buffer voor UCD

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

cve schreef:
Omdat de impedantie dan nog steeds niet aangepast is. En dan ga ik er vanuit dat het daar aan ligt.
Dat probleem hou je natuurlijk altijd.

Als jij extern een buffer plaats zul je de volume control daar ook vlak voor moeten zetten. tussen VC en buffer heb je dan ook een hoogimpedant stuk zitten.

Same difference ;)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Precies! De ingang van de UcD is ook een hoogimpedante opamp buffer!
cve

Bericht door cve »

Dus: volumeregelaar in dezelfde kast, probleem opgelost?

Co
voodooless
Contacteer:

cve schreef:
Dus: volumeregelaar in dezelfde kast, probleem opgelost?
Als je dat wil doen: ja!
cve

Bericht door cve »

Als je dat wil doen: ja!
Zowiezo bouw ik de volumeregelaar, maar ook de buffer in dezelfde kast als de UcD. Over de buffer blijf ik twijfelen. :(
Net de Hobby Hifi gekocht met daarin het artikel " besser als aktiv". Eens lezen straks en zien of ik daar wijzer van wordt.

Co
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bouw dan niet de 47k versie, kies voor ten hoogste 22k. Dan zal de uitgangsimpedantie nooit hoger dan 5,05k zijn. Zelf heb ik gezorgd voor een bron die geen enkel probleem heeft met een belasting van 10k, zodat de uitgangsimpedantie van mijn passieve volumeregelaar niet boven de 2,5k komt.
cve

Bericht door cve »

Alle goede raad en het artikel in Hobby Hifi hebben me doen besluiten om toch te starten met de passieve uitvoering maar wel genoeg ruimte te reserveren om later toch een buffer in te kunnen bouwen. Anders gezegd ik zet eerst het stuur recht en zie dan wel of ik ook nog een band moet plakken (vrij naar Sander S.) :lol:
voodooless
Contacteer:

Vergeet effe niet dat dat artiekel in de HH meer een reclameboodschap van Thel is dat wat anders he ;)
cve

Bericht door cve »

Daarom juist. Het artikel sluit toch best wel aan op het advies van jullie. En dat voor zowel de pro als de contra geluiden. De waarheid ligt zoals vaker ergens in het midden. Dus lijkt het mij verstandig om de buffer voorlopig even achterwege te laten. Hypex heeft nu trouwens ook een mooie 250VA trafo en een mono HG supply. Daar valt niet veel meer aan te verbeteren in combinatie met de nieuwe HG modules.

Co
voodooless
Contacteer:

Ik kwam in een ander draadje deze tegen: http://www.twistedpearaudio.com/txd/txd.aspx ziet er leuk uit :) Voor een sterokitje lijkt me de prijs nog best acceptabel.

Edit: Ik ga twee kitjes bestellen (zonder LM opamps, want die heb ik nog ;) ). Shipping naar nederland zit in de prijs inbegrepen!

Ik hou jullie op de hoogte!
cve

Bericht door cve »

Ik had de link al eerder gezien, maar toch bedankt. Ik ben benieuwd of je het wat vindt. Voorlopig bouw ik mijn UcD toch maar even passief. Kan ik later altijd nog bufferen of een pre inbouwen.

Co
voodooless
Contacteer:

Kitjes zijn besteld 8)

Heb nog effe snel zitten rekenen of het gunsiger was om alleen de PCB'tjes te bestellen. Dat scheelt echter slechts een paar euro. Dus maar gewoon het complete kitje besteld (zonder voeding). Ik ben zeer benieuwd!
voodooless
Contacteer:

'T pakketje is binnen :D

Ik ga zo solderen 8)
voodooless
Contacteer:

Hij is af en werkt. Heb hem er net tussen gezet. Eerste indruk is dat de soundstage veel breder en exacter is geworden. Best wel bizar.

