UCD Versie HG > een upgrade waard?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

Paul schreef:
Veel mooiere t en s jes :D
Ok...dankje.

Ons audiofiel pakket is nu bijna volledig met de UcD180/400HG, HG mono supply, nieuwe volledig ingegoten trafo's met electrostatisch scherm en de HPx audiofiele regelaars.

Jan-Peter
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Wat zijn audiofiele HPx regelaars? Jammer ook dat er nog geen datasheets beschikbaar zijn.

Co
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

cve schreef:
Wat zijn audiofiele HPx regelaars? Jammer ook dat er nog geen datasheets beschikbaar zijn.

Co
Dit zijn laagspanning regelaars die de spanning regelen voor de opamp. Ze hebben een zeer lage uitgangsruis en een uitgangsimpedantie die frequentie onafhankelijk is.

In de nieuwe UcD180/400HG kan je dan de on-board regelaars vervangen door deze HPx regelaars.

Jan-Peter
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Zitten daarvoor de "gaatjes" erin, of moet je originele delen lossolderen?
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

Paul schreef:
Zitten daarvoor de "gaatjes" erin, of moet je originele delen lossolderen?
Daarvoor zitten de gaatjes erin, je zal alsnog wel even de soldeerbout ter hand moeten nemen om een linkje los te solderen. We plannen wel om dit op aanvraag te doen, of als kit te gaan verkopen dan zitten ze er automatisch op.

Jan-Peter
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Is het een optie om dit dmv. een jumper te doen?

Zeer gebruikersvriendelijkk, en je voorkomt er de ellende mee dat mensen met een buizentijdperk-100 watt pook van Pappie, de print mollen.........
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

JP,

Is de HG voeding ook op de schop gegaan? Dwz. dubbele gelijkrichtbrug met snelle diodes en BHC T-network condensatoren?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

SSassen schreef:
JP,

Is de HG voeding ook op de schop gegaan? Dwz. dubbele gelijkrichtbrug met snelle diodes en BHC T-network condensatoren?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Nee, we weten ook niet of we dat willen doen. Want de T-netwerken zijn gewoon 4x zo duur. Het is dus maar de vraag of deze prijs de prestaties zo veel beter maakt. Op dit moment zou ik eerder gaan voor een HG Mono tezamen met de nieuwe ingegoten ringkerntrafo's met elektrisch scherm tussen primair en secundair. Ze kan je betaalbaar een hele mooie dual mono versterker maken met Slit Foils in de voeding en snelle gelijkrichtdiodes.

Daarbij komt de SMPS eraan, en we zijn heel benieuwd hoe die gaat klinken. De levertijd van de SMPS wordt niet eerder dan na de zomervakantie. De SMPS gaat wel heeeuuul erg mooi worden.... 8)

Jan-Peter
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

JP,
Nee, we weten ook niet of we dat willen doen. Want de T-netwerken zijn gewoon 4x zo duur. Het is dus maar de vraag of deze prijs de prestaties zo veel beter maakt.
Nou, 4x beter is natuurlijk lastig, was dat wel 't geval dan zou daarmee de prijs geen bezwaar zijn, alleen moet je dan wel eerst kwantificeren wat 'beter' inhoudt natuurlijk, lijkt me een lastige discussie.

Het verschil tussen de T-network en de Slitfoils is klein, maar merkbaar, zeker met een gelijkrichtbrug bestaande uit snelle diodes voor iedere voedingsrail, dus twee gelijkrichtburggen in totaal. Je kan dan namelijk de GND pas op 't eind aan elkaar knopen en je wint dus zo ~6dB reductie in 'HF rommel' vanuit de gelijkrichtdiodes. Dit omdat de laad en ontlaad circuits van de voeding gescheiden zijn, terwijl dit bij een reguliere elco niet 't geval is, die heeft namelijk altijd maar twee aansluitingen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

SSassen schreef:
JP,
Nee, we weten ook niet of we dat willen doen. Want de T-netwerken zijn gewoon 4x zo duur. Het is dus maar de vraag of deze prijs de prestaties zo veel beter maakt.
Nou, 4x beter is natuurlijk lastig, was dat wel 't geval dan zou daarmee de prijs geen bezwaar zijn, alleen moet je dan wel eerst kwantificeren wat 'beter' inhoudt natuurlijk, lijkt me een lastige discussie.

Het verschil tussen de T-network en de Slitfoils is klein, maar merkbaar, zeker met een gelijkrichtbrug bestaande uit snelle diodes voor iedere voedingsrail, dus twee gelijkrichtburggen in totaal. Je kan dan namelijk de GND pas op 't eind aan elkaar knopen en je wint dus zo ~6dB reductie in 'HF rommel' vanuit de gelijkrichtdiodes. Dit omdat de laad en ontlaad circuits van de voeding gescheiden zijn, terwijl dit bij een reguliere elco niet 't geval is, die heeft namelijk altijd maar twee aansluitingen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
T-network hebben zeker een voordeel, de fabrikant (BHC) laat wel een meting zien waarbij de verbetering duidelijk te zien is. Maar als je al snelle gelijkrichter diodes gebruikt tezamen met nog extra ontstoor condensatoren erover heen en een met zorg gelayoute print, dan denk ik dat de meerprijs v/d T-network maar bedenkelijk is. De Slit Foils op zichzelf zijn wel een fikse verbetering, zeker hun geld waard.

