Variant op DD8-MKII

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
StukjeNostalgie
Berichten: 47
Lid geworden op: di 06 feb 2007, 0:43

Bericht door StukjeNostalgie »

Ik wakker dit oude, praktisch gesloten topic maar weer eens aan met nieuwe info. Ben laatst bij Remo geweest en alles begon wederom te herleven!

Vanuit hetzelfde ontwerp DD8-MKII ben ik gaan voortborduren op een 24 liter monitor variant. Vooralsnog is dit het idee ..... is dit esthetisch verantwoordt?

Zwarte pianolak met teakhouten fineer.
Bijlagen
Ps. BR pijp wordt compleet verzonken, weggeplamuurd en meegespoten in kleur.<br /><br />Opinions are like asshole's, everyone got one! So shoot!
Ps. BR pijp wordt compleet verzonken, weggeplamuurd en meegespoten in kleur.

Opinions are like asshole's, everyone got one! So shoot!
Isometrisch Proto I.JPG
Voorkant Proto I.JPG
Laatst gewijzigd door StukjeNostalgie op vr 15 feb 2008, 16:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Niks mis mee met dat ontwerpje. Mooi.
Gebruikersavatar
StukjeNostalgie
Berichten: 47
Lid geworden op: di 06 feb 2007, 0:43

Bericht door StukjeNostalgie »

De baffle heb ik uitgerust met 2 op elkaar gelijmde 22 mm MDF platen. Nu zie je op onderstaande tekening dat de luidsprekers ver omgeven zijn door hout. Levert dit problemen op?

De bracing wordt uiteraard voorzien van een afronding.
Bijlagen
Doorsnede Proto I.JPG
Laatst gewijzigd door StukjeNostalgie op vr 15 feb 2008, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik weet niet hoe dik het frontje is. Maar, gezien het feit dat het kastje niet zo groot wordt en je ook nog bracing toepast, vind ik 18mm dik genoeg.
Maar da's natuurlijk iets waar niemand het mee eens is... ](*,)
:D
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

StukjeNostalgie schreef:
is dit esthetisch verantwoordt?
Wauw man, ziet er hardstikke mooi uit zeg!!!

Overigens, zou je je plaatjes willen oplouden naar de server van dit forum (via add atachment)

Wowly
Gebruikersavatar
StukjeNostalgie
Berichten: 47
Lid geworden op: di 06 feb 2007, 0:43

Bericht door StukjeNostalgie »

Foto's zijn veranderd, hoe krijg je tekst onder de attachments?
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Gewoon bij File Comment. Maar echt tekst eronder kan niet.
Gebruikersavatar
StukjeNostalgie
Berichten: 47
Lid geworden op: di 06 feb 2007, 0:43

Bericht door StukjeNostalgie »

De spullen zijn besteld en volgen eind volgende week.

Overweeg in de tussentijd een iets kleinere variant van een 20 liter te maken, hij komt mij momenteel enigszins dik over. Twijfel enkel nog waar te snijden ...
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Ziet er goed uit :-)

Alleen heeft die versteviging in het midden, vertikaal, geen zin. In het vertikale vlak komen namelijk geen krachten te staan op de horinzontale verstevigingen. De onder en bovenplaat hebben er wel baat bij, wanneer de versteviging van helemaal onder tot helemaal boven loopt, maar in dit geval lijkt me dat enigszins overbodig...
Als het woofergat aan de binnenkant genoeg afgeschuind is, zodat deze genoeg ademruimte heeft, is er niks aan de hand.
Tevens is het ook beter om de tweeter volledig af te sluiten van de wooferkast.
Gebruikersavatar
StukjeNostalgie
Berichten: 47
Lid geworden op: di 06 feb 2007, 0:43

Bericht door StukjeNostalgie »

Die vertikale versteviging zit er eigenlijk alleen in voor de opbouw. Wanneer de bracings gelinkt zijn, heb ik meer stevigheid bij het buigen van het mdf om de bracings.

De baffle heb ik ondertussen al veranderd naar een meer ademvrije omgeving voor de woofer en de tweeter afsluiten is zeker een idee :!:
Laatst gewijzigd door StukjeNostalgie op ma 25 feb 2008, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
StukjeNostalgie
Berichten: 47
Lid geworden op: di 06 feb 2007, 0:43

Bericht door StukjeNostalgie »

Beetje een gaar plaatje maar de start is gemaakt! Bij deze de onderdelen binnen gekregen en de buigmal gemaakt.
Bijlagen
25022008262.jpg
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nice. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
StukjeNostalgie
Berichten: 47
Lid geworden op: di 06 feb 2007, 0:43

Bericht door StukjeNostalgie »

