eens zo'n gek bedrag als je bedenkt

Maar ik vind de kritiek die je had wel begrijpelijk aangezien het zelf ook wel te klussen is, maar daar moet je wel zin, tijd en kennis voor hebben.
Laatst gewijzigd door b_force op di 17 jul 2007, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Beste Ed,

Hulde voor je hulpvaardigheid, het is natuurlijk altijd aardig om belangeloos andere forummers te helpen.

Mijn post kwam voort uit de vele vragen die er onbeantwoord bleven en vandaar dat ik er ook naar gekeken heb. Ben n.l. altijd nieuwsgierig als er wat nieuws op dit forum verschijnt. Maar je kunt mij toch niet kwalijk nemen dat ik het dan vergelijk met andere systemen die er zijn en het in dat perspectief plaats?

Overigens Bart, ik weet niet of er bij die mic van ATB een calibratie curve zit. Daar vermeldt de site niet iets over. Maar dat kan Ed misschien verduidelijken.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Peter,
Pjotr schreef:
... lijkt het een beetje er op dat je een meer dan hobbyistisch belang hebt bij deze group buy :roll:
hier insinueerd je gewoon dat ik er commercieel belang bij heb en dat vind ik niet leuk.
Denk de volgende keer gewoon twee keer na en overlees de mail nog eens vooraleer dergelijke zaken neer te schrijven, dan zul je merken dat jouw bewering geen stand houdt.
Pjotr schreef:
Overigens Bart, ik weet niet of er bij die mic van ATB een calibratie curve zit. Daar vermeldt de site niet iets over. Maar dat kan Ed misschien verduidelijken.
Inderdaad,
onderstaande curve zat bij mijn ATB Pro versie.
Maar aangezien ik er meer als hobbyistisch belang bij heb, is er in mijn versie waarschijnlijk een uiterst recht metende microfoon gestoken. :roll:

Nu niet getreurd. Als de microfoon die jullie bekomen een minder goede kurve heeft dan geeft ATB nog steeds de mogelijkheid om dit in de software te corrigeren (volgens K+T, heb ik zelf nog niet onderzocht).

Ik las ergens dat Kirchner een selectie maakt uit een grote partij microfoons. Nu, dat is een gangbare methode, die niet alleen bij microfoons wordt toegepast.

Ed.
Bijlagen
MC1 [800x600].jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

asterduc schreef:
Peter,
Pjotr schreef:
... lijkt het een beetje er op dat je een meer dan hobbyistisch belang hebt bij deze group buy :roll:
hier insinueerd je gewoon dat ik er commercieel belang bij heb en dat vind ik niet leuk.
Denk de volgende keer gewoon twee keer na en overlees de mail nog eens vooraleer dergelijke zaken neer te schrijven, dan zul je merken dat jouw bewering geen stand houdt.............

Ed.
Tja, beste Ed,

Je roept zo'n verdenking ook wel een beetje zelf op door meteen zo "van dik hout zaagt men planken" tekeer te gaan n.a.v. mijn eerste post i.p.v. inhoudelijk. Dus wat dat betreft zou ik ook aan jou willen vragen om in het vervolg jouw hier vermelde boodschap ook zelf ter harte te willen nemen.

Zo, nu maar weer on-topic:

Is die meetcurve een individueel opgemeten meetcurve van de geleverde microfoon of een generieke? Dat zou erg mooi zijn. Zie er nl geen individueel serienummer bij staan. Overigens is de opgegeven gevoeligheid dermate laag dat ie zeker op de mic ingang van je soundkaart aangesloten moet worden of op een aparte mic versterker als je soundkaart geen mic ingang heeft.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Jongens,

ik heb er geen zin meer in, en wel om 2 redenen:

1. de leverancier gaat niet in op mijn target prijs. Kan hij ook niet want de marge laat dat blijkbaar niet toe.

2. het verhaal van gisteren geeft mij geen goed gevoel, als ik dan toch geen supervoorstel kan doen dan trek ik mij liever terug.

daarom zie ik geen reden om hier nog verder mee te gaan.
Ik heb mijn eigen ATB systeem en ben er erg blij mee.