Een grove schatting geeft aan dat een HG voeding zeker wel 50~75% duurder gaat worden. Dan wordt het allemaal wel heel erg prijzig....

Maar misschien vergis ik me.... ;)

Jan-Peter
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Nieuwe vraag Jan Peter. Wat is dit nu weer voor moois?
De SMPS gaat wel heeeuuul erg mooi worden....
Co
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

JP,
Maar als je al snelle gelijkrichter diodes gebruikt tezamen met nog extra ontstoor condensatoren erover heen en een met zorg gelayoute print, dan denk ik dat de meerprijs v/d T-network maar bedenkelijk is.
Nou, nee, da's puur omdat de opbouw fysiek anders is. De T-network condensatoren hebben aan de ene kant van de folie een aansluiting en aan de andere kant, vandaar ook de vier aansluitingen. Laad en ontlaadstromen zijn zodoende veel beter te scheiden dan bij een normale elco. Zelfs al ontstoor je nog zo goed en besteed je veel aandacht aan de layout dan kom je niet om 't inherente nadeel van een normale elco heen en da's 't feit dat laad en ontlaadstromen noodzakelijkerwijs door dezelfde aansluiting stromen en mekaar dus beïnvloeden.

Maar goed, het blijft natuurlijk een keuze, maar ik denk dat je met de belangstelling voor de nieuwe modules je je niet tekort zou doen door ook een 'high-end' voeding in 't programma op te nemen, de normale HG is feitelijk alleen verschillend van een doorsnee voeding door de Slitfoils (ps. ook de T-network's hebben Slitfoil technologie).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

cve schreef:
Nieuwe vraag Jan Peter. Wat is dit nu weer voor moois?
De SMPS gaat wel heeeuuul erg mooi worden....
Co
Dat is een geschakelde voeding voor de UcD modules. Dan ben je af van zo'n zware 50Hz trafo. Daarbij is de voedingsspanning geregeld, dus draait de versterker op een constantere voedingsspanning. Mechanische brom doordat er DC op het lichtnet zit, ben je dan ook vanaf. Zo'n SMPS is daar niet gevoelig voor. En je zal ook het maximale vermogen uit de versterker halen, omdat de voedingsspanning vrijwel niet inzakt.

Meer info volgt over een maand of twee/drie.
SSassen schreef:
JP,

Nou, nee, da's puur omdat de opbouw fysiek anders is. De T-network condensatoren hebben aan de ene kant van de folie een aansluiting en aan de andere kant, vandaar ook de vier aansluitingen. Laad en ontlaadstromen zijn zodoende veel beter te scheiden dan bij een normale elco.
Dat was bekend hoor.....

We kunnen de € maar één keer uitgeven. Het gaat mij toch ook echt wel om de prijs kwaliteits verhouding. Er zijn sommige audiofiele producten in de markt....waar men een prijs voor durft te vragen.....dat zou ik niet kunnen verkopen.... ;)
Maar goed, het blijft natuurlijk een keuze, maar ik denk dat je met de belangstelling voor de nieuwe modules je je niet tekort zou doen door ook een 'high-end' voeding in 't programma op te nemen, de normale HG is feitelijk alleen verschillend van een doorsnee voeding door de Slitfoils (ps. ook de T-network's hebben Slitfoil technologie).
Misschien moeten we het maar eens overwegen. Eerst wat andere interne zaken afmaken.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Jan-Peter schreef:
Maar goed, het blijft natuurlijk een keuze, maar ik denk dat je met de belangstelling voor de nieuwe modules je je niet tekort zou doen door ook een 'high-end' voeding in 't programma op te nemen, de normale HG is feitelijk alleen verschillend van een doorsnee voeding door de Slitfoils (ps. ook de T-network's hebben Slitfoil technologie).
Misschien moeten we het maar eens overwegen. Eerst wat andere interne zaken afmaken.
Als ik op de diverse fora zo de meningen over alle hypex producten lees struikelt men vooral / enkel over de prijs van de voedingen, een nog fors duurdere is daardoor imho geen gat in de markt....
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Als ik op de diverse fora zo de meningen over alle hypex producten lees struikelt men vooral / enkel over de prijs van de voedingen, een nog fors duurdere is daardoor imho geen gat in de markt....
De voeding is nu al duurder dan de UcD modules. Maar wie kwaliteit wil heeft dat er denk ik wel voor over. Een goede voeding blijft nu eenmaal onontbeerlijk voor een goede versterker. De SMPS zal waarschijnlijk ook niet echt goedkoop zijn.

Ik ben wel erg benieuwd naar de nieuwe geschakelde voedingen. Hopelijk is de versterker dan ook compacter te bouwen. Beetje huiverig voor zo'n voeding ben ik wel met in het achterhoofd de Nuforge. Ik wacht nog wel even met de aanschaf van de modules (voor de zoveelste keer).