Ben net terug van de Praxis, helaas heeft men daar geen 22 mm dik MDF (en geen verstand van zagen :shock: ), dus moeten we gaan compenseren. Nu heb ik ook 4mm MDF gekocht voor het buigen om de mal, hiervan ligt de eerste plaat al buiten in het gras met een vuilniszak erover, ofwel de vochtige test en de hete test gaan we zo uitproberen met de fohn. Ben benieuwd of het lukt, het is namelijk een nogal scherpe hoek ... zijn er nog meer ideeen?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Dat gaat waarschijnlijk niet lukken met MDF, met multiplex wel, vooral berkenmultiplex is erg buigbaar :D

Buigmultiplex ook, maar wat duurder. Dit kan wel droog worden verwerkt

Wowly
Gebruikersavatar
StukjeNostalgie
Berichten: 47
Lid geworden op: di 06 feb 2007, 0:43

Bericht door StukjeNostalgie »

Meestal is heter .... beter maar in dit geval niet :lol:!

Stond daar ook al in die winkel en voelde eens aan dat hout, toen dacht ik al dat gaat niet lukken ... , maar zo eigenwijs als ik ben.

Ach, die €7,50 kom ik ook wel weer overheen. Het is overigens wel buigbaar en blijft zonder stress redelijk onder dezelfde hoek staan.

Volgende proef is vochtig!

Ps. haal je buig/ berkenmultiplex bij de lokale bouwmarkt & kwanta costa?

Edit: voor vochtig geldt hetzelfde als heet!
Gebruikersavatar
StukjeNostalgie
Berichten: 47
Lid geworden op: di 06 feb 2007, 0:43

Bericht door StukjeNostalgie »

Jaja, 4 mm multiplex, gasbrander, gewicht en geduld doen de truc!
Bijlagen
27022008266.jpg
27022008264.jpg
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

gasbrander druk en geduld. Die combi kende ik nog niet. Ziet er wel goed uit. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Chris
Gebruikersavatar
StukjeNostalgie
Berichten: 47
Lid geworden op: di 06 feb 2007, 0:43

Bericht door StukjeNostalgie »

Er zitten nu 3 lagen aan elkaar verlijmt, opzich gaat dat aardig enkel zit er tussen de binnenste schaal (I) & nr II een kier die ik niet lekker tegen elkaar aan krijg. Weet iemand soelaas?
Bijlagen
Kier schaal I& II.JPG
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Bericht door pompebled »

Als je de binnenste laag tegen de buitenste aan kunt trekken, zonder dat je de vorm vernaggelt, kun je er lijm ik laten lopen en er een aantal kleinere lijmklemmen op zetten.

Als de zaak wél uit model dreigt te raken; volgieten met epoxy, zonder klemmen, dan blijft de vorm onaangetast.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Of (zo goed mogelijk) volgieten met PU lijm. Die bruist de kier mooi dicht.
Gebruikersavatar
StukjeNostalgie
Berichten: 47
Lid geworden op: di 06 feb 2007, 0:43

Bericht door StukjeNostalgie »

Naar elkaar toetrekken dmv schroeven van binnen naar buiten is voor mekaar! Enkel zitten er nog wat kleine zichtbare en vast ook onzichtbare kieren tussen de schalen ... vullen met constructie (bruis) lijm zou dat daarin diep genoeg gaan?

Uhm een engere vraag het is nu in totaal 20mm dik (5x4mm), wanneer de binnenste schaal nu iets speling zou hebben, zou dit dan ernstige gevolgen hebben voor de stijfheid/ geluidskwaliteit?
Bijlagen
15032008285.jpg
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Bericht door pompebled »

Mijn ervaringen met bruislijm om kieren te dichten resulteerden altijd in een kliederboel; omdat de lijm bruist, heb je meer luchtinsluitingen dan vulling, is mijn ervaring.
Volgieten met epoxy, terwijl je de wand met de heater opwarmt (wordt de epoxy lekker dun van) levert de beste vulgraad op.

Zelfs holtes waar je alleen met een spuit en een dikke injectienaald bij kunt, heb ik op die manier gevuld.

Of je later eventuele holtes zou kunnen horen; als ze klein zijn, denk ik van niet, helemaal als er nog bitumen en/of demping op de binnenwanden komt.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik zet m`n geld ook op epoxy :wink:
De Timmerman
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
Locatie: Maassluis

Bericht door De Timmerman »

StukjeNostalgie schreef:
Enkel zitten er nog wat kleine zichtbare en vast ook onzichtbare kieren tussen de schalen ... vullen met constructie (bruis) lijm zou dat daarin diep genoeg gaan?
Wat waarschijnlijk goed werkt is de bus PU-lijm een tijd in heet water zetten. Het wordt dan heel erg dun (off-topic: dit is ook een truc om hout meer waterbestendig te maken of een goedkopere variant van de "houtrotstop").

Marc
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Volgens mij doen die kieren niet zo heel veel hoor. het meeste is toch wel goed verlijmd en door de buiging superstijf.

Heb je nou nog MDF gebruikt, of toch triplex?

Wowly
Plaats reactie