Om de WEL geinteresseerden niet te zeer in de kou te laten staan zou ik nog volgend advies willen geven.
ATB wordt in de Blux via Audio Components verdeeld.
Klop eens aan bij één van de verdelers (dat zijn zowat alle winkels die ook Vifa, Intertechnik, Peerless, ... verkopen) en vraag daar wat hun uiterste prijs is.

Mijn excuses als ik sommigen onder jullie heb teleurgesteld.

Succes.
Ed.
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Bedankt voor je moeite in ieder geval, Ed!

Mag ik nog wel vragen wat de target prijs was die zij niet konden realiseren?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

mikekiwi schreef:
Bedankt voor je moeite in ieder geval, Ed!

Mag ik nog wel vragen wat de target prijs was die zij niet konden realiseren?
Mike,

de Target die ik gezet had was 1% op de internet prijs per systeem dat er verkocht wordt met een max van 25 %.
Dus 14 kandidaten wil zeggen 14% voor iedereen op elk systeem, ongeacht welke uitvoering.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

NIEUW VOORSTEL

ik heb nog een laatste poging ondernomen via een thirth party.

Speakerland in Oss wil zich hiervoor inzetten.

De afspraak is de volgende:

10 stuks ATB PC 99 Euro / St
20 stuks ATB PC 90 Euro / St

10 stuks ATB PRO 148 Euro / St
20 stuks ATB PRO 135 Euro / St

Om op het totaal aantal stuks te komen mogen de ATB PC en ATB PRO samengeteld worden.

De afhandeling gebeurd bij Speakerland in Oss of worden verstuurd vanuit Speakerland Oss, dan komen er wel verzendingskosten bij.

De bal ligt nu bij jullie!
In de poll staan 5 Pro's en 3 PC versies.
ApaX

Bericht door ApaX »

Ik heb gestemd op de PC versie, voorlopig vind ik dat duur genoeg.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ik vertrek voor een paar dagen naar duitsland.
Neem dus rustig de tijd om te beslissen.

Ik zal maandagavond kijken in hoeverre er interesse is en daarop aktie ondernemen naar Speakerland toe.

Degene die dit liever in België afhandelen, die kunnen natuurlijk voor de betaling en ophaling bij mij thuis in Schilde terecht.

Dus, DEADLINE maandagavond 23/7.
Als er in totaal 10 bevestigingen zijn, gaan we ervoor.

Zijn die er niet dan gaat deze Powerbuy niet door.
Dan kun je gelijk zo goed bij één of andere dealer terecht of het rechtstreeks via de webshop afhandelen.
De prijzen bij de dealer:
ATB Pro: 177 Euro (NL), 183 (D).
ATB PC: 102 Euro (NL), 106 Euro (D)

Alternatief is ook Hobbybox. http://www.speaker-online.de/shop/messtechnik.pdf
Zit in dezelfde prijsklasse als ATB Pro.

Om je aankoop voor een ATB systeem te bevestigen plaats je een posting met
1 x ATB PC
of
1 x ATB Pro

als er ook interesse is in de accelerometer, dan zet je dat er gewoon bij.
Prijs is 12 euro. Weet niet of we daar ook wat korting op krijgen, maar dat merken we wel vanzelf.

Groeten,
Ed.
hopsa
In memoriam †

Bericht door hopsa »

ok aster
voor die tijd laat ik wat weten
alvast dank voor je inspanning
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

is goed Hopsa.

Als ik op tijd terug ben kan ik zondag eventueel nog wat metingen doen aan de Concave en daarbij de microfoon met die van mijn Clio systeem (die Clio Microfoon kost al een veelvoud van het complete ATB pakket) vergelijken, dan merken we gelijk hoe goed ie is.

Tevens heb ik alle documentatie afgeprint die op de webpage staat van Kirchner. Ik hoop die ook nog te kunnen doorlezen en die ervaring te gebruiken in de meting en dan ook te posten.

Als het systeem niet deugt, zul je het van mij zeker horen.

Groeten,
Ed.
hopsa
In memoriam †

Bericht door hopsa »

Fijn, want realiseer je dat ik er momenteel en de komende paar maanden of zoiets de ballen verstand van heb, ( probeer d'Appolito te lezen nu). K Heb nog nooit gemeten en begin pas geleidelijk aan iets te vatten. Maar ik moet me verlaten op mensen die er verstand/ervaring mee hebben.

