Proteus luidsprekers

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

fireman
Contacteer:

Bericht door fireman »

alle schreef:
Het filter zit idd in de kast. Het volume is niet gecompenseerd. Heb Pritex gebruikt, noppenschuim uit de bouwmarkt schijnt niet geschikt te zijn voor luidsprekerbouw.

Wat is het verschil tussen deze pritex platen en die van S&Co ??
sphere

Bericht door sphere »

fireman schreef:
alle schreef:
Het filter zit idd in de kast. Het volume is niet gecompenseerd. Heb Pritex gebruikt, noppenschuim uit de bouwmarkt schijnt niet geschikt te zijn voor luidsprekerbouw.

Dit zijn hoogstwaarschijnlijk platen van S&Co. Alle zegt juist dat hij niet van die bouwmarktplaten heeft gebruikt.
fireman
Contacteer:

Bericht door fireman »

sphere schreef:
fireman schreef:
alle schreef:

Dit zijn hoogstwaarschijnlijk platen van S&Co. Alle zegt juist dat hij niet van die bouwmarktplaten heeft gebruikt.

:oops: iets te snel gelezen. maarre weet jij wat het verschil is of kan zijn?

voor mij is dat noppenschuim/pritex van de bouwmarkt idem aan die van S&Co. Hooguit een iets fijnere "vertanding" bij die van S&Co
alle

Bericht door alle »

Ik heb het pritex bij Speaker&Co in Groningen gekocht. Bedoel je misschien wat het verschil is tussen dit schuim en het bouwmarktschuim? Nou: het materiaal uit de bouwmarkt is veel dunner, flexibeler en minder luchtig. De verkoper bij Speaker&Co vertelde mij dat het bouwmarktspul niet voldoet. Ik heb zijn woorden niet in twijfel getrokken...
sietse

Bericht door sietse »

En ik heb bij het slopen van mijn vorige kasten geconstateerd dat het spul uit de bouwmarkt vergaat. Verpoeierd als het ware. Was ik wel verbaast over, zat er ca 15 jaar in.
richard

Bericht door richard »

sietse schreef:
En ik heb bij het slopen van mijn vorige kasten geconstateerd dat het spul uit de bouwmarkt vergaat. Verpoeierd als het ware. Was ik wel verbaast over, zat er ca 15 jaar in.
Het is inderdaad rommel, ook is de celstructuur van het Gamma noppenschuim meestal minder open.
sphere

Bericht door sphere »

PB gestuurd aan alle.
Paul

Bericht door Paul »

Ik ben wel heel benieuwd waarmee de kasten van Alle zijn afgewerkt. Ik vind het er namelijk zo netjes uitzien dat ik mijn eigen projectje ook op deze wijze wil afwerken :lol:

Dus is het idd zwarte hamerslag "pa look"? En hoeveel lagen grondverf / plamuur zit hier nu onder?
Afbeelding

bvd Paul
Maarten

Re: Proteus luidsprekers

Bericht door Maarten »

alle schreef:
Enige tijd geleden heb ik de Proteus luidsprekers van Tony Gee gebouwd.

Het diepte verschil, van de units is bedoelt om de fase gelijk te krijgen, neem ik aan. Waar moet je van uitgaan, om de fase goed te krijgen. Voorkant spreekspoel, midden spreekspoel van alle units, of ...

Ik hoor het graag
richard

Re: Proteus luidsprekers

Bericht door richard »

Maarten schreef:
alle schreef:
Enige tijd geleden heb ik de Proteus luidsprekers van Tony Gee gebouwd.

Het diepte verschil, van de units is bedoelt om de fase gelijk te krijgen, neem ik aan. Waar moet je van uitgaan, om de fase goed te krijgen. Voorkant spreekspoel, midden spreekspoel van alle units, of ...

Ik hoor het graag
Doorgaans de voorste poolplaat gelijk houden.
Eigenlijk zou je nog moeten corrigeren vanwege de hogere geluidsnelheid in de spreekspoeldrager en het membraan, maar dit is nauwelijks doenlijk.
Het heeft trouwens alleen zin bij 6 dB filtering, bij filtering van een hogere orde zit er al zoveel looptijdverschil in het signaal van woofer en tweeter dat uitlijnen niet zinvol meer is.
Gesloten