Co
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

cve schreef:
Als ik op de diverse fora zo de meningen over alle hypex producten lees struikelt men vooral / enkel over de prijs van de voedingen, een nog fors duurdere is daardoor imho geen gat in de markt....
De voeding is nu al duurder dan de UcD modules. Maar wie kwaliteit wil heeft dat er denk ik wel voor over. Een goede voeding blijft nu eenmaal onontbeerlijk voor een goede versterker. De SMPS zal waarschijnlijk ook niet echt goedkoop zijn.

Ik ben wel erg benieuwd naar de nieuwe geschakelde voedingen. Hopelijk is de versterker dan ook compacter te bouwen. Beetje huiverig voor zo'n voeding ben ik wel met in het achterhoofd de Nuforge. Ik wacht nog wel even met de aanschaf van de modules (voor de zoveelste keer).

Co
Onze voeding gaat gewoon heel goed worden. Het ontwerp is gebaseerd op soft switching, het is een resonante voeding. De Nuforce voeding is een on/off voeding, en eigenlijk helemaal niet speciaal ontworpen voor een Audio versterker. Het is eigenlijk een telecommunicatie voeding, draait op 48VDC.... ;)

We hebben wel eens aan zo'n ding gemeten, een EMI stoorstralling van heeeeeel eeeerrrrggg veeel. Zo'n 20dB boven de limit. Schijnt nu iets beter te zijn....
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Kortgeleden nog een Nuforge 9 gehoord aan een paar mooie vloerstaande Sonus Fabers en kunnen vergeleken met een Primare i30. Daar wordt je niet vrolijk van. De Primare was veel beter. Beter en strakker laag. Verder bleef je de hele tijd het gevoel houden dat alles aggressief klonk. Na een tijdje erg vermoeiend. Vandaar dat ik niet meteen enthousiast wordt van het SMPS idee.

Co
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

cve schreef:
Kortgeleden nog een Nuforge 9 gehoord aan een paar mooie vloerstaande Sonus Fabers en kunnen vergeleken met een Primare i30. Daar wordt je niet vrolijk van. De Primare was veel beter. Beter en strakker laag. Verder bleef je de hele tijd het gevoel houden dat alles aggressief klonk. Na een tijdje erg vermoeiend. Vandaar dat ik niet meteen enthousiast wordt van het SMPS idee.

Co
Dit ligt niet alleen aan de voeding....

Maar men krijgt altijd wel lovende reviews, misschien is die Primare i30 wel veel beter.....

JP
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Maar men krijgt altijd wel lovende reviews, misschien is die Primare i30 wel veel beter.....
Op dit forum zijn we erg kritisch, dus zorg maar dat die SMPS errrrruuuuggg goed wordt dan!

:lol: :wink:

Een optelsom van alle benodigde componenten van Hypex, kast en wat verder allemaal nodig is, brengt het totaal ook al over de 1000 euro. Dan wil ik zo'n Primare wel overtreffen natuurlijk.

:wink:

Co
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

mijn gemodificeerde ucd,heeft mijn vorige versterker doen verbleken en dit was toevallig een primare I30 :wink:
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

dre schreef:
mijn gemodificeerde ucd,heeft mijn vorige versterker doen verbleken en dit was toevallig een primare I30 :wink:
Dit willen we horen.... ;) .... welke modificaties heb je allemaal gedaan?

Jan-Peter
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

mijn gemodificeerde ucd,heeft mijn vorige versterker doen verbleken en dit was toevallig een primare I30
Dan ben jij vast diegene die de versterker van Sander Sassen heeft gekocht. :wink:
Daar was je in Breda heel lovend over in combinatie met een buizen pre-amp toch?

Jan Peter wat ik lees over die SMPS-techniek is niet echt bemoedigend. Mij lijkt het voorstel van Sander met de T-nets toch aantrekkelijker.

Co
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Niet zo snel oordelen. Dit is geen gewone SMPS, maar eentje speciaal ontwikkeld voor een UcD-audioversterker. Misschien wil Jan-Peter straks wel iets van een luistersessie organiseren...
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

cve schreef:
mijn gemodificeerde ucd,heeft mijn vorige versterker doen verbleken en dit was toevallig een primare I30
Dan ben jij vast diegene die de versterker van Sander Sassen heeft gekocht. :wink:
Daar was je in Breda heel lovend over in combinatie met een buizen pre-amp toch?

Jan Peter wat ik lees over die SMPS-techniek is niet echt bemoedigend. Mij lijkt het voorstel van Sander met de T-nets toch aantrekkelijker.

Co
Nou hier is de link van de prelimenary datasheet, dit is de 1e proto.

http://www.hypex.nl/docs/S650%20datasheet.pdf

Jan-Peter
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

JP,

Ik zie enkelvoudige gelijkrichting en standaard Panasonic M-serie caps aan de secundaire kant, ook zie ik een maximale continue stroom van 'slechts' 5A? In dat geval zou ik voor de normale HG voeding kiezen als ik een selectie moest maken uit 't Hypex producten gamma, die heeft zo te zien betere papieren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Plaats reactie