knutselen aan een rotel

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

mipo

Bericht door mipo »

Buffercaps zijn neem ik aan voedings-condensatoren ?
Ik denk dat je gewoon de draden vanaf de orriginele print hebt verder getrokken naar de caps
Klopt.

Anders steek je voor niets caps met een lagere ESR. (denk toch dat je dat gedaan hebt.)
Per ongeluk dan. Ik heb ze puur en alleen op capaciteit en voltage gemacht.

Mijn electro-technische kennis is minimaal zoals je wel merkt ...
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Buffercaps zijn volgens mij condensatoren om DC uit je ingang/uitgang, dus uit de signaalweg, te halen.

Die elco's die je er nu in hebt gezet zitten in je voeding. Als je inderdaad ze hebt gematcht op capaciteit en voltage, dan moet het wel goed komen. Ietsje meer is natuurlijk altijd beter, maar ach.

Doettie 't nog wel dan? ;)
mipo

Bericht door mipo »

Ja hoor, doet het prima. Druk in het laag is toegenomen en versterker is minder snel buiten adem.

Als je inderdaad ze hebt gematcht op capaciteit en voltage, dan moet het wel goed komen. Ietsje meer is natuurlijk altijd beter, maar ach.
Beter in welke zin en hoeveel marge heb je hierbij ?
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Digidoo schreef:
Buffercaps zijn volgens mij condensatoren om DC uit je ingang/uitgang, dus uit de signaalweg, te halen.
Dat zijn de koppelcondenstoren. De voeding heeft z.g. buffercondensatoren. Matchen op capaciteit? Da's niet nodig, maar je had beter elco's van hetzelfde formaat kunnen kopen, die draden zijn wel beetje jammer natuurlijk. Panasonic TSHA bijvoorbeeld.
Je zet ze het beste zo dicht mogelijk bij de verbruiker.
Rob.
mipo

Bericht door mipo »

Ok, even om het nog te kunnen volgen: op de laatste foto van m'n eerste posting zijn de buffercaps de grote ( grootste ) caps linksvooraan
en mischien de twee rechtsvooraan de koppelcaps ? Of bevinden die zich vlak bij de signaal in- en uitgangen ?

En niet nodig om te matchen op capaciteit ? Ik lees overal dat dit juist wel de bedoeling is.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Sorry van die buffercaps. Ik ben ook nog aan het leren 8)

Volgens mij moet je inderdaad wel matchen op capaciteit (of er boven zitten)... En zeker op voltage! (of er boven!) ... :?:
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

OO bedoelen jullie dat qua matchen. Ik ging er meer vanuit dat je koppel c's van het linker en rechterkanaal wilden matchen d.m.v. capaciteitsmeting.. :lol: Tolarantie van die dingen is 10-20% vandaar dat de waardes onderling nogal 's wat kunnen schelen. Niet dat je dat hoort overigens.
Als de originele elco 10000uF/50V is dan kan je wel wat zwaarder nemen, 15000uF/50V. Werkspanning gelijk of hoger nemen.
Nadeeltje van hogere capaciteit is een grotere inschakelstroom (opladen van de elco's), dus dat belast je de gelijkrichter zwaarder bij het inschakelen.
Rob.
rho

Bericht door rho »

Ben het helemaal eens met Bertje (Rob dus).
Te groot gaan in buffer-elco's heeft ook weinig zin. Eens je echt goed zit zit je goed en dragen die extra kosten weinig bij aan het resultaat. En de inschakelstroom neemt toe, dat klopt.
Plaats reactie