Okee nog een paar dagen.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Oje, wat gebeurt er hier ineens een hoop!

ik zie dat Ed en Peter al een beetje tot elkaar gekomen zijn. Ik snap Ed zijn reactie maar al te goed, maar wat peter denk ik bedoelde is dat het allemaal heel erg snel gaat. Hahahaha, ed je weet wel van aanpakken. Echter moet ik mezelf nog even wat beter inlezen en ben niet zo snel als nodig is. Meestal duren powerbuy's altijd wel ff voordat er een goede is ontstaan. Vaak moet de financiele kant nog eerst rond worden gemaakt bij de organisator voor er daadwerkelijk bestelligen worden gedaan.

Wat ik al wel kan zeggen is dat ik blij ben dat je al deze moeite voor ons (en mij) doet, en Super van Ruud van Speakerland dat ie mee wil doen met deze powerbuy! Ed en Ruud: Thanks!!

Wowly
ApaX

Bericht door ApaX »

Ik heb me iets te vroeg aangemeld voor deze powerbuy, ik zit deze maand wat krapper dan ik had verwacht. Ik laat het dus schieten!
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ApaX schreef:
Ik heb me iets te vroeg aangemeld voor deze powerbuy, ik zit deze maand wat krapper dan ik had verwacht. Ik laat het dus schieten!
Geen probleem hoor.

Groeten,
Ed.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Zij die reeds of nog interesse hebben, laat aub even iets weten.

Volgende week rij ik naar Oss, dan kan ik eventueel de paketten regelen.

Ik heb gisteren het voorbeeldsproject http://www.kirchner-elektronik.de/downl ... PC_Pro.pdf (voor beginnende dyi'ers zeker een aanrader)
en de manual
http://www.kirchner-elektronik.de/downl ... PC_Pro.pdf doorgelezen en was toch verrast van de mogelijkheden die het pakket te bieden heeft.

Hieruit heb ik enkele belangrijke zaken geleerd.
- ATB heeft geen MLSSA meting maar doet dit op een iets andere manier. Weliswaar met een gelijkaardig resultaat waarbij de startfrekwentie zelfs iets lager is als bij MLSSA. Ben benieuwd om dit binnenkort uit te testen.

- Je bent bij het ATB systeem onafhankelijk van de kwaliteit van je soundkaart. De fouten worden aan de ontvangstkant dmv. een calibratiemeting eruit gefilterd, en omdat je met een losse bron werkt (CD of DVD) wordt de kaart niet in duplex-mode gebruikt.
Dit duplex gebruik is inderdaad problematisch, vooral op Laptops. Dat heb ik vorige week nog gemerkt tijdens de kastresonantiemeting, zelfs met een snelle core duo processor!
Dit voordeel vind ik onder de low budget programma's alleen bij ATB terug.

- Ik las in dit topic dat er problemen zouden zijn met fase meting. Navraag hieromtrent gaven mij de bevestiging dat dit met het ATB systeem absoluut geen probleem is. In tegendeel, fasemetingen in ATB zonder looptijdscorrecties gaan bijna vanzelf. Dat zou bij andere programma's in deze prijsklasse vrijwel onmogelijk zijn.

Verdere zaken zal ik zelf nog moeten uittesten, maar dat gaat niet voro direct zijn.

Ik ben er echter nog steeds van overtuigd dat dit één van de betere meetsystemen is voor zijn prijs.

Ik merk het wel als er voldoende interesse is.

Groeten,
Ed.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

klinkt goed Ed. maar moest er nou een mic in op de geluidskaart zitten of niet? (zit namelijk niet op alle externe geluidskaarten begreep ik)
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Ik pas.

Ga toch verder met fuzzmeasure. (weer wat mooie functies ontdekt die aan al mijn eisen voldoen).
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
klinkt goed Ed. maar moest er nou een mic in op de geluidskaart zitten of niet? (zit namelijk niet op alle externe geluidskaarten begreep ik)
HenkJan,

het generator sugnaal kan van een CD of DVD speler komen.

Het opgemeten signaal (microfoon of acceleratiesensor) moet in de PC of Laptop worden ingelezen en dat gaat inderdaad via een MIC IN signaal.
Plaats reactie