Ik hoor wel een zacht fizzing door de speakers, vermoedelijk de slechte bekabeling en spelen zonder doos ;)

Verdict tot nu toe: aanrader!
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

foto's, foto's, foto's !!! :P

lol ik ben ook wel benieuwd :)
voodooless
Contacteer:

morgen bij daglicht
Paul

Bericht door Paul »

voodooless schreef:
Hij is af en werkt. Heb hem er net tussen gezet. Eerste indruk is dat de soundstage veel breder en exacter is geworden. Best wel bizar.

Ik hoor wel een zacht fizzing door de speakers, vermoedelijk de slechte bekabeling en spelen zonder doos ;)

Verdict tot nu toe: aanrader!
Das best een verrassend resultaat eigenlijk :roll:

Ben benieuwd naart je definitieve ervaringen...
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Ik wacht dan weer met smacht naar de meetsignalen en de verschillen daartussen qua resultaat.

Groet,
Jacco
cve

Bericht door cve »

Eerste indruk is dat de soundstage veel breder en exacter is geworden. Best wel bizar.
Ik hou toch maar wat ruimte voor een buffer of pre-amp. Dit wil ik zelf ook wel eens ervaren. Ik ben ook benieuwd naar eventuele verdere luisterervaringen en metingen van je voodooless

Co
voodooless
Contacteer:

dekkersj schreef:
Ik wacht dan weer met smacht naar de meetsignalen en de verschillen daartussen qua resultaat.
Ga ik zeker nog wel doen. Ik wil echter eerst de zooi netjes opbouwen zodat die fizz eruit is. Verder is de vraag hoe je gaat meten, omdat het natuurlijk de hele keten is. Ik zal dus de UcD mee moeten meten. Eens kijken hoe ik dat ga doen..

Ik was sowiso van plan om mijn pre-amp te voorzien van een functie om tussen actief en passief te schakelen. een ABX test gaat helaas niet lukken, van de gain van de pre is 2.5 en niet unity.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Misschien kan ik je een idee verschaffen :wink:

Je hebt twee modulen nodig waarbij je er bij eentje de wijzigingen aanbrengt. Ik weet natuurlijk niet hoeveel werk het precies is en misschien zeg ik wel iets heel stoms.

Eerst stamp je witte ruis (of iets anders naar believen, bijvoorbeeld iets van Tool, Metallica, Mozart oid) door beide modulen en neem je beide signalen op, het liefst digitaal. Dat is dan de referentie en dan ga je in 1 module de wijzigingen aanbrengen. Dan stamp je dezelfde track weer door je keten en meet je weer beide signalen. Je hebt dan 2 stereotracks en die geef je aan mij. Eigenlijk heel simpel.

Groet,
Jacco
voodooless
Contacteer:

Wat is er zo interessant aan het wijzigen van zo'n module? Je wil toch juist weten wat het verschil is tussen wel of geen actieve buffer? En dat dan ook nog in interactie met de versterker.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

voodooless schreef:
Wat is er zo interessant aan het wijzigen van zo'n module? Je wil toch juist weten wat het verschil is tussen wel of geen actieve buffer? En dat dan ook nog in interactie met de versterker.
Dat bedoel ik ook: 1 situatie met allebei een actieve buffer (of allebei een passieve) en dan de tweede situatie met maar 1 kanaal gewijzigd. Situatie 2 is dus 1 kanaal met actieve en het andere kanaal een passieve. Amplitudeverschillen zijn niet van belang.

Voor de volledigheid een sinussweep en iets wat lijkt op muziek, bijvoorbeeld ruis.

Groet,
Jacco
voodooless
Contacteer:

ah, oke. En dan zou ik dus moeten meten op de luidsprekerklemmen voor de volledigheid. Dat zal echter nog wel ff moeten wachten tot het echt af is. Dat kan echter nog wel ff duren vrees ik :roll: .

De brom van het fizzen is gevonden in ieder geval. Het zijn inderdaad de kabels die door elkaar liggen.

Ik ga de zooi maar eens netjes opbouwen en op een bordje vastmaken. 't is geen doen zo.

Morgen ff wat XLR printconnectoren bestellen.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Prima, neem je tijd. Haastige spoed is zelden goed.

Veel succes met de bouw! Dat is meestal al leuk als er geen verplichtingen bij zitten.

Groet,
Jacco
Plaats reactie